2015-12-31, 10:16
Medlem
LaCucarachas avatar
Har gjort ett par fler test av Amouage Sunshine och nu när jag har testat den själv och inte ihop med något annat så har den klart växt vid varje tillfälle. Påminner aningen lite om en Invasion Barbare med en mer unisex ton samt där öppningen är lite blommig apelsin. Drydown är vanilj med en lätt rökig bakrund vilket är trevligt. Hållbarheten verkar också vara bra.
Inte riktigt värd pengarna som jag ser det nu men man kanske kan knipa en på nån rea längre fram förhoppningsvis
Citera
2015-12-31, 16:23
Medlem
Nä vad säger ni, en snabb årsbästalista?

1. Årets favorit (i din ägo)

2. Årets doft, tester inkluderat

3. Årets sämsta köp

4. Årets bästa köp

5. Mål för 2016

6. Parfym på nyårsafton

För undertecknad:
1. Chanel Allure Homme Edition Blanche
2. Maria Candida Barry Lyndon
3. Boss Bottled (ju mer jag lärt mig om doft, ju sliskigare upplever jag den)
4. Valentino uomo (i förhållande till spottstyvern jag betalade)
5. Lära mig urskilja olika noter
6. L'Artisan Mechant Loup (andra gången jag kör den och älskar doften, men den bär oroväckande tunt...)

Citera
2015-12-31, 23:27
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trickanor
Nä vad säger ni, en snabb årsbästalista?

1. Årets favorit (i din ägo)

2. Årets doft, tester inkluderat

3. Årets sämsta köp

4. Årets bästa köp

5. Mål för 2016

6. Parfym på nyårsafton

För undertecknad:
1. Chanel Allure Homme Edition Blanche
2. Maria Candida Barry Lyndon
3. Boss Bottled (ju mer jag lärt mig om doft, ju sliskigare upplever jag den)
4. Valentino uomo (i förhållande till spottstyvern jag betalade)
5. Lära mig urskilja olika noter
6. L'Artisan Mechant Loup (andra gången jag kör den och älskar doften, men den bär oroväckande tunt...)

1. Invasion Barbare och cheapien Drakkar Noir
2. Amouage Sunshine Man, egentligen den enda nya jag testat som varit helt ok.
3. Ingen
4. Begagnade flaskor av DHS (ej vintage) och Memo Italian Leather.
5. Använda det jag har istället för att köpa massa nytt.
6. Acqua di Parma Colonia Ambra.
Citera
2016-01-02, 16:24
Medlem
Timedealers avatar
Årets lista.

1. Tom Ford - Tobacco Vanille. Vinner alla gånger.
2. Pass.
3. Inget.
4. Profumum Roma - Sorisso och Chanel Allure Home. Ralph Lauren Supreme Oud är en bubblare.
5. Utöka doftgarderoben mer.
6. Tom Ford - Noir
Citera
2016-01-06, 18:49
Medlem
1. Guerlain L'Instant Edp - alltid lika trevlig under vintern.
2. L'Artisan Tea for Two - fruktansvärt trevlig konceptdoft som tyvärr flyr från min hud inom en timma.
3. Creed Aventus - luktar gott men förstod inte riktigt hypen
4. Chanel Antaeus - Plockad den för 150:- 100ml, första sniffen fick mig att tänka gubbturk, men har växt på mig och gör sig faktiskt väldigt bra i kallt väder.
5. Hitta något nytt och spännande, Amouage - Sunshine när vädret börjar bli finare är något jag väntar med spänning på.
6. Ysl M7 Oud Absolu

Annars fick jag precis min 5ml sample av Jubilation XXV!

Det första som slog mig var hur hela paketet doftade av kåda, kan ge en liten nogrannare review lite senare men ganska så förenklat.

Topnotes: Tydlig apelsin/citrus, kåda (Labandum?), mycket sötma (förmodligen från blackberries) - luktar överlag underbart.
Middlenotes: Rökelse, rökelse och lite arabisk natt
Bottomnotes: Oud och Patchouli (Påminner om en mjukare version av M7 Oud Absolu)

Överlag väldigt trevlig doft, men förstår inte varför man skulle vilja ha den under varmare väder. Påminner dock förmycket om M7 Oud Absolu i slutet för att det för mig personligen kan motiveras att köpa en full flaska.
Senast redigerad av charmed 2016-01-06 kl. 18:56.
Citera
2016-01-07, 07:34
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Annars fick jag precis min 5ml sample av Jubilation XXV!

Det första som slog mig var hur hela paketet doftade av kåda, kan ge en liten nogrannare review lite senare men ganska så förenklat.

Topnotes: Tydlig apelsin/citrus, kåda (Labandum?), mycket sötma (förmodligen från blackberries) - luktar överlag underbart.
Middlenotes: Rökelse, rökelse och lite arabisk natt
Bottomnotes: Oud och Patchouli (Påminner om en mjukare version av M7 Oud Absolu)

Överlag väldigt trevlig doft, men förstår inte varför man skulle vilja ha den under varmare väder. Påminner dock förmycket om M7 Oud Absolu i slutet för att det för mig personligen kan motiveras att köpa en full flaska.

Kan hålla med om att den luktar som kåda, var också det första jag tänkte på när jag testade den en gång i tiden. En doft som tyvärr inte får speciellt mycket användning för egen del, tycker den kan vara lite svår att "passa" in. Har ibland funderat på att sälja av min flaska.
Varför tror du folk använder den i varmare väder? Tror dom flesta anser den vara en vinterdoft.

Och ang Sunshine Man så är den imo ingen direkt sommardoft så om du inte har testat så behöver du inte vänta
Citera
2016-01-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Kan hålla med om att den luktar som kåda, var också det första jag tänkte på när jag testade den en gång i tiden. En doft som tyvärr inte får speciellt mycket användning för egen del, tycker den kan vara lite svår att "passa" in. Har ibland funderat på att sälja av min flaska.
Varför tror du folk använder den i varmare väder? Tror dom flesta anser den vara en vinterdoft.

Och ang Sunshine Man så är den imo ingen direkt sommardoft så om du inte har testat så behöver du inte vänta

Ah tänkte mer på att Amouage som parfymhus har ett doftarv som kommer från Mellanöster, samt att vissa noter t.ex. Oud ofta återfinns i arabiska parfymoljor såvitt jag förstått. För mig känns det väldigt kvalmigt men tycker den gör sig väldigt bra i kalltväder dock - kanske inte tillräckligt för att motivera priset när det finns så mycket annat spännande.

Nästa paket med samples får nog innehålla Sunshine Man då, även sugen på Bertrand Duchafour (Jubilation XXV) L'Artisan Noir Exquis och Olivier Polges Chanel Misia (damparfym men väldigt förtjust i Herr Polge - tjejen kan behöva byta upp sig lite ). Har ni några andra spännande tips så är det bara säga. Guerlain Habit Rogue känns lockande att prova också, lite sugen att hitta någon feminim mansdoft/unisex (tänk vanilj och blommor).
Citera
2016-01-09, 19:49
Medlem
Antoinettes avatar
Jag är en sucker för Dior...har kört med den blå Addict-varianten i omgångar i flera år, dock tyckte jag bättre om den innan de ändrade receptet 2012. Hade även Addict Eau Délice ett tag, men den har dessvärre utgått ur Diors sortiment - trist, jag gillade den verkligen och nu är flaskan slut.

Därefter har jag införskaffat Hypnotic Poison EDP och Miss Dior EDP, båda helt oemotståndliga i mitt tycke. Därutöver har jag parfymer av lite andra märken som Place Vendome av Boucheron, Amor Amor av Cacharel och Trésor Midnight Rose av Lancome, men särskilt de senare två tillhör den sortens parfymer jag inte kan använda så ofta utan att riskera att bli "allergisk".

Jag har nämligen en tendens att totaltröttna på parfymer och bli permanent "allergisk". De kan kännas härliga fram tills en vacker dag då de plötsligt inte är det längre, och jag inte ens kan känna en svag doft utan att nästan må illa. Paradexemplet är nog Guerlains Insolence som jag föll pladask för men plötsligt inte stod ut med längre när jag använt den i några månader. Så jag blev tvungen att helt enkelt slänga den. Synd på den vackra flaskan.
Senast redigerad av Antoinette 2016-01-09 kl. 19:53.
Citera
2016-01-10, 00:51
Bannlyst
Hej !

Funderar beställa några parfymer som finns inte här, undrar om ni kan ge mig tips på från vilka sidor(som är säkra) kan man beställa så slipper man att betala tull ?
Senast redigerad av tokayto 2016-01-10 kl. 00:55.
Citera
2016-01-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokayto
Hej !

Funderar beställa några parfymer som finns inte här, undrar om ni kan ge mig tips på från vilka sidor(som är säkra) kan man beställa så slipper man att betala tull ?
Vilka parfymer tänker du beställa?
Citera
2016-01-10, 17:38
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Ah tänkte mer på att Amouage som parfymhus har ett doftarv som kommer från Mellanöster, samt att vissa noter t.ex. Oud ofta återfinns i arabiska parfymoljor såvitt jag förstått. För mig känns det väldigt kvalmigt men tycker den gör sig väldigt bra i kalltväder dock - kanske inte tillräckligt för att motivera priset när det finns så mycket annat spännande.

Nästa paket med samples får nog innehålla Sunshine Man då, även sugen på Bertrand Duchafour (Jubilation XXV) L'Artisan Noir Exquis och Olivier Polges Chanel Misia (damparfym men väldigt förtjust i Herr Polge - tjejen kan behöva byta upp sig lite ). Har ni några andra spännande tips så är det bara säga. Guerlain Habit Rogue känns lockande att prova också, lite sugen att hitta någon feminim mansdoft/unisex (tänk vanilj och blommor).

Jaha du menar så. Amouage är väl ett hus som vad jag förstår det har gjort mellanöstern-inspirerade dofter och gjort dom för den västerländska marknaden (finns väl iofs några undantag som t.ex Gold Man som mer går åt klassisk vintage europeisk parfymkonst). Har också svårt att se tunga oud-baserade dofter användas i varmt klimat men deras syn på parfym osv är nog ganska annorlunda mot våran.

Habit Rouge EdT tycker jag känns lite utdaterad och något för gubbig. EdP varianten känns dock bättre, inte lika pudrig osv. Dom är iaf klart värda att testa. Skulle själv vilja testa den senaste flankern som kallas Dress Code om jag inte minns fel.
Citera
2016-01-10, 17:59
Medlem
ClowneNs avatar
Är detta något för den som är intresserad utav nya dofter?
http://www.sniph.com/ är dom bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in