Citat:
Ursprungligen postat av
albypeter
Men du som jobbar inom räddningstjänsten. Skulle man inte kunna haka fast och vincha in bilen? Jag menar vet ni att det ligger folk i bilen under vatten så kunde man ju försöka, finns ju inget att förlora på det.
Om ni nu har vinch på räddningbilarna, vilket jag tycker man borde ha på brandbilar.
Reglementet säger att bilen skall säkras innan man jobbar med den, går inte det så ska man vidta de nödvändiga åtgärder som krävs för att kunna jobba med den, att vincha in en bil är inget du gör i en handvänding. Min GISSNING är att man använde dykare för att säkra in kabel till bilen och lyfte ut den ur vattnet eller drog upp den, När man åker på en trafikolycka så gör man det i vanliga arbetskläder, dvs absolut olämpliga att vada i vatten med, man väntade sannolikt in kolleger som klätt om i torrdräkt eller på dykare. Dessa klär om i nästa bil som kommer och är omklädda då bilen anländer oftast, så de kan börja jobba direkt.
Man har alldeles säkert jobbat så fort man bara kunde och fattat bra beslut hela vägen, men sanningen är ju den att det finns många situationer som det inte bara går att "kasta sig in i" hursomhelst. Detta är nog et typexempel på när man måste kalla in fler resurser. Första samtalen som kommer in är ibland väldigt förvirrade och det tar ett tag innan man får korrekt information. Väldigt många gånger blir inte hela bilden klar innan man är på plats och har gått igenom olycksplatsen.