2016-01-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du kan räkna summan av sannolikheterna för de två kombinationerna som ger en träff:

P(exakt en träff) = P(träff, miss) + P(miss, träff) = 0,8*0,1 + 0,2*0,4 = 0,16

Finns det något sätt man kan dubbel kolla med annan metod eller sätt om svaret stämmer?
Citera
2016-01-08, 18:40
Medlem
Statistik

1.Ibland när man tar prover på luftföroreningar i centrala Göteborg så händer det att ett prov hanteras fel och måste slängas. Detta inträffar med sannolikheten 0.1/prov och proven tas oberoende av varandra. Vad är sannolikheten att om man tar fyra prov så finns det minst tre som inte kan användas? Svara i procent med två decimaler.
------
Tänker att detta är binomialfördelad variabel med Sannolikheten; n=4, Pi=0.1 där x≥3

Stämmer detta? Och kan man förenkla det genom Pr(x≥3) = Pr(x≤1) ?
Citera
2016-01-08, 18:54
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universal89
Finns det något sätt man kan dubbel kolla med annan metod eller sätt om svaret stämmer?

Du kan ju beräkna sannolikheten för två träffar och sannolikheten för noll träffar och sedan vet du att sannolikheten för exakt en träff är differensen mellan ett och summan av de sannolikheterna.
Citera
2016-01-08, 18:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av universal89
Statistik

1.Ibland när man tar prover på luftföroreningar i centrala Göteborg så händer det att ett prov hanteras fel och måste slängas. Detta inträffar med sannolikheten 0.1/prov och proven tas oberoende av varandra. Vad är sannolikheten att om man tar fyra prov så finns det minst tre som inte kan användas? Svara i procent med två decimaler.
------
Tänker att detta är binomialfördelad variabel med Sannolikheten; n=4, Pi=0.1 där x≥3

Stämmer detta? Och kan man förenkla det genom Pr(x≥3) = Pr(x≤1) ?

Sannolikheterna är inte symmetriska här. Du behöver alltså räkna ut summan av sannolikheten för att tre prov inte kan användas och sannolikheten för att alla fyra prov inte kan användas. Kom ihåg i det första fallet att det finns fyra sätt att få tre oanvändbara prov (dvs det enda som är användbart kan vara det första, andra, tredje eller fjärde provet).
Citera
2016-01-08, 19:31
Medlem
Hur bestämmer jag den homogena lösningen (yh) här?
http://i.imgur.com/FMiRWA9.png

Jag trodde att man skulle sätta y''=r^2, y'=r,y=konstant och sedan lösa VL=0. Då får jag lösningen r=yh=±2i. Svaret är dock yh=Acos(2x)+Bsin(2x) så jag är helt fel ute.

Tack på förhand!
Citera
2016-01-08, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Ja, vi förstår reglerna. Hur du deriverar till exempel x/2 i din uppgift övergår mitt förstånd... Deriverar du 2:an?

Nu förstår jag, tack!
Citera
2016-01-08, 19:45
Medlem
Har stött på och fastnat på en uppgift som lyder såhär:

Vid modellering av storleken på tumörer används ibland Gompertz diferentialekvation,

R'(t) = -R(t) ln (R(t)/k).

Här betecknar R(t) tumörens radie som funktion av tiden och k är en positiv konstant. Vad händer med R(t) efter lång tid om R(0) = k/2?

Har problem med att "lösa ut" R(t) från differentialekvationen. Det är ingen separabel ekvation och om jag skulle använda integrerande faktor gäller det att hitta en primitiv till ln (R(t)/k) att upphöja e till, vilket jag inte lyckas med. Någon som kan? /mvh
Citera
2016-01-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Tack för inlägget!
Annars har jag ett litet allmänt knep och det är att lära sig vissa trigonometriska identiteter utantill. T.ex. (sinx)^3 går att skriva om till (3/4)sinx-(1/4)sin3x, (cosx)^3 går att skriva om till (3/4)cosx+(1/4)cos3x osv. Ofta blir det betydligt lättare att integrera dessa då man slipper jobbiga produkter. Nu kanske inte det hjälpte i ditt fall, men det är skönt att kunna några omskrivningar i huvudet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_trigonometriska_identiteter
Senast redigerad av Ardere 2016-01-08 kl. 19:50.
Citera
2016-01-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Sannolikheterna är inte symmetriska här. Du behöver alltså räkna ut summan av sannolikheten för att tre prov inte kan användas och sannolikheten för att alla fyra prov inte kan användas. Kom ihåg i det första fallet att det finns fyra sätt att få tre oanvändbara prov (dvs det enda som är användbart kan vara det första, andra, tredje eller fjärde provet).
Menar du att det inte är binomal här? Hängde inte med sry
Citera
2016-01-08, 19:56
Medlem
Om man har i·z^2+(2-4i)z-8+6i=0 hur blir kvadratkompletteringen till det (z-(2+i))^2-(2+i)^2+6+8i=0 ?
Citera
2016-01-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardere
Hur bestämmer jag den homogena lösningen (yh) här?
http://i.imgur.com/FMiRWA9.png

Jag trodde att man skulle sätta y''=r^2, y'=r,y=konstant och sedan lösa VL=0. Då får jag lösningen r=yh=±2i. Svaret är dock yh=Acos(2x)+Bsin(2x) så jag är helt fel ute.

Tack på förhand!
När du har löst den karakteristiska ekvationen, alltså i det här fallet r² + 4 = 0 och fått fram två lösningar r1, r2, så ges de homogena lösningarna till differentialekvationen av yh(x) = A e^(r1 x) + B e^(r2 x), eller om r1 = r2, yh(x) = (A x + B) e^(r1 x).

Sedan gäller att e^(p + iq) = e^p (cos q + i sin q), vilket gör att om r1 = -r2 = λ i, så kan lösningen skrivas yh(x) = C cos(λx) + D sin(λx).
Citera
2016-01-08, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Om man har i·z^2+(2-4i)z-8+6i=0 hur blir kvadratkompletteringen till det (z-(2+i))^2-(2+i)^2+6+8i=0 ?
Först måste du dividera bort i så att koefficienten framför z^2 blir 1. Efter du gjort det kan du kvadratkomplettera precis som vanligt.
Senast redigerad av Ardere 2016-01-08 kl. 20:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in