2016-01-04, 19:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precis.. Är detta ytterligare en felaktig slutsats som satts på pränt i Tingsrättsdomen?
Via vad? Att dammen tolkas som senare avsatt (än i feb) eftersom det inte har en dammyta och att dikt an som hon säger dvs i direkt anslutning finns ett parti saknar damm? Dvs det borde ha funnits damm på blodfläcken likaväl om den tillkommit i feb.
2016-01-04, 20:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Bilen ifråga var beige ja.

Grå:
http://biluppgifter.se/fordon/MLK%20112
2016-01-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Enligt dig har ju DNA planterats.

Varför har DNA inte planterats i Nerijus bil? Då skulle det ju inte längre finnas frågetecken om transporten.

Varför har DNA inte planterats i boden? Av dessa skickliga och sluga planterare.

Hur har du tänkt om det?

Jag har tänkt varför dna inte planterats i NB' s bilen.
Om de hade haft tillgång till hans bil, de skulle göra det, men de hade inte tillgång till hans bil.

Varför planterats inte i boden?
De har inte hunnit. Det var mycket folk som letade runt hela dagar.
Senast redigerad av Sudharma 2016-01-04 kl. 20:20.
2016-01-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. erinrade mig att det var nåt med fasaden de sysslade med där när de renoverade huset. Hann han spika upp nån fasad så kanske den ligger innan för där. * ironisk *

Vad menar han att han gör här på sidan mot fältet?

Det var väl fuktspärr de satte upp. Den sitter omedelbart innanför isoleringen, med innerbeläggningen (gipsskiva, träpanel...) på. Dom syftar nog på innehavarna. Det är plast av hög, åldersbeständig, rätt tjock kvalitet.
2016-01-04, 20:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Från ladan till Martorp finns tre vägar:

1. Via allén -> Bostaden -> Vittnen -> Martorp.
2. Fyndvägen -> Bostaden -> Vittnen -> Martorp.
3. Fyndvägen -> Gom -> Martorp.

Alternativ 3 är den som finns inritade i FUP. Men då kommer man till Martorp söderifrån och passerar inga vittnen.
Alternativ 1 & 2 kommer man till Martorp norrifrån men då missar man två fynd om gjordes utefter alternativ 3.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns kartor med testkörning där alla vägar är med - inte enbart alternativ 3 som visar alla fynden. Därför har jag reflekterat kring att de två sista fynden är troligen utkastade vid senare tillfälle. Det vill säga att han har troligen glömt dem i bilen (ramlat ner på golvet, mellan sätena).

Min slutsats är att alternativ 3 är det enda tänkbara. De andra går förbi bostaden. Vittnena är inte trovärdiga.
2016-01-04, 20:13
Medlem
katws avatar
Citat:
Grå:
http://biluppgifter.se/fordon/MLK%20112

Citat:
Eva åkte till Blomberg med sin dotter Veronica Tigerberg för att ta en promenad med
hunden. De åkte från Skeby i bilen MLK 112, en Landrover Freelander. Eva beskriver färgen
på bilen som beige. Det var Eva som körde.

Exakt. Grå eller beige, inte mycket skiljer. Inte ens ägarinnan kan se skillnad på sin egen bil.
2016-01-04, 20:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Enligt dig har ju DNA planterats.

Varför har DNA inte planterats i Nerijus bil? Då skulle det ju inte längre finnas frågetecken om transporten.

Varför har DNA inte planterats i boden? Av dessa skickliga och sluga planterare.

Hur har du tänkt om det?
Var det någon som letade efter DNA i byssjan? Inte ens tröjan som låg tillsammans med Lisa undersöktes.
2016-01-04, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det var väl fuktspärr de satte upp. Den sitter omedelbart innanför isoleringen, med innerbeläggningen (gipsskiva, träpanel...) på. Dom syftar nog på innehavarna. Det är plast av hög, åldersbeständig, rätt tjock kvalitet.
Aha, tack. Jag anande att det det hade nåt med vägg mot åkern att göra.
Då har han gömt byggplasten där bakom.
Johansson! Mot fuktspärren!
2016-01-04, 20:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Min slutsats är att alternativ 3 är det enda tänkbara. De andra går förbi bostaden. Vittnena är inte trovärdiga.
Min slutsats är att vittnena är trovärdiga och sammanfaller väl ihop med hög hastighet och han åkte
Café-fyndvägen-förbi bostaden-genom skogen-Martorp.

... dvs ihop med blod DNA, hennes tillhörigheter.

Citat:
Hög hastighet, ut från skogen mot Martorp:
Citat:
Lars och Malin reagerade på att bilen kom i väldigt hög fart ut från grusvägen. Lars säger att Malin reagerade på att det dammade efter bilen. Bilen han mötte körde från grusvägen i riktning mot Martorp.
Citat:
..kom det ur en bil från vänster och anledningen till att hon lade märke till bilen var att den körde fort och att det blev ett moln med sand och grus efter den"..."bilen kom så snabbt och att den knappt stannade i korsningen för att se efter andra bilar.
Han noterar L i registeringsskylten:
Citat:
Lars noterade att bilen var utländsk, han såg att ett L fanns med som nationstecken på skylten och säger att den kanske kan ha varit polsk eller liknande.
Han beskriver en combi, nämner VW:
Citat:
Bilen var en kombi och känslan var att den var något högre än en "vanlig" bil.
Citat:
Lars tror att både Renault, Citroen och WW eventuellt har modeller (som i formen) som liknar den han såg
Han uppger ljusfärg, blå eller blå/grå, silvriga hållet, metallic:
Citat:
Färgen är Lars inte helt säker på men uppger att den inte var svart eller vit. Den var inte heller "skrikig" till färgen (dvs. röd gul eller liknande). Lars vill minnas att bilen var blå eller blå/grå, troligen mer "åt det silvriga hållet". Eventuellt kan det ha varit metalliclack. Angående färgen förtydligar Lars att det var en ljusare ton på bilens färg.
Tidpunkten:
Citat:
M: 19.00–19.05.
L: 19-19.15
Senast redigerad av develi 2016-01-04 kl. 21:12.
2016-01-04, 20:33
Medlem
Citat:

Vad baserar du den slutsatsen på?
Varför skulle så många vittnen ha så lika och samstämmiga uppgifter om de vore helt felaktiga.
Att några av dem har fel på vissa detaljer är väldigt sannolikt, så är det i princip alltid med vittnen. T.ex är tider och färger något vittnen är notoriskt dåliga på att komma ihåg rätt.
Faktiska händelser, som t.ex en bil körde förbi, en person gick förbi är sådant som vittnen däremot ofta kommer ihåg rätt.
Så om exempelvis 3/5 vittnen är samstämmiga om färgen och 3/5 om tiderna och 5/5 om bilen. Då kan man spika att bilen vara där och få en ungefärlig uppfattning om tiden och färgen på bilen.

Sen förtydligande, menar du trovärdiga eller tillförlitliga?
Trovärdiga indikerar sanningshalt dvs ej trovärdiga = ljuger.
Tillförlitliga indikerar om de minns/sett rätt = dvs kommer de verkligen ihåg vad de såg och/eller såg de verkligen "rätt".

För när du skriver att vittnena inte är trovärdiga så betyder det att du tror att de ljuger.
2016-01-04, 21:04
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
(...)
Det är en utav fulsakerna att överhuvudtaget Gerds litauer var med i fupen. De skulle ha varit slasken. Utredarna ville desperat ha med "plasten" som nämndes där som inte har med detta fallet att göra. Det därför intressant att se hur de som inte vågar kritisera utredarna hela tiden återkommer till plastteorin. Just det som utredarna åsyftade med placera detta vittnesmål i fupen.
...

Det är en intressant iakttagelse. Varför tas detta, med en helt annan litauer upp? P.g.a. att han bär på byggplast? Konklusion: litauer använder byggplast
Därför måste det med i FUP!

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ur Tingsrättens dom
Citat:

”Den tekniska bevisningen talar med styrka för att Nerijus Belivicius avsatt en blodbesudling på det rör där Lisa Holm hängts upp. Blodbesudlingen måste enligt NFC ha kommit från färskt vått blod varför Nerijus Belivicius förklaring, att han tidigare jobbat i lokalerna och då avsatt blod, inte är rimlig.”

Här brister det i det logiska tänkandet. Ovanstående slutsats är felaktig. Så skall det inte behöva se ut i en Tingsrättsdom.

Lite oklart vad du menar, men jag reagerar på första meningen:
Citat:
Den tekniska bevisningen talar med styrka för att Nerijus Belivicius avsatt en blodbesudling på det rör där Lisa Holm hängts upp
Alltså, det är inte tillfredsställande klarlagt att hon verkligen har hängts upp i det rör som avses i domen.
2016-01-04, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tror han tänkt fortsätta scenariot med Adriana inne på Blomberg 10. Där lär ha funnits både byggplast och silvertejp. Blått balsnöre först då, från kopplingsboden - övermanna, dra snöret runt halsen så hon blev medvetslös. Sen fortsättning med hängning och hans egna vidrigheter, på sin arbetsplats, på Blomberg 10.

Det tror jag också. Sedan hade han, i stort sett, hela söndagen åt att "förfina" sina planer. Därav alla bilturer fram och tillbaka över området. Tror jag.

Jag tror NB som person är lättkränkt. Att misslyckas som han gjorde vid kopplingsstationen skulle inte få hända igen. Han var förmodligen både revanschlusten och triggad.

Hans bror har beskrivit hur NB blir både arg och frusterad när NB inte lyckas i sitt arbete. Skulle gissa att det var allmängiltigt för hans personlighet.

Han provocerade bråk om än dom inte ursprungligen fanns. För att, antar jag, få utlopp för inre uppbyggda frustrationer.

Att AB uppenbart "dissade" honom vid kontaktförsöket tror jag gjorde honom rejält frusterad.

Lisa fick betala priset för det.

Att NB och IB haft sex i närtid kan också ha triggat. Han kanske inte "tände" på normalt sex, inget fel i det, men bara en tanke. Kanske det upplevdes som ett misslyckande. Också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in