• 1
  • 2
2016-01-11, 01:52
Medlem
Jag har vervgt att skaffa ett nationellt id-kort fr att anvnda som legitimation, men har ven ett pass som fortfarande r giltigt i 3 r till.
r det mjligt att ga bde pass och nationellt id-kort?

Jag har lite svrigheter att tolka texten nedan, r osker ifall de menar att man ska ta med den utgngna resehandligen eller om man ska ska ta med resehandlingen fr makulering ven om den fortfarande r giltig? Skulle vara tacksam ifall ngon kunde klargra detta.

Frn polisen.se
Citat:
Har du ett giltigt pass eller nationellt id-kort lmnar du in det nr du ansker om ny resehandling. Om du behver anvnda ditt gamla pass eller nationella id-kort medan du vntar p det nya, tar du med den gamla resehandlingen fr makulering d du hmtar ut det nya. Du fr behlla resehandlingen efter makulering.
Citera
2016-01-11, 02:00
Medlem
Ja, man kan ga bde nationellt ID-kort och pass. Ditt nu gllande pass tar du med som leg nr du ska hmta ut ditt ID-kort. Du behller passet, eftersom det gller i tre r till. Det r bara om du behver byta i frtid, och det gamla fortfarande gller, som du mste lmna ifrn dig det nr du fr det nya.

Men som sagt, fr dig. Bestll ett ID-kort och visa passet som leg fr att hmta ut det.
Citera
2016-01-11, 02:09
Medlem
Hrligt, tack fr svaret
Citera
2020-03-07, 01:15
Medlem
Gammal trd, men rubriken passar ngorlunda in, s jag tar mig friheten att teruppliva den!

Tidigare idag gick jag till polisstationen fr att frnya mitt pass (den enda legitimation jag ger!) som gr ut om ngra da'r. Honorna bakom disken (jag mste konfrontera tv; en fr att boka tid (samma dag!) och en fr sjlva utfrdandet av handlingen!) var bda mycket angelgna att pusha fr det nationella ID-kortet istllet fr det gamla vanliga passet ("Om du inte skall ka jttelngt, som till USA eller Australien eller s!"). Det frmsta argument de framfrde var att det vanliga passet inte vore giltigt ID om den yttre ytan vore s mycket som skrapad! ("Och s r ju ID-kortet mycket mindre och smidigare att ha i plnboken! Och du kan resa p det inom hela EU!")

Dum som jag r lt jag mig vertalas att kpa detta 50 kr dyrare alternativ. Visst, det r mindre och smidigare, men jag brukar nd aldrig bra ID-handlingar p mig, utom d jag skall hmta ut paket.

Men det mste vl nd vara BS att pass inte vore giltigt som ID pga slitage p prmarna? Om s vore fallet, varfr inte tillverka dem i ett ngot motstndskraftigare material n kartong?

Men jag fattar, 50 kronor r nd 50 kronor, och polisens girighet knner ingen grns... (suck)
Citera
2020-03-07, 02:27
Medlem
HarryHotters avatar
Nja, det var nog av ren vlvilja de ville informera dig om mjligheten till det nationella ID-kortet.

Eftersom det frekommer en del falska pass s r kraven p att de skall vara oskadade relativt hga. Anvnder man det ofta s slits det mer, och hller kanske inte i 5 r. Dessutom r ett pass mer stldbegrligt n ett ID-kort, pga att det r hgvaluta hos terrorister och andra onskade element.

Det nationella ID-kortet gller som resehandling inom Schengen, i praktiken accepteras det nog inom hela EU. Men det gr inte att anvnda fr att resa in i EU frn t.ex Afghanistan, Nordkorea, Iran och andra lnder som har restriktioner, och blir drfr inte s intressant att stjla eller frfalska i dessa kretsar.

Jag har bde pass och nationellt ID-kort, passet fr internationella resor och ID-kortet fr resor inom EU. Inom Sverige legitimerar jag mig med krkortet.
Citera
2020-03-07, 03:31
Medlem
Nu har jag ju inget krkort (p frfrgan vgrar trafikverket utfrda krkort utan behrigheter!) s fr mig str det mellan pass och nationellt ID. Men jag har svrt att se hur det skulle vara en frdel fr mig att vlja det senare, bortsett mjligen frn storleken. Och jag har nnu svrare att frst varfr polisen framhrdar i att utfrda pass med omslag i ett material som de sjlva, indirekt, medger vara undermligt!

(I min barn- och ungdom hade passen ett omslag av tlig, svart plast. Varfr vergavs det?)
Citera
2020-03-08, 21:20
Medlem
HarryHotters avatar
Du har ju ett alternativ till - ett ID-kort som utfrdas as Skatteverket. Kostar 400:-. Det skulle ju motsvara ditt frslag om "krkort utan behrighet". Det r en fullvrdig nationell ID-handling.

https://skatteverket.se/privat/folkb...f80002591.html
Citera
2024-12-07, 10:13
Medlem
Pass kostar 500:- grs hos snuten.
Nationellt id-kort 400:- grs hos snuten.
ID-kort 400:- grs hos skatteverket.

Varfr vljer man id-kort hos skatteverket nr ett nationellt id kostar lika mycket men ger mervrde?
Citera
2024-12-07, 10:18
Avstngd
Du kan inte aktivera mobilt BankID med skatteverkets id heller, d det saknar chip och qrkod som nationellt id har.
Citera
2024-12-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Pass kostar 500:- grs hos snuten.
Nationellt id-kort 400:- grs hos snuten.
ID-kort 400:- grs hos skatteverket.

Varfr vljer man id-kort hos skatteverket nr ett nationellt id kostar lika mycket men ger mervrde?

Du kan ha bda. Skulle du tappa den enda legitimationen du har s uppstr problem nr du skall bestlla ett nytt. S, har du inte svenskt krkort, skaffa bde fn Skatteverket och varianten som Polisen erbjuder!

Sedan frvarar du lmpligen det ena hemma, det andra i plnboken.
Citera
2024-12-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Du kan ha bda. Skulle du tappa den enda legitimationen du har s uppstr problem nr du skall bestlla ett nytt. S, har du inte svenskt krkort, skaffa bde fn Skatteverket och varianten som Polisen erbjuder!

Sedan frvarar du lmpligen det ena hemma, det andra i plnboken.

Om han har bde Pass och NID r det ju lite overkill att ha Skatteverkets ID ocks?
Citera
2024-12-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om han har bde Pass och NID r det ju lite overkill att ha Skatteverkets ID ocks?

Visst, ville bara tydlig med att minst tv br man ha, vilka spelar mindre roll, men ett br vara polisens variant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in