2016-01-05, 00:40
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, och vem gjorde det valet? Om en Y-profilering hade pekat på någon annan än NB eller AB, vad hade hänt då? Var det därför valet inte gjordes? Polisen ville inte hitta spår till någon annan.

Ja vad hade hänt då? Då hade fallet kanske tagit en annan vändning. Vilket uppenbarligen skulle glädja minoriteten här som omöjligt kan se NB som GM.
Senast redigerad av katw 2016-01-05 kl. 00:50.
2016-01-05, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Slut missinformera !!!

Vittnet Lars Broman sa att han INTE såg vem som körde bilen, han viste heller inte vad det var för en bil.

FUP 375 + 376

Förhör med Broman, Lars; 2015-06-15

När de kom åter till parkeringen var tiden mellan kl 19:00 och 19:15. De lämnade
parkeringen och körde i riktning mot Västerplana och hann inte långt innan de mötte en bil

som kom ut från grusvägen strax väster om parkeringen, de stått på. Grusvägen är utpekad på
karta och är märkt som NR 2. Lars och Malin reagerade på att bilen kom i väldigt hög fart ut
från grusvägen. Lars säger att Malin reagerade på att det dammade efter bilen. Bilen han
mötte körde från grusvägen i riktning mot Martorp. Lars noterade att bilen var utländsk, han
såg att ett L fanns med som nationstecken på skylten och säger att den kanske kan ha varit
polsk eller liknande. Grusvägen som Lars visar (delar sig de sista metrarna) har två utfarter
men han är helt säker på att bilen kördes ut från den utfarten som ligger närmst Martorp.
Bilen var en kombi och känslan var att den var något högre än en "vanlig" bil. Färgen är Lars
inte helt säker på men uppger att den inte var svart eller vit. Den var inte heller "skrikig" till
färgen (dvs. röd gul eller liknande). Lars vill minnas att bilen var blå eller blå/grå, troligen
mer "åt det silvriga hållet". Eventuellt kan det ha varit metalliclack. Angående färgen
förtydligar Lars att det var en ljusare ton på bilens färg.
Lars tror att både Renault, Citroen och WW eventuellt har modeller (som i formen) som
liknar den han såg. Lars uppfattade den som något oval i formen. Lars har ingen uppfattning
om vilket skick bilen, han mötte, var i. Lars säger att han skulle känna igen bilen om han fick
se den igen. Han ska på egen hand forska i om han kan få fram bild på en liknande bilmodell.
Lars har inte gjort någon iakttagelse av personen som körde fordonet och han kan inte heller
säga hur många som befann sig i fordonet
. Anledningen till att han inte kunde se någon i
fordonet var att mötet uppstod plötsligt och han fick koncentrera sig på att kunna möta
fordonet på den smala vägen.
Hmm, här ska nog inte drottningen av konspirations och planteringsteorier komma och prata om att "missinformera" för det är nog att kasta sten i glashus - tunga stenblock med grävskopa typ!

Dessutom, det var inte dig jag skrev till. Jag skrev ett lite ironiskt svar ( du vet, när man skojar till det lite ) till PeterNoster, var därför jag skrev att de såg "NB köra förbi i racerfart"(ointressant?) för han själv tog upp en annan bil som "mycket intressantare".
2016-01-05, 01:03
Bannlyst
Citat:
Enligt HE kan blodfläckarna se ut som om de vore färska. Det är inte tillåtet att diskutera andra GM än NB, AB och IB i tråden, så jag får inte svara på din fråga.

Enligt vad den kunnige skribenten Hamilkar skriver så har väl varken du eller "HE" rätt i att blodfläckarna kan se färska ut om de kommer från flera månader gamla torkade blodfläckar som är uppblötta av "din" GM. Och efter vad jag förstod så var det väl inte heller säkert att det gick att utvinna DNA ur flera månader gamla torra blodfläckar?
2016-01-05, 01:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Det behövs ingen övervakningskamera för att bevisa ett mord. Men något bevis skulle vara önskvärt. Det finns inget bevis för att NB har sett Lisa innan hon dog.
ÅK har bevisbördan men iom att NB påbörjat en diskussion - jag har aldrig sett henne - så har han en förklaringsbörda vs DNA träffarna.

Dummare är du inte än att du vet det.
2016-01-05, 01:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nivån har ju sjunkit markant i tråden på nytt genom att man på allvar kan sitta och dilla
igen om kontamineringar som förklaring till alla DNA-träffar från NB.

Har verkligheten blivit så pass fiktionaliserad för somliga att sådant framtonar med trovärdighet?
Då är det ganska illa ställt.

En enda sån kontaminering kunde möjligen accepteras, men näppeligen det antalet som det är
frågan om. Och mycket avlägset ter sig en kontaminering när det kommer an till det
mest centrala träffstället av dem alla; insidan på Lisas byxor.
Och plussa på med DNA:t från frun så blir det inte så mycket sannolikare.

Ska vi kanske framöver låta det bli på det viset att vi helt enkelt underkänner all
DNA-bevisning som metod? Eftersom det ju tydligen går så lätt att bortförklara?

Vilken bevisning duger egentligen? Någon som helst?
Om ett mord bevittnas ska det räcka för att fälla nån? Om ett mord är fångat av
en övervakningskamera? Om ett tillförlitligt och utförligt erkännande föreligger?
Eller allt av detta förslår kanske inte heller för att döma någon?

Hur som helst så förefaller en del här väldigt angelägna om att lille Nerijus ska bli
frikänd framöver.

Men dessa lär bli grymt besvikna.
Vi som fortfarande befinner oss med båda fötterna på jorden inser utan problem vilken
utgång det kommer att bli. Densamma som tidigare. Inte ett ögonblicks tvekan om den saken.
Lille Nero är chanslös och sen må det fortsätta malas på här på det mest verklighetsfrånvända
sätt om att alla spår från honom har uppkommit till följd av kontamineringar eller planteringar.

Det är närmast bisarrt som det hålls på.

Vetenskapsmän kan testa DNA på ex: Mammutar och få fram tiden dom c:a levde.
Varför kan man inte göra samma DNA test på blod ifrån Lisa och NB ????
2016-01-05, 01:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Enligt vad den kunnige skribenten Hamilkar skriver så har väl varken du eller "HE" rätt i att blodfläckarna kan se färska ut om de kommer från flera månader gamla torkade blodfläckar som är uppblötta av "din" GM. Och efter vad jag förstod så var det väl inte heller säkert att det gick att utvinna DNA ur flera månader gamla torra blodfläckar?
Jag har inte rätt i mycket när det gäller DNA. Men om en forensisk generalist på NFC och en f.d. professor i mikrobiologi är oense så tror jag mer på generalisten.
2016-01-05, 01:13
Bannlyst
Citat:
Det behövs ingen övervakningskamera för att bevisa ett mord. Men något bevis skulle vara önskvärt. Det finns inget bevis för att NB har sett Lisa innan hon dog.

Kan du inte ta och svara på några frågor här som du undviker?
Hypotes efter hypotes kastar du fram, men försvinner så fort du får frågor du ej vill/kan svara på.
Kom igen nu! Postar mitt förra inlägg till dig samt ett från develi på samma tema.
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det var du som kallade det GM
Citat:
GM kan ha tagit tag i röret precis där blodfläcken fanns, frigjort den från damm, fuktat blodet med sitt svett och avsatt NB:s blod på Lisas kläder.

Jag kallar GM för Nerijus.

I din hypotes här så verkar det finnas två personer inblandade. En som dödat henne och en annan som skar ner LH från röret, begick griftefridsbrott och kanske oavsiktligt avsatte NB:s blod på LH:s kläder.
Var i detta finns då NB om han "inte ens" är den som begått griftefridsbrott som du tidigare påstått att han kan vara skyldig till?
Då finns här plötsligt två okända GM, en som mördat och en som begått griftefridsbrott?
Ändå vill du att Rönnbäck ska ifrågasätta att Lisas död förorsakats av annan person?
Nu får du allt förklara hur du tänkt
.

Varför bortförklara röret när resten av DNA finns. Är det röret som Lisa nådde upp till månntro?
Ser gärna fram emot en förklaring, och om det är mer passande: i den alternativa.
2016-01-05, 01:14
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Hur ska man bevisa det menar du? Att han har sett henne innan hon dog.
2016-01-05, 01:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag har inte rätt i mycket när det gäller DNA. Men om en forensisk generalist på NFC och en f.d. professor i mikrobiologi är oense så tror jag mer på generalisten.
Vad är Hamilkar oense om vs NFC? Har nyss citerat in hennes svar - det är du som svamlar om ronder i TR och annat dravel på felaktigt grund.

Ronden går enbart här och nu och du är redan nedräknad.
2016-01-05, 01:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Hur många tror du inte har dömts för mord på betydligt svagare bevisning än vad
som är fallet här?
Bevisningen för att Nerijus Bilevicius har bragt Lisa Holm om livet är de facto blytung.
Det är ett mål som inte lämnar utrymme det minsta för någon annan som skyldig till mordet.
Så ligger det till tveklöst. Om man förmår se klart.

Ja, för dig räcker det kanske inte med alla dessa 10 DNA-träffar. Och överföringen av
fruns DNA till Lisa och hennes trosor. Snörstumpar som både har offrets och Nerijus DNA.
Ett långt blont hårstrå från Lisa som hamnat en bit från röret på vilket den dömdes
färska blod var avsatt. Det må inte övertyga dig med flera om att här utspelat sig
en ren avrättning medelst hängning och att den som verkställt det hela är densamme
från vilka alla DNA-spår härrör men det lär övertyga dem som har något att säga till om
i saken ifråga.
Vidare all stödbevisning med vittnesmål som här görs betydande ansträngningar för att
ifrågasätta giltigheten hos. Den lär hålla en domstolsprocess till gissar jag.

Mord är bevisat utom allt tvivel. Och att det är Nerijus och ingen annan som begått det.
Här behövs ingen kamera. Här behövs inget vittne. Bevisen talar alldeles tillräckligt bra
för att det har skett och vem som utfört det.
Om man bara tar och rycker av sig skygglapparna så ser man det så tydligt som kan begäras.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-05 kl. 01:20.
2016-01-05, 01:19
Medlem
Citat:
Bilkörning där hade definitivt väckt uppmärksamhet. Jag vidhåller min hypotes om att fynden utefter Fyndvägen dumpades vid ett annat tillfälle, efter 7 juni. (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Det handlar om exponering i 5 till 10 sekunder vägt mot vartåt folk mest troligt har blicken riktad. Your guess is as good as mine.
2016-01-05, 01:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hur många tror du inte har dömts för mord på betydligt svagare bevisning än vad
som är fallet här?
Bevisningen för att Nerijus Bilevisious har bragt Lisa Holm om livet är de facto blytung.
Det är ett mål som inte lämnar utrymme det minsta för någon annan som skyldig till mordet.
Så ligger det till tveklöst. Om man förmår se klart.

Ja, för dig räcker det kanske inte med alla dessa 10 DNA-träffar. Och överföringen av
fruns DNA till Lisa och hennes trosor. Snörstumpar som både har offrets och Nerijus DNA.
Ett långt blont hårstrå från Lisa som hamnat en bit från röret på vilket den dömdes
färska blod var avsatt. Det må inte övertyga dig med flera om att här utspelat sig
en ren avrättning medelst hängning och att den som verkställt det hela är densamme
från vilka alla DNA-spår härrör men det lär övertyga dem som har något att säga till om
i saken ifråga.
Vidare all stödbevisning med vittnesmål som här görs betydande ansträngningar för att
ifrågasätta giltigheten hos. Den lär hålla en domstolsprocess till gissar jag.

Mord är bevisat utom allt tvivel. Och att det är Nerijus och ingen annan som begått det.
Här behövs ingen kamera. Här behövs inget vittne. Bevisen talar alldeles tillräckligt bra
för att det har skett och vem som utfört det.
Om man bara tar och rycker av sig skygglapparna så ser man det så tydligt som kan begäras.
Jag har skrivit det gällande IR och hennes överklagan redan innan: det behövs inte fingeravtryck vs DNA. Glöm inte starka indiciemål utan DNA. Erfarna från brottsmål, advokater, fd ÅK, fd chefsåklagare, professorer, DNA-expert som doktorerar i ämnet säger att detta är stark bevisning - men här är krävs det minsann mer. Hahahahaha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in