• 1
  • 2
2016-01-11, 01:03
Medlem
Hallå i stugan. Jobbar på fritiden som DJ och utför då privat arbete för egen del vilket inte räknas som svartjobb. I oktober förra året spelade jag på ett partaj för 500kr och har idag fortfarande inte fått betalt. 500kr tänker ni, ja det är en betydlig slant för en arbetslös 18-åring. Jag har dock ett stort problem framför mig tack vare min naivitet, jag har inget kontrakt på det. Jag har bevis på att han menar att betala, i form av meddelanden på Fejan. Vad kan jag göra med detta, inse att jag bitit i det sura äpplet eller tror ni att myndigheter kan göra något?
Citera
2016-01-11, 01:10
Medlem
Du kan ta det via kronofogden och/eller tingsrätt. Jag skulle dock säga att det inte är värt det. Det kan bli rätt kostsamt även om du vinner. Se det som läropengar.
Citera
2016-01-11, 01:10
Medlem
femtekontot2s avatar
Anmäl person då och få slut på detta tjöt. Stressa han lite.
Du har ju trots allt bevis på facebook där ni gjort en överenskommelse om Arbete + lön?
Citera
2016-01-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtekontot2
Anmäl person då och få slut på detta tjöt. Stressa han lite.
Du har ju trots allt bevis på facebook där ni gjort en överenskommelse om Arbete + lön?
Anmäla för vadå? Det här kommer inte polisen att ta i.
Citera
2016-01-11, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du kan ta det via kronofogden och/eller tingsrätt. Jag skulle dock säga att det inte är värt det. Det kan bli rätt kostsamt även om du vinner. Se det som läropengar.

Kan nog vara värt att anmäla till kronofogden, dem har ju koll på den typen av ärenden. Vi ser hur det artar sig med tiden! Kommer förmodligen be farsan ta ett samtal med någon av dem, han är något mer stadig i sig själv.

EDIT: Det här gick lite för fort! Det blir nog ingen anmälning via fogden inte, krävs mer papper på betalningen och inte bara meddelanden över nätet. Får nog se det som läropengar helt enkelt, med mindre någon annan har någon klyftig idé.
Senast redigerad av Willcon 2016-01-11 kl. 01:25.
Citera
2016-01-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willcon
Kan nog vara värt att anmäla till kronofogden, dem har ju koll på den typen av ärenden. Vi ser hur det artar sig med tiden! Kommer förmodligen be farsan ta ett samtal med någon av dem, han är något mer stadig i sig själv.
När du tar det till kfm kostar det 300kr. Dessa pengar lägger du på skulden, men det är du som får betala initialt tills skulden är fastställd.
Citera
2016-01-11, 02:01
Medlem
femtekontot2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Anmäla för vadå? Det här kommer inte polisen att ta i.
När folk hör polisen blir dom nojjiga
Citera
2016-01-11, 02:15
Medlem
Ta alltid betalt i förväg.
Citera
2016-01-11, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtekontot2
När folk hör polisen blir dom nojjiga
Så det du menar är alltså att hota med att anmäla. Inte att faktiskt anmäla.
Citera
2016-01-11, 07:20
Medlem
Citat:

EDIT: Det här gick lite för fort! Det blir nog ingen anmälning via fogden inte, krävs mer papper på betalningen och inte bara meddelanden över nätet. Får nog se det som läropengar helt enkelt, med mindre någon annan har någon klyftig idé.

Vidgår ej ert andra stycke, för att hanteras av KFM krävs i princip inga papper alls, det rör sig där om summarisk process, vid bestridan från gäldenärens sida måste ärendet lämnas till TR för avgörande. Då det rör sig om ett ringa belopp får givetvis det först bli föremål för bedömning av det meningsfulla i detta, såväl KFM som TR tar avgifter som fordringsägaren initialt har att betala.
Citera
2016-01-11, 07:21
Medlem
Citat:
Hallå i stugan. Jobbar på fritiden som DJ och utför då privat arbete för egen del vilket inte räknas som svartjobb. I oktober förra året spelade jag på ett partaj för 500kr och har idag fortfarande inte fått betalt. 500kr tänker ni, ja det är en betydlig slant för en arbetslös 18-åring. Jag har dock ett stort problem framför mig tack vare min naivitet, jag har inget kontrakt på det. Jag har bevis på att han menar att betala, i form av meddelanden på Fejan. Vad kan jag göra med detta, inse att jag bitit i det sura äpplet eller tror ni att myndigheter kan göra något?

Har du skickat någon form av betalningsanmaning? Faktura först, sedan påminnelse innan krav - är denna del genomförd?
Citera
2016-01-11, 08:48
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ta alltid betalt i förväg.

Ja, för en arbetslös 18-åring som kräver betalning i förväg är nog attraktiv på arbetsmarknaden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in