2016-01-04, 11:49
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Ferrero säger han drömmer om att ta över roma... är bara ett erkänna att bara tanken är jävligt upphetsande.

Sampdoria känns väl annars som en ganska misskött klubb. Där finns knappt en spelare som har två hela säsonger i klubben bakom sig. Så sparkar man tränaren redan i ett tidigt skede trots att resultaten inte alls varit så usla. Ingen chans alls till att spela ihop ett lag & sätta någon direkt prägel. Det är bara in & ut.
Citera
2016-01-04, 19:53
Medlem
tjenaretjenares avatar
Toscano på kajen för Delneri, George Weah och frikadellerna jag åt som ung i skolmatsalen.
Citera
2016-01-04, 20:54
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
16/01/04 Ricardo Alvarez Kontraktslös UC Sampdoria Bosman
16/01/04 Kevin-Prince Boateng Kontraktslös AC Milan Bosman

Källa: Fotbollstransfer
Citera
2016-01-04, 22:12
Medlem
Derby della Lanterna

Vilken jävla start på 2016. Två lag på den undre halvan av tabellen och hemmalaget Genoa är direkt inblandad i nedflyttningsstriden.

Inbillar mig att Sampdoria hade njutit av att få ge tillbaka för:
https://www.youtube.com/watch?v=LmkVV0UgNyc
Citera
2016-01-04, 22:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Apropå årets inlägg i säsongens Calciotråd vill jag nominera den gode Ezzelinos inlägg som ligger långt bortom vad man kan få läsa i media, och nog även på Flashback.

Vi har varit inne på det tidigare på både Bundesliga-tråden och i Calcio-tråden. Hur långt bort Italien, Frankrike och tom Tyskland ligger kulturmässigt. Inte bara för det stora flertalet utan även bland de som offentligt har tagit på sig uppgiften att diskutera och lyfta fram ”kulturen”.

Och inte minst märks detta inom fotbollen. Man brukar säga att det är språket men framförallt traditionen. Och visst är det så med Tipsextra osv, men vafan i helvete. Gre-No-Li, Nacka, Hamrin, Strömberg osv in absurdum. Vilka svenskar i England kan matcha dem? Eller om vi går till nutid, vem har spelat i PL under Ibras tid? Ljungberg var bra, men vafan!

Svenska fotbollsspelare har ett fantastikt gott rykte i Italien, och det är av en anledning. Men svenskar har fortfarande inte intresse för landet. Romarriket och Renässansen är på något vis frikopplat från det moderna Italien. Och fascismen tror man är en kopia av nazismen, (rasism och kulturellt konservativ). Vafan! Och Umberto Eco blev känd tack vare Sean Connery...

Och inom politik så skrattar vi gärna åt Berlusconi. För det är väl det enda förutom Cicciolina som vi hört om italiensk politik? Och naturligtvis påven med sin löjliga hatt som är emot kondomer.

Vi är patetiskt usla på Italien. J’accuse...!

Man kan jämföra med italienska dokumentärer om Sverige under början av 1960-talet.
https://www.youtube.com/watch?v=Tj_jaAsTpHg

Men där finns onekligen ett viss underhållningsvärde!
TV4 har totalt monterat ner sin bevakning av europeisk fotboll. Det enda i internationell fotbollsväg som visas i Nyheterna är från PL (och Zlatan samt ibland typ Barca). Snacka om att ha blivit en medgångskanal i en handvändning. Ont om pengar?
SVT är inte så mycket bättre. Det här börjar likna de gamla onda tiderna när sparka-och-springfotboll på leriga åkrar var det enda som gällde...
Citera
2016-01-04, 22:29
Medlem
muminfars avatar
Vi verkar få Kevin-Prince Boateng tillbaka till Milan
Citera
2016-01-04, 23:55
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Sampdoria känns väl annars som en ganska misskött klubb. Där finns knappt en spelare som har två hela säsonger i klubben bakom sig. Så sparkar man tränaren redan i ett tidigt skede trots att resultaten inte alls varit så usla. Ingen chans alls till att spela ihop ett lag & sätta någon direkt prägel. Det är bara in & ut.

Absolut. Karln har ju inte många rätt. Men han även jävligt italiensk i mycket av det han gör. Nu råkar ju jag va så gammal så att jag minns att vår Sensi sr svingade mot Galliani och skällde ut Giannini efter noter både internt och massmedialt efter en missad derbystraff osv. Givetvis ska min önskan om Ferrero tas med en nypa salt, men är både uppfriskande och befriande med dom där galna presidenterna.

Och seriöst. Inget google nu utan försök komma på svaret inom ett par sekunder. Vem som är president i Chievo, Carpi och för all del Roma? Och vem basar över Sampdoria, Palermo och Napoli?

Rock n roll. Känslor. Italien.

(Dock inte sagt att det nödvändigtvis är så jävla framgångsrikt... men underhållande!)
Citera
2016-01-05, 00:13
Medlem
Stivalis avatar
Det stämmer Zach. Det är underhållande & gör ligan mer intressant. Nej, klarar inte att droppa vad Carpis president heter faktiskt (Chievos känner jag dock till ganska väl vid det här laget ).

Problemet blir när för mycket byts ut. Gärna galet men jag vill ha kontinuitet också, så att folk får chansen att bli just profiler. För det är faktiskt kontinuitet i ännu högre grad än galenskap som skapar profiler. Om jag kontrar ditt Carpi-snack med att fråga om ni kan rabbla Sampdorias spelartrupp utan google då? Känns som man kan dra till med vilken Serie A-spelare som helst här. Om dom inte är där idag så var dom där förra säsongen eller dyker upp till nästa. Överdrivet såklart, men det är faktiskt riktigt illa för tillfället. Köp ingen Sampdoria-tröja med namn på ryggen!
Citera
2016-01-05, 02:33
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
TV4 har totalt monterat ner sin bevakning av europeisk fotboll. Det enda i internationell fotbollsväg som visas i Nyheterna är från PL (och Zlatan samt ibland typ Barca). Snacka om att ha blivit en medgångskanal i en handvändning. Ont om pengar?
SVT är inte så mycket bättre. Det här börjar likna de gamla onda tiderna när sparka-och-springfotboll på leriga åkrar var det enda som gällde...

Sverige är inte närmre kulturellt England än tex Italien, Tyskland mfl länder. Att den Italienska fotbollen aldrig slagit igenom på det sättet den kunnat i Sverige har med ett gäng dryga italienare att göra, jag tar det snabbt och från början. Sverige hade Gre-No-Li, Hamrin, Nacka o co som stora spelare i Italien redan på 50-talet som alla här vet. MR Tips Extra Jan-Gunnar Björklund hade under större delar av 60-talet i princip öppen dörr att börja sända Italienska ligan på TV. För hans del och många andras kändes det naturligt iom den kopplingen Sverige hade med storspelare i Italien, Sverige hade vid den här tiden inga stora spelare i någon annan Europeisk liga och inte såhär framgångsrika.

J-G kämpade på för att få Italiensk fotboll på svensk TV men italienarna var omöjliga att förhandla med, i en intervju från någon gång i mitten på 2000-talet får han en förfråga om varför det inte blev Serie A som började sändas. Han svarade "påminn mig inte om mötena med de Italienska tv-bolagen, folket där är bland de jävligaste jag mött". I slutet på 60-talet åkte J-G till England för att göra ett program om rävjakt men det var skabb bland rävarna så han valde att med några ur produktionsteamet att ta sig till White Hart Lane och kolla på en match med Tottenham. Under matchens gång så säger han till sina vänner att om man inte skulle börja sända lite engelsk fotboll?

Sagt och gjort han flyger hem till Sverige, pratar med Hyland om idén varpå Hyland skrattar åt en sån dum idé men han ger det en chans. Idag vet vi hur det gått och vilken liga som är störst i det här landet på ett överlägset sätt, tanken från första början var dock att Serie A skulle bli den och inte engelska ligan.

Så ni il calcionisti har gamla italienska gubbar att skylla på att ni haft så mycket anglofiler runt er i eran uppväxt. Andra faktorer för att engelska ligan varit större är för att förr så var många på sjön ibland annat England och när de gick i hamn så kollade de på en fotbollsmatch, köpte en tröja och tog hem till grabben sen var de supportrar till det aktuella laget.

Så nej jag ger inte ett skit för det här om att Sverige är mer kulturellt likt England än Italien exempelvis.
Citera
2016-01-05, 15:25
Medlem
DavanDs avatar
Handanović förlänger sitt kontrakt med Inter till 2019.
Citera
2016-01-05, 17:54
Medlem
Calogeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Sverige är inte närmre kulturellt England än tex Italien, Tyskland mfl länder. Att den Italienska fotbollen aldrig slagit igenom på det sättet den kunnat i Sverige har med ett gäng dryga italienare att göra, jag tar det snabbt och från början. Sverige hade Gre-No-Li, Hamrin, Nacka o co som stora spelare i Italien redan på 50-talet som alla här vet. MR Tips Extra Jan-Gunnar Björklund hade under större delar av 60-talet i princip öppen dörr att börja sända Italienska ligan på TV. För hans del och många andras kändes det naturligt iom den kopplingen Sverige hade med storspelare i Italien, Sverige hade vid den här tiden inga stora spelare i någon annan Europeisk liga och inte såhär framgångsrika.

J-G kämpade på för att få Italiensk fotboll på svensk TV men italienarna var omöjliga att förhandla med, i en intervju från någon gång i mitten på 2000-talet får han en förfråga om varför det inte blev Serie A som började sändas. Han svarade "påminn mig inte om mötena med de Italienska tv-bolagen, folket där är bland de jävligaste jag mött". I slutet på 60-talet åkte J-G till England för att göra ett program om rävjakt men det var skabb bland rävarna så han valde att med några ur produktionsteamet att ta sig till White Hart Lane och kolla på en match med Tottenham. Under matchens gång så säger han till sina vänner att om man inte skulle börja sända lite engelsk fotboll?

Sagt och gjort han flyger hem till Sverige, pratar med Hyland om idén varpå Hyland skrattar åt en sån dum idé men han ger det en chans. Idag vet vi hur det gått och vilken liga som är störst i det här landet på ett överlägset sätt, tanken från första början var dock att Serie A skulle bli den och inte engelska ligan.

Så ni il calcionisti har gamla italienska gubbar att skylla på att ni haft så mycket anglofiler runt er i eran uppväxt. Andra faktorer för att engelska ligan varit större är för att förr så var många på sjön ibland annat England och när de gick i hamn så kollade de på en fotbollsmatch, köpte en tröja och tog hem till grabben sen var de supportrar till det aktuella laget.

Så nej jag ger inte ett skit för det här om att Sverige är mer kulturellt likt England än Italien exempelvis.
Ja, Se här. Du kan bevisligen komma med intressanta synpunkter och infallsvinklar, förstår inte varför du då känner dig manad att hålla på med allt trollande?
Citera
2016-01-05, 21:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Ja, Se här. Du kan bevisligen komma med intressanta synpunkter och infallsvinklar, förstår inte varför du då känner dig manad att hålla på med allt trollande?

Kul att Jan-Gunnar äntligen nämns här. J-G! Gamle hederlige J-G. Janne G!

...

Får bli sista gången jag tjatar om detta, men det är inte många Lanterna-derbyn de här spelarna kan skramla ihop till tillsammans. Vid senaste EM spelade ingen i staden. Visst, derby är derby, men det blir såklart mera känsla av rivalitet när spelare möts år efter år. Cassano har väl fler derbyn än resten tillsammans. Då hann han ändå beta av tre klubbar mellan sina sejourer i Sampdoria!

Nu slängde dom in Mattia Cassani också. I Sampdoria den här gången. Här kan fan vem som helst dyka upp känns det som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in