Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
Blev så långt svar att det får bli två inlägg...
1. Så vitt jag har förstått det har det inte funnits någon journalist på plats som övervakat händelseförloppet (än mindre i relation till brotten som begåtts), så för mig är det inte så konstigt att man inte har rapporterat om människor som säger ifrån. Betänk också att vi inte vet(?) mer än att brotten har skett på Kölns station.
Nu gör du något som jag absolut avskyr när dessa händelser diskuteras: du ignorerar fullständigt den fakta som faktiskt finns och börjar istället fantisera ihop "men tänk om kanske" ideér som inte krockar med din världsbild. Vidrigt.
Hur hade du känt om du var ett av offren och någon självutnämnd feminist satt i ett annat land och fantiserade ihop skit för att försvara förövarna?
Citat:
Jag betvivlar starkt att samtliga, en majoritet eller ens mer än en handfull av brotten har skett i den stora klungan av de 1000 personerna, utan snarare på andra närliggande platser. När jag skriver mer än en handfull reserverar jag mig för att lättare brott (t ex tafsande) har utförts "inför" den stora gruppen. Lägg också en smula tanke på hur stor en folksamling på 1000 personer är.
https://www.youtube.com/watch?v=FPXKs_QleTU&app=desktop
Alla vittnesmål pekar mot denna stora massa, inte oberoende mindre grupper 200 meter bort.
Citat:
Om, säg, 5 personer omringar en tjej och rånar henne är det dels inte troligt att 995 andra uppfattar att det händer (på grund av mängden människor, stämning och volym osv.). Ens om brotten uppfattas av x antal närvarande är också frågan om de har civilkurage att ingripa.
Har du något som styrker att den stora klungan skulle ha hejat på?
Varför envisas du med att ständigt hitta på egna scenarion? En grupp på 1000 pers har våldfört sig på och rånat upp emot 100 kvinnor. Ingenting - inga vittnesmål, bilder, filmer, INGENTING - tyder på att det var några enstaka som busade medans alla andra bara gled omkring ovetandes.
Citat:
Vad är detta för varningar? Det har helt undkommit mig några sådana varningar (ärligt nu). Var dessa varningar just för större brottsliga folksamlingar? Det låter för mig snarare som terrorism-varning, men jag är inte alls insatt i dessa varningar.
Står bland annat om det här:
(FB) Tyskland Munchen går ut med varning för terrorattentat 2015-12-31
Man varnar specifikt för tågstationer. Förmodligen har man noterad diverse signaler på social media som pekat mot att
något ska hända, jag har inte forskat vidare så kan inte säga med 100% säkerhet.
Citat:
2. När jag skriver människor som låter sig hetsas menar jag mer personer inom (den lilla) gruppen som redan är i ett dåligt umgänge. Du kan se samma mönster i nästan vilken grupp av brottslingar som helst; ofta är det en eller flera som driver på och en eller flera som blir pådrivna - vissa skulle helt enkelt inte utföra brotten på egen hand om de inte tillhörde en 'dålig' grupp och fick utstå grupptryck (i brist på bättre ord för fenomenet). Jag utesluter inte att det har uppstått 'tävlingar' mellan grupper som det gärna gör bland ungdomar när trender (bl.a. brottsliga) uppstår: ett gäng får höra talas om att ett annat rånar och våldtar, det första gänget vill vara värre. Ett tredje gäng får nys om rivaliteten och ska även de vara ännu värre, entré en eskalerande och väldigt tråkig situation.
Du pratar om detta som om det vore supervanligt att 1000 pers uppdelat i gäng på 10 hetsar varandra till att våldföra sig på och råna kvinnor. Är det vanligt svenskt beteende?
Citat:
Vad gäller kaoset som råder syftar jag till det kaos som uppstår när du har 1000 människor samlade till fest. Det räcker med att du varit på en fest med 15 personer för att känna igen vad jag menar här.
Eller om man har 1000 pers som på förväg bestämt sig för att våldföra sig på och råna ensamma kvinnor, vilket allt än så länge pekar på.
Citat:
Åter igen: jag tror inte folksamlingen (den 1000 personer stora skaran) har bestämt sig på förhand för att utföra denna brottslighet, jag köper helt enkelt inte att så många har varit på brottsofferjakt. Om så skulle vara fallet är det ett synnerligen lågt anmälar-antal om ~90 personer om det finns 1000 personer på jakt efter offer. Det kan givetvis förklaras av andra omständigheter, men det är helt enkelt inte plausibelt.
Åter igen, du VILL inte tro då det går emot hela din världsbild.
Du tycker att 90 offer är lågt. Till att börja med så kanske alla inte har anmält än eller vågar anmäla. Titta på filmklippet jag länkade till i början av det här inlägget och fråga dig följande: Hade du stannat kvar om du var ensam kvinna och såg en stor jävla hotfull folksamling förgripa sig på kvinnor?
Citat:
3. Nej, det finns inte i min värld att dessa 1000 personer samlats för att förgripa sig på kvinnor. Jag ser det som betydligt mer sannolikt att en liten del av festdeltagarna har gått ditt, måhända med detta syfte. Jag skulle inte ens dra mig till att säga att festen spårat ur, som jag var inne på i mitt förra inlägg tror jag inte att alla (eller ens en stor del, snarare en ytterst liten om någon del) av brotten har begåtts i samband/närhet av den stora folkmassan. Vad jag förstått artiklar och personer som diskuterat detta har det tvärtom rört sig om mindre grupperingar som rört sig på platser i närheten och utsatt sina offer för brotten - inte att 90 brott har begåtts precis intill den stora festen.
Är det ens lönt att fortsätta diskutera med dig om du inte ens kan hålla dig till given fakta utan ska börja fantisera ihop massa egna scenarion som lättare passar in i din världsbild?
Citat:
Som jag var inne på i mitt förra inlägg runt bl.a. punkt 6 tror jag att det inte det säger någonting om "dessa människor", jag tror att om du samlat 1000 svenska ungdomar i en motsvarande folkfest hade du haft ungefär samma andel rötägg som sprungit runt och rånat folk, förgripit sig på kvinnor osv.
Vi ser ofta folksamlingar på över 1000 svenskar, men aldrig någonsin har något liknande inträffat här och det bevisligen varit svenskar som levt rövare och inte svartskallar.
Aldrig
Citat:
Du behöver inte tro mig, men jag hävdar åter att det är så. Det händer inte så ofta nu för tiden (av andra skäl) att jag rör mig ute på kvällarna, men jag har vid mängder av tillfällen medvetet valt att korsa områden som anses som farliga i min hemstad. Nu är jag (som skriver i denna tråden (detta kontot delas)) kille och har 'begåvats' med ett ganska argt ansiktsuttryck, så jag har viss fördel jämfört med en späd flicka som skulle gå genom samma kvarter. Ändå anser jag att jag vida överskridit riskerna för överfall när jag går genom t ex Stadsparken, Söder/Eneborg i Helsingborg där jag bor - utan att än så länge råka ut för något. För kuriosans skull, de två-tre gånger jag har mött agg och försök till grälmuckande, var det under högstadietiden och då från typiska förorts-rasse-gäng, i förorten och inte bland stans problemområden.
Svarar med detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=xrJ9jGAHspw
Snart i en förort nära dig.
Citat:
Som jag var inne på i början av detta inlägg är det svårt att länka detta, jag hoppas du förstod mitt resonemang där ovan om osannolikheten att just det skulle rapporteras. Jag utesluter inte att det finns folk som i sina Facebookkommentarer eller bland vänner stoltserar med "Jag stoppade minsann ett överfall" eller liknande, men jag tror inte att jag kommer att komma över någon sådan information - än mindre från en 'trovärdig' källa som media.
Gud så lägligt att du inte kommer över sån information

Men du tror att det förekommer. Länka mig gärna en utlänning som skriver att han var på plats och stoppade övergrepp. En enda.
Citat:
Du får givetvis kalla det önsketänkande och på något plan är det det. Jag försöker att hålla en rationell och distanserad hållning till sådana här rapporteringar samtidigt som jag anstränger mig för att inte förgås i förakt och människohat. Jag vill tro att verkligheten inte är så illa, så visst kan man kalla mig önsketänkare. Huruvida jag eller du eller någon annan har 'rätt' kommer vi troligtvis aldrig komma fram till.
Önsketänkade, förnekande, idioti - kalla det vad du vill.
Du erkänner själv att du "inte vill tro att verkligheten är så illa", vilket är exakt vad jag sagt hela tiden. Dags att vakna upp innan du själv råkar illa ut.