Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
och nämnde att hon inte fick någon hjälp från litauiska ambassaden och någon skulle ordna transport till Arlanda. Hon var så rädd och bad mig hjälpa henne. Det gjorde jag av medmänsklighet.
De ordnade specialtransport till för honom (men inte för IB!) via Göteborg till Litauen. Varför skulle han annars transporteras dit för sista förhöret? Polisen har väl sällan haft så mycket oegentligheter för sig som i det här Kinnekullefallet.
Ja, du säger det.. specialtransport för AB men inte IB...
Jag undrar först hur du återger:
Är det selektivt igen i eget syfte och inbillar dig att jag inte hört filerna när de länkades?
Bennhage i TR via ljudfil:
Citat:
Hon nämnde att hon inte fick hjälp från litauiska ambassaden direkt, nån skulle ordna så hon kunde åka tåg ifrån Skövde till Stockholm, till centralen, sen ta sig själv ut till Arlanda, men hon var så rädd så hon bönade och bad om jag kunde hjälpa henne och då gjorde jag det av medmänsklighet.
Vad skulle hon till Blomberg och göra istället för att åka direkt till Arlanda?
Det här nämns i förhöret:
Citat:
Hon hade en telefon och dom andra sa hon att hon lämnat till fru Jönsson för att dom skulle lämnas till grabbarna när dom kom ut.
Fortsättningsvis var hon väldigt skärrad, hon var så rädd säger han då hon ber honom köra henne till Arlanda istället för att ta tåg.
Nämner hon nåt med förhör eller var det om hela situationen? Var hon orolig över sin man kanske? Var hon rädd för polisen?
Citat:
IR: Vad var det hon var rädd för?
CB: Hon hade suttit i häktet i 11 dar kände sig väl osäker.
IR: Berättade hon nånting om sin rädsla?
CB: Nej, hon var bara skärrad tror jag, om allting. Hon sa: kan du tro att detta har hänt, sa hon hela tiden. Kan du tro att det verkligen är sant, liksom att Nerijus eller Aivarus skulle ha gjort nåt sånt här? Hon förstod ingenting.
Sen hölls slutförhör i Litauen dvs den
23 september då anklagelserna dammar in - mot polis, häktespersonal och förhörsledare som IR gärna överbetonar.
Sen ringer han upp henne om brevet där hon friats. Det lär ha varit runt
5 oktober eftersom det framkom i media. Nu dras det upp om rädslan för polisen av IR:
Citat:
IR: Och vet du om hon funderat på att komma till Sverige och vittna?
CB: Nej, jag frågade henne om hon, jag sa att jag hört, läst i tidningen att hon eventuellt skulle komma och då sa hon aldrig.
IR: Varför skulle hon inte göra det då?
CB: Hon var rädd för polisen.
IR: Vad sa du?
CB: Hon var rädd för polisen sa hon.
IR: Hur bedömer du det här hon sa då att hon var rädd för polisen, var hon verkligen det?
CB: Ja, det var hon.
Intressant kronologi må jag säga...