Citat:
Ursprungligen postat av
Ztartrax
Varför funkar det utmärkt i t ex Tyskland men inte här hemma? Är vi äckligare och kåtare än tyska män?
Det funkade i Finland också. Jag har varit på badhus i Helsingfors (sent 90-tal) med gemensamt nakenbad, bastu och omklädningsrum. Inga problem alls. Det blev tämligen avsexualiserat när alla var nakna. Folk blev mer ödmjuka och respektfulla inför varandra. När nakenhet inte längre är så tabu eller sexualiserat som det är idag så minskar nog risken för att övergrepp ska ske. Nakenheten i sig blir inget märkvärdig, konstig eller fokuserad på sex. Det krävs mer.
Jag tror dessvärre inte gemensamma offentliga omklädningsrum fungerar överallt i dagens Sverige med tanke på hur främst unga killar beter sig. Hade jag varit ung tjej eller kvinna idag hade jag aldrig bytt om eller duschat tillsammans med muslimska testosteronstinna pojkar/män t.e.x.
Dock....
Som kollobarn (början av 80-talet) duschade vi gemensamt (de som ville) och inte fan tafsade vi på varann eller kom med äckliga kommentarer. Inga övergrepp, ingen jävel som stod och ryckte i bananen eller glodde med tungan nere vid knävecken. Folk betedde sig men så hade vi också fått lära oss innebörden av ordet respekt. Idag är det ett skällsord.
På min tidigare arbetsplats hade vi gemensamt omklädningsrum och det fungerade utmärkt. När man som jag (pga yrkesvalet) ständigt ser nakna kroppar, blottade kön etc så är det inte längre så märkvärdigt att byta om tillsammans med kvinnor, även om vissa av dem är sjukt snygga, heta, sexiga whatever. I omklädningsrummet fokuserar jag bara på att duscha och byta om. Nakenheten är helt enkelt inte per automatik särskilt sexuellt laddad men jag inser att det inte är likadant för alla.