2016-01-07, 03:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, med tanke på förhöret med IB så är det nog ingen idé att höra den ljudfilen..
Efter ett virrvarr med störningar via dåligt ljud och annat bröts tolkningen helt plötsligt.

... Och sen blir det fullständig kaos.

Ja... sen blev det inget mer. Hahahaha, vilket totalkaos.
Avskrift via ljudfil TR i trådstart.

Vet inte vilka händelser i detta telefondrama som gav flest frågetecken.

Kanske;
Citat:
ÅK: Tolken blev nervös?
Lagman: Ja tolken blev nervös och ville inte tolka, alltså den andra tolken som vi skulle ringa.

Eller

Citat:
Lagman: men då kan hon väl skippa vårdcentralen om hon ska höras som vittne?
IB: Ja, jag verkligen behöver, jag har ont.

Det mest uppseendeväckande i detta totala haveri var nog det sista.

Mördarens fru uppger att hon inte har tid att vittna för hon är busy med besök på vårdcentralen då.
2016-01-07, 03:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Vet inte vilka händelser i detta telefondrama som gav flest frågetecken.
Kanske;
Eller
Det mest uppseendeväckande i detta totala haveri var nog det sista.
Mördarens fru uppger att hon inte har tid att vittna för hon är busy med besök på vårdcentralen då.
Jag hade glömt hur extremt kaotiskt det var, så det var roligt att lyssna på igen.
Jag gillar denna mening som kom mitt i när ÅK läser ur ett förhör:
" ursäkta tolken måste säga, jag har tyvärr ett annat uppdrag kl 11"
Sen ÅK med helförvånad röst då inte nästa inte ville tolka:
"Tolken blev nervös?"
Hahahaha.
2016-01-07, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Hon är ju själv jurist och är medveten om att hennes vittnesmål inte skulle ha något värde om hon på minsta sätt tvekade vid utpekandet. Så man kan tänka sig att hon bestämde sig för att uttrycka sig tvärsäkert för att hennes uppgifter skulle få betydelse i rätten. Det är inte rimligt att man med 100% säkerhet kan känna igen en person som man träffat vid ett enda tillfälle, under någon minut, i utmattat tillstånd, ett halvår senare. Det är också möjligt att hon har påverkats av bilden på NB som polisen visade för henne. Den kan ha satt sig i hennes minne på något sätt och gjort att hon sedan tycker sig känna igen honom fastän det kanske inte alls var honom som hon träffade.

Är du någon slags vittnespsykolog som på ett "finare" sätt ska upprepa det Theforeigner skrev?
Citat:
jag tror att Adriana ljuger i Tingsrätten
Det är många -"det är också möjligt"- försök till förklaringar i din text som ytterligare ska slå ned på Adrianas vittnesmål.

Oerhört smaklöst.
Här har vi en kvinna som förmodligen aldrig någonsin kommer att komma över att det lika gärna kunnat vara HON som blivit mördad, på samma vis som Lisa mördades nästa dag.
Hon vet att HON var utsedd att bli NB:s offer. Tror du att hon sover bra om nätterna efter det?
När man blivit skrämd av något så kan minnen etsa sig väldigt starkt fast. Hennes reaktion i rätten var inte någon jävla taktik eller skådespel - var en helt naturlig reaktion när hon återigen såg mannen hon blivit skrämd av så hon anade oråd och förstod att hon var tvungen att fly.
Ni kränker och förtalar en människa som säkert varje dag tackar Gud för att hon lever, får det att låta som om Adriana spelar ett taktiskt spel/ljuger alternativt ljuger lite omedvetet för att hon egentligen är alltför påverkad av polisens bilder av NB samt vad media visat.

Snacka om att frånta en människa hennes heder och värdighet, för det är det ni gör.
2016-01-07, 03:49
Medlem
Theforeigners avatar
Varför gör man inte förhöret med IB via videolänk ?

Sånt som man använder vid videokonferenser, på så sätt slipper IB komma till Sverige, men samtidigt kan man se IB och hennes mimik etc när hon svarar på frågorna.
2016-01-07, 03:50
Medlem
Fatum-Regnums avatar
Till följd av som det förefaller (tack! för info / ni som berättat här ovan) ett rörigt
och turbulent vittnesförhör i tingsrätt, låter det rimligt med ett omtag av förhör;
oaktat regler om normalt uppspelning i överrätt, av tidigare vittnesmål. Det
finns så gott som alltid möjlighet till undantag: framstår som här befogat.

Hur kommer det sig att försvarare, som åberopat vittnesförhör med urspårning
angående tolk och hörbarhet m.m. inte krävt nytt förhör, redan under den då
pågående prövningen i tingsrätt? Någon som har teori? Kändes det vid den
tidpunkten "så kört" att man istället ville satsa sina kort i hovrätt...?

Det framstår som vansinnigt att åberopa vittne och sedan inte vidta åtgärd
när vittnesförhör blir till pannkaka.

Fanns någon härifrån på plats som åhörare i tingsrätten; som kan berätta
om hur rätten i huvudförhandling hanterade detta vittnesmål vidare?

Eller godtog försvaret och tingsrätt rakt av förhör enligt ovan?
2016-01-07, 03:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hade glömt hur extremt kaotiskt det var, så det var roligt att lyssna på igen.
Jag gillar denna mening som kom mitt i när ÅK läser ur ett förhör:
" ursäkta tolken måste säga, jag har tyvärr ett annat uppdrag kl 11"
Sen ÅK med helförvånad röst då inte nästa inte ville tolka:
"Tolken blev nervös?"
Hahahaha.

Jag upprepar - "tolken blev nervös".

Och då är det en ny tolk som inte ens har påbörjat något...
Inte konstigt IB hellre drog till vårdcentralen.

NB och hans djävulska gärning väcker känslor och skrämmer iväg folk.
En för sin man livrädd Irina, matad med konspirationsteorier av IR, är nog inte heller det enklaste att tolka.
2016-01-07, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Helt enig med dig TheMiracle

Det var inte alls så Du uttryckte dig, du skrev utan omsvep att Adriana är en lögnerska. Så här skrev du
Citat:
rsprungligen postat av Theforeigner
Det tror jag inte på, jag tror att Adriana ljuger i Tingsrätten, hon "pyntar" på det för att försöka få historien om att det var NB som bad om hjälp till att hitta vägen till Medelplana till att framstå mera sannolik.
På samma sätt tror jag att hon ljuger när hon säger att hon är säker på att det är NB när hon ser han i Tingsrätten.

Här skriver du klart och tydligt att du tror att Adriana ljuger.
Varför anklagar Du Adriana för lögn?
Vad VINNER hon på att ljuga?
Är hon delaktig i din konspirationshypotes, den som ska förklara varför alla spår och vittnen pekar mot NB som gärningsman?
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-07 kl. 04:07.
2016-01-07, 04:06
Medlem
Fatum-Regnums avatar
Förhör (vittnesmål) med videolänk från utlandet är förenat med regler, som gör sådan
handläggning nästintill omöjlig: särskilt om från länder utanför Europa. Jag kan inte
detaljer om detta regelverk, är dock väl medveten om sådan "omöjlighet".
2016-01-07, 04:10
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det var inte alls så Du uttryckte dig, du skrev utan omsvep att Adriana är en lögnerska. Så här skrev du

Här skriver du klart och tydligt att du tror att Adriana ljuger.
Varför anklagar Du Adriana för lögn?
Vad VINNER hon på att ljuga?
Är hon delaktig i din konspirationshypotes, den som ska förklara varför alla spår och vittnen pekar mot NB som gärningsman?

Om Andriana, som TheMiracle skriver, bestämt sig för att "uttrycka sig tvärsäkert för att hennes uppgifter skulle få betydelse i rätten" även om hon inte är tvärsäker, ja då ljuger hon ju förståss, förstår du inte det

Resten av dina frågor kan jag inte svara på i denna tråden, och det vet du mycket väl, för man får inte diskutera planterings ol. teorier i den här tråden.
2016-01-07, 04:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fatum-Regnum
Till följd av som det förefaller (tack! för info / ni som berättat här ovan) ett rörigt
och turbulent vittnesförhör i tingsrätt, låter det rimligt med ett omtag av förhör;
oaktat regler om normalt uppspelning i överrätt, av tidigare vittnesmål. Det
finns så gott som alltid möjlighet till undantag: framstår som här befogat.

Hur kommer det sig att försvarare, som åberopat vittnesförhör med urspårning
angående tolk och hörbarhet m.m. inte krävt nytt förhör, redan under den då
pågående prövningen i tingsrätt? Någon som har teori? Kändes det vid den
tidpunkten "så kört" att man istället ville satsa sina kort i hovrätt...?

Det framstår som vansinnigt att åberopa vittne och sedan inte vidta åtgärd
när vittnesförhör blir till pannkaka.

Fanns någon härifrån på plats som åhörare i tingsrätten; som kan berätta
om hur rätten i huvudförhandling hanterade detta vittnesmål vidare?

Eller godtog försvaret och tingsrätt rakt av förhör enligt ovan?
Det går inte att lyssna av på ljudfilen men jag lyssnade via media då det begav sig och ÅK tyckte inte det var nån idé med mer förhör och IR sa väl ungefär det samma märkligt nog. Alltså det fanns ett resonemang med lagman.
Nu är det intressant igen tydligen och varför vet jag ärligt talat inte från försvarets håll.
Lika lite som granskning av förhören. Nån reflektion kring Pål Johanssons uppgift i den frågan?

”med avseende på objektivitet och psykiska påverkningar, detta till styrkande att de båda utsatts för en påtaglig psykisk påverkan av ej lämplig art”.

Han har inte tvingats till ett erkännande så vari ligger påverkan?
Vad är IRs roll i det hela som hans försvarare - dvs hon som satt och iakttog det hela?
Vad har IB med det hela att göra och vad har det med fallet att göra? En anhörig? Häktad i 11 dagar och frisläppt, åtal nedlagt. Låter som hon suttit i Sibirien nånstans..

Det känns liksom väldigt bortom åtal och teknisk bevisning.
2016-01-07, 04:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om Andriana, som TheMiracle skriver, bestämt sig för att "uttrycka sig tvärsäkert för att hennes uppgifter skulle få betydelse i rätten" även om hon inte är tvärsäker, ja då ljuger hon ju förståss, förstår du inte det

Resten av dina frågor kan jag inte svara på i denna tråden, och det vet du mycket väl, för man får inte diskutera planterings ol. teorier i den här tråden.

Smaklöst att skuldbelägga och anklaga ett av Nerijus utvalt offer i din iver att helgonförklara honom.

Det är inte alla vittnen och bevis som ljuger.

Det är mördaren Nerijus som ljuger, förstår du inte det?
2016-01-07, 04:26
Medlem
Fatum-Regnums avatar
Tack, develi!

Det här om hur rättegång i tingsrätt ägt rum väcker fundering, om hur försvaret
agerat. Framstår som ett i vissa avsnitt iakttagande, istället för försvar. Men
åtalad och dömd byter inte försvarare i hovrätt: och är väl därför nöjd.
Senast redigerad av Fatum-Regnum 2016-01-07 kl. 04:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in