2016-01-09, 00:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Läser sporadiskt här och har läst fupen. Kan inte släppa fallet och tänker nu på det udda med att han trycker in kroppen i ett skåp i boden. Han tar sig tiden att hänga upp kroppen utom synhåll i slaktrummet, sen extreemt noga inlindad i plast (antagligen) (som förövrigt tas bort innan kroppen trycks in i skåpet, så den plasten måste ju ligga nånstans) sen frakta bort kroppen i bilen till boden, ta sig tid att trycka in kroppen i skåpet och dölja den MEN sen väldigt vårdslöst slänga jacka och hjälm i en rishög utanför utan att täcka för dem alls.. varför VARFÖR inte bara köra rakt ut i skogen och dumpa i en sjö eller under en gran? Varför ska hon in i skåpet? Han måste ju fattat att han hade jättelite tid på sig för att inte bli upptäkt..kan han ha gjort del 2 senare under natten/veckan? Att han använder boden är märkligast tycker jag..och där fanns ju en kökssoffa varför inte lägga henne däri? Förlåt om jag är osammanhängande..men kan inte släppa detta fall trotts att det är nästintill färdigt..
.. och vem vet hur en mördare tänkt sig? De facto är hon i skåpet så nåt smart har han väl tyckt att det var och jag tror att han tänkte hämta henne sen och ansåg att hon låg bra förvarad tills dess - i en bod han vet inte används öht.

Edit: det trodde krim.teknikern också. Hon gick först mot soffan. Tydligen var det enklare med ett skåp rakt fram i samma rum som hon låg på golvet.
2016-01-09, 00:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, vad kan någon ha gjort i Blomberg mellan Lisas sista SMS och hennes pappas ankomst...
Jag vill framförallt peka på brister i utredningen. Varför fick ingen frågan om hur länge HJ stannade?
Vart leder ditt förundersökningsspår? Kommer denna "brist" ge nåt konkret i det hela?
2016-01-09, 00:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart leder ditt förundersökningsspår? Kommer denna "brist" ge nåt konkret i det hela?
Det är inget spår, det är kritik av utredningen.
2016-01-09, 00:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det märkliga är väl att det verkar handla mest om hur IB upplevt förhören än NB?

Det blir nästintill offtopic nu men..
Jag är ganska försiktig när jag läser medias artiklar och om det ibland kan uppstå en viss vinkel pga artikeluppbyggnad.
I uppfattningen att främst Irina rör sig i huvudet på IR, är i mitt ödmjuka tycke, lite av en vinkel media målat upp, dock faktiskt uppbackat av IR´s överklagan iaf till utseendet.

Överklagan omfattar tydligt att det gäller utredningsförhören om NB+IB, kanske för att det finns små stick av utnyttjbara "tveksamheter" i egentligen alla polisförhör, men där upphör sakfråga egentligen.
Eller rättare sagt borde upphöra, för att få ordning på syftet med själva vittnesförhören - Pål + Niklas.

Resten vart nog ur försvarssynpunkt, en ganska användbar bit, även om det i mitt tycke (igen) helt saknar relevans - behandlingen på Arlanda och Litauenförhöret, vilket IR lägger vikt på i syfte att "övertyga" rätten att finna helheten av överklagan intressant.

Media har bara lite osnyggt klumpat ihop relevans med ickerelevans, men detta kommer förhoppningsvis bli separerat under förhandlingarna.

Ontopic då
Det vore misslyckat av IR att ens lyfta Litauenförhöret eller Arlanda-händelsen, då det ligger så långt bort i periferin från hennes klient som det går att komma.
Polisförhören från start tills det IB frisläpptes, skulle dock vara bra att fokusera på.
2016-01-09, 00:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är inget spår, det är kritik av utredningen.
Aha. Så det tillför inte mordutredningen ett dugg men ska kritiseras. Jupp. Jag är med. Tungt.
2016-01-09, 00:44
Medlem
rubin22s avatar
Tycker det är konstigt att många verkar tro att denna fru till, NB.
Var/är en hyvens kvinna, hur vet vi det? Kvinnor har varit med på sina mäns mördarorgier (frivilligt) förut!
Finns många perverterade kvinnor därute! Så varför tro att hon är så snäll och mår så dåligt av sin mans görande. Vi vet inget om hennes personlighet!

Eller jag har åtminstone inte läst något!

Men att hon hade en skitstövel till man. vet vi dock!
2016-01-09, 00:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, vad kan någon ha gjort i Blomberg mellan Lisas sista SMS och hennes pappas ankomst...

Jag vill framförallt peka på brister i utredningen. Varför fick ingen frågan om hur länge HJ stannade?

Jo, visst, men det är ju knappast intressant att veta vad HJ gjorde den timmen om, jag säger om, man i det läget redan hade något på NB, tänker jag.

Jag kan inte få in HJ som inblandad när jag vet att NB sannolikt har med mordet att göra. Dock så kan ju HJ möjligtvis ha observerat något som han inte har berättat, det vet vi ju inte. Jag tycker ändå att den där timmen är oväsentlig just nu men den var det kanske inte just då när hans kompis förhördes, det vet jag ingenting om.
2016-01-09, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Tycker det är konstigt att många verkar tro att denna fru till, NB.
Var/är en hyvens kvinna, hur vet vi det? Kvinnor har varit med på sina mäns mördarorgier (frivilligt) förut!
Finns många perverterade kvinnor därute! Så varför tro att hon är så snäll och mår så dåligt av sin mans görande. Vi vet inget om hennes personlighet!

Eller jag har åtminstone inte läst något!
Men att hon hade en skitstövel till man. vet vi dock!
Hyvens kvinna och snäll var fina ord som dock ingen skrivit. Det finns dock en mördare som är en dubbelnatur - vilket andra ger för handen i hans omgivning - så det ligger inte långt undan att tro att hon är lika blåst av äcklet som står för det perverterade i detta fall.
2016-01-09, 00:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Alltså kommer man norrifrån, dvs från Västerplana, ser man klart och tydligt hela baksidan av kaféet, redan på ganska långt avstånd. Aftonbladet gjorde en filmad intervju med RR på den platsen under den veckan LH var försvunnen och då ser man att löven ännu inte fullt slagit ut. Bra insyn således redan en bra bit därifrån.

1. Vad gäller GJ är han och V på Årnäs. Kollar man kronologi så blir det ju så att de närmar sig kaféet norrifrån ca 18.45-18.50. GJ ser en moped vid kaféet. Den står där LH parkerade den. Den är inte flyttad på efter att LH parkerat den tills SH flyttar den omkring 20.30.
GJ och V observerar en bil rakt över gatan sett från LHs parkerade moped.

Vid punkt 1 pågår brottet mot LH inne i mjölkrummet.

2. GJ och V åker den korta vägen, ca 700 m, från kaféet genom allén till herrgården där de träffar HJ och pratar kort med denne.
HJ åker samma väg som GJ och V nyss kom i motsatt riktning. Kör ut höger, norrut på väg 2714, och ser ingen bil vid vare sig kaféet eller ladan. Klockan bör vara strax före 19.00.

Vid punkt 2 har GM flyttat sin bil till baksidan av ladan och förbereder kroppen för färden mot Martorp.

3. 19.05-19.10 ser vittnena L och M en ljus bil komma ut på väg 2720, vägen mellan Husaby och Västerplana, på den plats där vägen genom allén, dvs från kaféet, väg 2714, förbi herrgården och ut på väg 2720.

Vid punkt 3 har GM kört från ladans baksida ca 19.00, gissningsvis ner baksidan och sen ut på 2714 strax norr om kaféet. Svänger höger mot Källbyhållet och kör förbi kaféet och svänger sedan in på den så kallade fyndvägen. Där slänger han ut LHs saker, när han gjort det svänger han vänster in mot herrgården kör förbi sin bostad och ut på 2720 där L och M ser GM.

4.Strax efter 19.30 ser vittnena T och A, bara ett stenkast från den plats där L och M ser GM ca 20 minuter tidagare, när Ts granne i hög fart kommer mot hemmet.

Mellan punkt 3 och 4 har GM varit på Martorp och dumpat kroppen och gjort sig av med jacka, hjälm och lurar.

5. NB kommer hem strax efter 19.30 och börjar Skypa tämligen omgående.

Vid de här punkterna ser vittnen en bil som är lik den NB förfogar. Vittnena T och A ser dessutom att det är just NB som kör sin egen bil.

Vad gäller DNA i mjölkrummet så är det så att man har bara hittat DNA från NB och LH. Visst DNA hittas men är inte jämförbart med mänskligt DNA. Det är alltså bara NB och LH som har lämnat DNA som är jämförbart med person. Det finns inget annat.

Vad gäller tejpningen av LHs ansikte är den gjord medan hon hänger. Repet är övertejpat och ändarna är i sträck, dvs att LHs tyngd har spänt repet under tiden GM tejpar. Ändarna sticker ut på sådant sätt så att det visar att repet är i spänn rakt upp från LHs huvud medan tejpen anbringas.

På repen och mordplatsen med intilliggande rum hittas DNA från både NB och LH.
Det är osannolikt att LH har varit i mjölkrummet tidigare så allt DNA från henne där har hamnat där i samband med att hon dör.

Det blandade DNA visar att att NB varit därinne samtidigt som LH.

Det hela ger inget utrymme för alternativa GM eller konstiga sscenarier. Fallet är uppklarat. Endast små obetydliga detaljer för fallets dom återstår.
Senast redigerad av PeoFallmo 2016-01-09 kl. 01:00.
2016-01-09, 00:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det blir nästintill offtopic nu men..
Jag är ganska försiktig när jag läser medias artiklar och om det ibland kan uppstå en viss vinkel pga artikeluppbyggnad.
I uppfattningen att främst Irina rör sig i huvudet på IR, är i mitt ödmjuka tycke, lite av en vinkel media målat upp, dock faktiskt uppbackat av IR´s överklagan iaf till utseendet.

Överklagan omfattar tydligt att det gäller utredningsförhören om NB+IB, kanske för att det finns små stick av utnyttjbara "tveksamheter" i egentligen alla polisförhör, men där upphör sakfråga egentligen.
Eller rättare sagt borde upphöra, för att få ordning på syftet med själva vittnesförhören - Pål + Niklas.

Resten vart nog ur försvarssynpunkt, en ganska användbar bit, även om det i mitt tycke (igen) helt saknar relevans - behandlingen på Arlanda och Litauenförhöret, vilket IR lägger vikt på i syfte att "övertyga" rätten att finna helheten av överklagan intressant.

Media har bara lite osnyggt klumpat ihop relevans med ickerelevans, men detta kommer förhoppningsvis bli separerat under förhandlingarna.

Ontopic då
Det vore misslyckat av IR att ens lyfta Litauenförhöret eller Arlanda-händelsen, då det ligger så långt bort i periferin från hennes klient som det går att komma.
Polisförhören från start tills det IB frisläpptes, skulle dock vara bra att fokusera på.
Vad menar du med media? Här i tråden det är överklagan som diskuteras gällande granskning av förhör. Där står inte ett ord om NB - klienten - men en hel radda om svårigheter gällande IB.

Eller är det nåt annat du far efter?
2016-01-09, 00:56
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Läser sporadiskt här och har läst fupen. Kan inte släppa fallet och tänker nu på det udda med att han trycker in kroppen i ett skåp i boden. Han tar sig tiden att hänga upp kroppen utom synhåll i slaktrummet, sen extreemt noga inlindad i plast (antagligen) (som förövrigt tas bort innan kroppen trycks in i skåpet, så den plasten måste ju ligga nånstans) sen frakta bort kroppen i bilen till boden, ta sig tid att trycka in kroppen i skåpet och dölja den MEN sen väldigt vårdslöst slänga jacka och hjälm i en rishög utanför utan att täcka för dem alls.. varför VARFÖR inte bara köra rakt ut i skogen och dumpa i en sjö eller under en gran? Varför ska hon in i skåpet? Han måste ju fattat att han hade jättelite tid på sig för att inte bli upptäkt..kan han ha gjort del 2 senare under natten/veckan? Att han använder boden är märkligast tycker jag..och där fanns ju en kökssoffa varför inte lägga henne däri? Förlåt om jag är osammanhängande..men kan inte släppa detta fall trotts att det är nästintill färdigt..

Inte alls osammanhängande utan mycket bra iaktagelser och frågor tycker jag

Särskilt det här är ju helt ofattbart och pekar mot att det inte är gärningsmannen som kastat jackan och hjälmen i rishögen:

"MEN sen väldigt vårdslöst slänga jacka och hjälm i en rishög utanför utan att täcka för dem alls.. varför VARFÖR inte bara köra rakt ut i skogen och dumpa i en sjö eller under en gran?"
2016-01-09, 00:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hyvens kvinna och snäll var fina ord som dock ingen skrivit. Det finns dock en mördare som är en dubbelnatur - vilket andra ger för handen i hans omgivning - så det ligger inte långt undan att tro att hon är lika blåst av äcklet som står för det perverterade i detta fall.

Oj då hyvens, hade ni inte skrivit, förlåt för att jag övertolkade!

Men att det uttryckts ett viss sympati mot henne då, duger de orden?
Varken du eller jag vet, om hon är så blåst och helt oskyldig?

Jag har inte så mycket övers för henne, hon visste, väldigt tidigt.
Om jag själv får tro!
För vet gör bara de inblandade!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in