2016-01-09, 05:17
Medlem
Här är den mindre sammanfattning av äldre inlägg jag nämnde, försöker peka på grundläggande felaktigheter i dina tänkesätt så t.o.m. du bör förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Det STORA problemet rent vetenskapligt är ju att ingen litar på ett experiment som inte någon annan kan upprepa under kontrollerade former.
Därför kommer tvivlet inte försvinna förens flera nationer tagit sig till månen.
Citat:
Det är därför vetenskapen bara tror på oberoende upprepbara försök.
Du har lyckats missförstå användandet av den vetenskapliga metoden. Du liknar detta vid att man skulle behöva spränga ett till kärnkraftverk för att bevisa att tjernobylkatastrofen verkligen inträffade. Men det kanske du inte heller trodde på förrän Fukushima? Eller krävs fler länder?

En jämförelse är A.Rossi och hans påhittade elgenerator E-Cat/LENR. Att bara få genomföra en längre kontrollerad mätning av apparaten hade med lätthet övertygat hela forskarvärlden att något nytt ar upptäckt, man hade inte behövt tillverka en kopia. Att upprepa försök är av vikt när det inte finns några andra sätt att bevisa det på, och för att se att det inte är ett mätfel.

Men det uppskattas att vetenskaplig metod åberopas. Jag förstår dock inte riktigt hur man tänker när man använder Van Allen-bältet, något NASA själva varit med att kartlägga, för att motbevisa dom. Det är lite som att påstå att någon inte besteg Mt. Everest för att de själva skrev i sin dagbok att de var förkylda veckan innan. Man använder något man inte förstår för att motbevisa något annat man inte förstår, utifrån de egna utsagorna av de man påstår ljuga.
Citat:
Ifrågasättande av rådande paradigm är grunden för all naturvetenskap.
Ja (dock inte "grunden" kanske), men det är ingen jedi hand waver du kan säga för att omvandla korkade argument till vettiga. Paradigmskiftet sker tack vare bevisföring, du famlar istället efter halmstrån med redan kända motbevisade argument, utan ett enda eget resonemang.

Vi (iaf jag) är inte emot paradigmskiften eller ifrågasättande, vi bara förklarar att det du säger är strunt. Att påstå att man är emot ifrågasättande är ett typargument a la foliehatt.
Citat:
Jag vet ingenting om stenarna. Jag tror.
Bör man inte ha kunskap om saker man argumenterar om?
Citat:
Jag fattar allt ni skriver, varenda anomalitet går naturligtvis att förklara, men till slut blir det som sagt för många ad hocs.
En knäpp astronaut som ljuger, olyckor som inträffar, historisk film som raderats, en månsten av trä osv...naturligtvis går allt detta att förklara, men tillsammans blir det för mycket för mig, elefant-testet helt enkelt.
Här är det mest talande problemet för din övertygelse. Om anomalierna går att förklara så är de ju inte anomalier? Att man inte förstår något gör det inte till en anomali. Om en samling påhittade anomalier till slut får bägaren att rinna över kan man ju använda samma resonemang för att förkasta vad som helst!

Den enda riktiga anomali av de du nämner är väl isf att originalfilmen skrevs över. Jämfört med den bevismängd som finns är det dock fullständigt irrelevant, ännu mer om man har någon minsta kunskap om allt som gått förlorat (inom företag) genom åren. För filmvärlden t.ex. Toy Story 2 eller WP List of lost eller partially lost films. Kontakta arkivarier vid universitet t.ex. så kan du få höra skräckhistorier hur sådant ofta hanteras. Den stora massan tänker "nytt nytt" och struntar kapitalt i "gammalt strunt".
Citera
2016-01-09, 06:56
Bannlyst
God morgon kära vänner!
Någon som letat fram en länk till någon intervju med Michael Collins ännu, jag är nyfiken på om han kunde se Andromedagalaxen.
Citera
2016-01-09, 07:39
Bannlyst
Här är en väldigt trevlig liten film när dom filmar månen inifrån, kolla 1:40 och framåt:
https://www.youtube.com/watch?v=p4uL__s2cso
Det måste ju krylla av bilder när han gör samma sak när dom är betydligt närmare månen, hur häftigt måste det inte vara att se jorden inifrån kapseln som en liten plutt!
Var någonstans hittar jag alla dessa filmer?

edit: jag ber om ursäkt för att flera av mina länkar bara gått till Youtubes startsida tydligen, jag har länkat från paddan och det har uppenbarligen inte funkat ibland! sorry!
Senast redigerad av terminatorarnold 2016-01-09 kl. 07:41.
Citera
2016-01-09, 07:51
Bannlyst
Och Erak, jag läste ditt inlägg och tar till mig av kritiken, nog snackat om naturvetenskaplig metod kontra vetenskaplig metod!
Van Allen-bältena är nog inte den stora faran enligt mig, det farliga är nog när vi kommer UTANFÖR bältena. Då har vi ju inte skyddet från bältena längre.
Någon som är insatt och kan rätta mig om jag har fel?
Citera
2016-01-09, 09:18
Bannlyst
Någon som har någon länk till filmer där astronauterna hoppar nån meter rakt upp.
Jag fick en länk för några dagar sedan, men i den filmen hoppade dom BAKOM månlandaren, det såg precis ut som om dom ställt en studsmatta bakom landaren så att den inte skulle synas!
Jag skulle vilja se filmer där dom hoppar så högt, men inte är skymda av månlandaren!
Citera
2016-01-09, 09:53
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det enda vi kan vara säkra på är att dom inte är på månen

Nej så är det inte.

Det enda vi kan vara säkra på är att din film och din mätmetod är fullständigt värdelös - du har ju "bevisat" att de inte ens är i solsystemet.
Citera
2016-01-09, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej så är det inte.

Det enda vi kan vara säkra på är att din film och din mätmetod är fullständigt värdelös - du har ju "bevisat" att de inte ens är i solsystemet.
Jag har inte bevisat någonting förutom att filmen är manipuleard. Därav följer att dom inte filmade på månen, för då hade dom inte behövt manipulera den. En implikation helt enkelt
Citera
2016-01-09, 11:06
Medlem
Citat:
Jag har inte bevisat någonting förutom att filmen är manipuleard. Därav följer att dom inte filmade på månen, för då hade dom inte behövt manipulera den. En implikation helt enkelt

Den enda film du bevisat vara manipulerad är den du själv länkade till, den på konspirationssidan som var uppspeedad. Du har inte bevisat att NASA's originalfilmer är manipulerad.
Citera
2016-01-09, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Den enda film du bevisat vara manipulerad är den du själv länkade till, den på konspirationssidan som var uppspeedad. Du har inte bevisat att NASA's originalfilmer är manipulerad.
Jo, hur snällt man än mäter (inom rimliga gränser) så får man att påsen faller mycket fortare än fritt fall.
Madtop gjorde ju en mätning som verkligen töjde på gränsen (fallhöjd 1 meter) på just NASA:s originalfilm och fick 2.5 m/s^2.
Senast redigerad av terminatorarnold 2016-01-09 kl. 11:20.
Citera
2016-01-09, 11:23
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du har självklart inte bevisat att filmen är manipulerad. Du har på sin höjd bevisat att den tidens kameror inte går att använda som ett precisionsinstrument för att mäta accelereration.
Citera
2016-01-09, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har självklart inte bevisat att filmen är manipulerad. Du har på sin höjd bevisat att den tidens kameror inte går att använda som ett precisionsinstrument för att mäta accelereration.
Det handlar ju inte om några decimaler, det handlar om nästan 60% avikelse.
En annan fick 3.5 m/s^2, alltså mer än 100% för fort!
Citera
2016-01-09, 11:49
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det handlar ju inte om några decimaler, det handlar om nästan 60% avikelse.
En annan fick 3.5 m/s^2, alltså mer än 100% för fort!
Kan du vara vänlig att i detalj beskriva hur du utförde mätningen så att vi kan utesluta att du mätt nästan 60% fel? Det verkar annars fortfarande vara den enklaste förklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in