Citat:
Ursprungligen postat av
scheele
Då måste du ha sovit på de genomgångarna, du vet inte vad du pratar om. Det räcker med den diskussionen. Du är inte säker bara för att du har en säkringslina, du måste säkra upp mot föremål på båda sidor om vattendraget och arbeta med flera linor. Det är som jag säger att väldigt få räddningstjänster har det kunnandet när det gäller att arbeta i strömt vatten, än mindre erfarenhet. Du bekräftar bara den bilden.
Det behöver inte alls ha varit särskilt strömt för att räddningsarbetet snabbt ska bli väldigt komplicerat med en bil som står på taket i ett vattendrag med personer inne i bilen.
Jaja, då säger vi så.
Och sov inte på den lektionen mig veterligen. Eller på dom övningar vi haft i just strömt vatten.
Och har man strömt vatten inom sitt område så är det väl rätt dumt att man inte har kunnandet eller övar på det?
Och angående att åka på en trafikolycka där en bil hamnat i vatten (antar att det framkom vid larmet även om det ofta är lite si och så med förutsättningarna) så brukar i alla fall vi antingen a) byta om innan bilen rullar ifall det är under 5 minuters framkörningstid, då det går mycket fortare att byta om utanför bilen eller b) ta med oss väskorna och byta om i bilen om det är lite längre att åka.
Och som det såg ut på bilden där så säkrande man säkerligen med vajer, dock undrar jag om man verkligen gav sig in på att försöka vincha. Mest på grund av att det såg ut att vara rätt mycket gräs och lera där dom åkte av och risk för att få glid på brandbilen om man börjar på att dra. Eventuellt kanske man säkrade upp branbilen med ytterligare en brandbil bakom.