Citat:

Ursprungligen postat av 
Jobbsugen

Vart vänder man sig till beroende klinik? Jag har aldrig velat gå den vägen antabus vill jag helst slippa. Jag har ganska bra kontroll på livet just nu alla åtagande löften mm hålls men jag dricker fortfarande har börjat smyga mer för att inte göra min fru besviken ut på balkongen halsa en ner i källaren måste köpa mjölk det fixar jag stannar till vid pizzerian 2-3 öl. Detta funkar tro det eller ej men jag vet att den dagen kommer då det inte funkar mer när jag är så nedbruten igen och jag dricker hådare få blackouter och ställer till det. Värsta är skammen och att ta tag i det jag gör det imorgon tänker jag skammen att ingen vet om det. Alla vet att jag brukar bli aprak på fester och kan ställa till det men ingen vet att jag dricker varje dag. Skammen är den värsta och att det kommer betraktas som en bagatell försökt säga till vänner innan att jag har alkohol problem då har det mest skojats bort och sagts du Nää du har inga problem. Men jag har problem när man måste smyga ut på balkongen och halsa en starköl medans man sitter i soffan och kollar på nyheterna det är inte normalt. Skammen är värst.

Prova att googla "beroendemottagning *din kommun*". Jag känner igen mig i allt du skriver och jag resonerade länge likadant. Tyvärr lär du behöva söka hjälp förr eller senare. Har man börjat smygdricka är man redan ganska illa ute i min mening.
Jag ville också slippa antabus och tänkte att jag skulle hålla det på en lagom nivå. "Jag ska dra ner på det lite" osv, tanken på att inte få någon öl 
alls var närmast otänkbar. Men det räcker att något i vardagen går åt helvete eller att du gör bort dig på en fest för att du ska trigga igång värre och värre drickande. Alla är väl olika och reagerar olika på motgångar men så fungerade jag - drack bort ångest och stress, ångest och stress som ofta kom som ett resultat av tidigare drickande. Även skammen försökte jag dricka bort och det går ju bara åt ett håll.
Du läser och skriver i den här tråden så undermedvetet vet du nog vad som borde göras, du vill bara inte riktigt se sanningen i vitögat. Kanske måste alla nå sin personliga botten innan man faktiskt tar tag i det. Botten är inte vacker, så mycket kan jag säga.