2016-01-05, 00:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där var bland det mest enfaldiga jag har läst på bra länge. Evolution sker bland annat genom att gener stängs av, men inte alls bara, och avstängda gener har dessutom en tendens att förändras kraftigt sedan de väl stängs av, och avstängda dinosauriegenener hos fåglar har haft väldigt lång tid på sig att förändras. Det skulle inte ge ett förbannade dugg att försöka återigångsätta gamla dinosauriepseudogener som finns kvar hos den ena eller andra fågeln.

Sen är det där med att DNA klarar sig i 6,3 miljoner år en total missuppfattning också. Det är den teoretiska tiden för ett mitokondriegenom att brytas ner till en enda nukleotid. Den högsta ålder på fossil som kan innehålla analyserbart DNA som kan leda till någon form av vetenskapliga slutsatser är tyvärr klart mindre än 10% av de där 6,3 miljonerna.

För att citera min moderatorskollega najas: Lita aldrig, aldrig, aldrig på något som står i tidningarna som har det minsta med fakta att göra!
Okej, 10 % av 6,3 miljoner år täcker den tidsrymd vi diskuterar i tråden.
2016-01-05, 00:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det var du som kallade det GM
Jag kallar GM för Nerijus.

I din hypotes här så verkar det finnas två personer inblandade. En som dödat henne och en annan som skar ner LH från röret, begick griftefridsbrott och kanske oavsiktligt avsatte NB:s blod på LH:s kläder.
Var i detta finns då NB om han "inte ens" är den som begått griftefridsbrott som du tidigare påstått att han kan vara skyldig till?
Då finns här plötsligt två okända GM, en som mördat och en som begått griftefridsbrott?
Ändå vill du att Rönnbäck ska ifrågasätta att Lisas död förorsakats av annan person?
Nu får du allt förklara hur du tänkt.
Tanken slog mig också under diskussionens gång där nån helt plötsligt sopat bort damm på röret? Skrev ungefär samma sak som svar: NBs DNA på Lisas kläder. Hans blod på röret, vad är problemet?
Varför bortförklara röret när resten av DNA finns. Är det röret som Lisa nådde upp till månntro?
Ser gärna fram emot en förklaring, och om det är mer passande: i den alternativa.
2016-01-05, 00:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Om jag säger så här då. Om det hade varit gammalt torkad blod sen i februari som hade lösts upp av din egen så kallade GM. Hade blodfläckarna på offrets kläder sett likadana ut då? Vem är den GM du pratar om hela tiden?
Enligt HE kan blodfläckarna se ut som om de vore färska. Det är inte tillåtet att diskutera andra GM än NB, AB och IB i tråden, så jag får inte svara på din fråga.
2016-01-05, 00:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hur länge, på ett ungefär, kan DNA ens vara mätbart i en blodfläck?

Vi talar trots allt +4 här.
Det kan nog vara mätbart rätt länge. Men en helt annan sak är hur gammal en blodfläck kan vara och fortfarande överföra DNA genom avstrykning. Koagulationen går till fullständighet på mindre än ett dygn, och sedan dunstar vattnet från fläcken. Hur lång tid det tar beror på blodmägd, temperatur och luftfuktighet, men ett par månader på våren räcker för att få ner vattenhalten i blodfläcken så lågt att det är svårt att få ut några celler, och därigenom något DNA. Att man fortfarande kan överföra röd fläck från en återfuktad blodfläck beror i allt väsentligt på hemolys, dvs på att en del av de röda blodkropparna har gått sönder och läckt ut hemoglobin. Men röda blodkroppar innehåller inget kärn-DNA, så det kommer inte ut något lösligt DNA som kan användas för profilering via hemolys.
2016-01-05, 00:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Det kan nog vara mätbart rätt länge. Men en helt annan sak är hur gammal en blodfläck kan vara och fortfarande överföra DNA genom avstrykning. Koagulationen går till fullständighet på mindre än ett dygn, och sedan dunstar vattnet från fläcken. Hur lång tid det tar beror på blodmägd, temperatur och luftfuktighet, men ett par månader på våren räcker för att få ner vattenhalten i blodfläcken så lågt att det är svårt att få ut några celler, och därigenom något DNA. Att man fortfarande kan överföra röd fläck från en återfuktad blodfläck beror i allt väsentligt på hemolys, dvs på att en del av de röda blodkropparna har gått sönder och läckt ut hemoglobin. Men röda blodkroppar innehåller inget kärn-DNA, så det kommer inte ut något lösligt DNA som kan användas för profilering via hemolys.
Tack. Det lät vettigt på den bas av kunskap jag besitter om blod, hemolys etc. Intressant speciellt om frånvaro av kärn-DNA.
2016-01-05, 00:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Okej, 10 % av 6,3 miljoner år täcker den tidsrymd vi diskuterar i tråden.
För det första ska man ha klart för sig att det där rör sig om teoretiska maxtider. DNA har visserligen framevolverat för att vara en stabil molekyl, men utläckt fritt DNA har i många miljöer en kort hållbarhet - vi människor har inte bara vårt DNA, utan också DNA-nedbrytande enzymer, på huden.

Men när det gäller att få DNA från en återfuktad intorkad blodfläck är det inte i första hand DNA:ts hållbarhet som är problemet, utan möjligheten att få loss de DNA-innehållande vita blodkropparna från det kraftigt tvärbundna och påtagligt vattenolösliga koaglet.
2016-01-05, 00:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Klart det är intressant, eftersom det är sällsynt att två fel tar ut varandra. GM kan ha tagit tag i röret precis där blodfläcken fanns, frigjort den från damm, fuktat blodet med sitt svett och avsatt NB:s blod på Lisas kläder.
Och det tycker du verkar sannolikt? Och det tycker du hovrätten ska köpa och sen fria NB?
2016-01-05, 00:15
Medlem
develis avatar
Citat:
För det första ska man ha klart för sig att det där rör sig om teoretiska maxtider. DNA har visserligen framevolverat för att vara en stabil molekyl, men utläckt fritt DNA har i många miljöer en kort hållbarhet - vi människor har inte bara vårt DNA, utan också DNA-nedbrytande enzymer, på huden.
Men när det gäller att få DNA från en återfuktad intorkad blodfläck är det inte i första hand DNA:ts hållbarhet som är problemet, utan möjligheten att få loss de DNA-innehållande vita blodkropparna från det kraftigt tvärbundna och påtagligt vattenolösliga koaglet.
Detta var väl problemet vid tsunamikatastrofen (innan DNA i ben) om jag inte missminner mig och det kan vara anledningen till frånvaro av DNA från NB på kroppen:
Citat:
vi människor har inte bara vårt DNA, utan också DNA-nedbrytande enzymer, på huden.
2016-01-05, 00:18
Moderator
OYs avatar
Citat:

Det var intressant, jag tänker främst på överföringen av IB:s DNA till offrets trosa. Kan man tänka sig någon speciell typ av bärare av DNA:t med tanke på omständigheten, torkat slidsekret i NB:s kalsonger?

Hur verkar det här nedbrytande DNA:t på huden?
2016-01-05, 00:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta var väl problemet vid tsunamikatastrofen (innan DNA i ben) om jag inte missminner mig och det kan vara anledningen till frånvaro av DNA från NB på kroppen:

Kan du precisera det lite, hur tänker du kring det här?
2016-01-05, 00:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

Jag ser fram mot HR med dig i åklagarens ringhörna och HE i försvarets ringhörna. Tyvärr krånglas det till av att HE är åklagarens vittne, och försvaret har kallat Anne Kihlgren.
2016-01-05, 00:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du precisera det lite, hur tänker du kring det här?
Enzymer bryter ner DNA och nåt med att hennes dominerar. Vi får kolla med Hamilkar så jag inte är ute och cyklar.
Edit: alltså föruttnelseprocessen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in