Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Att hota att hustrun, som NB älskar, är suicidbenägen och att att det finns de som kommer att skada henne, som bara är några exempel på hoten Niklas Lindström använder för att framtvinga ett erkännande är psykisk tortyr. Eller är vi överens om att det bör prövas av en människorättsorganisation?
Förhör IB
12/6 Kl 22:07, Förhörsledare PB. Fortsatt förhör efter midnatt och sen info att hon är anhållen.
13/6 kl 16.:03, Förhörsledare PB.
14/6 kl 16:16, Förhörsledare PB.
15/6 11:06, Förhörsledare PB.
Här är IB rädd för NB - sin son och sin egen säkerhet:
Citat:
Jag vet inte nu längre nu när han är inblandad i någonting, just nu är jag bara förvirrad och förstår inte vad som händer. Om han gjort något dåligt är jag rädd om mig och min son
Är du rädd för din o din sons säkerhet
Ja och jag vet inte, eftersom jag vet inte vad som hänt, jag svär att jag vet ingenting
Vi förstår, innan den här söndagen har du varit rädd för Nerijus
Nej han kunde avreagera sig då o då
20/6 Förhörsledare Lindström inkommer i sista förhöret.
NL visar hur de ocensurerat lagt ut bilder på henne i litauisk media, vilket han tycker är illa. Han vill med detta visa att hon inte är anonym längre och berättar sen att han är gift själv, att man lätt väljer att ställa upp för en älskad person men att det därmed inte är säkert att man vet allt om denna person för den skull.
Han vädjar till henne att överväga om det är värt att skydda en person, väga detta mot sitt eget anseende likaväl som sin sons, att lägga detta i vågskålen och inte skydda eller lämna felaktiga uppgifter.
Hon sitter nämligen i detta läge häktad misstänkt för skyddande av brottsling.
I detta förhör presenteras den första tekniska svaren från NFC. I förhören innan har det bestått av rena frågor
utan nåt som vänder sig mot NB. Det blir mer konkret fakta om hennes man.
Hon får information om att de säkrat hans sperma i ladan, vilket hon inte vill tro på, samt hans avföring. Hon mår dåligt givetvis.
Citat:
NL: Jag både ser och hör att det smärtar dig och det förstår jag, men på detta sättet är det
IB: Är du säker?
Sen fortsätter förhöret relativt som vanligt - frågor som IB svarar på. FL försöker sen få klargjort om de viktiga tidpunkterna och en bit in i förhöret skrattar sen IB åt FLs kommentar:
Citat:
Det är riktigt så, mmm jag frågar för att du måste svara eftersom jag spelar in på band
Ja
Annars blir det svårt för den som ska skriva ut förhöret
( skratt )
Sen säkerställer sig FL om det han säger/uppfattat är korrekt - han gör en avstamp och dubbelkollar med IB:
Citat:
Är det någonting av det som jag återgett här som är felaktigt känner du?
( suckar ) det var så längesedan, men är säker på att det varit så
Samt frågar om det är korrekt det hon berättat:
Citat:
Mmm, och det du har berättat här idag det är helt sant?
Ja, ja lov, jag svär
Under förhör kommer frågor till både advokat och IB själv om de vill ta med nåt mer och IB vill tillägga detta med potensen - hon vill självmant fortsätta. Sen avrundas det med att återigen fråga om advokat vill tillägga nåt eller IB:
Citat:
Har du något ytterligare du vill berätta för oss, något som du kommer på nu, jag förstår att du är trött
Inget
Sen hålls inget mer förhör och hon släpps ur häktet 3 dar efteråt dvs den 23/6.
Över till NBs förhör 22/6 där NL påtalar att hans fru mår mycket dåligt över hela situationen. Han berättar att han även signalerat till häktespersonalen att han uppfattat henne vara i dåligt skick - dvs han tror det finns risk för suicidalt försök - vilket givetvis betyder att de ska kolla upp henne, hjälpa henne och ha bevakning:
Citat:
Irina hon mår så dåligt att hon säger att jag orkar bara några dar till, jag har informerat häktespersonalen här att jag uppfattar att hon är suicid benägen, hon säger också att äh, hon tycker ju att om du har med detta och göra att du ska erkänna det så, så dom i fall äh, kan slippa utsättas för detta.
Han har inte hotat ett skit - han snarare förmedlar det IB faktiskt sa, att hon tyckte att NB skulle erkänna:
Citat:
Hur mår du nu?
Hemskt
Mmm
Jag vet inte vad jag kan tänka
Mmm
Jag vet inte vad jag kan göra
Mmm, om Nerijus har gjort detta, eh om Nerijus har begått det här mordet, eh tycker du att han ska berätta om det då för oss, tycker du att han ska berätta?
Ja tycker om det är han, då, då berättar han, men om det är han som är skyldig jag vet inte vad kan motivera honom att berätta