2016-01-07, 17:24
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Hej!

Eftersom jag inte lyckats hitta en allmän tråd kring Miroi, liknande den som finns för Hermods, tänkte jag skapa en nu i hopp om att få lite inblick i hur studierna går till hos dem. Den här tråden avser inte Mirois jobbcoachning utan de distanskurser de erbjuder.

Jag ska börja plugga hos Miroi nu i vår, men har erfarenhet från Hermods sen tidigare som jag tyckte funkade helt okej. Jag skötte allt själv, behövde ingen hjälp m.m av lärarna utan sökte hjälp på nätet från andra som gått samma kurser. Just Hermods finns mycket info kring, många som delat med sig av erfarenheter, uppdrag, tips och tricks inför muntor, men gällande Miroi hittar jag nästintill ingenting förutom det som handlar om deras jobbcoachning...

Fick t.ex. berättat för mig att man skriver slutprov hos Miroi istället för muntliga examinationer med webbkamera, vilket känns åt helvetet och inte alls lika flexibelt som examinationer man kan göra hemma närsomhelst under dagen. Studierna är med andra ord inte helt på distans eftersom man lär passa in en tid, på vanlig arbetstid skulle jag kunna tänka mig, och sedan ta sig till provsalen. Tvi.

Menmen, dela med er av allt som rör Mirois distansstudier! Bra som dåligt!
Citera
2016-01-07, 18:07
Medlem
Vad är det för fel på de distanskurser som vissa universitet ger ? Utbudet är dessutom ordentligt mycket bättre. Torde ge bättre skjuts i ev cv än något från miroi etc
Citera
2016-01-07, 18:47
Medlem
Marionettes avatar
Har läst kurs på Miroi, använde mig inte av lärarna så vet inte om man får bra hjälp på så sätt? Följde bara kursplanen och lämnade in uppgifterna enligt tidsplanen. Den feedback man fick efter inlämnad uppgift var rätt kass. Som ett standardsvar kändes det som. Flummigt och svårt att förstå.

Provet gjordes så som du skrev på bestämd plats. Tyckte provet i sig var dåligt utformat men vad vet jag? Är dock nöjd att jag nu har den kurs jag saknade. Jo... vill väl inte erkänna detta men känns som att det är enkelt att få högt betyg jämfört om du skulle läst kursen på plats eller under gymnasietiden.
Citera
2016-01-07, 19:53
Medlem
Kan man fråga varför du valde att prova Miroi trots att du upplevde hermods som bra?
Citera
2016-01-07, 23:49
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burksatan
Vad är det för fel på de distanskurser som vissa universitet ger ? Utbudet är dessutom ordentligt mycket bättre. Torde ge bättre skjuts i ev cv än något från miroi etc

Jag läser in gymnasiekurser för att bli behörig till ett par högskoleprogram med särskild behörighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Har läst kurs på Miroi, använde mig inte av lärarna så vet inte om man får bra hjälp på så sätt? Följde bara kursplanen och lämnade in uppgifterna enligt tidsplanen. Den feedback man fick efter inlämnad uppgift var rätt kass. Som ett standardsvar kändes det som. Flummigt och svårt att förstå.

Provet gjordes så som du skrev på bestämd plats. Tyckte provet i sig var dåligt utformat men vad vet jag? Är dock nöjd att jag nu har den kurs jag saknade. Jo... vill väl inte erkänna detta men känns som att det är enkelt att få högt betyg jämfört om du skulle läst kursen på plats eller under gymnasietiden.

Jag satsar bara på att bli godkänd för behörighetens skull. Så slutproven kändes inte alltför svåra om man fattat grunderna som behövs för ett E (godkänt)?

Får man fråga vad du läste för ämne?

Det där med flummiga standardsvar känner jag igen från Hermods också. Lite irriterande att inte få ordentlig feedback...

Citat:
Ursprungligen postat av Hickmat
Kan man fråga varför du valde att prova Miroi trots att du upplevde hermods som bra?

Det är min kommun som bytt avtal, jag hade således inget val...
Citera
2016-01-08, 23:56
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPlLLEVINK
Jag läser in gymnasiekurser för att bli behörig till ett par högskoleprogram med särskild behörighet.

Jag satsar bara på att bli godkänd för behörighetens skull. Så slutproven kändes inte alltför svåra om man fattat grunderna som behövs för ett E (godkänt)?

Får man fråga vad du läste för ämne?

Det där med flummiga standardsvar känner jag igen från Hermods också. Lite irriterande att inte få ordentlig feedback...

Det är min kommun som bytt avtal, jag hade således inget val...

Saknade ämnet Historia för att söka det jag ville söka på högskolan. Tänkte som dig, att jag ville bli godkänd och skrev så i planen man får lämna i början av kursen. Fick ett A, hade jag läst fysiskt på skola hade jag nog inte fått det.
Citera
2016-01-09, 14:31
Medlem
SPlLLEVINKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
Saknade ämnet Historia för att söka det jag ville söka på högskolan. Tänkte som dig, att jag ville bli godkänd och skrev så i planen man får lämna i början av kursen. Fick ett A, hade jag läst fysiskt på skola hade jag nog inte fått det.

Har fått se min studieplan nu och är positivt överraskad. Har inte ens en inlämningsuppgift i varje delmoment. Men kunskapstesten, är de svåra? Går de på tid? Precis som på Hermods onlineprov så får jag inte öppna kunskapstestet förrän jag är redo att göra det... vid Hermods bestod proven dock av flersvarsalternativ, är det något liknande via Miroi?
Citera
2016-01-10, 10:52
Medlem
Marionettes avatar
Jag hade delmoment och inlämningsuppgift efter varje. Sedan ett slutprov som gjordes på stadens högskolecentrum. När provet skulle göras fick man fyra timmar på sig, jag var klar efter 1,5 timme och trodde att jag flunkat totalt.

Provet bestod av fyra områden. I dessa olika områden fanns det två olika alternativ och man fick välja vilket av dessa två och sedan skriva all fakta man kunde gällande det man valt.
Citera
2016-02-08, 20:50
Medlem
Läser just nu Företagekonomi 1 på distans.. Riktig usel lärare som skickar nåt standradsvar, och inte ens kan utveckla vad man gjort fel eller vad man bör tänka på. Känns som om han sitter å dricker grogg samtidigt som han "rättar" inlämningsuppgifterna. Studieboken är bra och tydlig, men Mirois uppgifter är under all kritik,,, Otydliga, ogenomtänkta och svåra att genomföra rent fysiskt direkt i webbläsarformuläret.
Har sagt till min studievägledare om den låga nivån, och hur flummigt detta känns.
Citera
2016-02-24, 23:26
Medlem
hestahodets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliasAnnaBella
Läser just nu Företagekonomi 1 på distans.. Riktig usel lärare som skickar nåt standradsvar, och inte ens kan utveckla vad man gjort fel eller vad man bör tänka på. Känns som om han sitter å dricker grogg samtidigt som han "rättar" inlämningsuppgifterna. Studieboken är bra och tydlig, men Mirois uppgifter är under all kritik,,, Otydliga, ogenomtänkta och svåra att genomföra rent fysiskt direkt i webbläsarformuläret.
Har sagt till min studievägledare om den låga nivån, och hur flummigt detta känns.

Håller med om att Mirois frågor känns otydliga och ogenomtänkta, får fråga läraren minst en gång per inlämning om olika frågeställningar.

Känner mig lite korkad när jag frågar detta, men är jag den enda som tycker att mirois kurser faktiskt är svårare än vad det var i gymnasiet?
Citera
2016-02-29, 02:38
Medlem
Är klar med Företagsekonomin nu,och den var rätt jobbig , men INGENTING om man jämför med Personaladministration, inlämningsuppgifter på mellan 15-20 frågor varje vecka, dessutom ska man utveckla och dissikera ämnet så man tror fan att man hamnat på Universitetet.. Tänker att det måste vara som så att på 5 veckors kurs( som egenetligen tar 1 termin annars lägger man till ALLT man kan eftersom man får betalt per student och dennes studietid. Det mest nödvändiga i ämnet hade man lätt betat av på 2 veckor och inte på 5.

Money rules this fucking world....
Citera
2016-03-01, 02:28
Bannlyst
Jag har läst Fysik 1b2 och Matte 4, och dessutom gjort en prövning i Kemi 2, hos Miroi och tyckte att allt flöt på bra. Det enda som var mindre bra var lärplattformen som inte var särskilt välorganiserad (åtminstone då; 2014).

Jag började plugga Kemi 2 på Hermods och tyckte att det var under all kritik. Inlämningsuppgifter med minst en labbrapport varje vecka (eller hur det nu var) som tog så mycket tid som man hade kunnat utnyttja till att faktiskt plugga. Dåliga lokaler dessutom (i Stockholm, där alla prov måste skrivas på plats).

Hos Miroi kan man skriva en prövning när som helst. På andra komvuxskolor, t ex Hermods, är det ett prövningstillfälle per termin eller något sådant, som man måste boka flera veckor/månader i förväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in