2016-01-09, 16:41
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Observera då gärna att med utgångspunkt i gnosis, är det inte kännedom! det är däremot antagande!

Antagandet, försanthåller det man tror något om.

Kännedomen, uppnår ofta odelad konensus.

Des ses raka motsatsen till konsensus, där gnostiker skapar tankemodeller. då dessa tankemodeller bestrids s omedelbart beroende på vilken troskonfession som betraktar det uttalade.

Du ser enorma skillnader i kristen, judisk, islamisk, hinduistisk, och olyteistiska riktningars gudsordanden.. enbart där faller din etikett som du viljemässigt behöver! ha att påklistra allt som talar -om-gud.

Men det går att falsiefiera, redan med så lite som lite lingvistisk och etnologisk sökning.. att det är en artificiellt konstruerad etikettering, som du kan tycka ses exklusiv.

Det är inte förankrat, det är ett ORERANDE påstående det där med absolut sanning = gud

Tar sats ur föreställning som jag nämne i annat inlägg : esoterism/ockultism/mystik/det MAN VET INGET OM, över huvud, taget.

Det får ett namn/etikett. Men etiketten är ingen verifiering, det jag försöker förklara för dig.

Att människor namnar, är i sig inte indikation p att namnet, i sig - döljer ett något.. det kan vara tomhet.

Tomhet, kan man inte omtala.. vi har ändå språket som kodande överföringsteknik.. och du, och jag skriver, då skriver jag "tomhet_" som ser ut som "något" men det är närmsta man kommer intigheten.

Intigheten bortom... dit vi SAKNAR all erfarenhet... vi UNDRAR allihopa på olika sätt, men alla fabulerar inte, alla värdebstämmer inte det okända.. det som i sanningens namn är intigheten. Det som inte ens berör oss.

Men det finns exkulisvitetsanspråk : därav att vilja konservera gammelsedliga ideal, i hur man DÅ.. byggde kunskap.. med avsaknaden av nu knda parametrar, och de är då vad man säger : invalida.
Ett antagande blir inte säker kunskap (kännedom) bara för att det råder konsensus kring det. Menar man detta gör man sig skyldig till argumentum ad populum. Det är möjligt att du menar något annat med "konsensus" men då får du förtydliga det.

Om du menar att gnosis inte kan erbjuda säker kunskap får du förklara varför. Traditionellt brukar det förhålla sig tvärtom, nämligen att kännedom om tillvarons tidlösa dimensioner, vilket tillhandahålls via gnosis, är den enda säkra kunskapen värt namnet. Sann Kunskap är kunskap om det som är och inte om fenomenen, det är kunskap om Varat bortom det ständigt föränderliga blivandet som naturvetenskapen förhåller sig till, (naturvetenskapliga teorier är alltid potentiellt felaktiga och kan aldrig vara säker kunskap).
Citera
2016-01-09, 16:56
Medlem
Myeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Så vad är din bild av det absoluta?
Som det Ena som föregår allt.
Nu är varje bild av det Absoluta en begränsning av det som är obegränsat och kan därmed bara vara en fingervisning, det är något man bör vara medveten om när man talar om det Absoluta.
The experience of the Absolute or the Holy, or the Mystery (from Greek myein: "to conceal", "to hide", "to hush") of the mystics, is defined by Mircea Eliade as a coincidentia oppositorum (coincidence or solution of all the opposites), that can be furtherly understood as a "state of wholeness" or "nostalgia for the primordial completeness and bliss".

Eliade defines the Absolute as the Divine Ground (German: Grund or Urgrund, "Original Ground"), that defies "all possibilities of rational comprehension" and can only be "grasped as a mystery or paradox".

The coincidentia oppositorum, interpreting Nicholas of Cusa, must not be viewed as a synthesis of reason. This is because the Sacred is infinite, while human reason is limited and for it the Sacred remains a mystery. According to Eliade, this "inconceivable transcendental" can only be "expressed by contradictory or paradoxical metaphors".
https://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_%28philosophy%29
Citera
2016-01-09, 17:04
Medlem
526s avatar
[quote=qbit|55955832]Bogomil har fortfarande inte påstått att ”allt ska vara empiri”, och tydligt redogjort för sin epistemologi, och hållt sig konsekvent till denna epistemologi i det lilla axblock av inlägg jag läst. Min poäng är, rikta din kritik mot dem som gör det påståendet istället.
Citat:
Så som du beskriver det rör din kritik ontologisk reduktionism, d.v.s. att man antar att den metafysiska verkligheten är reduktionistisk. Nåväl, det får du ta med en ontologisk reduktionist, eftersom jag själv inte är en ontologisk reduktionist.

Däremot är metodisk reduktionism användbar för att skapa förklaringsmodeller som gör mera precisa empiriska förutsägelser om fysikaliska system, d.v.s. då man ägnar sig åt vetenskap. Men det är inte samma sak som att anse att den metafysiska verkligheten eller alla fenomen kan förklaras reduktionistiskt (d.v.s. ontologisk reduktionism). Och inte alla fysikaliska system är metodisk reduktionism användbart, t.ex. komplexa system där du har flera samvarierande faktorer som kräver ett systemperspektiv.
Jag instämmer.
Gillar ordet systemperspektiv. Det måte ju vara intressant för vetenskapen att förstå saker som synergi och samverkan.

Citat:
Vetenskap som epistemologiskt verktyg har en given begränsning att den enbart kan skapa kunskap om empiriska system och dess underliggande förklaringsmodeller.
Ja

Citat:
Så, vilket epistemologiskt verktyg föreslår du man ska använda då man vill urskilja om ett påstående om den metafysiska verklighetens beskaffenhet är spekulation eller kunskap? Finns det inget sådant epistemologiskt verktyg, är allt man säger om den metafysiska verklighetens beskaffenhet spekulation, och då anser jag att den enda intellektuellt ärliga positionen är ett agnostiskt förhållningssätt. Det är inte fel att säga: ”Jag vet inte!”
Se nedan

Citat:
Detta är en strawman om den moderna evolutionsteorin som de facto gör falsifierbara förutsägelser som kan testas empiriskt, men eftersom detta är OT och inte har med gudsbevis att göra tänker jag inte gå in mera på evolutionsteorin i denna tråd. Denna diskussion får tas på lämplig tråd, förslagsvis den tråden som jag hänvisade till.
Självklart går det testa vissa evolutionära mekanismer, och det görs också.
Det är inte det som är problemet. Jag är heller inte emot ET. Givet är det så det biologiska maskineriet fungerar. Det vore ju opraktiskt annars.

Problemet kommer när man användet ET som förklarande princip. Att ET är en generell princip som kan förklara allt. Tex när det börjar pratas om multiversum. D v s att universum skapas slumpmässigt och att bara vissa blir så väl sammansatta att de kan existera fysiskt. Det blir ett cirkelresonemang.

Dessutom är det intressant ur vetenskapligt och ontologisk perspektiv.
I fallet med ET och multiversum så är det helt ok att använda induktion som vetenskapligt verktyg. Man använder en observerad "princip" för att förklara ett större sammanhang. Inget fel i det. Jag själv anser att det är det enda man kan göra när det gäller att försöka bevisa filosofiska resonemang ang. metafysik etc.
MEN när samma metod används i motsatt riktning för att argumentera för Gud så duger det inte.
Det säger en hel del om alla dessa "vetenskapsivrare" som sitter hemma och agiterar på VoF.
Om man är ärligt intresserad av sanningen så är man öppen för allt. Inte bara det som bekräftar det man själv vill tro.
Senast redigerad av 526 2016-01-09 kl. 17:09.
Citera
2016-01-09, 17:41
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Som det Ena som föregår allt.
Nu är varje bild av det Absoluta en begränsning av det som är obegränsat och kan därmed bara vara en fingervisning, det är något man bör vara medveten om när man talar om det Absoluta.
The experience of the Absolute or the Holy, or the Mystery (from Greek myein: "to conceal", "to hide", "to hush") of the mystics, is defined by Mircea Eliade as a coincidentia oppositorum (coincidence or solution of all the opposites), that can be furtherly understood as a "state of wholeness" or "nostalgia for the primordial completeness and bliss".

Eliade defines the Absolute as the Divine Ground (German: Grund or Urgrund, "Original Ground"), that defies "all possibilities of rational comprehension" and can only be "grasped as a mystery or paradox".

The coincidentia oppositorum, interpreting Nicholas of Cusa, must not be viewed as a synthesis of reason. This is because the Sacred is infinite, while human reason is limited and for it the Sacred remains a mystery. According to Eliade, this "inconceivable transcendental" can only be "expressed by contradictory or paradoxical metaphors".
https://en.wikipedia.org/wiki/Absolute_%28philosophy%29
Ok. Det Absoluta i detta fall alltså alltets första orsak. Jag tycker att" gud" är ett tämligen dåligt ord för detta eftersom gud är ett upptaget ord som ofta är ett medvetet absolut. Och varför förutsätta att det Absoluta har ett syfte eller någon form av medvetande öht? Som du antyder att det Absoluta har eftersom du kallar det för gud.
Citera
2016-01-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tyvärr utan att varit i nörheten av att bevisa någon Gud ...

Flera gånger om har jag gjort det.
Citera
2016-01-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Nä, du har påstått att "hur ska det annars ha gått till?". Bara för att du inte förstår, eller är rädd för att säga "jag vet inte", så är inte det ett bevis för Gud. Speciellt inte för just den guden du tror på.
Vi som inte lever i din lilla bubbla har andra beviskrav än vad du har. Eller rättare sagt, vi har beviskrav.
Citera
2016-01-10, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej, inte en enda gång. Att du tror det är en annan sak.
Citera
2016-01-10, 19:00
Medlem
Citat:
Bemött alla dina inlägg.

Med argumentationsfel och irrelevant koranpredikande, möjligtvis.
Citera
2016-01-10, 19:02
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Tyvärr utan att varit i nörheten av att bevisa någon Gud ...

Citat:

Nej. Argumentationsfel räknas inte som bevis.
Citera
2016-01-10, 19:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Ett antagande blir inte säker kunskap (kännedom) bara för att det råder konsensus kring det. Menar man detta gör man sig skyldig till argumentum ad populum. Det är möjligt att du menar något annat med "konsensus" men då får du förtydliga det.

Om du menar att gnosis inte kan erbjuda säker kunskap får du förklara varför. Traditionellt brukar det förhålla sig tvärtom, nämligen att kännedom om tillvarons tidlösa dimensioner, vilket tillhandahålls via gnosis, är den enda säkra kunskapen värt namnet. Sann Kunskap är kunskap om det som är och inte om fenomenen, det är kunskap om Varat bortom det ständigt föränderliga blivandet som naturvetenskapen förhåller sig till, (naturvetenskapliga teorier är alltid potentiellt felaktiga och kan aldrig vara säker kunskap).

Fast gnosis är intimt förknippat med ultimat frälsningslära, således är den kunskap som betingar gnostikerns väg, enbart självantända frälsningsvärdet av självförhöjelse : dvs inte kunskap i meningen generell sann gångbar insikt som kräver redovisning innan det statueras som kunskap/parameter.

unskapssökandet utan explicit kausalitet med mer än längtan... där anspelar gnosticism på vetskapen , osm betyder KÄNSLAN om om guds mystiska outgrundliga "väg". Inte kunskap som kunskap per se.

Medan det finn gnostisk ateism, som ändå menar att gud är så stor och svårgreppbar att det övergår människans förstånd och går ej att finna kunskap om detta, medan tron och trofastheten lugnt och makligt består.

Agnosticism däremot menar att det inte går att ens anta eller förhålla sig till gud, utifrån att det ännu inte finns vägar att bevisa. Det skiljer sig från gnostikern som ändå uppodlar frälsningsläror och trossatser och därmed erkänner en gud eller gudlig existens, eller skapare att vara kunskapens orsak.

Och här kommer antagandet in, man tar för givet utifrån enfrånvaro av redan sannolikheten att guden agerar.

Trons själva orsak.. har och kan trots sinnesfrånvaro, ännu ge gamla teser luft under vingarna för att fortsatt begagna sig av för längesedan uttjänta strikt internt teistiska hypoteser, att skapa bygga ut troslära kring.

Fortfarande : där tron är enda egentliga gnistan , inte det som vi med all anledning skulle behöva, dvs källan..

Därför : i gnosis där utvecklas också tvivel och spekulation där man direkt upphöjt! försöker alltså exklusivisera tvivlet till att vara tecken på själens längtan.. till gud" och detta som tillräckligt underlag av vad man tycker är existentiellt.

Men också en mängd sinsemellan helt divergerande trosriktningar utan den motsvarande absoluta konsensus, (till absolut kunskap el. absolut sanning) som skulle och BORDE mest av allt, kunna vara t.ex höjt över alla tvivel. Det borde vara av logiska skäl reversibelt, men är inte så.

Med belägg för att guden eller gudsgestalten verkligen närvar, att en ej konstruerad försanthållning.. utan på egna meriter genuint existerande och därmed ej påverkad av tro/itvivel/agnosis, och därför inte kunna utsättas för att flödande spekulativ och tvivelaktiga moraltrender som kommer och går och avlöser varandra.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-10 kl. 19:53.
Citera
2016-01-10, 21:59
Medlem
Livets ursprung:

https://www.jw.org/download/?output=html&pub=lc&fileformat=EPUB%2CMOBI%2CPDF%2 CRTF%2CBRL&alllangs=0&langwritten=Z&txtCMSLang=Z&i sBible=0
Citera
2016-01-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Livets ursprung:

https://www.jw.org/download/?output=html&pub=lc&fileformat=EPUB%2CMOBI%2CPDF%2 CRTF%2CBRL&alllangs=0&langwritten=Z&txtCMSLang=Z&i sBible=0
Oj, har Jehovas knäckt den nöten? Det var inte illa....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in