2016-01-09, 08:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det mest pinsamma som hänt mig under mina 3,5 månader.
Hade en körning på 340kr minns jag
Kunden vägrade betala med kort av någon konstig.

Så han ville betala kontant han la fram 400kr
4st hundralappar jag hade ingen växel haha vart lite mysko tystnad för han ville inte ge dricks

Hur har ni hanterat sånt då!

Det ar val Din forbannade skyldighet att ha en vaxelkassa pa sisadar SEK 700-800, eller har jag fel?
Citera
2016-01-09, 10:01
Medlem
Ironfleets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Det ar val Din forbannade skyldighet att ha en vaxelkassa pa sisadar SEK 700-800, eller har jag fel?

Nja, jag har aldrig med mig mer än 500kr, tre hundralappar, två 50 lappar, resten i mynt och 20 lappar.

Alla pengar jag får som betalning lägger jag i min vänstra ficka så plånboken innehåller bara växel. Enklare att ge bort 500kr till en eventuell rånare än 1000kr+ som ligger i fickan.
Citera
2016-01-09, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Nja, jag har aldrig med mig mer än 500kr, tre hundralappar, två 50 lappar, resten i mynt och 20 lappar.

Alla pengar jag får som betalning lägger jag i min vänstra ficka så plånboken innehåller bara växel. Enklare att ge bort 500kr till en eventuell rånare än 1000kr+ som ligger i fickan.

Ja OK, men vi kan val vara overens om att en Taxichauffor skall ha "vaxel"...
Citera
2016-01-09, 10:19
Medlem
Ironfleets avatar
Självklart, allt annat vore bara dumt.
Citera
2016-01-09, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smatter
Vem är det som står för saneringen om någon spyr i din taxi?

Har ni förare "emergency knapp" någonstans i bilen eller får ni flippra med telefon medan ni kör för att ringa 112?

Btw bra ageranden du gjort! Dig skulle jag lätt åka med

Fyfan... Får man terapi osv om man är med om något sådant extremt? (död). Har för mig att tunnelbaneförare får sådant om någon hoppar framför tåget och dylikt.

Hos TSAB;

1) Åkeriet

2) Ja

3) Ja
Citera
2016-01-09, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Hos TSAB;

1) Åkeriet

2) Ja

3) Ja

Samma hos Taxi 020 (därmed troligen större delen av Fågelviksgruppen).

Gällande punkt 3, har en kamrat/kollega som drabbades av en som hoppade framför bilen. När allting var "återställt" vägrade Polisen min kollega att köra vidare utan han blev skjutsad till St:Görans psykakut för stödsamtal. Dom höll kvar honom i drygt 6 timmar innan han fick åka hem.
Citera
2016-01-09, 19:49
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Ja OK, men vi kan val vara overens om att en Taxichauffor skall ha "vaxel"...

En gång kom en ny snubbe till åkeriet och berättade om sina växeläventyr. Nu var det länge sen men har för mig att kunden skulle betala 410kr och gav 450. Det kunde han inte växla. Jag frågade va fan han har i sin växelkassa. En 20-lapp och en tia sa han. Inte hans bekymmer tyckte han

Brukade alltid ha ca 9 hundralappar, 2 femtiolappar och 10 tjugiolappar + lite mynt.

Inga summor att bry sig om ifall man blir rånad, vilket jag aldrig blev. Sen kan man ju förvara det separat om man är nojig. Ibland får man två femhundringar på raken och är man ute i skogen då. Ja, vad ska man göra. Dom där extra pengarna i kassan sparar mycket om och men. Det positiva överväger det negativa.
Senast redigerad av Bbobi 2016-01-09 kl. 19:52.
Citera
2016-01-09, 20:54
Medlem
Yggdrasil12s avatar
http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?url=-123388378%2FNy%2FSokPlatsannonser%2FSokPlatsannons er.aspx%3Fq% 3Ds%28sn%285560279811%29ar%28100%29%29%26oo%3D1&sv .url=12.38a41afd11d99fbdb65800021

Mycket förar jobb sökes till TSAB och de olika åkerierna

svårt att välja om man ska byta åkeri eller om man chansar på att byta upp sig eller ner sig inom samma företag något tips om VART och VEM man borde köra för inom TSAB ?

Dessutom undrar jag ju börjar det inte bli överetablering på TSAB jag menar det sitter säkert en TSAB förare med 10.000kr efter skatt och kanske en annan med 45.000 efter skatt ?

Eller kan jag ha fel gällande inkörda belopp tänker mig mest då typ måste vara stor konkurrens bland TSAB åkerierna eller det kanske inte växeln bryr sig ett skit om , men det i sin tur drabbar förarna väl ?

man får ju max köra 13h på en 24h dyng varav 8h vila minst typ men är det många som följer detta ? jag tänker mera på taxametern med just DIN inloggning ser ju NÄR, TID och hur länge du varit i tjänst typ arbetstimmar per månad. enligt mig borde en TSAB förare som kör om man myglar med tiden 13h 7 dagar i veckan köra in mycket mera än en TSAB förare som kör så lite så att ha nklarar sig menar då typ att han kan precis leva med det och minst antal arbetstimmar han får och behöver göra.
Citera
2016-01-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
http://www.arbetsformedlingen.se/4.38a41afd11d99fbdb65800016.html?url=-123388378%2FNy%2FSokPlatsannonser%2FSokPlatsannons er.aspx%3Fq% 3Ds%28sn%285560279811%29ar%28100%29%29%26oo%3D1&sv .url=12.38a41afd11d99fbdb65800021

Mycket förar jobb sökes till TSAB och de olika åkerierna

svårt att välja om man ska byta åkeri eller om man chansar på att byta upp sig eller ner sig inom samma företag något tips om VART och VEM man borde köra för inom TSAB ?

Dessutom undrar jag ju börjar det inte bli överetablering på TSAB jag menar det sitter säkert en TSAB förare med 10.000kr efter skatt och kanske en annan med 45.000 efter skatt ?

Eller kan jag ha fel gällande inkörda belopp tänker mig mest då typ måste vara stor konkurrens bland TSAB åkerierna eller det kanske inte växeln bryr sig ett skit om , men det i sin tur drabbar förarna väl ?

man får ju max köra 13h på en 24h dyng varav 8h vila minst typ men är det många som följer detta ? jag tänker mera på taxametern med just DIN inloggning ser ju NÄR, TID och hur länge du varit i tjänst typ arbetstimmar per månad. enligt mig borde en TSAB förare som kör om man myglar med tiden 13h 7 dagar i veckan köra in mycket mera än en TSAB förare som kör så lite så att ha nklarar sig menar då typ att han kan precis leva med det och minst antal arbetstimmar han får och behöver göra.

Överetablering är svårt attt svara på - bilbrist vissa dagar och tider medan andra inte.

Såklart är det en viss konkurrans mellan förare och åkerierna på TSAB, men inget som växeln direkt har något att göra med. Majoriteten av körningarna går ut och söker automatiskt så skillnaden i inkört mellan förare beror främst på tur, arbetsmoral och erfarenhet.

När det gäller tidboken kan växeln såklart se hur länge du varit inloggad under ditt pass och finns det misstankar om oegentligheter kommer det naturligtvis kollas (kundsäkerhet att förare kör inom reglerna för dygnsvila). Däremot har jag aldrig hört om att någon går och kollar retroaktivt om det stämmer utan blir upp till åkaren eller kontoret.
Citera
2016-01-10, 17:32
Medlem
Yggdrasil12s avatar
[quote=charmed|55970066]Överetablering är svårt attt svara på - bilbrist vissa dagar och tider medan andra inte.

Såklart är det en viss konkurrans mellan förare och åkerierna på TSAB, men inget som växeln direkt har något att göra med. Majoriteten av körningarna går ut och söker automatiskt så skillnaden i inkört mellan förare beror främst på tur, arbetsmoral och erfarenhet.

Så exempel menar du att en förare som jobbat i branschen i 40 år har mer tur än en nybliven förare som mig?

dock vet den erfarne föraren möjligtvis alla gator/ vägar snabbaste och de minst trafikerade också eller de borde den göra om man suttit bakom ratten i 40 år. Tänker mig då att den erfarne förare jobbar så många timmar han kan / som han får

jag har 3,5 månad erfarenhet dock en sopa för min lön efter skatt är runt 17600kr

olika zoner olika tider Arlanda Värta hamnen friends arena tele 2 arena alla de där ger bra med cash när det är matcher och skit vet jag. Men mycket kö = inte jätte mycket inkört
Citera
2016-01-10, 19:16
Medlem
[quote=Yggdrasil12|55971569]
Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Så exempel menar du att en förare som jobbat i branschen i 40 år har mer tur än en nybliven förare som mig?

dock vet den erfarne föraren möjligtvis alla gator/ vägar snabbaste och de minst trafikerade också eller de borde den göra om man suttit bakom ratten i 40 år. Tänker mig då att den erfarne förare jobbar så många timmar han kan / som han får

jag har 3,5 månad erfarenhet dock en sopa för min lön efter skatt är runt 17600kr

olika zoner olika tider Arlanda Värta hamnen friends arena tele 2 arena alla de där ger bra med cash när det är matcher och skit vet jag. Men mycket kö = inte jätte mycket inkört

Nej menade inte det riktigt så!

Bara att om man ser under enskilda pass eller begränsade tidsperioder påverkar såklart turen hur mycket man kör in, men ur ett längre perspektiv jämnar det ut sig mellan förare och erfarenhet/skicklighet styr hur mycket man kör in per timma.

Om jag inte missminner finns det vilka zoner som har högst inkört/h på depån och jag vet att vi gick ut med uppskattad belastning per enskild zon under jul- och nyårshelgen.
Citera
2016-01-10, 20:27
Medlem
Jag åker nästan aldrig taxi, men när jag gör det så vet jag aldrig om jag bör betala dricks eller inte. Jag tycker att det är dyrt nog ändå, så det bästa vore om det inte förväntas av en. Vad säger ni chaufförer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in