2016-01-09, 10:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Det där stämmer ju inte alls !

Det som NB säger är ju tvär om, han säger enligt AB, FUP 1102 :

"oj det vore ju inte bra att det skulle börja regna snart då skulle det vara slut på deras letande"

Så NB tycker att det INTE vore bra om det började regna för då skulle dom som letade efter Lisa inte längre kunna leta.

Just den delen i förhöret sker på ett väldigt märkligt sätt, precis som du säger berättar IB att NB säger att det inte vore bra om det började regna, ett antal efterföljande frågor utgår ifrån att IB sa att NB tyckte att det vore bra om det började regna.

Här kan vi snacka om ett vilseledande förhör, rätt ska vara rätt.
2016-01-09, 10:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
TACK så mycket för denna mycket informativa och tydliggörande sammanställning.

Faktabaserat, logiskt och så nära sanningen man nog kan komma. Det här inlägget borde alla läsa, det är som du skriver - fallet är uppklarat.

Tack själv.

När man nu har fått ta del av FUP mm får man en ganska bra bild av hur GM fungerar.
Det är så att NB passar väldigt bra in på den beskrivning som visar hur GM känner till området och har tillgång till alla de platser som finns i brottet.
Jag skrev redan tidigt om att den som då satt misstänkt passade bra in i bilden av GM.
Det är ju några debattörer här som förstått detta länge och du har ju skrivit många och mycket bra inlägg om psykologin kring NB och hans roll som GM.

Det finns inte tillstymmelse till annan GM.
2016-01-09, 10:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du delar #develis uppfattning om ett planerat och förberett dåd genom att beskriva ett oplanerat och oförberett dåd.

Och du är en som inte förstår hur det är genomfört.

En plan om vad han vill göra finns, dvs en tanke om VAR och HUR.

Men han skapar inte själv NÄR. Han tar chansen när NÄR infinner sig.
2016-01-09, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Precis. Läser man FUP och lyssnar på det som finns tillgängligt i vittnesväg så hamnar ofrånkomligen i detta scenario. Tiderna kan variera lite men inte mycket.

Svårt är att sätta tidpunkt för brottets inledning. Om man lyssnar på RR så ser de LH sista gången när LH rundar hörnet på kafébyggnaden. Hon gör ingen observation om någon bil på andra sidan. Det är så nära dit att hade den stått där då borde hon ha sett den.
Kan vara så att NB själv kommer norrifrån och ser en ensam tjej vid en moped på baksidan kaféet redan en bit därifrån. Han parkerar vid ladan och ser att ingen bil finns på den andra parkeringen. R och L har hunnit lämna området.

Alltså kommer NB först efter att R och L åkt.

Sms:et 18.23 kan vara skickat i samband med att LH byter om inför hemresan.
Uppringningen 18.26 är lugn och väcker ingen oro hos SH. Troligen rings det i samband med att alla tre går ut från kaféet. LH går mot mopeden och R och L låser klart. De hinner åka medan LH möjligen står med mobilen och letar efter något att lyssna på på vägen hem.
Gissningsvis är det nu NB kommer till platsen. Oklart från vilket håll dock.
Klockan bör vara ca 18.30 när brottet inleds. Inom ett par minuter efter 18.26.
Det pågår åtminstone när G och V åker förbi ca 18.50. På 20 minuter hinner GM med mycket inne i ladan. Troligen är LH död i den stund när G och V passerar.

När H passerar har NB tagit ner LH och förbereder avfärd. Troligen är NB kvar vid kaféet, då tiden för att utföra mordet skulle bli väl snål om NB redan lämnat området innan H passerar.

Sen stämmer vittnesmål bra med vad det rimligen skulle ta i tid att göra det GM gjort till och från Martorp.

Det Du och (develi ) skriver är nästan....en kopia på Tidslinjen som Disponent tidigare gjort.
2016-01-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Intressant om forskning kring anhöriga till sexualförbrytare.

http://www.svd.se/skammen-tvingas-pa-fler-an-en

Läste din länkade artikel, och att forskning pågår är positivt - även om mesta fokus är på gärningsmannen
Min uppfattning är att det är mer intressant att ta reda på hur det kommer sig att anhöriga blundar och förnekar?

Och jag citerar från artikeln:
Det händer att frun vägrar tro att det är sant att maken förgripit sig på deras barn, även om han dömts i hovrätten.

Då funderar jag på vilket som är värst för brottsoffret i detta fallet - själva övergreppet eller mammans totala förnekelse?

När det gäller NBs fru kan jag fortfarande inte känna någon sympati för henne trots ditt mkt intressanta inlägg Vresrosen 😊
Du menar att fru B är ett offer och den uppfattningen delar jag också

Men allting har ett pris och det borde alla begripa i fru Bs ålder

För nu är det dags för henne att betala sitt äktenskap genom att vittna till NBs fördel: att han var hemma den kritiska tiden mordkvällen
Nu är det försent för henne att komma undan genom att svimma och springa till läkaren
Hon ska tänka på vad som kan hända lillebror, hans fru och lilla barn, om hon vidhåller att hon var hemma med NB mordkvällen
Då framställer hon lillebror som en lögnare
2016-01-09, 11:43
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Det Du och (develi ) skriver är nästan....en kopia på Tidslinjen som Disponent tidigare gjort.

Det är där någonstans man bör hamna.
2016-01-09, 11:57
Bannlyst
Citat:
Det är där någonstans man bör hamna.

Jag har lyssnat på alla ljudfiler och läst alla handlingar.
Exakta tiderna vet bara NB, men jag håller med att det är ungefär så som allt har gått till.

Mordet gick troligen mycket snabbt, sedan fick NB bråttom med alla moment.

Tiderna vittnen sett NB stämmer också ganska väl. Det är svårt för ett vittne att ange exakt tid.

Jag var själv vittne till en händelse, där jag skulle tala om tiden....jag sade ungefär den tiden, och då menade jag tid 5-10minuters skillnad.
Så vist är det svårt för vittne att exakt säga vilken tid.

En normal person uppträder inte på detta sätt och begår ett så vansinnigt mord, kanske varit något berusad.
Senast redigerad av HYDRA2016 2016-01-09 kl. 12:00.
2016-01-09, 12:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Jag har lyssnat på alla ljudfiler och läst alla handlingar.
Exakta tiderna vet bara NB, men jag håller med att det är ungefär så som allt har gått till.

Mordet gick troligen mycket snabbt, sedan fick NB bråttom med alla moment.

Tiderna vittnen sett NB stämmer också ganska väl. Det är svårt för ett vittne att ange exakt tid.

Jag var själv vittne till en händelse, där jag skulle tala om tiden....jag sade ungefär den tiden, och då menade jag tid 5-10minuters skillnad.
Så vist är det svårt för vittne att exakt säga vilken tid.

En normal person uppträder inte på detta sätt och begår ett så vansinnigt mord, kanske varit något berusad.

Sammantaget, vittnesmål och de spår NB lämnar efter sig, ger en bra bild över fallet.
2016-01-09, 12:23
Bannlyst
Citat:
Sammantaget, vittnesmål och de spår NB lämnar efter sig, ger en bra bild över fallet.

Håller med dig, och ska man sedan lägga till alla DNA-Teknisk Bevisning-Lögner-Broderns ord att NB inte var hemma tiden NB sagt att han var hemma.
Alla vittnen - sperma - Hela hans uppträdande BEVISAR att rätt GM nu ska få sin dom i HR:
Sedan finns det så fula ord jag har lust att säga om denna person, men tycker inte det är passande på den här tråden.
Men Du förstår säkert vad jag menar. ?
2016-01-09, 12:28
Medlem
ReedMes avatar
IB vägrar alltså att komma då.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22058812.ab

Citat:
Hon berättar att hon varit i kontakt med hustrun vid en rad tillfällen - senast i dag vilket föranledde att Inger Rönnbäck skickade in en ny begäran till hovrätten där hon anger en "stark rädsla" som orsak till frånvaron, samt att "den svenska polisen har på olika sätt och vid olika tillfällen gjort klart för henne att hon är hotad".

– Hon är rädd efter sina kontakter med svensk polis. Dessutom är hon inte frisk. Hon har en hjärtsjukdom och högt blodtryck och dessutom så har hon ett barn att ta hand om.

I stället föreslår försvarsadvokaten att ett nytt telefonförhör hålls med hustrun.
2016-01-09, 12:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
IB vägrar alltså att komma då.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22058812.ab

Jag viste väll att det skulle bli cirkus av allt.
Har man rent mjöl i påsen, har man inget att dölja.
Att sedan inte vittna---när mannen står åtalad för mord, talar sitt tydliga språk.

2016-01-09, 12:36
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Håller med dig, och ska man sedan lägga till alla DNA-Teknisk Bevisning-Lögner-Broderns ord att NB inte var hemma tiden NB sagt att han var hemma.
Alla vittnen - sperma - Hela hans uppträdande BEVISAR att rätt GM nu ska få sin dom i HR:
Sedan finns det så fula ord jag har lust att säga om denna person, men tycker inte det är passande på den här tråden.
Men Du förstår säkert vad jag menar. ?

Ja det är en riktigt vidrig människa som resten av mänskligheten borde ha rätt att eliminera för all framtid. Bokstavligt talat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in