2016-01-08, 23:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Hur var det nu? Var Lisas moped synlig från "byvägen" eller inte.Nån som kan bekräfta hur det ligger till med detta? Gustav .J. säger ju sig ha sett mopeden "mitt på gårdsplanen" när han och hans dotter åkte förbi där på söndagskvällen. Så här säger vederbörande i förhör angående mopeden:

"Jag störde mig på att den stod parkerad mitt på gårdsplanen,liksom. Och så var det bara helt tomt på bilar".

Får en känsla av "Hm, stämmer det här verkligen" när jag lyssnar både på G.J och V.J:s förhör måste jag säga.

Nån annan än mig som får samma vibbar?

Länkar till dessa :

http://www.rättegång.se/lisa-holm-blomberg/

Ja, jag får också samma vibbar, men jag tror att virrigheten kan bero på vindrickande, mer än ett halvt glas. I ärlighetens namn så tycker jag att klanen J är riktigt underhållande så här med lite distans till fallet.

Mopeden stod kanske mitt på gårdsplanen oavsett antal glas vin, det hindrade dock inte drängslyngeln att mörda cafébiträdet.
2016-01-08, 23:40
Medlem
Nu bekräftar IR att NB åter skall vara med på syn i Blomberg

http://www.expressen.se/gt/nerijus-ska-atervanda-till-mordplatsen--igen/

För TR och HR tror jag det är mycket viktigt för att få bilda sig en uppfattning om området och avstånd mellan platserna.

Men NBs deltagande känns väl så där ...
Senast redigerad av Remark 2016-01-08 kl. 23:44.
2016-01-08, 23:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Absolut ! man tror ju inte sing egna øron när man lyssnar på deras förhör.
Och det är ju särskllt bekymmrande att dom inte förhörs/utreds ytterligare för att få reda på vad dom egentligen gjorde, när dom gjorde det, vad dom såg och inte såg, och inte minst en detaljerad tidslinie på deras vistelse på godset den 7 Juni.

Jag är fullt enig med dig, och det är inte första gången jag håller på att tappa öronen när jag hör någon som är eller har varit alkoholpåverkad återge vad de har varit med om, riktigt underhållande.

Jag kan nästan lova dig en miljon i belöning till den som kan fixa fram en detaljerad tidslinje över vad som hände i huvudbyggnaden den där kvällen, vem kom, när, hur, vad åt man, när gick de osv.

Jag kan slå vad om att ingen av de som för stunden närvarade vid målgången känner till om någon ens vann formel 1 loppet, exakt den bilden har jag av klanen J:s söndagsmiddag.

HJ har ett alibi i alla fall, han hämtade rullskidor mitt i middagen, ett robust alibi.
Senast redigerad av OY 2016-01-08 kl. 23:44.
2016-01-08, 23:42
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Vad resulterade den förra synen i, kan man undra. Tillförde den utredningen något?
Den tillförde inte utredningen något, men tingsrätten fick lokalkännedom, vilket är värdefullt i det här målet. Samma sak gäller hovrätten.
2016-01-08, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Då borde hon genast berätta sanningen om när han var hemma , inte ge honom falskt alibi!

Så länge hon inte känner sig 100% säker på att han blir inlåst på livstid kommer hon nog inte våga att säga sanningen, vad skulle inte kunna hända henne då om han skulle släppas ut?
Lite åt det hållet tänker nog IB, även fast tanken är orealistisk.
Psykiskt labil och skör lär hon vara nu av vetskapen om NB:s gärning.
Hon var också helt beroende av honom, undergiven och under hans kontroll. Man vet inte heller hur länge denna kontroll han haft hänger kvar hos henne.
Vad jag förstått så bor IB fortfarande hemma hos NB:s mamma. Det är också en konstig situation, är IB beroende av henne nu för sitt boende och annat?
2016-01-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Då borde hon genast berätta sanningen om när han var hemma , inte ge honom falskt alibi!

Visst, men båda var så underordnade Huvudet i huset, så dom lydde hans order. Det första dom gjorde.

Sedan reviderade båda två sina uppgifter, oberoende av varandra, och kom fram till samma sak.

NB var inte hemma.

Puts väck med det alibit.
2016-01-08, 23:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är fullt enig med dig, och det är inte första gången jag håller på att tappa öronen när jag hör någon som är eller har varit alkoholpåverkad återge vad de har varit med om, riktigt underhållande.

Jag kan nästa lova dig en miljon i belöning till den som kan fixa fram en detaljerad tidslinje över vad som hände i huvudbyggnaden den där kvällen, vem kom, när, hur, vad åt man, när gick de osv.

Jag kan slå vad om att ingen av de som för stunden närvarade vid målgången känner till om någon ens vann formel 1 loppet, exakt den bilden har jag av klanen J:s söndagsmiddag.

HJ har ett alibi i alla fall, han hämtade rullskidor mitt i middagen, ett robust alibi.

Mitt fetande.

Njaa det vet jag nu inte riktigt, för HJ lämnade godst kl ca 18:45, anlände hos AE kl 19 +- någon minut, och anländer tillbaka på godset igen 5-10 minuter över otta.

Det tar ca 6 minuter att åka från godset till AE (säger polisen i Tingsrätten), och tyvärr hade polisen inte IQ till att fråga HJ och/eller AE hur länge HJ stannade hos AE, för om HJ bara hämtade upp dom där rullskidorna (det var ju ett avtal dom gjort tidigare på dagen att HJ skulle ha dom där rullsidorna, men HJ kom tidigare än avtalat, man kan iø fråga sig varför) och kanske stannade några minuter och pratade, ja du borde han ju vara tillbaka på godset kl 19:15, nu blev det inte så utan HJ kom tillbaka till godset en hel timme senare.
Så frågan är; om HJ bara hämtade upp rullskidorna och lämnade AEs hem ca 19:15, vad gjorde han i så fall den timme som fattas ?
2016-01-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Så länge hon inte känner sig 100% säker på att han blir inlåst på livstid kommer hon nog inte våga att säga sanningen, vad skulle inte kunna hända henne då om han skulle släppas ut?
Lite åt det hållet tänker nog IB, även fast tanken är orealistisk.
Psykiskt labil och skör lär hon vara nu av vetskapen om NB:s gärning.
Hon var också helt beroende av honom, undergiven och under hans kontroll. Man vet inte heller hur länge denna kontroll han haft hänger kvar hos henne.
Vad jag förstått så bor IB fortfarande hemma hos NB:s mamma. Det är också en konstig situation, är IB beroende av henne nu för sitt boende och annat?

Det fanns en uppgift här att IB flyttat till sin mor. Hoppas den stämmer. IB har ju en son från ett tidigare äktenskap som levt med hennes föräldrar under hennes NB-tid i Sverige.

Tror IB behöver mycket egentid i trygg miljö. Hoppas hon får det.
2016-01-09, 00:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

För TR och HR tror jag det är mycket viktigt för att få bilda sig en uppfattning om området och avstånd mellan platserna.

Men NBs deltagande känns väl så där ...

En liten men allvarlig korrigering av stycke ur den artikeln:

Citat:
Det är Inger Rönnbäck som kallar Palmepolisen, som ska höras gällande att Rönnbäck anser att tingsrättsförhören med Nerijus inte var objektiva.

IR´s överklagan:
Citat:
Vidare begärs vittnesförhör med f d kriminalkommissarie Pål Johansson, XXX, angående hans bedömning av hur förhören med Nerijus Bilevicius och Irina
Bileviciene skett med avseende på objektivitet och psykiska på
tryckningar, detta till styrkande av att
de båda utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art.

Vittnesförhör med Pål Johansson begärdes även i tingsrätten, men tilläts inte.

...så det inte missuppfattas vilka förhör det är som utgör bevistema i HR.
2016-01-09, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den tillförde inte utredningen något, men tingsrätten fick lokalkännedom, vilket är värdefullt i det här målet. Samma sak gäller hovrätten.

Håller med och har korrigerat inlägget.
2016-01-09, 00:05
Bannlyst
Citat:
Det fanns en uppgift här att IB flyttat till sin mor. Hoppas den stämmer. IB har ju en son från ett tidigare äktenskap som levt med hennes föräldrar under hennes NB-tid i Sverige.

Tror IB behöver mycket egentid i trygg miljö. Hoppas hon får det.

Det låter väldigt bra om det stämmer. Att vara med sin son och med sin mor kan ge henne lite distans till det helvete hon utsatts för av i första hand Nerijus och i andra hand Rönnbäck.
2016-01-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En liten men allvarlig korrigering av stycke ur den artikeln:

IR´s överklagan:

...så det inte missuppfattas vilka förhör det är som utgör bevistema i HR.

Det märkliga är väl att det verkar handla mest om hur IB upplevt förhören än NB?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in