2016-01-08, 17:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Bennhage följde med IB till Arlanda. Han gjorde det av medmänsklighet - den enda som visat civilkurage i den här historien. Han är ett förstahandsvittne och med tanke på hans mod ett pålitligt sådant.

och nämnde att hon inte fick någon hjälp från litauiska ambassaden och någon skulle ordna transport till Arlanda. Hon var så rädd och bad mig hjälpa henne. Det gjorde jag av medmänsklighet.

När vi kom dit tog de henne vid sidan om och ville ha reda på hennes telefoner och grejer.

Jag har tagit upp att AB är utsatt för hot där t o m hans son dras in och hur lättat AB blir när han säger rätt inklusive det där mystiske uppehållet där AB sedan läser innantill så han ska säga "rätt".
Ang tortyr mot AB se (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

De ordnade specialtransport till för honom (men inte för IB!) via Göteborg till Litauen. Varför skulle han annars transporteras dit för sista förhöret? Polisen har väl sällan haft så oegentligheter för sig som i det här Kinnekullefallet.

Så du är inte enigt med IR då uppenbart anser att AB inte utsatts för tortyr AV SAMMA FL?
Du insinuerar dock att han fått specialbehandling? Att IB tvingats gå till fots alt. var tvungen att åka med Bennehage - riddaren i nöden?
Hahahaha - Bennhages mod!

Men jag håller med - påstår IB detta ska det kontrolleras. Är det en ren lögn om brist på hjälp, strandsatt, så ger det ingen trovärdighet med resten hon påstår gällande sakfakta och inte den subjektiva delen - det vill säga efter de inledande förhören innan slutförhör då hon ändrar sin berättelse och kommer med anklagelserna.
Senast redigerad av develi 2016-01-08 kl. 17:33.
2016-01-08, 18:02
Medlem
Det är ett ständigt återkommande att de inblandade skulle varit utastta för tortyr. Var kommer detta trams ifrån. Tycker förhören varit ovanligt snälla speciellt mot NB. Det kan inte ha varit så märkvärdigt klämma ur honom något vettigt.
Det kanske inte ansågs nödvändigt, bevisen talade sitt tydliga språk, annars är det bara att köra tills han kroknar och förklarar sitt förehavanden för aktuell tid.
2016-01-08, 18:11
Medlem
Intressant om forskning kring anhöriga till sexualförbrytare.

http://www.svd.se/skammen-tvingas-pa-fler-an-en
2016-01-08, 18:13
Medlem
Citat:
Du snackar om Off-topic. Du får läsa på FN:s tortyrdeklaration.

För övrigt skulle jag också blivit "ledsen" över om jag var en del av yrkeskår som använde dessa metoder. Jag skulle aldrig någonsin försvarat detta beteende hos kollegor- för att tvinga fram erkännanden eller av något annat skäl.

Förhörsmetoderna visar tydligt att Skövdepolisen inte ska utreda mord och andra grova brott- det är inte rättssäkert. De går för mycket på "magkänsla" och styrs av prestige.

Det behövs en oberoende kommission som granskar utredningen.

Kan instämma i detta. De borde gått på betydligt hårdare, speciellt mot NB så han öppnade truten och redogjorde för tiden som alibi saknades.
2016-01-08, 18:25
Medlem
Citat:

För övrigt skulle jag också blivit "ledsen" över om jag var en del av yrkeskår som använde dessa metoder. Jag skulle aldrig någonsin försvarat detta beteende hos kollegor- för att tvinga fram erkännanden eller av något annat skäl.

Förhörsmetoderna visar tydligt att Skövdepolisen inte ska utreda mord och andra grova brott- det är inte rättssäkert. De går för mycket på "magkänsla" och styrs av prestige.

Jag har hänvisat Dig ett antal gånger att Du borde läsa på lite om vad FN anger som exempel på tortyr. Det stämmer snarast bra med vad #telefoni nämner, nämligen. Så det du fnyser åt som Off-topic är snarast On-Topic.
2016-01-08, 18:38
Medlem
Jag undrar varifrån detta förakt mot polis och myndigheter kommer i från? Man undrar hur man kan klara sig ute i samhället med sådana åsikter. Förmodligen är allting en enda stor konspiration. Jösses.
2016-01-08, 18:39
Medlem
Citat:

OT: Jag tror nog att jag vet bra mycket mer om hur tortyrdeklarationen relaterar till praktik och verklighet än vad du gör. Jag anser att polisen har fått oförtjänt mycket skit av dig, men i mitt inlägg hänvisade jag till den rent medicinska omvårdnaden av tillkallad läkare som du också (om än mer indirekt) smutskastar, när jag talar om min yrkestillhörighet.

OnT: Hade det varit frågan om "tortyr" i förhören så kan jag bara upprepa vad tidigare skribenter försökt förklara x flera: Då hade närvarande advokat påtalat det där och då, och det är inte heller något som media hade underlåtit att rapportera efter att FUP offentliggjorts.
2016-01-08, 18:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Kan instämma i detta. De borde gått på betydligt hårdare, speciellt mot NB så han öppnade truten och redogjorde för tiden som alibi saknades.
Det gjorde han ju.
2016-01-08, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fårfällen
Intressant om forskning kring anhöriga till sexualförbrytare.

http://www.svd.se/skammen-tvingas-pa-fler-an-en

Tack. Mycket intressant hur ofta kvinnan till den dömde mannen tar på sig skam och skuld för brottet. Jag hoppas IB får hjälp att frigöra sig från sin mans vidriga brottt och se att skulden/skammen ENBART ligger på NB.

Ännu mer häsynslöst och etiskt tvivelaktigt att då som IR anspela på just detta genom att dra in IB i förhandlingarna. IB behöver stöd och hjälp att se att hon INTE har med brottet att göra snarast.

IR använder sig av en skuldförkjutning genom att bara fokusera på IB som är helt avförd från utredningen, istället för att koncentrera sig på sin klient NB - DNA släpparen.

Jag tycker IRs agerande är upprörande.
2016-01-08, 18:47
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Bilder på grov porr hittades i ABs telefon. När man sen undersökte ABs dator gjordes märkligt nog inte denna undersökning. Man nöjde sig med att kontrollera Skype o internet trafik och då bara mellan 18.00-20.00. Varför. Ja det kan man undra.

Nej, den är undersökt och det som hittades talar till NB.s förmån. Okunnighet gör dock att den samma används som bevis mot honom.
2016-01-08, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:

och nämnde att hon inte fick någon hjälp från litauiska ambassaden och någon skulle ordna transport till Arlanda. Hon var så rädd och bad mig hjälpa henne. Det gjorde jag av medmänsklighet.

De ordnade specialtransport till för honom (men inte för IB!) via Göteborg till Litauen. Varför skulle han annars transporteras dit för sista förhöret? Polisen har väl sällan haft så mycket oegentligheter för sig som i det här Kinnekullefallet.
Ja, du säger det.. specialtransport för AB men inte IB...

Jag undrar först hur du återger: Är det selektivt igen i eget syfte och inbillar dig att jag inte hört filerna när de länkades?
Bennhage i TR via ljudfil:
Citat:
Hon nämnde att hon inte fick hjälp från litauiska ambassaden direkt, nån skulle ordna så hon kunde åka tåg ifrån Skövde till Stockholm, till centralen, sen ta sig själv ut till Arlanda, men hon var så rädd så hon bönade och bad om jag kunde hjälpa henne och då gjorde jag det av medmänsklighet.

Vad skulle hon till Blomberg och göra istället för att åka direkt till Arlanda?
Det här nämns i förhöret:
Citat:
Hon hade en telefon och dom andra sa hon att hon lämnat till fru Jönsson för att dom skulle lämnas till grabbarna när dom kom ut.

Fortsättningsvis var hon väldigt skärrad, hon var så rädd säger han då hon ber honom köra henne till Arlanda istället för att ta tåg.
Nämner hon nåt med förhör eller var det om hela situationen? Var hon orolig över sin man kanske? Var hon rädd för polisen?
Citat:
IR: Vad var det hon var rädd för?
CB: Hon hade suttit i häktet i 11 dar kände sig väl osäker.
IR: Berättade hon nånting om sin rädsla?
CB: Nej, hon var bara skärrad tror jag, om allting. Hon sa: kan du tro att detta har hänt, sa hon hela tiden. Kan du tro att det verkligen är sant, liksom att Nerijus eller Aivarus skulle ha gjort nåt sånt här? Hon förstod ingenting.

Sen hölls slutförhör i Litauen dvs den 23 september då anklagelserna dammar in - mot polis, häktespersonal och förhörsledare som IR gärna överbetonar.

Sen ringer han upp henne om brevet där hon friats. Det lär ha varit runt 5 oktober eftersom det framkom i media. Nu dras det upp om rädslan för polisen av IR:
Citat:
IR: Och vet du om hon funderat på att komma till Sverige och vittna?
CB: Nej, jag frågade henne om hon, jag sa att jag hört, läst i tidningen att hon eventuellt skulle komma och då sa hon aldrig.
IR: Varför skulle hon inte göra det då?
CB: Hon var rädd för polisen.
IR: Vad sa du?
CB: Hon var rädd för polisen sa hon.
IR: Hur bedömer du det här hon sa då att hon var rädd för polisen, var hon verkligen det?
CB: Ja, det var hon.

Intressant kronologi må jag säga...
Senast redigerad av develi 2016-01-08 kl. 19:15.
2016-01-08, 19:15
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Bilder på grov porr hittades i ABs telefon. När man sen undersökte ABs dator gjordes märkligt nog inte denna undersökning. Man nöjde sig med att kontrollera Skype o internet trafik och då bara mellan 18.00-20.00. Varför. Ja det kan man undra.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, den är undersökt och det som hittades talar till NB.s förmån. Okunnighet gör dock att den samma används som bevis mot honom
.

Nu undrar jag verkligen vad du menar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in