2016-01-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Nu hade jag en väldigt bra barndom med föräldrar som älskade mig. Även om vår familj var väldigt dysfunktionell.
Men din historia gör mig riktigt illa till mods. Ärligt talat så känner jag nästan ett begär av att döda din morsa. Hur sjukt det än låter.

Fy fan vilken ond och sjuk jävel hon verkar vara!
Om jag hade varit dig så hade jag klippt alla band och brutit kontakten helt.
Efter det så hade jag börjat planera olika sätt att hämnas..

Nu brukar jag egentligen alltid avråda från hämnd för det mesta. Men i din situation tror jag du skulle må bra av det. Du behöver verkligen demonisera den här hemska människan. För det låter som att allt är hennes fel och att det inte är några fel på dig egentligen.

Det finns en bra tråd om hämnd här på flashback där du kan hitta metoder som inte innebär några jättestora konsekvenser för en om något går fel.

Jag är väldigt härdad av att läsa om och se hemskheter på internet. Kan utan problem se filmer på folk som blir torterade utan att känna något. Men av någon anledning så blir jag väldigt berörd av din historia.. Har inte känt mig så här hatisk på hur länge som helst!
Tror att den största hämnden man kan göra är att hon får leva själv, min bror har mer eller mindre klippt kontakten med henne och jag är på god väg att göra detsamma. Har jobbat inom äldreomsorgen och sett de gamla som har haft en dålig relation till sina barn och ser hur dom mår. Det är jättehemskt men de allra flesta säger att de får skylla sig själva, skulle varit bättre mot sina barn osv. Tror att det blir den största och den "bästa" hämnden mot henne och att hon aldrig ska få träffa sina barnbarn för det "längtar hon efter, att få ge all kärlek till sina barnbarn". Spyr lite i munnen när jag skriver det men det är hennes ord.
Citera
2016-01-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoHITLER
Sluta vara så djup. Man ska vara snäll mot mamma det är allt jag säger.
Då måste "snällhet" defineras, eftersom vad din mamma anser vara snällt kan ses av dig som ont.
Men du kan tillämpa tanke processen till mindre motbjudande beteende som föräldrar kan engagera sig i annat än seriemördande.
Citera
2016-01-10, 17:55
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmafosho
Jag är inte sur på henne, hon har bara sig själv att skylla när hon sedan sitter själv och ruttnar bort på ett ålderdomshem.

Jag tycker att det är att ta tag i sina problem, mitt problem har varit min relation till henne och nu när jag inte bor med henne mer så mår jag så jäkla mycket bättre och våran relation kanske någon gång blir bra, vad vet jag. Jag har gjort mitt bästa för att få det bättre med henne, har föreslagit att gå till psykolog osv men hon vägrar. Jag är det enda problemet enligt henne och hon gör aldrig några fel. Sorry men alla människor gör fel, även hon. Jag kan erkänna när jag gjort fel, be om ursäkt och allt det där men hon kan inte det så då blir det tyvärr omöjligt.

På vilket sätt är jag egocentrisk? För att jag funderar på vad jag har gjort henne? Varför det alltid känts som att hon hatat mig? Jag vill bara veta om det är något jag kunde gjort annorlunda för att vi skulle haft det bättre!

Du är visst sur på henne, dina inlägg bara skriker hat och surhet från din sida.

Nej, du sitter och ältar, att ta tag i sina problem är att lära sig att acceptera och gå vidare.
Du kanske borde gå till en psykolog istället och bearbeta det du varit med om.

Ja jag vet ju inte vad du har gjort emot henne när du var liten. Men sen när du var tonåring så tänker jag att hon gav upp på dig då du bara skulle vara rebellisk och pierca dig osv.
Ingen ursäkt för att hon ska bete sig som en idiot, men eftersom du säger att det var då hon förändrade sig som mest så kan jag tippa på att detta kan ha en del i det.
Citera
2016-01-10, 18:03
Medlem
It's not your fault, Will. It's not your fault.
Citera
2016-01-10, 18:12
Medlem
bezmenovs avatar
Låter som att din mamma har någon allvarlig personlighetsstörning, narcisstisk/histrionisk. Hon lever på drama och bryr sig bara om sig själv typ?

Usch vilket helvete.. klipp alla band och titta inte tillbaka skulle jag säga
Citera
2016-01-10, 18:42
Medlem
Som andra påpekat, kärringen är ond varför ens försöka?

Om det du skriver är sant (vilket jag hoppas då ljuga för Flashback är den yttersta synden) så har hon inte förtjänat att ens få en snorloska i ansiktet av dig.

Kräver hon det minsta av dig eller försöker ge dig dåligt samvete för någon skuld kan du ju bara återge "Då kunde du låtit bli att skicka oss på misshandel hos 'farsan'" eller någon annan "rolig" del ur barndomen hon förorsakat.

Tyvärr verkar du ha den personligheten som förminskar övergreppen på dig, ditt ego och ditt självförtroende "Om jag bara gör allting rätt så älskar hon mig", rätt vanligt bland slagna kvinnor att de försvarar den som slår dem, tror det är lite samma fenomen.

Förtrollningen är oftast svårbruten och eftersom du tydligen försöker så ja den finns där.

Jag skulle råda att bryta "relationen" illa kvickt, ta bort personen från Facebook etc och aldrig kolla hennes statusar etc.
Se det som man "bör" göra med ett ex, är det slut så är det, i detta fall var det ju inte ens kul sålänge det varade

Du har tyvärr inte gått vidare vilket jag skulle önska, jag som har god relation med mina föräldrar skulle enklare kunna kapa banden än dig känner jag.

Det enda vettiga är hon själv får komma till insikt, gör hon inte det så ja ruttna och dö jag bryr mig inte ens att komma på begravningen. Blod må vara tjockare än vatten men är det bara en källa till obehag varför fortsätta?

Blev lite rörigt känner jag men hoppas andemeningen går fram!;

Bryt kontakten, se det som en sport att inte ha henne i ditt liv på något sätt.
Citera
2016-01-10, 18:56
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
jag bryr mig inte ens att komma på begravningen. Blod må vara tjockare än vatten men är det bara en källa till obehag varför fortsätta?

Det finns en gräns som när man passerar den finns bara två utvägar från, den första är att i princip bryta kontakten för gott.

Den andra är att man "stannar kvar" med stor risk för ngn sorts familjetragedi som det kommer att stå om i tidningarna.

Man måste tänka till och inte förhasta sig.
Citera
2016-01-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Det finns en gräns som när man passerar den finns bara två utvägar från, den första är att i princip bryta kontakten för gott.

Den andra är att man "stannar kvar" med stor risk för ngn sorts familjetragedi som det kommer att stå om i tidningarna.

Man måste tänka till och inte förhasta sig.

Man får ju väga gott mot ont och vi andra vet ju inget mer än det som står i TS inlägg och mellan raderna men jag ser extremt lite gott (förutom förhållandet med "pappa" och efterföljande effekter)

I mina ögon är det frågan mellan att fortsätta vara en slaskhink eller ej för sin "kära" moder. Antingen tar man tillbaka makten eller så fortsätter man att få skiten, att bryta kontakten är ett sätt. Modern kan ju komma trevande om ett tag och då ser man till att diktera villkoren eller FU!

Hur TS gör är ju upp till henne anser jag.
Citera
2016-01-10, 21:09
Medlem
http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vuxna-barn-till-narcissistiska-foraldrar/
Citera
2016-01-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Som andra påpekat, kärringen är ond varför ens försöka?

Om det du skriver är sant (vilket jag hoppas då ljuga för Flashback är den yttersta synden) så har hon inte förtjänat att ens få en snorloska i ansiktet av dig.

Kräver hon det minsta av dig eller försöker ge dig dåligt samvete för någon skuld kan du ju bara återge "Då kunde du låtit bli att skicka oss på misshandel hos 'farsan'" eller någon annan "rolig" del ur barndomen hon förorsakat.

Tyvärr verkar du ha den personligheten som förminskar övergreppen på dig, ditt ego och ditt självförtroende "Om jag bara gör allting rätt så älskar hon mig", rätt vanligt bland slagna kvinnor att de försvarar den som slår dem, tror det är lite samma fenomen.

Förtrollningen är oftast svårbruten och eftersom du tydligen försöker så ja den finns där.

Jag skulle råda att bryta "relationen" illa kvickt, ta bort personen från Facebook etc och aldrig kolla hennes statusar etc.
Se det som man "bör" göra med ett ex, är det slut så är det, i detta fall var det ju inte ens kul sålänge det varade

Du har tyvärr inte gått vidare vilket jag skulle önska, jag som har god relation med mina föräldrar skulle enklare kunna kapa banden än dig känner jag.

Det enda vettiga är hon själv får komma till insikt, gör hon inte det så ja ruttna och dö jag bryr mig inte ens att komma på begravningen. Blod må vara tjockare än vatten men är det bara en källa till obehag varför fortsätta?

En liten del av mig vill ju fortfarande se att hon kan ändra sig men det kanske hon inte kan..
Ja sant är det, sjukt av människor att sitta på internet o ljuga ihop historier för att få empati!

Har inte pratat med henne på någon vecka så får se hur lång tid det dröjer.
Tack för dina kloka ord!
Citera
2016-01-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jouweil
http://vuxnabarn.nu/vuxna-barn/om-vuxna-barn-till-narcissistiska-foraldrar/
Jesus christ vad jag känner igen mig i alla "symptom". Läskigt!
Speciellt "Förväxlar kärlek med medlidande och är benägna att älska människor de kan tycka synd om och rädda". Lustigt nog. Tack för länken!
Citera
2016-01-10, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmafosho
Jesus christ vad jag känner igen mig i alla "symptom". Läskigt!
Speciellt "Förväxlar kärlek med medlidande och är benägna att älska människor de kan tycka synd om och rädda". Lustigt nog. Tack för länken!

Det kan vara jävligt mycket att ta in men den sidan har hjälpt mig mycket. Ju mer du kan om narcissism desto lättare är det att tackla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in