2016-01-06, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Forts:

Svar på första fetade: ja, då det bekräftas av flera vittnen. Vad bekräftar din mysiga teori bortsett från dina egna hjärnspöken?

Hur vet du att vakten inte tillkallade andra vakter och poliser? Försöker du flytta skulden på den stackars vakten som försökte sköta sitt jobb samtidigt som 1000 negrer och araber härjade fritt?

Du nämner flera gånger ordet "fest" när ingenting tyder på att det var en fest i närheten. Allt pekar på att denna grupp på 1000 blodtörstiga negrer och araber stod utanför en väldigt trafikerad tågstation och förgrep sig på alla kvinnor som passerade. Varför skulle över 1000 pers stå och festa utanför en jävla tågstation?

Det blev väldigt rörigt här nu, jag ska försöka bena upp det:
Du påstod i ett inlägg att "En dörrvakt vittnade om att man delade upp sig i mindre grupper som i en jävla armé för att sedan gå och förgripa sig på ensamma kvinnor.En dörrvakt vittnade om att man delade upp sig i mindre grupper som i en jävla armé för att sedan gå och förgripa sig på ensamma kvinnor." Jag svarade på det ologiska i hur vakten skulle kunna uppfatta att 1000 personer delade upp sig i mindre grupper för att förgripa sig på kvinnor, och belyste problemet i att vakten i så fall inte tillkallade ytterligare vakter och polis. Poängen jag försökte få fram här är att en ensam dörrvakt givetvis inte kan ha koll på en 1000 personer stor skara och redogöra för händelseförloppet när dessa knoppar av i mindre grupper och vad dessa grupper gör, när ditt ursprungliga påstående fick det att låta som att vaktens vittnesmål styrkte att 1000 personer knoppade av i mindre grupper som utförde våldsbrotten. Att vakten möjligtvis har sett mindre grupper begå brott är alltså inte vad jag ifrågasatte, utan din formulering som fick det att låta som att vaktens vittnesmål styrkte att den 1000 personer stora skaran emanerade ut i mindre grupper som förgrep sig på människor.
Förstår du nu?

Tågstationen hade givetvis lika gärna kunnat vara en annan offentlig plats. Nu vet jag inte hur denna ansamling organiserats, men det är i min värld mycket troligare att man genom event och word of mouth har ansamlats än att man på förhand startat en aktion med syftet "Nu sprider vi skräck på Kölns centralstation!" Jag utesluter inte att det har funnits grupper/element som haft detta till syfte, men jag finner det otroligt att detta var huvudpoängen med folksamlingen. Bristen på polisnärvaro (som alldeles säkerligen skulle ha snappat upp detta genom sociala media och anmälningar från oroliga) styrker i min mening min tes. Hade man uppfattat en så organiserad aktion (ens reaktivt/i efterhand) hade man - får jag verkligen hoppas - skickat dit motsvarande piketstyrkor med flera.

Citat:
Du har än så länge inte kommit med en enda källa eller bevis för dina påståenden. Du tolkar hela händelsen precis som fan tolkar Bibeln, vilket i sin tur leder till att jag tappar tålamodet och tröttnar. Vill du föra en vuxen diskusion så bör du hålla dig till given fakta och verklighet, inte försöka vrida händelser så att det bättre passar in på din världsbild.

Problemet här är att du använder dig av den fakta som finns för att förklara väldigt otroliga händelseförlopp, medan jag ifrågasätter troligheten i händelseförlopp i förhållande till faktan som finns. Du verkar förvänta dig att jag ska bevisa mina påståenden med källor när jag argumenterar utifrån logik och resonemang, inte utifrån källor och bevis.

Vad som är "given fakta och verklighet" för dig är helt enkelt inte samma sak för mig. Åter igen, det är väl därför vi diskuterar? För att nå någon slags samförstånd och samlas på gemensam grund där vi kan nå gemensamma slutsatser, utifrån liknande definitioner, stipulationer och premisser?

Jag anstränger mig till mitt yttersta för att föra en vuxen diskussion, men du gör det svårt när du mellan raderna angriper min mognad och förståelse.

Jag försöker inte vrida händelser så att det bättre passar in i min världsbild. Jag försöker blott erbjuda alternativa förklaringar.

Citat:
Jag är öppen för precis allt du säger, sålänge det grundar sig i verkligheten och inte massa trams. Jag skulle uppskatta om du kunde bemöta mig med samma respekt.

Vad är verkligheten för dig? För mig låter det som att du redan bestämt dig för att din tolkning är rätt och att du inte alls är öppen för precis allt jag säger. I min verklighet är det inte så lätt som att dra slutsatsen att 1000 människor samlats för att begå brott (varför har jag argumenterat för i flera inlägg nu, men är det fortfarande oklart så säg till så ska jag försöka omformulera mig), eller så lätt som att det är MENA-människor därför var det öppet mål till detta händelseförlopp.

Du började bra, men din argumentationsstil har IMO kraftigt försämrats och du bemöter färre och färre av mina argument och påståenden och verkar dra dig mer och mer mot att återhävda dina ståndpunkter (detsamma kan sägas om mig) och indirekt angripa mig som person snarare än åsikterna och påståendena jag argumenterar för. Bättre kan du, det har jag sett tidigare i tråden.

- - -

Fortsätter svara på ditt tredje svar alldeles strax.
Citera
2016-01-06, 12:28
Medlem
watsups avatar
Jag kom till tråden för att jag är rädd. Jag är orolig för min oskyldiga, fina tjej som är så naiv och glad. Jag kan skydda henne, men inte alltid. Ibland måste hon åka tunnelbana. Ibland måste hon gå ute sent och jag kan inte alltid möta eller hämta. En kvinna måste kunna och vara självständig. Det är fan en mänsklig rättighet.

Så med en klump i magen efter nyårets händelser i Köln snubblar jag in på denna tråden. Jag kommer inte bra överens med feminister men har man en gemensam fiende och gemensamt mål.. Jag kom hit för jag ville få lite hopp. Jag ville se de arga, starka, ofta feta och rödhåriga feministerna. Jag ville höra deras grova, mörka skrik, se hatet i ögonen lysa. Jag ville veta att dessa arga, onoppade ögon stå bakom min tjej och förklara: "det är lugnt Greger eller vad ni svettiga män kallar er, din tjej är trygg. För i vårt samhälle accepterar vi inte det här. Vi är en feministisk stat som dör för våra kvinnor. Allt förtryck är ett hot mot allt vi står för. Din tjej är trygg".

Då tycker jag ni fyllt en funktion. Ni hade haft en mening. En lugnande effekt, man hade kunnat känna sig lite tryggare när tjejen är på stan. Men sanningen är: ni är FAN så värdelösa. användare Merapi kallar sig feminist. Jag läste några inlägg av henne. Hon skulle ju vara, feminist. En tjej på min flickväns sida. Härligt. Vad är hennes plan för att få min flickvän, alla kvinnor, att känna sig mer trygga? Veta att dom har de starka bakom sig?

Merapi hade ingen plan. Faktum är att hon knappt trodde på de inträffa. Och det hon trodde på var inget problem. Jag blev inte trygg. Min tjej kommer inte känna sig trygg om hon läste det här.

det är inte bara femenistetna ansvar att kvinnor ska känna sig trygga. Men jag känner att varje gång feministerna verkligen behövs i viktiga frågor o händelser är ni så jävla passiva. Jag tror i grund och botten ni är fegisar helt enkelt. Att gnälla på någon skylt på en dörr i ett omklädningsrum till någon fet politiker och få en fet bild i tidningen är enkelt och bekvämt. Dessa större frågor, jag tror inte ni vet, kan eller vill ta den striden. Den är för stor, för påtaglig, man måste kunna mågot. Man måste ha en plan. Du behöver ingen plan för någon jävla skyllt på en dörr.

Merapi. Du med så många andra feminister är ett enda stort svek. Ni är fake, rakt igenom. Ni har inget go, inget mål. Eller jo att få bättre lön. Kan knappast räknas då det enbart är en egoistisk handling. Kolla på bruden som blev halshuggen i Syrien. Hon Visste att hon skulle DÖ! Men hon fortsätter kritisera på sin blogg, till och mer twittra om att det var dags att få skallen avhuggen. Ni är värdelösa och en stor jävla besvikelse. Lägg ner skiten!
Citera
2016-01-06, 12:33
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89-2
Jag ser inte varför det är kontroversiellt?
Svenska utrikesdepartementet brukar ju också ge sådana råd för utlandsresor. Typ delar av landet man ska undvika, man ska undvika större folksamlingar osv.

Det kontroversiella ligger väl i att man ålägger en begränsning på hur kvinnor får bete sig utan reprimander och att man riktar skulden för händelserna mot offren?
Citera
2016-01-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Snor skamlöst inlägget av Ghana på sida 4 i denna tråd:

Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Jag försöker istället att förklara brottslighet utifrån andra faktorer, till exempel brottsbenägenhet i tidig ålder, ekonomiskt och socialt utanförskap, psykiska åkommor med mera.

Spelar det någon roll om personerna som gruppvåldtar dig hade en fattig uppväxt?
För övrigt kan allt sådan trams bortfärdas om man bara tittar tillbaks i historien. Bestialiska gruppvåldtäkter som vi ser idag fanns inte i Sverige innan mångkulturen, och då har Sverige varit jävligt fattigt ända fram till 1950-talet. Samma sak gäller i alla andra europeiska länder.

'För brottets skull' spelar det givetvis ingen roll, det är lika hemskt oavsett vad bakgrunden är. Om vi däremot strävar mot att förebygga att sådant här sker är det viktigt att vi förstår varför det sker. (Jag antar lite om dina åsikter nu) Om vi leker med tanken att du och dina meningsfränder skulle få rätt och vi skickar hem och utesluter MENA-folk från Sverige menar jag att problemet inte skulle försvinna, för problemet ligger inte direkt i härkomst eller nationalitet. Jag hävdar istället att andra faktorer spelar in. Det spelar roll i fråga om brottsprevention.

Jag utesluter inte att vissa folkgrupper är mer benägna att begå vissa brott än andra (t ex överfallsvåldtäkt i grupp), jag tror till skillnad från dig (antar lite igen om dina åsikter) inte att det är så enkelt som "skicka hem MENA-folk så kommer överfallsvåldtäkter försvinna". Huruvida det finns en högre prevalens av vissa typer av sexualbrott bland dessa folkgrupper diskuterar jag gärna, men jag tycker det är föremål för en egen diskussion/topic och är ett för stort ämne för att vi ska ta in det i denna diskussionen.

Citat:
Det har rapporterats om exakt samma sak på flera håll, bland annat i Gävle och Kalmar - stora gäng med negrer och araber som på nyårsnatten förgriper sig på och rånar ensamma tjejer. Detta tyder på att det är planerat i förväg och inte något "spontant".

Exakt samma sak tycker jag är att ta i. Det var det här jag menade om jag hoppas att vi pratar om samma fenomen. Du har hela tiden påstått och argumenterat för att det rör sig om en 1000 personer stor grupp som delar upp sig i mindre grupper som begår brotten. Förutom att jag ifrågasätter denna premissen utifrån de fakta vi har tror jag inte vi har något i närheten av ett liknande fall i Sverige eller någon annanstans om vi inte pratar om upplopp.

Att stora (hur stora pratar du om nu?) gäng med "negrer och araber" förgriper sig på och rånar ensamma tjejer (eller killar för den delen) händer ju 'hela tiden', inte minst runt nyår. Detta tycker jag snarare styrker mitt påstående om att detta inte alls är en så ovanlig företeelse om vi ser det utifrån vad som verkar mest troligt ha hänt: att grupper är mer benägna att förgripa sig på offer under storhelger.
Din "exakt samma sak på flera håll" är, tills du kan visa på en folksamling om 1000 personer med motsvarande händelseförlopp, inte alls exakt samma sak.

- - -

Så, jag tror det var alla dina inlägg från vår diskussion. Jag ska läsa vidare i tråden och svara på andra och se vad som finns nu.
Citera
2016-01-06, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
'För brottets skull' spelar det givetvis ingen roll, det är lika hemskt oavsett vad bakgrunden är. Om vi däremot strävar mot att förebygga att sådant här sker är det viktigt att vi förstår varför det sker. (Jag antar lite om dina åsikter nu) Om vi leker med tanken att du och dina meningsfränder skulle få rätt och vi skickar hem och utesluter MENA-folk från Sverige menar jag att problemet inte skulle försvinna, för problemet ligger inte direkt i härkomst eller nationalitet. Jag hävdar istället att andra faktorer spelar in. Det spelar roll i fråga om brottsprevention.

Jag utesluter inte att vissa folkgrupper är mer benägna att begå vissa brott än andra (t ex överfallsvåldtäkt i grupp), jag tror till skillnad från dig (antar lite igen om dina åsikter) inte att det är så enkelt som "skicka hem MENA-folk så kommer överfallsvåldtäkter försvinna". Huruvida det finns en högre prevalens av vissa typer av sexualbrott bland dessa folkgrupper diskuterar jag gärna, men jag tycker det är föremål för en egen diskussion/topic och är ett för stort ämne för att vi ska ta in det i denna diskussionen.

Exakt samma sak tycker jag är att ta i. Det var det här jag menade om jag hoppas att vi pratar om samma fenomen. Du har hela tiden påstått och argumenterat för att det rör sig om en 1000 personer stor grupp som delar upp sig i mindre grupper som begår brotten. Förutom att jag ifrågasätter denna premissen utifrån de fakta vi har tror jag inte vi har något i närheten av ett liknande fall i Sverige eller någon annanstans om vi inte pratar om upplopp.

Att stora (hur stora pratar du om nu?) gäng med "negrer och araber" förgriper sig på och rånar ensamma tjejer (eller killar för den delen) händer ju 'hela tiden', inte minst runt nyår. Detta tycker jag snarare styrker mitt påstående om att detta inte alls är en så ovanlig företeelse om vi ser det utifrån vad som verkar mest troligt ha hänt: att grupper är mer benägna att förgripa sig på offer under storhelger.
Din "exakt samma sak på flera håll" är, tills du kan visa på en folksamling om 1000 personer med motsvarande händelseförlopp, inte alls exakt samma sak.

- - -

Så, jag tror det var alla dina inlägg från vår diskussion. Jag ska läsa vidare i tråden och svara på andra och se vad som finns nu.

Wall of text, utan att gå i svaromål kort och koncist på dina meningsmotståndares korta men konkreta frågeställningar som du undviker. Dagens troll har dykt upp.
Citera
2016-01-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Oavsett vilken förklaringsmodell du använder ökar brotten oavsett. Även om du kunde förklara 100% av överrepresentationen med socioekonomiska orsaker så skulle den inte försvinna. Samhällsproblemen försvinner inte för att man sätter en viss etikett på dem.

Givetvis inte. För mig (och för alla andra, tror jag) är det viktigt att vi analyserar orsakerna till dessa brott och beteenden grundligt och får rätt root cause för att kunna stävja denna brottslighet däremot. Risken är annars att vi stänger våra gränser, skickar hem förbrytare osv osv., men står kvar med byxorna nere och samma problem kvarstår.

Citat:
Givetvis importerar vi våldtäktskulturer och givetvis är araber och afrikaner generellt mer våldsbenägna än nordeuropéer, om du brydde dig om att sätta dig i i frågan skulle du inse det rätt snabbt. Givetvis gäller inte det alla araber och afrikaner. Den högt ansedda tidskriften Nature skrev för en tid sedan om två genvarianter som fanns hos en andel av finska män, som särskilt i kombination med alkohol ger en mycket ökad risk för våldsamt beteende. 5-10% av alla grova våldsbrott i Finland tror man förklaras av dessa genvarianter.

En av generna, MAO-A, finns i en kort variant som är upp till 50ggr vanligare hos svarta män jämfört vita och verkar extra känslig för miljöfaktorer. Varför är det omöjligt att det kan finnas en delvis genetisk förklaring till andra än finska mäns brottslighet? Antag att 1% av svenska befolkningen är bärare av en gentyp som gör dem extra sannolika som våldsbrottslingar och att 2% av en annan folkgrupp bär samma gen. En procentenhets skillnad men 100% högre förekomst. Lägg till detta att 5% av svenskarna lever under mycket socialt ansträngda förhållanden medan hela 20% av den andra gruppen gör det. Är det orimligt att den ökade sårbarheten i kombination med den ökade förekomsten av stressfaktorer ger en gravt ökad grov brottslighet i den gruppen trots till synes små skillnader?

Andra har redan svarat dig lite vad jag vill säga angående genetik, nämligen att enbart gener styr inte våra handlingar. Förutom att uttryck av gener förändras av våra levnadssätt är det - så vitt jag förstår och är bekant med modern forskning - idag en anammad hypotes att det är en blandning av nature och nurture. Du kommer själv lite in på detta i ditt andra stycke då du tar upp socialt ansträngda förhållanden och börjar prata om ökad sårbarhet och stressfaktorer. Så vitt jag kan se håller du i sak med mig om att det är flera faktorer en enbart gener som spelar in.

Citat:
Är det orimligt att det kan gälla även andra impulsbrott som våldtäkt, särskilt givet den kulturella bakgrunden hos grupperna vi pratar om?

Absolut inte. Jag utesluter inte geners inverkan. Jag är däremot övertygad om att det ensamt inte kan förklara dessa företeelser och jag tror inte de har stor inverkan på brottsbeteendet. Skulle vi upptäcka att, säg, uttrycket av gen x ensamt förklarar människors benägenhet att begå våldtäkter eller liknande är jag den förste att ställa mig på barrikaderna och kräva DNA-screening av alla medborgare (inhemska som utländska) och genterapi för att försöka stävja problemet.
Citera
2016-01-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Därför att du fokuserar på en alldeles för stor grupp, och ovidkommande grupp, när det går att ringa in den mindre. Get it?

All forskning kring kriminalitet ringar in 3 fokusgrupper som har absolut störst risk bli kriminella
1. män 2. ungdom 3. från socioekonomiska svåra liv/ områden.

Läs in dig på kriminologi så ser du detta.

Pekar du mot unga fattiga män så får du med dig nästan hela gruppen kriminella i ett svep.
pekar du på enbart invandrare eller etnicitet så får du det inte.

Är inte folks kulturer
eller färg på huden som orsaker kriminalitet. Och är det någon gen här som spelar in så är det mäns ökade riskgener.

Korrekt ska vara korrekt. ok?

Så mer korrekt av dig vore att säga unga socioekonomiska män från gruppen invandrare är skyldiga för den ökade kriminaliteten. men inte ens det vore nog helt rätt eftersom mycket av kriminaliteten i dag även kommer från tillfälliga kriminella stöldgäng som inte är här för att bosätta sig utan bara för att sko sig.

Och vill jag absolut undvika kriminalitet eller att bli våldtagen så måste jag flytta till månen.
Räcker absolut inte att fly undan från enbart gruppen invandrare.

Så kvinnosyn är inte ens ett kulturellt fenomen?

OK, så du går lika gärna ut ensam på gator och torg i Kairo som Karlskrona?
Citera
2016-01-06, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om du läser på om Islam och dess skrifter så kan du se att detta ingår i det mönster som beskrivs. Det finns mängder med liknande attacker där exakt samma mönster finns. Att det var så många som 1000 personer den här gången är uppseendeväckande förstås. Men det börjar bli först nu som det finns så stora antal att de lätt kan organisera sig såhär.

Ta reda på de muslimska församlingar som finns i västvärlden och kolla upp vilka skrifter och skriftförfattare de hänvisar till. Läs sen dessa skrifter och se även videoklipp där de föreläser och berättar om Islam och hur muslimer i icke-muslimska länder ska leva och vad för mål de ska ha.

Om du gör detta så kommer det vara glasklart att det här inte har med IS att göra då det inte stämmer med IS tillvägagångssätt. Det stämmer däremot mycket väl överens med vad Islam generellt påvisar via de jag ovan nämner och riktar sig till "vanliga" muslimer i väst (icke-muslimska länder).

Detta är inget konstigt och mycket lätt att se och förstå bara man lär sig det som muslimerna lär sig.

Inte för att detta styrker min rätt, men jag har läst om Islam på universitetsnivå. Har du?

Att det finns irrläror inom Islam som uppmanar till minst sagt konstiga kvinnobilder (och andra bilder) är för mig knappast ett argument för att Islam i sig uppmanar till eller godkänner våldtäkt eller andra övergrepp på kvinnor. Överför till Westboro baptist church ("god hates fags" osv.). Medan jag själv är starkt kritisk mot kristendom och andra världsreligioner skulle jag inte drömma om att döma hela kristendomen utifrån några få, små denominationers irrläror. Så väl kristendomen som Islam har en förhållandevis (allt är relativt) upphöjande bild av kvinnan om man ser till andemeningen och budskapet snarare än att rycka loss verser och surah från de heliga skrifterna.

Du kan hitta motsvarande förtryck mot kvinnor i andra religioner och kulturer. Personligen tror jag detta vittnar mer om synen på kvinnan utifrån historisk kontext än religionernas andemening. Väljer du att koncentrera dig på de kapitel och verser som kan användas för att styrka din åsikt är det givet att du kommer att hitta 'bevis' för att Islam eller andra religioner är kvinnoförtryckande. Om du läser hela skrifter och plockar upp vad som åsyftas istället för att leka paragrafryttare är jag övertygad om att du kommer att få en annan bild av religionen i fråga.

Den muslimska världen har ännu inte gått igenom feminismen så som den kristna/västerländska världen har gjort/gör. Att det finns församlingar som hänger sig åt samma paragrafryttande som du och många andra fördomsfulla gör får stå för dem. Jag tänker knappast gå in i en detaljdiskussion om att fatwa x säger si, vers y säger så. Det finns religionsforumet för.
Citera
2016-01-06, 13:02
Medlem
Skulle vara intressant att höra Kjelle Bergkvists reaktioner om detta. Han brukar ju reagera starkt vanligtvis på orättvisor med flyktingbarn inblandade, om han är feminist vet jag inte men otvivelaktig antirasist är han i alla fall.
Citera
2016-01-06, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
kvinnosyn är inte ens ett kulturellt fenomen?

OK, så du går lika gärna ut ensam på gator och torg i Kairo som Karlskrona?

"Kvinnosyn" är ett kulturmarxistiskt begrepp som fåren dresseras hårt i innan de skickas för att "debattera", eller bara används av riktiga dårar som läst MSM för mycket.

"Kvinnosyn" betyder inget, och har enbart samma syfte som begreppen "antisemitism", "rasism" osv, dvs att tysta ned oppositionen och sanningssökande fritänkare.

George Orwell beskrev dessa begrepp som "nyspråk" som Storebror använder mot prolerna via sina mellanhänder bland lakejer och idioter.
Citera
2016-01-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om du läser på om Islam och dess skrifter så kan du se att detta ingår i det mönster som beskrivs. Det finns mängder med liknande attacker där exakt samma mönster finns. Att det var så många som 1000 personer den här gången är uppseendeväckande förstås. Men det börjar bli först nu som det finns så stora antal att de lätt kan organisera sig såhär.

Ta reda på de muslimska församlingar som finns i västvärlden och kolla upp vilka skrifter och skriftförfattare de hänvisar till. Läs sen dessa skrifter och se även videoklipp där de föreläser och berättar om Islam och hur muslimer i icke-muslimska länder ska leva och vad för mål de ska ha.

Om du gör detta så kommer det vara glasklart att det här inte har med IS att göra då det inte stämmer med IS tillvägagångssätt. Det stämmer däremot mycket väl överens med vad Islam generellt påvisar via de jag ovan nämner och riktar sig till "vanliga" muslimer i väst (icke-muslimska länder).

Detta är inget konstigt och mycket lätt att se och förstå bara man lär sig det som muslimerna lär sig.

Du snackar nonsens som vanligt. Var i "skrifterna" står det att man ska antasta kvinnor, smartskalle?
Citera
2016-01-06, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
"Kvinnosyn" är ett kulturmarxistiskt begrepp som fåren dresseras hårt i innan de skickas för att "debattera", eller bara används av riktiga dårar som läst MSM för mycket.

"Kvinnosyn" betyder inget, och har enbart samma syfte som begreppen "antisemitism", "rasism" osv, dvs att tysta ned oppositionen och sanningssökande fritänkare.

George Orwell beskrev dessa begrepp som "nyspråk" som Storebror använder mot prolerna via sina mellanhänder bland lakejer och idioter.

Om vi ändrar uttrycket till respekt för kvinnor då?
Detta torde vara olika i olika kulturer....vilket vår superfeminist tidigare förnekade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in