Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-03, 13:13
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Då måste du ha sovit på de genomgångarna, du vet inte vad du pratar om. Det räcker med den diskussionen. Du är inte säker bara för att du har en säkringslina, du måste säkra upp mot föremål på båda sidor om vattendraget och arbeta med flera linor. Det är som jag säger att väldigt få räddningstjänster har det kunnandet när det gäller att arbeta i strömt vatten, än mindre erfarenhet. Du bekräftar bara den bilden.

Det behöver inte alls ha varit särskilt strömt för att räddningsarbetet snabbt ska bli väldigt komplicerat med en bil som står på taket i ett vattendrag med personer inne i bilen.

Jaja, då säger vi så.
Och sov inte på den lektionen mig veterligen. Eller på dom övningar vi haft i just strömt vatten.
Och har man strömt vatten inom sitt område så är det väl rätt dumt att man inte har kunnandet eller övar på det?

Och angående att åka på en trafikolycka där en bil hamnat i vatten (antar att det framkom vid larmet även om det ofta är lite si och så med förutsättningarna) så brukar i alla fall vi antingen a) byta om innan bilen rullar ifall det är under 5 minuters framkörningstid, då det går mycket fortare att byta om utanför bilen eller b) ta med oss väskorna och byta om i bilen om det är lite längre att åka.

Och som det såg ut på bilden där så säkrande man säkerligen med vajer, dock undrar jag om man verkligen gav sig in på att försöka vincha. Mest på grund av att det såg ut att vara rätt mycket gräs och lera där dom åkte av och risk för att få glid på brandbilen om man börjar på att dra. Eventuellt kanske man säkrade upp branbilen med ytterligare en brandbil bakom.
Senast redigerad av GeneralPoop 2016-01-03 kl. 13:17.
Citera
2016-01-03, 13:43
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Är olycksbilen en Peugeot?
http://www.ladda-upp.se/bilder/zppldzcawouvao/

ser ut som en Ford mondeo mk2.
Citera
2016-01-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Jaja, då säger vi så.
Och sov inte på den lektionen mig veterligen. Eller på dom övningar vi haft i just strömt vatten.
Och har man strömt vatten inom sitt område så är det väl rätt dumt att man inte har kunnandet eller övar på det?

Och angående att åka på en trafikolycka där en bil hamnat i vatten (antar att det framkom vid larmet även om det ofta är lite si och så med förutsättningarna) så brukar i alla fall vi antingen a) byta om innan bilen rullar ifall det är under 5 minuters framkörningstid, då det går mycket fortare att byta om utanför bilen eller b) ta med oss väskorna och byta om i bilen om det är lite längre att åka.

Och som det såg ut på bilden där så säkrande man säkerligen med vajer, dock undrar jag om man verkligen gav sig in på att försöka vincha. Mest på grund av att det såg ut att vara rätt mycket gräs och lera där dom åkte av och risk för att få glid på brandbilen om man börjar på att dra. Eventuellt kanske man säkrade upp branbilen med ytterligare en brandbil bakom.
Intressant att räddningstjänsten ser så olika ut på olika håll. Det innebär ju att man har större chans att överleva beroende på vart olycka inträffar..
Citera
2016-01-03, 19:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albypeter
Intressant att räddningstjänsten ser så olika ut på olika håll. Det innebär ju att man har större chans att överleva beroende på vart olycka inträffar..

Bilen ser ut att vara säkrad i avgassystemet. Jag personligen hade aldrig säkrat en bil så.
Men jag har heller inte varit där när brandkåren arbetade så jag vet inte hur det såg ut.

Utifrån arbetsmiljösynpunkt tycker jag inte brandkåren ska ta för stora risker med sin egna hälsa. Finns inte utrustning till att vinscha och jobba i vattnet tycker jag brandmännen inte själva bör utsätta sig för fara.
Citera
2016-01-04, 19:45
Medlem
http://www.blt.se/ronneby/svart-fa-en-klar-bild-av-handelsen/

Citat:
Den 26-årige föraren var en av de två som omkom i den tragiska olyckan. Den andre var en man som satt i framsätet.

BLT skriver även att polisen tror att det kommer bli svårt att komma närmare sanningen än vad som redan framkommit i förhören.
Citera
2016-01-04, 20:26
Medlem
pawitels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annsalt
http://www.blt.se/ronneby/svart-fa-en-klar-bild-av-handelsen/

BLT skriver även att polisen tror att det kommer bli svårt att komma närmare sanningen än vad som redan framkommit i förhören.

Sluta länka till betalartiklar som inte kan läsas utan abonnemang.
Citera
2016-01-04, 20:50
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pawitel
Sluta länka till betalartiklar som inte kan läsas utan abonnemang.

Det var ingen lång artikel:
"Polisens förundersökningsledare Helena Renberg tror att det blir svårt att komma närmare sanningen om varför bilen hamnade i Ronnebyån än det som redan framkommit i förhören med de båda som överlevde. Den 26-årige föraren var en av de två som omkom i den tragiska olyckan. Den andre var en man som satt i framsätet.

– Nu görs en teknisk undersökning av bilen, till exempel ingår i rutinerna att kontrollera bilens bromsar, säger hon.

De avlidnas kroppar ska obduceras. Kvinnan vårdas på sjukhus i Lund och hennes tillstånd är oförändrat kritiskt."
Citera
2016-01-04, 22:54
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Det var ingen lång artikel:
"Polisens förundersökningsledare Helena Renberg tror att det blir svårt att komma närmare sanningen om varför bilen hamnade i Ronnebyån än det som redan framkommit i förhören med de båda som överlevde. Den 26-årige föraren var en av de två som omkom i den tragiska olyckan. Den andre var en man som satt i framsätet."

Om det stämmer, att det var föraren och sidopassageraren som dog(än så länge iaf) känner då jag lite lättnad, det känns mindre orättvist mot dem som satt i baksätet.

Ni får gärna tycka att jag resonerar grymt, men så känns det.
Citera
2016-01-05, 02:28
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Om det stämmer, att det var föraren och sidopassageraren som dog(än så länge iaf) känner då jag lite lättnad, det känns mindre orättvist mot dem som satt i baksätet.

Ni får gärna tycka att jag resonerar grymt, men så känns det.
Så tänkte jag också, men å andra sidan kan det ha funnits passagerare som pushat honom. Men å andra sidan är det zigenare så ingen av dem har nog tänkt till innan färden.
Citera
2016-01-05, 18:11
Medlem
Vad har det för relevans om dom var romer? Vet någon am kraftstationen ca 100 meter uppströms var igång? Isf är det strömt som fan där dom körde av.
Citera
2016-01-05, 18:31
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tregoze
Vad har det för relevans om dom var romer? Vet någon am kraftstationen ca 100 meter uppströms var igång? Isf är det strömt som fan där dom körde av.

Enda relevansen enligt mig är att polisen skulle hållit ordning på deras bilar, iom de hade körförbud och det kan orsakat olyckan, men ingen vet väl än vad olyckan berodde på. Likaså skulle polisen hållit personer som saknar körkort borta från vägarna.

Likaså skadar inte alkoholkontroller. Polisen brukar ibland beslagta bilar som tillhör folk som inte har körkort. Men det förutsätter att polisen finns tillgänglig och det tycker jag inte polisen gör alls idag.

Därför är det fritt fram köra hur som helst och konsekvenserna bli istället därefter.
Citera
2016-01-05, 18:49
Medlem
Det är fö ett ställe som är kännt för "buskörning" av diverse raggare och andra, det är även ett ställe som många övningskör på. Det är ett gammalt industri område, och jag kan inte riktigt förstå varför dom körde just där om det inte var för att busköra, det är knappast en väg man tar om man ska någonstans, det är bara en omväg, om man ska ta sig från punkt A till B var som I den byn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in