2016-01-08, 20:56
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Låt l: (1+3t, 1+2t, 2+2t), t ∈ ℝ och l': (1+5s, s, s), s ∈ ℝ vara två linjer i rummet. Låt II vara ett plan som innehåller l och som är parallellt med l'.

Bestäm avståndet mellan l' och l.

Jag beräknade avståndet från l' till II och fick det till 1/√2, men hur kan jag räkna ut avståndet mellan l' och l?

En generell metod för att bestämma avstånd mellan två icke-parallella linjer finns här.
Citera
2016-01-08, 20:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chaengwaeng
En tetraeder har hörnen (0,2,3), (4,-1,4), (6,-10,7), (1,1,1), och roteras ett halvt varv runt x-axeln. Därefter sker linjär avbildning på den roterade tetraedern enligt T: ℝ³→ℝ², som uppfyller
T(x,y,z) = (x+z, y-z) på xy-planet. Vilken area har denna bild?

Jag har fått fram matrisen för rotation, och jag har således tetraederns punkter efter rotation, men vet inte hur jag ska gå vidare.

Tack i förväg.

Du har alltså fyra punkter i ℝ³ efter att ha roterat tetraedern. Då använder du uttrycket du har för T(x,y,z) för att göra om dessa fyra punkter till fyra punkter i ℝ² som du sedan kan rita upp i ett tvådimensionellt koordinatsystem. När du har de fyra punkterna i det koordinatsystemet så kan du bara dela upp figuren i trianglar och beräkna den totala arean av dessa.
Citera
2016-01-08, 21:03
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
TJena!

Håller på med denna uppgift:

http://imgur.com/a/4Clkt

Det som gör mig förvirrad är vart de får uttrycket för förklaringsgraden ifrån som jag markerat med röd cirkel. I min formelsamling står det annat. Vad är skillnaden? Hur fick de fram det de fått fram där i lösningen?

Uppskattar snabbt svar!

Det är lite oklart vad som menas med den notation som visas, men i grunden så stämmer det att man kan skriva förklaringsgraden R² som ett minus kvoten mellan summan av kvadraterna av de oförklarade variationerna och summan av kvadraterna av alla variationer. Själva förklaringsgraden motsvarar ju hur stor del av summan av kvadraterna av de totala variationerna som förklaras av summan av kvadraterna av variationerna som kommer av variationer i de förklarande variablerna. Det är alltså ett tal mellan 0 och 1.
Citera
2016-01-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Ja, det ska gå.

Tack! Fattar dock inte steget z^2+(2i+4)z+8i+6=0 till (z+(2i)^))^2-(2+i)^2+8i+6=0. Orkar du beskriva det mer? Det som jag har mest problem med. Vet att du använder kvadratkompletteringen där, men inte hur riktigt.
Låt oss kalla 4+2i för "K" istället. K är alltså koefficienten för z.

Alltså: z^2+(4+2i)z=z^2+Kz

För att kvadratkomplettera detta gäller att z^2+Kz = (z+(K/2))^2 -(K/2)^2

Byt ut K mot 4+2i nu så kommer du få rätt svar. Jag är ingen höjdare på att förklara hur det fungerar, det är nog bäst om någon annan gör det
Citera
2016-01-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chaengwaeng
En tetraeder har hörnen (0,2,3), (4,-1,4), (6,-10,7), (1,1,1), och roteras ett halvt varv runt x-axeln. Därefter sker linjär avbildning på den roterade tetraedern enligt T: ℝ³→ℝ², som uppfyller
T(x,y,z) = (x+z, y-z) på xy-planet. Vilken area har denna bild?

Jag har fått fram matrisen för rotation, och jag har således tetraederns punkter efter rotation, men vet inte hur jag ska gå vidare.

Tack i förväg.
Gör ett försök men tror inte jag gör rätt. En tetraed har fyra trianglar. Använder man Herons formel och gör så att O=AB, P=BD, Q=AD, då har man sidorna.

|O|=(4,-3,1)=sqrt(25)
|P|=(-3,0,-3)=sqrt(18)
|Q|=(0,-1,-2)=sqrt(5)

A=sqrt(s(s-a)(s-b)(s-c))

där s=(a+b+c)/2

A=sqrt((sqrt(25)+sqrt(18)+sqrt(5))((sqrt(25)+sqrt( 18)+sqrt(5))-a)(s-(sqrt(25)+sqrt(18)+sqrt(5))((sqr t(25)+sqrt(18)+sqrt(5))

Men som du ser så blir det krångligt och inte den mest smidigaste vägen tror jag. När man hittat denna så multiplicerar man in det i matrisen för rotation.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du har alltså fyra punkter i ℝ³ efter att ha roterat tetraedern. Då använder du uttrycket du har för T(x,y,z) för att göra om dessa fyra punkter till fyra punkter i ℝ² som du sedan kan rita upp i ett tvådimensionellt koordinatsystem. När du har de fyra punkterna i det koordinatsystemet så kan du bara dela upp figuren i trianglar och beräkna den totala arean av dessa.
Går den att läsa på detta sättet jag beskrev tro? Hänger inte riktigt med på din beskrivning men ska bli intressant och se om ni löser den.
Senast redigerad av sentience 2016-01-08 kl. 21:08.
Citera
2016-01-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardere
Låt oss kalla 4+2i för "K" istället. K är alltså koefficienten för z.

Alltså: z^2+(4+2i)z=z^2+Kz

För att kvadratkomplettera detta gäller att z^2+Kz = (z+(K/2))^2 -(K/2)^2

Byt ut K mot 4+2i nu så kommer du få rätt svar. Jag är ingen höjdare på att förklara hur det fungerar, det är nog bäst om någon annan gör det
Tack, jag fattar precis. Var precis den formeln jag undrade över.
Citera
2016-01-08, 21:11
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Det är lite oklart vad som menas med den notation som visas, men i grunden så stämmer det att man kan skriva förklaringsgraden R² som ett minus kvoten mellan summan av kvadraterna av de oförklarade variationerna och summan av kvadraterna av alla variationer. Själva förklaringsgraden motsvarar ju hur stor del av summan av kvadraterna av de totala variationerna som förklaras av summan av kvadraterna av variationerna som kommer av variationer i de förklarande variablerna. Det är alltså ett tal mellan 0 och 1.

förstår fortfarande dock inte vad Q_0 är
Citera
2016-01-08, 21:12
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Gör ett försök men tror inte jag gör rätt. En tetraed har fyra trianglar. Använder man Herons formel och gör så att O=AB, P=BD, Q=AD, då har man sidorna.

|O|=(4,-3,1)=sqrt(25)
|P|=(-3,0,-3)=sqrt(18)
|Q|=(0,-1,-2)=sqrt(5)

A=sqrt(s(s-a)(s-b)(s-c))

där s=(a+b+c)/2

A=sqrt((sqrt(25)+sqrt(18)+sqrt(5))((sqrt(25)+sqrt( 18)+sqrt(5))-a)(s-(sqrt(25)+sqrt(18)+sqrt(5))((sqr t(25)+sqrt(18)+sqrt(5))

Men som du ser så blir det krångligt och inte den mest smidigaste vägen tror jag. När man hittat denna så multiplicerar man in det i matrisen för rotation.

Går den att läsa på detta sättet jag beskrev tro? Hänger inte riktigt med på din beskrivning men ska bli intressant och se om ni löser den.

Uppgiften som den beskrevs bygger på att man först roterar tetraedern och att man sedan använder uttrycket som ges av T för att överföra den tredimensionella figuren till punkter i ett plan. Det är inte säkert att figuren blir en triangel. Man utgår ju från fyra hörn som vart och ett görs om till en punkt i planet, så det kan bli en fyrhörning i planet. Eftersom man har punkternas koordinater i planet så kan man dock alltid dela upp figuren i trianglar.
Citera
2016-01-08, 21:14
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
förstår fortfarande dock inte vad Q_0 är

Uttryckt i ord så är Q_0 summan av kvadraterna av variationerna i den beroende variabeln som inte förklaras av variationer i den oberoende variabeln/de oberoende variablerna. Utan att se mer av uppgiften och din formelsamling går det inte att säga mer än så.
Citera
2016-01-08, 21:17
Medlem
Citat:
En generell metod för att bestämma avstånd mellan två icke-parallella linjer finns här.

Ok, jag aldrig använt mig av det där tidigare men jag fick fram detta:

n = b × d / |b × d|
n = (0, 7, -7) / |(0, 7, -7)|
n = (0, 1/√2, -1/√2)

Sedan d = |n·(c-a)|:

d = |(0, 1/√2, -1/√2) · (1, 0, 0) - (1, 1, 2)|
d = |(0, 1/√2, -1/√2) · (0, -1, -2)|
d = |-1/√(2) + 2/√(2)| = 1/√2.

Hur ser det ut?
Senast redigerad av doievenlift 2016-01-08 kl. 21:20.
Citera
2016-01-08, 21:23
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
Ok, jag aldrig använt mig av det där tidigare men jag fick fram detta:

n = b × d / |b × d|
n = (0, 7, -7) / |(0, 7, -7)|
n = (0, 1/√2, -1/√2)

Sedan d = |n·(c-a)|:

d = |(0, 1/√2, -1/√2) · (1, 0, 0) - (1, 1, 2)|
d = |(0, 1/√2, -1/√2) · (0, -1, -2)|
d = |-1/√(2) + 2/√(2)| = 1/√2.

Hur ser det ut?

Avståndet ska bli detsamma som mellan l och planet, så under förutsättning att du räknade rätt när du fick fram 1/√2 som avståndet mellan l och planet så har du räknat rätt även på avståndet mellan linjerna l och l'.
Citera
2016-01-08, 21:33
Medlem
Citat:
Avståndet ska bli detsamma som mellan l och planet, så under förutsättning att du räknade rätt när du fick fram 1/√2 som avståndet mellan l och planet så har du räknat rätt även på avståndet mellan linjerna l och l'.

Tjuvkikade i facit och det var korrekt, tackar!

Är "n" i |n·(c-a)| normalvektorn som normeras genom b × d / |b × d|? Och om jag har en normalvektor som till exempel (0, 5, -5) kan jag alltid skriva om den till (0, 1, -1)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in