Blev så långt svar att det får bli två inlägg...
Citat:
Ursprungligen postat av
Fizzlor
Än så länge har det inte rapporterats alls om att någon av dessa 1000 pers sa ifrån eller gjorde motstånd. Om så är fallet får du gärna upplysa mig, men tycker du själv inte att det är lite märkligt att säg 100 personer kan våldföra sig på ensamma kvinnor och råna dem utan att säg de övriga 900 inte gör ett skit utan snarare bara hejjar på?
1. Så vitt jag har förstått det har det inte funnits någon journalist på plats som övervakat händelseförloppet (än mindre i relation till brotten som begåtts), så för mig är det inte så konstigt att man inte har rapporterat om människor som säger ifrån. Betänk också att vi inte vet(?) mer än att brotten har skett på Kölns station. Jag
betvivlar starkt att samtliga, en majoritet eller ens mer än en handfull av brotten har skett i den stora klungan av de 1000 personerna, utan snarare på andra närliggande platser. När jag skriver mer än en handfull reserverar jag mig för att lättare brott (t ex tafsande) har utförts "inför" den stora gruppen. Lägg också en smula tanke på hur stor en folksamling på 1000 personer är. Om, säg, 5 personer omringar en tjej och rånar henne är det dels inte troligt att 995 andra uppfattar att det händer (på grund av mängden människor, stämning och volym osv.). Ens
om brotten uppfattas av x antal närvarande är också frågan om de har civilkurage att ingripa.
Har du något som styrker att den stora klungan skulle ha hejat på?
Citat:
Då man redan innan varnat allmänheten för just tågstationer, samma händelse utspelat sig på flera håll runt om i Europa (bland annat Sverige) vid exakt samma tidpunkt så verkar det vara planerat.
Vad är detta för varningar? Det har helt undkommit mig några sådana varningar (ärligt nu). Var dessa varningar just för större brottsliga folksamlingar? Det låter för mig snarare som terrorism-varning, men jag är inte alls insatt i dessa varningar.
Citat:
Vad anser du om människor som "låter sig hetsas" till att våldta och råna ensamma kvinnor? Borde de inte gått därifrån? Du skriver också "drar nytta av den folksamling och kaos som råder" vilket får det att låta som om det redan var kaos innan denna stora folksamling började ge sig på folk. Om något så var det väl denna folksamling, som uppenbarligen bestämt sig för vad man skulle göra innan, som stod för kaoset?
2. När jag skriver människor som låter sig hetsas menar jag mer personer inom (den lilla) gruppen som redan är i ett dåligt umgänge. Du kan se samma mönster i nästan vilken grupp av brottslingar som helst; ofta är det en eller flera som driver på och en eller flera som blir pådrivna - vissa skulle helt enkelt inte utföra brotten på egen hand om de inte tillhörde en 'dålig' grupp och fick utstå grupptryck (i brist på bättre ord för fenomenet). Jag utesluter inte att det har uppstått 'tävlingar' mellan grupper som det gärna gör bland ungdomar när trender (bl.a. brottsliga) uppstår: ett gäng får höra talas om att ett annat rånar och våldtar, det första gänget vill vara värre. Ett tredje gäng får nys om rivaliteten och ska även de vara ännu värre, entré en eskalerande och väldigt tråkig situation.
Vad gäller kaoset som råder syftar jag till det kaos som uppstår när du har 1000 människor samlade till fest. Det räcker med att du varit på en fest med 15 personer för att känna igen vad jag menar här.
Åter igen: jag tror
inte folksamlingen (den 1000 personer stora skaran) har bestämt sig på förhand för att utföra denna brottslighet, jag köper helt enkelt inte att så många har varit på brottsofferjakt. Om så skulle vara fallet är det ett synnerligen lågt anmälar-antal om ~90 personer om det finns 1000 personer på jakt efter offer. Det kan givetvis förklaras av andra omständigheter, men det är helt enkelt inte plausibelt.
Citat:
Finns det någon som helst möjlighet i din värld att dessa 1000 pers samlats för att just förgripa sig på kvinnor? Eller tror du att det bara är en folkfest ala Mellanöstern/Afrika som spårat ur? Vad säger det egentligen om dessa människor?
3. Nej, det finns inte i min värld att dessa 1000 personer samlats för att förgripa sig på kvinnor. Jag ser det som
betydligt mer sannolikt att en liten del av festdeltagarna har gått ditt, måhända med detta syfte. Jag skulle inte ens dra mig till att säga att festen spårat ur, som jag var inne på i mitt förra inlägg tror jag inte att alla (eller ens en stor del, snarare en ytterst liten om någon del) av brotten har begåtts i samband/närhet av den stora folkmassan. Vad jag förstått artiklar och personer som diskuterat detta har det tvärtom rört sig om mindre grupperingar som rört sig på platser i närheten och utsatt sina offer för brotten - inte att 90 brott har begåtts
precis intill den stora festen.
Som jag var inne på i mitt förra inlägg runt bl.a. punkt 6 tror jag att det inte det säger någonting om "dessa människor", jag tror att om du samlat 1000 svenska ungdomar i en motsvarande folkfest hade du haft
ungefär samma andel rötägg som sprungit runt och rånat folk, förgripit sig på kvinnor osv.
Citat:
Så trots denna händelse, och det faktum att det skedde liknande saker runt om i Europa, avskräcker dig inte alls för att gå förbi ett gäng utländska killar på natten helt ensam?
Jag tror dig inte, men fair enough.
Om vi för en sekund antar att de andra femnisterna tycker som dig, varför är det då ett sådan jävla problem när ni möter en man på natten? Har läst hur många debattartiklar och inlägg som helst från feminister som proklamerar att det minsann inte går att vara ute längre pga rädsla för alla läskiga män. Hur kan enskilda män vara jättefarligt, men tiotals unga män från starkt patriarkala och kvinnohatande kulturer ses som säkert och "No big deal"?
Kan du länka/ge exempel på liknande saker runt om i Europa? Jag har ärligt inte hört talas om något liknande det här (nu pratar jag om omfattningen av brottsanmälningar kopplat till denna enorma skara människor på samma plats, inte gruppöverfall överlag).
Du behöver inte tro mig, men jag hävdar åter att det är så. Det händer inte så ofta nu för tiden (av andra skäl) att jag rör mig ute på kvällarna, men jag har vid
mängder av tillfällen medvetet valt att korsa områden som anses som farliga i min hemstad. Nu är jag (som skriver i denna tråden (detta kontot delas)) kille och har 'begåvats' med ett ganska argt ansiktsuttryck, så jag har viss fördel jämfört med en späd flicka som skulle gå genom samma kvarter. Ändå anser jag att jag vida överskridit riskerna för överfall när jag går genom t ex Stadsparken, Söder/Eneborg i Helsingborg där jag bor - utan att än så länge råka ut för något. För kuriosans skull, de två-tre gånger jag
har mött agg och försök till grälmuckande, var det under högstadietiden och då från typiska förorts-rasse-gäng, i förorten och inte bland stans problemområden.
Blev lite mycket kuriosa där men jag tycker det har visst värde för denna delen av diskussionen.
Citat:
Du får gärna länka till någonting som ens antyder att någon av dessa 1000 pers försökte stoppa det som skedde. Du verkar ägna dig åt önsketänkande. En dörrvakt vittnade om att man delade upp sig i mindre grupper som i en jävla armé för att sedan gå och förgripa sig på ensamma kvinnor. Verkligheten verkar uppenbarligen inte tala samma språk som dig.
Som jag var inne på i början av detta inlägg är det svårt att länka detta, jag hoppas du förstod mitt resonemang där ovan om osannolikheten att just det skulle rapporteras. Jag utesluter inte att det finns folk som i sina Facebookkommentarer eller bland vänner stoltserar med "Jag stoppade minsann ett överfall" eller liknande, men jag tror inte att jag kommer att komma över någon sådan information - än mindre från en 'trovärdig' källa som media.
Du får givetvis kalla det önsketänkande och på något plan är det det. Jag försöker att hålla en rationell och distanserad hållning till sådana här rapporteringar samtidigt som jag anstränger mig för att inte förgås i förakt och människohat. Jag vill tro att verkligheten inte är så illa, så visst kan man kalla mig önsketänkare. Huruvida jag eller du eller någon annan har 'rätt' kommer vi troligtvis aldrig komma fram till.
Jag har inte läst vaktens vittnesmål, men för att vända på steken: tror du själv att vakten menade att
samtliga eller ens en majoritet av dessa personer organiserade sig i mindre grupper och gick på mobil-, plånboks- och kvinnojakt? Det faller på sin egen rimlighet att dörrvakten kan vittna om att de mindre grupperna organiseras för att gå och förgripa sig på ensamma kvinnor, i sådana fall tycker jag huvudproblemet i
den här delen av sub-diskussionen är att vakten inte tog sitt ansvar och tillkallade andra vakter och polis. Givetvis har vakten inte sett mer och kan vittna mer än till att det har delats upp folk i mindre grupper. Om detta var mober som angrep kvinnor, folk som gick vidare till annan fest eller för att göra något annat, kan vakten eller vi givetvis inte veta någonting om. Din formulering är alltså en aning vilseledande. Om det var medvetet eller en miss i deduktion från din sida lämnar jag åt dig.
Jag håller givetvis inte med om att verkligheten inte talar samma språk som mig. I min värld är det precis tvärtom i förhållande till dig. Så är det ju när vi har olika åsikter och perspektiv. Var den kommentaren verkligen nödvändig i ambitionen att hålla god ton, tycker du?