2015-12-17, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Om du är vuxen kommer du (sannolikt) få villkorlig dom och dagsböter om det bedöms som stöld. Gallras ur belastningsregistret tio år efter att dom har fallit.

10 år...? Hört 2-5.
Citera
2015-12-17, 20:22
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9999999991
10 år...? Hört 2-5.

https://polisen.se/Service/Belastningsregistret-begar-utdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/
Citera
2015-12-18, 15:05
Medlem
nicken89s avatar
Har fått hem min lapp för godkännande av strafföreläggande (böteslappen).

En konstig grej dock, åkte fast tillsammans med en kompis, men de lade ner hans åtal pga "miss i hanteringen" av hans urinprov.

Nu på min lapp är det lite konstigheter, det står inget om att jag ska betala för analysen av UP, det blev 1500kr i dagsböter + 800 (???) kr till brottsofferfonden.
Tidigare har det varit 1500kr böter, 500 till BOF, 500 för analys.

För det andra står det "Du har olovligen använt hasch/cannabis, som är narkotika. Det hände den xxx på xxx.

Du begick gärningen med uppsåt."

Än en gång står det inget om positivt provsvar..

Har jag möjlighet att neka? Kan det vara så att de slarvat bort mitt piss också med försöker dölja det?

Vad händer om jag nekar?

Har flyttat till en annan kommun ganska långt bort, och det är nu åklagarmyndigheten i min gamla kommun som kontaktat mig.

MVH
Senast redigerad av nicken89 2015-12-18 kl. 15:13.
Citera
2015-12-18, 17:34
Bannlyst
Jag brukar få en konstig verklighetsuppfattning när jag (som igår) är förkyld och har hög feber. När jag var liten brukade jag springa runt i föräldrarnas dubbelsäng och ropa "iiih, iiih". I vuxen ålder har jag ibland hört fysiska steg bakom mig och några gånger röster. Men de inre rösterna är jobbigare.

Istället för att få hjälp med att skilja på fantasi och verklighet, har jag många gånger utsatts för grymma skämt av sadistiska människor. Sådana som istället för att konfrontera en och vara ärlig, finner nöje i att planera de sjukaste sätten att göra en ännu mer osäker, t.ex. genom att säga kryptiska saker, smyga efter mig på avstånd till fots eller med bil eller kolla på mig med kikare. Ibland gick de ihop 4-5 stycken och spanade som nåt slags jävla krimmare.

Igår satt jag och diskuterade på FB när jag hörde tydliga steg i köket och någon som verkade stanna bakom den öppna dörren till vardagsrummet. Det gick inte att se genom den smala springan. Att ringa polisen och bli utsedd till veckans syltmunk, kändes inte som ett alternativ. Att gå och kika bakom dörren kändes inte heller så smart, ifall det faktiskt var en beväpnad inkräktare. Och att springa nedför trappen och vända ryggen mot hotet ville jag inte.

Så jag försökte ignorera det och satt kvar och fortsate med datorn i en halvtimme, och hörde honom i köket en gång till. Men det blev jobbigt att hålla koll på dörren hela tiden, så till slut tröttnade jag, tog fram ett baseballträ med spikar på och gick runt och skrek och slog sönder det mesta i huset. Jag kollade bakom en dörr där en vit morgonrock alltid hänger, men nu syntes också en svart gestalt i manslängd. Jag vågade inte stoppa huvudet i springan och riskera en kniv i fejan, så jag gjorde nåt jävligt dumt. Jag tände en cigarett och slängde ner på morgonrocken, sen sprang jag efter brandsläckaren.

Den fungerade naturligtvis inte utan jag fick fylla vattenhinkar, och elden hann sprida sig jävligt fort upp till taket men två hinkar räckte. Kvar låg två högar aska, och jag hoppades faktiskt att den ena var morgonrocken och den andra hans döda kropp. Det är inte brottsligt att fantisera.

Vad kan jag förvänta mig för brottrubricering, dråpförsök? Att jag var jävligt rädd borde vara en förmildrande omständighet, och man har väl rätt att freda sig i sitt eget hem? Eller kan jag se fram emot att spela alfapet några år på det lokala mentalsjukhuset?
Citera
2015-12-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zAEBBE
Kommer frivården kontakta mig? för jag ringde och dem sa att jag måste vänta på min dom eller tinget innan dom blandas in, stämmer det?
Sent svar, men ja du kommer få en kallelse från frivården. Det är tingsrätten som förordnar om att frivården ska yttra sig och sedan kallar frivården dig till personutredning.
Citera
2015-12-21, 13:37
Medlem
om jag som 20åring skjuter en kille endast 1 skott 9mm i kuken när han kommer ut från sin port, pga att han snackat skit om min mamma.

Sen går jag ner till polisstationen och lämnar in mig själv och säger jag kastat pistolen i vänern.

Hur många år borde jag räkna med?

Har misshandel, stöld, häleri sedan jag var 15-16

Några ringa narkotika senast ett år sedan!
Citera
2015-12-21, 14:36
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majasparven
om jag som 20åring skjuter en kille endast 1 skott 9mm i kuken när han kommer ut från sin port, pga att han snackat skit om min mamma.

Sen går jag ner till polisstationen och lämnar in mig själv och säger jag kastat pistolen i vänern.

Hur många år borde jag räkna med?

Har misshandel, stöld, häleri sedan jag var 15-16

Några ringa narkotika senast ett år sedan!

Gränsen mellan grov misshandel - som det definitivt är - och synnerligen grov är ofta svår att avgöra. Bestående skador - vilket kanske kukskott innebär - till följd av skjutvapen är en faktor som kan få upp det till synnerligen grov, men säkert är det inte. Hovrättspraxis är spretigt (jag jämför med sk. "bötesskjutningar" när någon blivit skjuten i låret el dyl).

Jag utgår från att detta skulle bedömas som synnerligen grov misshandel.

Straffskalan för synnerligen grov misshandel är fyra till tio år. Jag tror inte man lär gå över minimum.

Du lär också bli dömd för grovt vapenbrott, om jag inte missar konsumtionsreglerna. I vilket fall innebär det inte så mycket värre straff i det här fallet.

Domstolen lär inte bry sig om din tidigare brottslighet. Åldern bör innebära ~25 % nedsättning, ytterligare något för att du anmälde dig själv.

Jag tror du bör räkna med 2,5-3 års fängelse. Jag lutar åt det lägre.
Senast redigerad av Sobofied 2015-12-21 kl. 14:38.
Citera
2015-12-21, 15:50
Medlem
Jag är på kontraktsvård och är rätt less på den här skiten och vill hem & knarka igen.
Försöker få reda på vad påföljden kan bli om jag avviker, har ringt till frivården och hört med min kp och svaret jag fick på frågan (om jag får räkna av tiden jag varit på behandling) var att det är olika vissa får vissa inte. Tyckte det va ett jävligt luddigt svar.

Omständigheterna ser ut som såhär: i juni så knarka jag sönder mig och brandkår och polis bröt sig in i min lägenhet efter att jag varit saknad några dagar, jag hade 27 grader i kroppstemp och massa andra komplikationer kroppen va i nedbrytnings fas har således dött muskler och stora sår som blev på kroppen pga några jävla gaser eller va dom snacka om, kunde inte prata eller röra mig på några veckor och fick lära mig gå igen osv.. kunde inte prata heller och har bortdommningar i benen och armarna och stora delar av ryggen.. så fick ligga där o skita på mig i några veckor haha.

Aja iaf. så till följd av detta fick jag anmälningar och soc som varit på mig sedan 2009 placera mig på ett av kommunensboenden efter jag blev utskriven från sjukhuset.. Gick runt med rollator i 1-1.5 månad och bodde med en massa pensionärer.
ALLTSÅ ett LVM om jag stack från boendet.
Hade rättegång och blev dömd till 6 mån och en kontraktsvård. Fick ligga på det hemmet i 1 månad efter rättegången innan jag fick plats på ett behandlingshem. Den tiden va jag tvungen att följa samma regler som dom satt upp för behandlingsperioden tex max 3 t/16 t dag och max 16 timmar i veckan utanför boendet. Drogfritt och nyktert med kontroller och oanmälde besök av personal detta alltså innan jag fick plats på ett kbt hem (gjort åtskilliga behandlingar på 12 steg)

Jag va inte ens fysiskt kapabel att utnyttja dom 3 timmarna per dag jag fick va ute så att säga, och låg således isolerad på ett rum på typ 20 kvm i 6 veckor med en tur i rullstol på maxi en gång i veckan. Blev körd till behandling för lite över 3 månader sen och hade då en rättegång till för bla narkotikasmuggling straffvärde 8-12 månader men eftersom jag va på behandling blev jag bara dömd till skyddstillsyn och om jag återfaller i brott så kan detta straffvärde utdömas och skyddstillsynen undanröjas.

Nu säger frivården att jag ej får räkna av tiden jag va på kommunens drogfria boende alltså den månaden jag va tvungen att följa kriminalvårdens regler innan jag kom till behandlingshemmet.
För att det inte räknas som behandling, Seriöst? Har ca 4 samtal i veckan på 30-45 min det är all behandling som är på detta hemmet. Knappt så man kan kalla det behandling

Jag har iaf tränat endel och fått massa hjälp av sjukgymnaster o dylikt så jag är fysiskt kapabel att sticka här ifrån..

Jag resonerar som såhär, om jag lämnar stället i mellandagarna så kommer jag ha ca 1 vecka kvar på straffet i fängelse tid OM ALLTSÅ OM Jag får räkna av tiden på behandlingshemmet och dom 2 veckorna jag satt häktad. Så alltså sitta av en vecka eller stanna här i 6 veckor, jag har ju ändå inte tänkt hålla mig drogfri. känns som jag bara slösar kommunens resurser om jag tar den här månaden, bättre dom lägger den på nån som är motiverad.

Om jag drar så blir det ju att det går till åklagaren och en ny rättegång där skyddstillsynen undanröjs. Nu när jag dragit all bakrundshistoria hur mycket av detta kommer ligga mig till last vid en ny rättegång, alltså den skyddstillsynen för narkotikasmuggling blev ju enbart skyddtillsyn för att jag va på behandling, och hade lvm hot över mig innan jag fick kontraktsvården, samt om jag skriver ut mig och drar hem o pundar o super igen lär väll knappast vara till min fördel?
Hörde att dom gör en ny bedömning och man kan få räkna av tex halva tiden någon som vet om det är sant? låter som det skulle bli för luddigt vem gör bedömningen hur långt dom ska dra av och varför, låter för luddigt.

Så den slutgiltiga frågan blir: Vad händer om jag drar i mellandagarna skriver ut mig och drar hem. Får man räkna av tiden jag varit på behandlingshemmet eller hela tiden från det att kontraktsvården vann laga kraft alltså 1 månad innan jag fick plats på behandlinghemmet. isf blir det ju ingen fängelse tid kvar att avtjäna, eller?

Känns som en jävla chansning, polarna hemma säger att jag kommer få räkna av tiden, men litar inte på dom pundarna haha. Så chansningen är att dra och ev få 1 vecka eller hela straffet avskrivet eller så får jag inte räkna av behandlingstiden och åker in 4 månader ist, om dom inte tar om den senaste rättegången med straffvärdet på 8-12 månader om dom ens kan det när inga nya brott har begåtts.

Ursäkta det långa inlägget men ville dra lite bakgrund pga av att det verkar som om man får räkna av tiden så beror det helt på faktorer runt omkring, och ärligt talat känns det inte som jag har dom bästa förutsättningarna. SÅ ÄR NÅN INSATT I DETTA KRING KONTRAKTSVÅRD ÄR JAG TACKSAM FÖR SVAR
Citera
2015-12-21, 17:10
Medlem
CoupDeGraces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Jag är på kontraktsvård och är rätt less på den här skiten och vill hem & knarka igen.
Försöker få reda på vad påföljden kan bli om jag avviker, har ringt till frivården och hört med min kp och svaret jag fick på frågan (om jag får räkna av tiden jag varit på behandling) var att det är olika vissa får vissa inte. Tyckte det va ett jävligt luddigt svar.

Omständigheterna ser ut som såhär: i juni så knarka jag sönder mig och brandkår och polis bröt sig in i min lägenhet efter att jag varit saknad några dagar, jag hade 27 grader i kroppstemp och massa andra komplikationer kroppen va i nedbrytnings fas har således dött muskler och stora sår som blev på kroppen pga några jävla gaser eller va dom snacka om, kunde inte prata eller röra mig på några veckor och fick lära mig gå igen osv.. kunde inte prata heller och har bortdommningar i benen och armarna och stora delar av ryggen.. så fick ligga där o skita på mig i några veckor haha.

Aja iaf. så till följd av detta fick jag anmälningar och soc som varit på mig sedan 2009 placera mig på ett av kommunensboenden efter jag blev utskriven från sjukhuset.. Gick runt med rollator i 1-1.5 månad och bodde med en massa pensionärer.
ALLTSÅ ett LVM om jag stack från boendet.
Hade rättegång och blev dömd till 6 mån och en kontraktsvård. Fick ligga på det hemmet i 1 månad efter rättegången innan jag fick plats på ett behandlingshem. Den tiden va jag tvungen att följa samma regler som dom satt upp för behandlingsperioden tex max 3 t/16 t dag och max 16 timmar i veckan utanför boendet. Drogfritt och nyktert med kontroller och oanmälde besök av personal detta alltså innan jag fick plats på ett kbt hem (gjort åtskilliga behandlingar på 12 steg)

Jag va inte ens fysiskt kapabel att utnyttja dom 3 timmarna per dag jag fick va ute så att säga, och låg således isolerad på ett rum på typ 20 kvm i 6 veckor med en tur i rullstol på maxi en gång i veckan. Blev körd till behandling för lite över 3 månader sen och hade då en rättegång till för bla narkotikasmuggling straffvärde 8-12 månader men eftersom jag va på behandling blev jag bara dömd till skyddstillsyn och om jag återfaller i brott så kan detta straffvärde utdömas och skyddstillsynen undanröjas.

Nu säger frivården att jag ej får räkna av tiden jag va på kommunens drogfria boende alltså den månaden jag va tvungen att följa kriminalvårdens regler innan jag kom till behandlingshemmet.
För att det inte räknas som behandling, Seriöst? Har ca 4 samtal i veckan på 30-45 min det är all behandling som är på detta hemmet. Knappt så man kan kalla det behandling

Jag har iaf tränat endel och fått massa hjälp av sjukgymnaster o dylikt så jag är fysiskt kapabel att sticka här ifrån..

Jag resonerar som såhär, om jag lämnar stället i mellandagarna så kommer jag ha ca 1 vecka kvar på straffet i fängelse tid OM ALLTSÅ OM Jag får räkna av tiden på behandlingshemmet och dom 2 veckorna jag satt häktad. Så alltså sitta av en vecka eller stanna här i 6 veckor, jag har ju ändå inte tänkt hålla mig drogfri. känns som jag bara slösar kommunens resurser om jag tar den här månaden, bättre dom lägger den på nån som är motiverad.

Om jag drar så blir det ju att det går till åklagaren och en ny rättegång där skyddstillsynen undanröjs. Nu när jag dragit all bakrundshistoria hur mycket av detta kommer ligga mig till last vid en ny rättegång, alltså den skyddstillsynen för narkotikasmuggling blev ju enbart skyddtillsyn för att jag va på behandling, och hade lvm hot över mig innan jag fick kontraktsvården, samt om jag skriver ut mig och drar hem o pundar o super igen lär väll knappast vara till min fördel?
Hörde att dom gör en ny bedömning och man kan få räkna av tex halva tiden någon som vet om det är sant? låter som det skulle bli för luddigt vem gör bedömningen hur långt dom ska dra av och varför, låter för luddigt.

Så den slutgiltiga frågan blir: Vad händer om jag drar i mellandagarna skriver ut mig och drar hem. Får man räkna av tiden jag varit på behandlingshemmet eller hela tiden från det att kontraktsvården vann laga kraft alltså 1 månad innan jag fick plats på behandlinghemmet. isf blir det ju ingen fängelse tid kvar att avtjäna, eller?

Känns som en jävla chansning, polarna hemma säger att jag kommer få räkna av tiden, men litar inte på dom pundarna haha. Så chansningen är att dra och ev få 1 vecka eller hela straffet avskrivet eller så får jag inte räkna av behandlingstiden och åker in 4 månader ist, om dom inte tar om den senaste rättegången med straffvärdet på 8-12 månader om dom ens kan det när inga nya brott har begåtts.

Ursäkta det långa inlägget men ville dra lite bakgrund pga av att det verkar som om man får räkna av tiden så beror det helt på faktorer runt omkring, och ärligt talat känns det inte som jag har dom bästa förutsättningarna. SÅ ÄR NÅN INSATT I DETTA KRING KONTRAKTSVÅRD ÄR JAG TACKSAM FÖR SVAR

Det kommer att bli en ny rättegång och straff kommer att utdelas efter den rättegången. Döms du till fängelse igen, vilket du lär hända i och med att du mer eller mindre blivit det tidigare, så kommer du behöva sitta av den tiden.

Ta det piano, du är snart på gatan igen och av den lilla information du gett så kommer du nog att vara död snart dessutom.
Citera
2015-12-30, 00:35
Bannlyst
Finns en gubbjävel i mitt område som tror att han är med i maffian 53 årig gubbe.

Går runt och mordhotar allt och alla att han har vapen hemma ska skjuta den ena och den andra.

Idag fick jag tag på en bild och mycket riktigt han har ett vapen hemma. (mes vapen) Folk har skickat in bild till polisen pga denna gubben är psykopat så det är en tidsfråga innan han går ut och skjuter hej vilt. (pundare) han har 100% inte tillstånd och han ska "bygga om" vap
net har han sagt till personen som tog bilden.

http://www.ladda-upp.se/bilder/rgybfpmsfoxkk/

Vad kan straffet bli för det? Böter? skillnad om man har en sån hemma eller en ak47?
Citera
2015-12-30, 11:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057

Vad kan straffet bli för det? Böter?

(9 kap. vapenlagen)

Det beror på om han har ammunition, var han har vapnet (t ex om han tar med det på stan), hur bra det funkar osv. Är vapenbrottet ringa kan man komma undan med böter. Vapenbrott av normalgraden leder ofta till korta fängelsestraff, men det beror på omständigheterna. Grovt vapenbrott är i princip alltid ett brott som innebär en längre tid (1+ år) i fängelse.

Det är tänkbart att vapnet på bilden är såpass obrukbart (t ex om det inte finns någon ammunition i omlopp, vilket ibland är fallet med mycket gamla vapen) att vi inte kommer över ringa vapenbrott. Isf kommer han undan med böter el. annan icke frihetsberövande påföljd.

Mer sannolikt är att det faktum att vapendelarna är i det närmaste en komplett byggsats till ett livsfarligt vapen (utifrån min begränsade kunskap om vapen, dvs) kommer leda till att det bedöms som normalgraden, vilket lär innebära 1-3 månaders fängelse. Detta kan omvandlas till något icke frihetsberövande om det finns särskilda skäl; det är möjligt att det finns i detta fallet (missbruk mm.)

Påföljden och eventuellt rubriceringen lär skärpas om han bygger ihop vapnet, laddar det, tar med sig det ut, hotar att göra något med det osv.

Citat:
skillnad om man har en sån hemma eller en ak47?

En AK är alltid ett grovt vapenbrott, ie. fängelse en längre tid. Se här t ex: https://lagen.nu/dom/rh/2015:7
Senast redigerad av Sobofied 2015-12-30 kl. 11:46.
Citera
2015-12-30, 18:43
Medlem
Hej!

I förrgår blev en vän, jag kallar honom Q, gripen och är misstänkt för skadegörelse (klotter). Han är 18 och tidigare ostraffad och hans tre vänner är 17 varav en tidigare är straffad för något mindre trafikbrott.

Q och de andra ska ha blivit sedda av ett vittne som sedan kontaktat polisen. När polisen anländer har de redan gått en bra bit ifrån platsen och har alltså inte blivit sedda av polisen när brottet begåtts. Polisen har beslagtagit samtliga personers mobiler (i hopp om att finna bevis för misstänkt brott?).

I förhör nekar Q till att ha utfört någon skadegörelse utan säger att han endast varit med och tittat på. De andra har gett delade historier där vissa nekar till allt och andra säger att alla varit delaktiga. Q kan vara fångad på film som finns i en av de beslagtagna mobilerna dock utan visat ansikte. Q hade på sig handskar men de var helt färgfria från den färgen som användes för att måla den kvällen när han blev gripen. Efter så slog Q av ilska en helt annan målning och fick krom på både pekfinger, långfingr och tumme (alltså annan färg).

Det Q och vänner målade kanske upptog kanske 10kvadratmeters yta av kommunens (Huddinge) ägor.

Q bar stor halsduk samt mössa långt nerdragen och skulle förmodligen inte kännas igen av ev. vittne utan dessa.

Kommer Q bli dömd och hur ska han göra i rättegång för att undvika att bli straffad alt. få ett lindrigare staff?

Vad rikerar Q för straff?

Hur länge beslagtas mobilerna (Q är 18 resten är 17 år gamla)?

Eftersom Q inte blivit gripen på bar gärning kan han ändå bli straffad?

Några generella tips på hur Q ska hantera situationen?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in