Citat:
Ursprungligen postat av
Unlimited-Power
Beror lite på om du skall köra för Uberpop utan Taxilegitimation eller med de andra alternativen med leg. Tror du får bäst gehör i den befintliga tråden om Uber.
EDIT: såg nu att du redan skrivit i den tråden.
Personligen så tycker jag Uber i Sverige ligger i någon form av mellanrum och väntar. Uberanvändare gillar det men byråkratin och många (de flesta?) med Taxileg gillar det inte. Kanske blir bättre framöver om det blir ett krav att man har legitimationen. Uberpop kommer dock inte bli långvarigt känns det som.
Jag fick svar från Ubers kundtjänst idag.
Att köra allt annat än Uber pop kräver taxilegg, taxitrafiktillstånd, taxameter, prisdekal och gul taxiskylt dvs exakt samma saker som om du ska börja köra vanlig taxi skillnaden är att du använder din egen bil och slipper betala 12-15k till en växel varje månad.
Detta hade jag ingen aning om och media har verkligen inte rapporterat detta utan den allmäna uppfattningen verkar vara att vem som helst kan börja köra för Uber när som helst.
Den enda positiva verkar vara att man loggar in och kör när man vill utan att känna pressen att man måste jobba för att man pungar ut med massa tusen kr till en växel varje månad.
För att få taxitrafiktillstånd krävs att man har tillgångar på 100 000kr.
3-4 prov hos vägverket och uber räknar att endast taxitrafiktillståndet tar 6-8 veckor att få.
Sen ska man säkert gå på nån utbildning internt hos uber.
Att utrusta sin privata bil med taxameter medför ytterligare kostnader för att inte tala om hur det blir när ens privata bil blir taxireggad.
När jag körde för "riktiga" bolag i Göteborg gick dom i taket om man inte var inloggad när bilen rullade för man får tydligen inte köra en taxibil privat, har med skatt och sånt att göra.
Inte alls så smidigt som jag trodde.
Lägger idén på is.