2016-01-03, 23:26
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimited-Power
Beror lite på om du skall köra för Uberpop utan Taxilegitimation eller med de andra alternativen med leg. Tror du får bäst gehör i den befintliga tråden om Uber.

EDIT: såg nu att du redan skrivit i den tråden.

Personligen så tycker jag Uber i Sverige ligger i någon form av mellanrum och väntar. Uberanvändare gillar det men byråkratin och många (de flesta?) med Taxileg gillar det inte. Kanske blir bättre framöver om det blir ett krav att man har legitimationen. Uberpop kommer dock inte bli långvarigt känns det som.

Jag fick svar från Ubers kundtjänst idag.

Att köra allt annat än Uber pop kräver taxilegg, taxitrafiktillstånd, taxameter, prisdekal och gul taxiskylt dvs exakt samma saker som om du ska börja köra vanlig taxi skillnaden är att du använder din egen bil och slipper betala 12-15k till en växel varje månad.

Detta hade jag ingen aning om och media har verkligen inte rapporterat detta utan den allmäna uppfattningen verkar vara att vem som helst kan börja köra för Uber när som helst.
Den enda positiva verkar vara att man loggar in och kör när man vill utan att känna pressen att man måste jobba för att man pungar ut med massa tusen kr till en växel varje månad.

För att få taxitrafiktillstånd krävs att man har tillgångar på 100 000kr.
3-4 prov hos vägverket och uber räknar att endast taxitrafiktillståndet tar 6-8 veckor att få.
Sen ska man säkert gå på nån utbildning internt hos uber.

Att utrusta sin privata bil med taxameter medför ytterligare kostnader för att inte tala om hur det blir när ens privata bil blir taxireggad.
När jag körde för "riktiga" bolag i Göteborg gick dom i taket om man inte var inloggad när bilen rullade för man får tydligen inte köra en taxibil privat, har med skatt och sånt att göra.

Inte alls så smidigt som jag trodde.
Lägger idén på is.
Senast redigerad av Mvk 2016-01-03 kl. 23:30.
Citera
2016-01-04, 00:02
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Jag är svenskfödd, valde att börja köra taxi och trivdes sen dag ett eller jag började trivas när jag kom på hur taxametern fungerade hehe är ju inte direkt proffs i börja natt veta hur saker fungerar om man aldrig använt de förut.

men nu till huvudfrågan det är ju fler utländska som kör taxi för de har kanske inte utbildning att etablera sig på den svenska marknaden men iallafall men jag kan ha fel de flesta kanske är högutbildade jag vet inte vill inte uttala mig taskigt om det.

Jag undrar ni som är invandrare/utländska som kör taxi tycker ni det är ett bra jobb eller rena skiten?
oavsett bolag och lön. Bara undrar vad ni andra tycker

Jag trivs för jag får bestämma själv när och hur länge jag jobbar.
Citera
2016-01-04, 15:02
Medlem
Unlimited-Powers avatar
Jag går emot vad kanske många andra uppfattar när det gäller frågan om utlandsfödda och inrikesfödda förare.

Senaste 2-3 åren har jag märkt av en markant ökning av inrikesfödda svenskar bakom ratten.

Kan bara spekulera i vad det beror på men det är många utlandsfödda som går i pension och kraven på legget är större idag. Vi har 3 teoriprov och 1 körprov. Det går alltså inte bara göra ett teoriprov och sedan få legitimation. Många av de utlandsfödda jag träffade på Trafikverket hade problem med kartdelen och i vissa fall uppkörningen. Det är inte ett yrke längre som du bara kan bli kastad till hos arbetsförmedlingen.

Vi får se de närmaste åren.

Det som jag hoppas på främst skall förändras inom Taxinäringen är hur man tar betalt. Tycker Uber har en väldigt bra idé att man betalar direkt via en app. I takt med att vi går mot ett mer och mer kontantlöst samhälle. Gud vad skönt att inte behöva käbbla om betalning utan det sköts innan resan via appen.
Citera
2016-01-05, 12:17
Medlem
Yggdrasil12s avatar
När man avslutat sitt pass för t.ex TSAB

kan man då sätta sig i sin egna bil och köra för UBER ?

20% av intäkterna går till uber resten till föraren och förmodligen till hans egna bränsle de skiter i skatt

ska man börja kanske haha extra kneg utöver TSAB

förresten såg en Vit BMW 5-Serie sedan utanför stationen någon som känner sig manad att repa den hehe
Citera
2016-01-05, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unlimited-Power

Det som jag hoppas på främst skall förändras inom Taxinäringen är hur man tar betalt. Tycker Uber har en väldigt bra idé att man betalar direkt via en app. I takt med att vi går mot ett mer och mer kontantlöst samhälle. Gud vad skönt att inte behöva käbbla om betalning utan det sköts innan resan via appen.
Jag kör för 020 i Stockholm och det känns som att runt 80 procent av "vanliga" körningar är beställda genom taxi020 appen. Jätte smidigt med fast pris, kanske lite jobbigt om det är väldigt mycket trafik i stan men jag kör nätter så det påverkar inte mig så ofta. Nu finns det också möjligheten att betala genom appen och det funkar skit bra, kunden hoppar in, kunden hoppar ut! Fler och fler börjar göra det och jag tror att det är framtiden för alla taxi bolag
Citera
2016-01-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukaszSe
Jag kör för 020 i Stockholm och det känns som att runt 80 procent av "vanliga" körningar är beställda genom taxi020 appen. Jätte smidigt med fast pris, kanske lite jobbigt om det är väldigt mycket trafik i stan men jag kör nätter så det påverkar inte mig så ofta. Nu finns det också möjligheten att betala genom appen och det funkar skit bra, kunden hoppar in, kunden hoppar ut! Fler och fler börjar göra det och jag tror att det är framtiden för alla taxi bolag

Samma sak på Kurir, dessutom blir App körningarna fler och fler för varje dag. Många kunder uppskattar att få ett fast pris, dessutom blir det mycket mer spontanåkning, ("åh faan det kostar bara 164 kr med taxi, det tar vi").

Dagtid tar appen hänsyn till vilken tid på dagen det är och justerar priset därefter då man vet att det är mer trafik mellan vissa tider. Det ger att en appkörning på dagen kan vara dyrare än på natten trots att dagkörningen baseras på taxa ett eller två och inte tre som på natten.
Citera
2016-01-05, 19:13
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Flander
Samma sak på Kurir, dessutom blir App körningarna fler och fler för varje dag. Många kunder uppskattar att få ett fast pris, dessutom blir det mycket mer spontanåkning, ("åh faan det kostar bara 164 kr med taxi, det tar vi").

Dagtid tar appen hänsyn till vilken tid på dagen det är och justerar priset därefter då man vet att det är mer trafik mellan vissa tider. Det ger att en appkörning på dagen kan vara dyrare än på natten trots att dagkörningen baseras på taxa ett eller två och inte tre som på natten.
Det skulle vara alldeles perfekt med förbetalda resor där kund accepterat priset. Återstår då själva prissättningen där båda parterna är nöjda.

Hur många är nöjda med flygtaxis priser, räck upp en hand?
Citera
2016-01-05, 20:52
Medlem
Ironfleets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

20% av intäkterna går till uber resten till föraren och förmodligen till hans egna bränsle de skiter i skatt

förresten såg en Vit BMW 5-Serie sedan utanför stationen någon som känner sig manad att repa den hehe

Nej, det är inte tillåtet. Du blir av med din TSAB legitimation.
Citera
2016-01-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Det skulle vara alldeles perfekt med förbetalda resor där kund accepterat priset. Återstår då själva prissättningen där båda parterna är nöjda.

Hur många är nöjda med flygtaxis priser, räck upp en hand?

I Stockholm tillhör dom de en av bäst betalda körningarna, tveklöst. Bättre än de egna App körningarna många gånger. (Gäller Kurir och 020)
Citera
2016-01-05, 23:59
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironfleet
Nej, det är inte tillåtet. Du blir av med din TSAB legitimation.

Hur skulle jag bli av med min TSAB legitimation om ingen vet ? Men nu vet ni ju men jag mena med egen kärra då ör det nog inte en ända jävel som vet. Lite mer synligt om man har TSAB bilen o glider runt i
Citera
2016-01-06, 09:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12

Varfor da?
Citera
2016-01-06, 12:47
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Varfor da?

så att friåkaren får känna på lite hahah.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in