2016-01-05, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprongullibong
Jo. Det finns ett fall på 80-talet.

Hora

Så mycket för att hålla god ton.
Jag tror att du inte alls har så god insyn i kriminologi att du ska komma med ett sånt påstående. Förutom gruppvåldtäkter av svenskar är misshandel i grupp inte alls ovanligt heller. Eller det finns kanske bara ett fall på 50-talet?
Citera
2016-01-05, 23:07
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Jag kallar mig vare sig feminist eller anti-rasist, men skulle anti-feminister och rasister få bestämma hade de nog kallat mig det, så jag tar mig friheten att svara.

Tack för att du tar dig tid att svara. Fler feminsiter och antirasister som ger sig in i debatten, tack!

Citat:
1. Att det är just en vidrig händelse. När jag läste artiklarna (de tyska som länkades här innan svensk media plockade upp händelsen) med hjälp av Google Translate (jag kan inte tyska) fick jag redan då intrycket att påståendena, så väl i artiklar som i Flashback-tråd, var helt åt fanders. Många verkar koncentrera sig på 1000-talet människor som samlats, som om alla dessa var del av brotten som försiggick. För mig är det klart som korvspad att det inte rört sig om 1000 våldsverkare som delat upp sig i en massa smågrupper och alla/kollektivt har rånat och våldtagit och sexuellt ofredat kvinnor, utan att det rör sig om en del av dessa ca. 1000 personer som samlats kring stationen i Köln.

Än så länge har det inte rapporterats alls om att någon av dessa 1000 pers sa ifrån eller gjorde motstånd. Om så är fallet får du gärna upplysa mig, men tycker du själv inte att det är lite märkligt att säg 100 personer kan våldföra sig på ensamma kvinnor och råna dem utan att säg de övriga 900 inte gör ett skit utan snarare bara hejjar på?

Citat:
2. Jag tror verkligen inte 'den vite mannens förtryck' ligger bakom. Om jag ska ge mig på och spekulera tror jag att det handlar om en grupp (ev. tämligen stor sådan eller flera grupper) människor som hetsar varandra till detta brottsliga beteende och som drar nytta av den folksamling och 'kaos' som råder.

Då man redan innan varnat allmänheten för just tågstationer, samma händelse utspelat sig på flera håll runt om i Europa (bland annat Sverige) vid exakt samma tidpunkt så verkar det vara planerat.

Vad anser du om människor som "låter sig hetsas" till att våldta och råna ensamma kvinnor? Borde de inte gått därifrån? Du skriver också "drar nytta av den folksamling och kaos som råder" vilket får det att låta som om det redan var kaos innan denna stora folksamling började ge sig på folk. Om något så var det väl denna folksamling, som uppenbarligen bestämt sig för vad man skulle göra innan, som stod för kaoset?

Citat:
3. Huvudsakligen ja. Jag tror inte det är en slump att 1000-talet människor av liknande härkomst samlas på stationen i Köln, gissningsvis har ett event spridit sig genom Facebook, Instagram eller annat socialt media och via word of mouth, och det har blivit ett 'kulturellt jippo'. Jag har inte sett någon detaljerad statistik över nationaliteter och härkomst för alla 1000 personer, men det verkar som att det varit en ganska kulturellt betingad sammankomst. Jag tror faktiskt att om 1000 'heltyska' ungdomar hade samlats hade det fortfarande setts en ökad brottslighet kring stationen den natten. Om det hade varit samma omfattning av brott eller brottstyp är jag osäker på.

Finns det någon som helst möjlighet i din värld att dessa 1000 pers samlats för att just förgripa sig på kvinnor? Eller tror du att det bara är en folkfest ala Mellanöstern/Afrika som spårat ur? Vad säger det egentligen om dessa människor?

Citat:
5. Om jag skulle se flera hundratals utlänningar när jag är ute ensam skulle jag fortfarande gå förbi snarare än att ta en omväg. Om jag uppfattar stämningen som hotfull skulle jag eventuellt göra en annan bedömning, men om de till synes har samlats för att det är något stort på gång (nyår, fest osv.) skulle det inte beröra mig. Invandrargäng är inget ovanligt där jag bor, om än inte flera hundra stycken om jag inte råkar passera något megabröllop (vilket händer extremt sällan).

Så trots denna händelse, och det faktum att det skedde liknande saker runt om i Europa, avskräcker dig inte alls för att gå förbi ett gäng utländska killar på natten helt ensam?
Jag tror dig inte, men fair enough.

Om vi för en sekund antar att de andra femnisterna tycker som dig, varför är det då ett sådan jävla problem när ni möter en man på natten? Har läst hur många debattartiklar och inlägg som helst från feminister som proklamerar att det minsann inte går att vara ute längre pga rädsla för alla läskiga män. Hur kan enskilda män vara jättefarligt, men tiotals unga män från starkt patriarkala och kvinnohatande kulturer ses som säkert och "No big deal"?

Citat:
6. Med tidigare reservation för att jag inte tror att alla 1000 personer är inblandade tror jag det är ungefär lika vanligt att svenskar idag så väl som för 50 år sedan bryter ut sig i kriminella grupper under storfester och ger sig på sina offer. Så "ja" på den frågan, hårddraget.

Du får gärna länka till någonting som ens antyder att någon av dessa 1000 pers försökte stoppa det som skedde. Du verkar ägna dig åt önsketänkande. En dörrvakt vittnade om att man delade upp sig i mindre grupper som i en jävla armé för att sedan gå och förgripa sig på ensamma kvinnor. Verkligheten verkar uppenbarligen inte tala samma språk som dig.

Citat:
7. Absolut inte riskfritt, jag tror däremot inte att det följer någon slags våldtäktskultur eller liknande (vilket jag antar är vad du åsyftar). Jag tycker att det är vettigare att prata om andra risker kopplat till att vi tar in så mycket invandrare, men inte så enkel slutsats som "fler invandrare, mer/allvarligare brott".

Senaste 10 åren har det skett väldigt många händelser som pekar på raka motsatsen till det du påstår. Ökad invandring från MENA-området har lett till ökad brottslighet, främst när det kommer till våldtäkt, i alla städer och länder du kollar på. Visa mig ett land eller stad för den delen där denna regel inte stämmer.

Citat:
8. Jag tror som jag varit inne på ovan att det är något av en slump, ja. Några pack till gäng har dragit nytta av situationen att det är megamycket folk på samma plats. Jag tror inte att det rör sig om en koordinerad attack mer än från förövarna.

Att exakt samma sak utspelade sig på flera håll i Europa ser du som ren slump? Hur kommer det sig att det inte var massa tyskar som drog nytta av situationen utan bara negrer och araber?
Citera
2016-01-05, 23:08
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Har du något mer än dina misstankar som stödjer påståendet att IS eller något liknande skulle organisera detta från högre nivå?

Nej. Vi får vänta och se. Att det skulle vara något helt spontant är jag dock tveksam till. Det är dock möjligt. Dessa människors religion och kultur har den typen av kvinnosyn.
Citera
2016-01-05, 23:15
Medlem
Jag anser mig vara feminist och antirasist men jag är också emot nuvarande massinvandring, delvis pga att den medför att patriarkala kulturer och traditioner återimporteras till Sverige efter att feminismen lyckats med att göra den svenska kulturen mindre patriarkal. Förstår inte alls ditt feministhat när du samtidigt säger dig värna om kvinnorna som blivit våldtagna.

Sen har du inte fattat kritiken mot "vita män". Ja det finns en massa hatiska idioter men poängen är att vita män generellt är överordnade om man ser till samhällsposition, löner och annat. Historiskt sett är det en grupp som helt och hållet har dominerat i Sverige, det kan du väl inte neka till? Hur skulle du se på detta om du inte var vit man själv tror du? Försök använda lite empati. Jag är också vit man och jag hatar inte vita män. Tvärtom är jag djupt förälskad i västerländsk kultur och upplysningsfilosofin. Feminismen och antirasismen är en del av denna. Eller borde vara det. Jag vet att det finns många pk-idioter som inte tror på upplysningsvärden eller värdet av en öppen debatt men svaret på det är inte reaktionär högerpolitik utan mer upplysning, mer fakta, mer vetenskaplig debatt.

Till frågan. Jag tror att mena-kulturerna, för att uttrycka det svepande, är mer patriakala än den nuvarande svenska (återigen tack vare feminismen för vi var lika jävliga förr i det här landet, och skulle vara det än idag om högern hade segrat) och att det som hände i Köln är en direkt konsekvens av denna bakvändhet i kombination med frustration och utanförskap. Vi bör sluta importera mena-folk och se till att integrera de som redan kommit hit. Vi bör visa absolut nolltolerans mot fanatism, religiös fundamentalism, hederskultur och patriarkala värderingar. Svenska reaktionärer bör behandlas med samma benhårda metoder som islamister. För i grunden är de likadana - de ser enbart till den egna gruppen, de föraktar kvinnor och homosexuella och de hatar demokratin. Pk är hemskt, reaktionär höger är lika illa.

Utvisa genast de icke-tyskar som begått detta hemska brott och sluta tolerera patriarkala minoritetskulturer.
Citera
2016-01-05, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
ja visst hörredu….våldtäkter av tjejer av svenskar "i flock" har ju aaaaaaaaalldrig hänt i världshistorien.
aldrig någonsin.

Du är en invandrare (av det mörkare slaget) själv va? Du skriver i alla fall som en blatte.

Klart det har hänt enstaka gånger under det senaste århundradet. Med araber, negrer och andra skitfolk händer det så gott som dagligen.
Citera
2016-01-05, 23:18
Medlem
Antirasismen har för övrigt kapats av en massa flummare på vänsterkanten som tror att det är rasism att ogilla massinvandring som förstör landets ekonomi och vrider tillbaks kulturen till stenåldern. Jag struntar i vilken hudfärg människor har eller vilken gud man tillber så länge som man inte tvingar den på andra. Men mot reaktionärer, från höger till vänster till islamister till rasister, bör nolltolerans råda.
Citera
2016-01-05, 23:29
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5

Utvisa genast de icke-tyskar som begått detta hemska brott och sluta tolerera patriarkala minoritetskulturer.

Det finns ingenstans Tyskland kan utvisa dem. Deras ursprungsländer tar inte tillbaka dem. Blir de flyktingar från Tyskland kommer de till oss istället.
Citera
2016-01-05, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det finns ingenstans Tyskland kan utvisa dem. Deras ursprungsländer tar inte tillbaka dem. Blir de flyktingar från Tyskland kommer de till oss istället.

Släpp av dem med fallskärmar från flygplan om så krävs, deras ursprungsländer har ansvar för dem tills de har medborgarskap i ett nytt land. Någon jäkla ordning måste det vara.
Citera
2016-01-05, 23:36
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Jag anser mig vara feminist och antirasist men jag är också emot nuvarande massinvandring, delvis pga att den medför att patriarkala kulturer och traditioner återimporteras till Sverige efter att feminismen lyckats med att göra den svenska kulturen mindre patriarkal. Förstår inte alls ditt feministhat när du samtidigt säger dig värna om kvinnorna som blivit våldtagna.

Mitt feministhat kommer av att feminsterna jämt och ständigt ska rikta udden mot vita män, men aldrig någonsin mot invandrare trots att invandrare uppenbarligen står för en överlägsen majoritet av all skit. Såfort någon ens antyder att invandringen är ett problem och leder till exempelvis ökade våldtäkter så ska feministerna vara jävligt snabba med att poängtera "men vita män våldtar också! Hagamannen!"

När var det senast vi såg 1000 svenskar (eller vita västerlänningar för den delen) samlas i grupp för att förgripa sig på och råna ensamma kvinnor?

Citat:
Sen har du inte fattat kritiken mot "vita män". Ja det finns en massa hatiska idioter men poängen är att vita män generellt är överordnade om man ser till samhällsposition, löner och annat. Historiskt sett är det en grupp som helt och hållet har dominerat i Sverige, det kan du väl inte neka till?

Vita har historiskt sett varit i majoritet i Sverige och kvinnor har varit mer intresserade av att föda barn, ta hand om familjen eller ägna sig åt "mjuka" studier och yrken istället för att kavla upp ärmarna som männen och ägna större delen av sina liv till att uppnå storheter inom vinstgenererande områden.

Citat:
Hur skulle du se på detta om du inte var vit man själv tror du? Försök använda lite empati.

Med din logik skulle jag alltså kunna åka till Japan och störa mig på att alla VDs och företagsledare där är japaner och inte vita svenskar. Enligt dig ska utlänningar störa sig på att våra företagsledare är vita män, varför ska jag då inte få störa mig på att japanska företag bara har japanska män i sin styrelse? Om jag befinner mig i Japan så blir jag väl automatiskt japan, eller hur funkar det?

För övrigt fattar jag inte vad din poäng är. Ska icke-vita uppröras av att våra samhällsledare är vita män och därför få göra precis vad fan de vill? Buhu livet är orättvist.

Citat:
Till frågan. Jag tror att mena-kulturerna, för att uttrycka det svepande, är mer patriakala än den nuvarande svenska (återigen tack vare feminismen för vi var lika jävliga förr i det här landet, och skulle vara det än idag om högern hade segrat) och att det som hände i Köln är en direkt konsekvens av denna bakvändhet i kombination med frustration och utanförskap.

Så upplevt utanförskap och frustration innebär en gratisbiljett till att råna och våldta?
Om jag nu upplever ett utanförskap och frustration så skulle jag alltså teoretiskt få våldta din familj och du skulle ursäkta det på samma sätt?

Citat:
Vi bör sluta importera mena-folk och se till att integrera de som redan kommit hit. Vi bör visa absolut nolltolerans mot fanatism, religiös fundamentalism, hederskultur och patriarkala värderingar. Svenska reaktionärer bör behandlas med samma benhårda metoder som islamister. För i grunden är de likadana - de ser enbart till den egna gruppen, de föraktar kvinnor och homosexuella och de hatar demokratin. Pk är hemskt, reaktionär höger är lika illa. Utvisa genast de icke-tyskar som begått detta hemska brott och sluta tolerera patriarkala minoritetskulturer.

Bra sagt.
Citera
2016-01-05, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det är enkom "mannens" förtryck som ligger bakom. Den "vite mannen" är en intersektionellt begrepp och som sådant ofta helt felanvänt på detta forum.
Och nej det var ingen slumpt att det var just " unga män" från dessa områden i världen som samlades i grupp och inte kvinnor, äldre män eller barn från samma områden.

Ja. Lika säker som förr. Ser jag en grupp på hundratelt unga män och dessutom på lyran skulle jag bli rätt rädd om jag var ensam kvinna, men jag blir itne rädd av en grupp av 50/ 50 män kvinnor oavsett om de kommer från USA, Tyskland eller Eritrera nej.

Samma saker på uteställen där alkohol flödar/ arenor där sportidioter flockas också unga män för övrigt i majoritet, konserter, midsommarfirande etc etc. Ca 6500 falla v våldtäkter i Sverige på ett år.

Vad skulle vara riskfritt som har med människor att göra menar du? Anser jag det är riskfritt att leva i samma land som 4,5 miljoner människor där många tillhör riskgruppen unga män? nej.

Slump? Hoppsan! oj ursäkta jag bara råkade stoppa min hand under dina kläder och skrika HORA! i ditt öra så saliven stänker…ber så hemst mycket om ursäkt…var bara för att du var kvinna förstår du, kunde inte låta bli.¨

[ både antirasist och feminist]

Du vet väl att invandrare från dessa områden är extremt överrepresenterade när det gäller sexualbrott va?

Så, tyvärr, kommer risken att bli våldtagen att öka för svenska (och tyska) kvinnor med rådande invandringspolitik. Att nyårshelgens händelser skulle kunnat ske med europeiska män finns inte på kartan, och det vet både du och jag.
Citera
2016-01-05, 23:48
Medlem
Blev så långt svar att det får bli två inlägg...

Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Än så länge har det inte rapporterats alls om att någon av dessa 1000 pers sa ifrån eller gjorde motstånd. Om så är fallet får du gärna upplysa mig, men tycker du själv inte att det är lite märkligt att säg 100 personer kan våldföra sig på ensamma kvinnor och råna dem utan att säg de övriga 900 inte gör ett skit utan snarare bara hejjar på?

1. Så vitt jag har förstått det har det inte funnits någon journalist på plats som övervakat händelseförloppet (än mindre i relation till brotten som begåtts), så för mig är det inte så konstigt att man inte har rapporterat om människor som säger ifrån. Betänk också att vi inte vet(?) mer än att brotten har skett på Kölns station. Jag betvivlar starkt att samtliga, en majoritet eller ens mer än en handfull av brotten har skett i den stora klungan av de 1000 personerna, utan snarare på andra närliggande platser. När jag skriver mer än en handfull reserverar jag mig för att lättare brott (t ex tafsande) har utförts "inför" den stora gruppen. Lägg också en smula tanke på hur stor en folksamling på 1000 personer är. Om, säg, 5 personer omringar en tjej och rånar henne är det dels inte troligt att 995 andra uppfattar att det händer (på grund av mängden människor, stämning och volym osv.). Ens om brotten uppfattas av x antal närvarande är också frågan om de har civilkurage att ingripa.
Har du något som styrker att den stora klungan skulle ha hejat på?

Citat:
Då man redan innan varnat allmänheten för just tågstationer, samma händelse utspelat sig på flera håll runt om i Europa (bland annat Sverige) vid exakt samma tidpunkt så verkar det vara planerat.

Vad är detta för varningar? Det har helt undkommit mig några sådana varningar (ärligt nu). Var dessa varningar just för större brottsliga folksamlingar? Det låter för mig snarare som terrorism-varning, men jag är inte alls insatt i dessa varningar.

Citat:
Vad anser du om människor som "låter sig hetsas" till att våldta och råna ensamma kvinnor? Borde de inte gått därifrån? Du skriver också "drar nytta av den folksamling och kaos som råder" vilket får det att låta som om det redan var kaos innan denna stora folksamling började ge sig på folk. Om något så var det väl denna folksamling, som uppenbarligen bestämt sig för vad man skulle göra innan, som stod för kaoset?

2. När jag skriver människor som låter sig hetsas menar jag mer personer inom (den lilla) gruppen som redan är i ett dåligt umgänge. Du kan se samma mönster i nästan vilken grupp av brottslingar som helst; ofta är det en eller flera som driver på och en eller flera som blir pådrivna - vissa skulle helt enkelt inte utföra brotten på egen hand om de inte tillhörde en 'dålig' grupp och fick utstå grupptryck (i brist på bättre ord för fenomenet). Jag utesluter inte att det har uppstått 'tävlingar' mellan grupper som det gärna gör bland ungdomar när trender (bl.a. brottsliga) uppstår: ett gäng får höra talas om att ett annat rånar och våldtar, det första gänget vill vara värre. Ett tredje gäng får nys om rivaliteten och ska även de vara ännu värre, entré en eskalerande och väldigt tråkig situation.

Vad gäller kaoset som råder syftar jag till det kaos som uppstår när du har 1000 människor samlade till fest. Det räcker med att du varit på en fest med 15 personer för att känna igen vad jag menar här.

Åter igen: jag tror inte folksamlingen (den 1000 personer stora skaran) har bestämt sig på förhand för att utföra denna brottslighet, jag köper helt enkelt inte att så många har varit på brottsofferjakt. Om så skulle vara fallet är det ett synnerligen lågt anmälar-antal om ~90 personer om det finns 1000 personer på jakt efter offer. Det kan givetvis förklaras av andra omständigheter, men det är helt enkelt inte plausibelt.

Citat:
Finns det någon som helst möjlighet i din värld att dessa 1000 pers samlats för att just förgripa sig på kvinnor? Eller tror du att det bara är en folkfest ala Mellanöstern/Afrika som spårat ur? Vad säger det egentligen om dessa människor?

3. Nej, det finns inte i min värld att dessa 1000 personer samlats för att förgripa sig på kvinnor. Jag ser det som betydligt mer sannolikt att en liten del av festdeltagarna har gått ditt, måhända med detta syfte. Jag skulle inte ens dra mig till att säga att festen spårat ur, som jag var inne på i mitt förra inlägg tror jag inte att alla (eller ens en stor del, snarare en ytterst liten om någon del) av brotten har begåtts i samband/närhet av den stora folkmassan. Vad jag förstått artiklar och personer som diskuterat detta har det tvärtom rört sig om mindre grupperingar som rört sig på platser i närheten och utsatt sina offer för brotten - inte att 90 brott har begåtts precis intill den stora festen.

Som jag var inne på i mitt förra inlägg runt bl.a. punkt 6 tror jag att det inte det säger någonting om "dessa människor", jag tror att om du samlat 1000 svenska ungdomar i en motsvarande folkfest hade du haft ungefär samma andel rötägg som sprungit runt och rånat folk, förgripit sig på kvinnor osv.

Citat:
Så trots denna händelse, och det faktum att det skedde liknande saker runt om i Europa, avskräcker dig inte alls för att gå förbi ett gäng utländska killar på natten helt ensam?
Jag tror dig inte, men fair enough.

Om vi för en sekund antar att de andra femnisterna tycker som dig, varför är det då ett sådan jävla problem när ni möter en man på natten? Har läst hur många debattartiklar och inlägg som helst från feminister som proklamerar att det minsann inte går att vara ute längre pga rädsla för alla läskiga män. Hur kan enskilda män vara jättefarligt, men tiotals unga män från starkt patriarkala och kvinnohatande kulturer ses som säkert och "No big deal"?

Kan du länka/ge exempel på liknande saker runt om i Europa? Jag har ärligt inte hört talas om något liknande det här (nu pratar jag om omfattningen av brottsanmälningar kopplat till denna enorma skara människor på samma plats, inte gruppöverfall överlag).
Du behöver inte tro mig, men jag hävdar åter att det är så. Det händer inte så ofta nu för tiden (av andra skäl) att jag rör mig ute på kvällarna, men jag har vid mängder av tillfällen medvetet valt att korsa områden som anses som farliga i min hemstad. Nu är jag (som skriver i denna tråden (detta kontot delas)) kille och har 'begåvats' med ett ganska argt ansiktsuttryck, så jag har viss fördel jämfört med en späd flicka som skulle gå genom samma kvarter. Ändå anser jag att jag vida överskridit riskerna för överfall när jag går genom t ex Stadsparken, Söder/Eneborg i Helsingborg där jag bor - utan att än så länge råka ut för något. För kuriosans skull, de två-tre gånger jag har mött agg och försök till grälmuckande, var det under högstadietiden och då från typiska förorts-rasse-gäng, i förorten och inte bland stans problemområden.

Blev lite mycket kuriosa där men jag tycker det har visst värde för denna delen av diskussionen.

Citat:
Du får gärna länka till någonting som ens antyder att någon av dessa 1000 pers försökte stoppa det som skedde. Du verkar ägna dig åt önsketänkande. En dörrvakt vittnade om att man delade upp sig i mindre grupper som i en jävla armé för att sedan gå och förgripa sig på ensamma kvinnor. Verkligheten verkar uppenbarligen inte tala samma språk som dig.

Som jag var inne på i början av detta inlägg är det svårt att länka detta, jag hoppas du förstod mitt resonemang där ovan om osannolikheten att just det skulle rapporteras. Jag utesluter inte att det finns folk som i sina Facebookkommentarer eller bland vänner stoltserar med "Jag stoppade minsann ett överfall" eller liknande, men jag tror inte att jag kommer att komma över någon sådan information - än mindre från en 'trovärdig' källa som media.

Du får givetvis kalla det önsketänkande och på något plan är det det. Jag försöker att hålla en rationell och distanserad hållning till sådana här rapporteringar samtidigt som jag anstränger mig för att inte förgås i förakt och människohat. Jag vill tro att verkligheten inte är så illa, så visst kan man kalla mig önsketänkare. Huruvida jag eller du eller någon annan har 'rätt' kommer vi troligtvis aldrig komma fram till.

Jag har inte läst vaktens vittnesmål, men för att vända på steken: tror du själv att vakten menade att samtliga eller ens en majoritet av dessa personer organiserade sig i mindre grupper och gick på mobil-, plånboks- och kvinnojakt? Det faller på sin egen rimlighet att dörrvakten kan vittna om att de mindre grupperna organiseras för att gå och förgripa sig på ensamma kvinnor, i sådana fall tycker jag huvudproblemet i den här delen av sub-diskussionen är att vakten inte tog sitt ansvar och tillkallade andra vakter och polis. Givetvis har vakten inte sett mer och kan vittna mer än till att det har delats upp folk i mindre grupper. Om detta var mober som angrep kvinnor, folk som gick vidare till annan fest eller för att göra något annat, kan vakten eller vi givetvis inte veta någonting om. Din formulering är alltså en aning vilseledande. Om det var medvetet eller en miss i deduktion från din sida lämnar jag åt dig.

Jag håller givetvis inte med om att verkligheten inte talar samma språk som mig. I min värld är det precis tvärtom i förhållande till dig. Så är det ju när vi har olika åsikter och perspektiv. Var den kommentaren verkligen nödvändig i ambitionen att hålla god ton, tycker du?
Citera
2016-01-05, 23:49
Medlem
@Fizzlor

Citat:
Senaste 10 åren har det skett väldigt många händelser som pekar på raka motsatsen till det du påstår. Ökad invandring från MENA-området har lett till ökad brottslighet, främst när det kommer till våldtäkt, i alla städer och länder du kollar på. Visa mig ett land eller stad för den delen där denna regel inte stämmer.

Jag nekar inte till att brottsstatistiken har ökat till invandrares nackdel. Till skillnad från dig (antar jag) och många andra som driver liknande retorik och frågor är jag övertygad om att frågan inte är så enkel som att vi importerar våldtäktskultur eller att MENA-folk skulle vara mer våldsbenägna. Jag försöker istället att förklara brottslighet utifrån andra faktorer, till exempel brottsbenägenhet i tidig ålder, ekonomiskt och socialt utanförskap, psykiska åkommor med mera. Jag tror alltså inte att det handlar om att vissa etniciteter, kulturer (förutom i de fall vi pratar om brottskultur, dvs), religioner eller dylikt är mer våldsbenägna; jag söker mer behavioristiska och psykologiska förklaringar än ras, härkomst och så vidare.

Citat:
Att exakt samma sak utspelade sig på flera håll i Europa ser du som ren slump? Hur kommer det sig att det inte var massa tyskar som drog nytta av situationen utan bara negrer och araber?

Vad för exakt samma sak? Som jag tidigare skrivit, du måste ge mig exempel här, och jag hoppas vi pratar om samma fenomen nu.
Jag kan nästan garantera (utan att backa upp det med källor) att nyårsnatten överlag är mer stökig och mängden folksamlingar, onyktra människor och dylikt bidrar till fler rån och våldtäkter än vad som är vanligt under merparten av årets andra dagar. Åter igen utan att kunna backa upp det utan källor kan jag lova dig att det sker fler rån, våldtäkter och andra brott även av tyskar, svenskar och andra icke-negrer/icke-araber/vad-du-än-vill-kalla-dem nyårsnatten. Det är helt enkelt ett guldläge för denna typen av brottslingar.

- - -

Jag går och lägger mig nu, men lägger prenumeration på tråden så du kan förvänta dig svar imorgon om du svarat mig när jag kollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in