2016-01-08, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsinland
Antar att du redan löst det men.... (3/2)/(5/6) = x^(3/2 - 5/6) = x^(2/3)

Just ja , tack!
Senast redigerad av doievenlift 2016-01-08 kl. 12:57.
Citera
2016-01-08, 13:16
Medlem
Jag ska hitta stationära punkter samt klassificera dem för f(x, y) =e^(2x^2 + 4xy^2 - x)

Jag har deriverat med avseende på både x och y, och då fått fram två funktioner att multiplicera med f(x, y):

4x + 4y^2 - 1

2x^2 + 8xy - x

Sen ska jag sätta bägge lika med 0, men där kör jag fast...
Citera
2016-01-08, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Jag ska hitta stationära punkter samt klassificera dem för f(x, y) =e^(2x^2 + 4xy^2 - x)

Jag har deriverat med avseende på både x och y, och då fått fram två funktioner att multiplicera med f(x, y):

4x + 4y^2 - 1

2x^2 + 8xy - x

Sen ska jag sätta bägge lika med 0, men där kör jag fast...
Notera att 2x^2 + 8xy - x = x(2x + 8y - 1). När är en produkt noll? Behandla båda fallen var för sig.
Citera
2016-01-08, 16:21
Medlem
QuantumFools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Nej, jag menar att du måste multiplicera det som står innan x också.
f(x) = k*x^n

f'(x) = n*k*x^(n-1).
Ja, vi förstår reglerna. Hur du deriverar till exempel x/2 i din uppgift övergår mitt förstånd... Deriverar du 2:an?
Citera
2016-01-08, 16:33
Medlem
Hur ska jag ta mig an ∫1/sin³(x)dx?
Citera
2016-01-08, 16:42
Medlem
Sitter med en gammal uppgift som jag har glömt hur man löser:

Fyrhörningen ABCD är en parallellogram. E är mittpunkten på sträckan BC. F ligger på sträckan AD och |DF|=3|AF|. G är skärningspunkten mellan sträckorna AE och BF.

a) Uttryck vektorn AG som en linjärkombination av vektorerna u = AB och v = AD.

Jag tänkte att jag löser den genom att införa ett koordinatsystem och ge mina basvektorer längden 1, så att jag får följande positioner i mitt system:

A(0,0)
B(1,0)
C(1,1)
D(0,1)
E(1,1/2)
F(0,1/4)
G(?,?).

Sedan tänkte jag att:

AE = (1-0,(1/2)-0) = (1,(1/2))
FB = (1-0,0-(1/4)) = (1,(-1/4))

Hur fortsätter jag nu?
Citera
2016-01-08, 17:38
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123

Jag hade gjort följande
∫1/sin³(x)dx=∫sin(x)/sin⁴(x)dx
Noterar att sin²(x)=1-cos²(x) enligt trigonometriska ettan

Alltså kan vi skriva
∫sin(x)/sin⁴(x)dx=∫sin(x)/(1-cos²(x))²dx
Gör nu substitutionen u=cos(x) och då får du du=-sin(x)dx
-∫1/(1-u²)²du
Denna kan du partialbråksuppdela för att sedan lösa.

Detta är en uppgift som man nästan måste sett svaret på för att kunna lösa. Trots att jag löst den innan så krävdes det en bra stunds fundering innan jag kom på hur man skulle angripa den.
Citera
2016-01-08, 17:41
Medlem
Hej, har en kluring som jag inte får fram svaret på.

Chansen för en hemmavinst i premier league är 47%, hur stor är chansen att det blir exakt 7 hemmavinster på en stryktipskupong?
Citera
2016-01-08, 17:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123

Utnyttja trigonometriska ettan!

1 = sin²(x) + cos²(x), så 1/sin³(x) = [sin²(x) + cos²(x)]/sin³(x) = 1/sin(x) + cos²(x)/sin³(x)

När du ska hitta primitiv funktion till cos²(x)/sin³(x) så kan du substituera u = sin(x) så blir du = cos(x)dx, så du kan skriva om ∫ cos²(x)/sin³(x) dx = ∫ u'(x)/u³(x) du och sedan noterar du att primitiva funktionen till det är -1/(2u²(x)), dvs -1/(2sin²(x)).

Återstår då 1/sin(x), och där kan du återigen utnyttja trigonometriska ettan så får du

1/sin(x) = [sin²(x) + cos²(x)]/sin(x) = sin(x) + cos²(x)/sin(x)

Primitiva funktionen till sin(x) känner du förhoppningsvis till, och primitiva funktionen till cos²(x)/sin(x) hittar du genom att använda i princip samma trick som jag visade ovan, med enda skillnaden att det nu bara står sin(x) i nämnaren.
Citera
2016-01-08, 17:50
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
Hej, har en kluring som jag inte får fram svaret på.

Chansen för en hemmavinst i premier league är 47%, hur stor är chansen att det blir exakt 7 hemmavinster på en stryktipskupong?

Förutsätt inte att alla här inne är fotbollsintresserade! Jag har ingen aning om hur många matcher som ingår på en stryktipskupong.

Generellt, sannolikheten för exakt 7 hemmavinster av ett okänt antal matcher som betecknas med n är "n över 7"*0,47⁷*(1-0,47)ⁿ⁻⁷.
Citera
2016-01-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Utnyttja trigonometriska ettan!

1 = sin²(x) + cos²(x), så 1/sin³(x) = [sin²(x) + cos²(x)]/sin³(x) = 1/sin(x) + cos²(x)/sin³(x)

När du ska hitta primitiv funktion till cos²(x)/sin³(x) så kan du substituera u = sin(x) så blir du = cos(x)dx, så du kan skriva om ∫ cos²(x)/sin³(x) dx = ∫ u'(x)/u³(x) du och sedan noterar du att primitiva funktionen till det är -1/(2u²(x)), dvs -1/(2sin²(x)).

Återstår då 1/sin(x), och där kan du återigen utnyttja trigonometriska ettan så får du

1/sin(x) = [sin²(x) + cos²(x)]/sin(x) = sin(x) + cos²(x)/sin(x)

Primitiva funktionen till sin(x) känner du förhoppningsvis till, och primitiva funktionen till cos²(x)/sin(x) hittar du genom att använda i princip samma trick som jag visade ovan, med enda skillnaden att det nu bara står sin(x) i nämnaren.

Tack för inlägget!
Citera
2016-01-08, 18:04
Medlem
DissociativePandas avatar
e^-(x^2) /(x^2-9) Bestäm lodrätta asymptoter.

det är ju -3 och 3.

lim x→3+ är ju e^-(9) /(0+) = +∞

lim x→3- är ju e^-(9) /(0-) = -∞

lim x→-3+ är ju e^-(9) /(0+) = +∞ men det ska vara -∞

lim x→-3- är ju e^-(9) /(0-) = -∞ men det ska vara ∞

har för mig att
postivt/0+ = +∞
postivt/0- = -∞
negativt/0+ = -∞
negativt/0- = +∞

och täljaren kan inte bli negativ. därför undrar jag varför det blir spegelvänt på -3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in