2016-01-03, 14:08
Bannlyst
så som ja tolckar de så har ts o hans tjej inte gemensam konto än men han undrar om dom borde öppna en när de vet att han e så snokig
Citera
2016-01-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Kollar ni kontoutdrag vad er fru köper om ni har gemensam ekonomi?
Hej jag undrar detta om ni är nogrann och kollar vad era tjejer köper eller om ni inte bryr er? själv kollar jag hela tiden vad hon köper och hon verkar tycka jag snokar

Varför har ni delad ekonomi om du håller på sådär? Vad är det i dina ögon värsta som hittats?
Tycker att du verkar vara lite av en idiot.
Citera
2016-01-03, 14:31
Medlem
Studsbolls avatar
Kärringen har ett klonat kort till ett av mina konton. Där ser jag såklart vad hon köpt, men vad hon hittar på med sitt lönekonto bryr jag mig inte om, det är hennes fickpengar. Gemensam ekonomi betyder i praktiken att jag betalar.
Citera
2016-01-03, 14:41
Medlem
dwgs avatar
Haha nä de har jag aldrig gjort. Vi brukar berätta om vi köper nåt dyrare.
Citera
2016-01-03, 17:32
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Hej jag undrar detta om ni är nogrann och kollar vad era tjejer köper eller om ni inte bryr er? själv kollar jag hela tiden vad hon köper och hon verkar tycka jag snokar

Inte på något sätt!
Hon har fullständig koll och vet vad som gäller för familjens ekonomi.

Självklart så uppfattar hon ditt kollande som om du snokar.
Citera
2016-01-03, 18:37
Medlem
DIdes avatar
Nej, kollar bara slutsumman när jag betalar räkningarna och svär lite...
Citera
2016-01-03, 18:40
Medlem
Har ni gemensam ekonomi ser jag absolut inget konstigt med att kolla vad pengarna går åt till varje månad. Har man ett mål att ex. köpa hus så fort som möjligt vill man gärna se till så att pengarna inte går till krimskrams ist för sparande
Citera
2016-01-03, 18:56
Medlem
Citat:

Nix jag är inte gift med en jubelidiot och jag litar på att min fru inte köper en massa skit vi inte behöver.. Som knark.. Behöver inget knark .
Citera
2016-01-03, 23:33
Medlem
sunepilosners avatar
Jag förstår TS, eftersom jag själv råkade ut för en ganska jobbig person för några år sedan.
Förhållandet blev ohållbart. Jag kände mig inte trygg, och visste inte vad hon skulle göra nästa gång.

Vi tyckte båda när vi gifte oss och flyttade ihop, att vi var väldigt förnuftiga med ekonomin. Vi tjänade ungefär lika mycket, och kom överens om att var och en skulle få göra som hon/han ville med sina pengar. Ville hon köpa en ny blus så gjorde hon det med sina pengar, ville jag gå på en konsert, köpte jag biljetten för mina pengar osv.
De gemensamma utgifterna skulle vi var och en betala hälften av, hyra, bilkostnader, el, inköp av saker till hemmet, matkostnader och liknande.

Vad som var dagligen återkommande var förstås matinköp, och för att det skulle vara lättvindigt, så lade vi båda en summa i en byrålåda. Där kunde den som gick och handlade, eller hade handlat på vägen hem från jobbet, ta pengar, för då slapp vi hålla på och trassla med mindre summor mest varenda dag. Det var oftast hon som handlade, eftersom hon slutade jobbet tidigare än jag. Det kändes ganska bra, vi hade avsatt pengar till en ”hushållskassa”.
Det funkade jättebra i cirka ett år. Då och då räckte inte pengarna i hushållskassan hela månaden, men då fyllde vi båda på lite.

När det gått lite drygt ett år började jag tycka att hushållskassan tog slut lite för snabbt, och föreslog att vi skulle spara kvittona för att kolla vad pengarna gick till. Hon invände ganska kraftfullt mot det, och menade att det skulle bli onödigt krångligt. Ibland får man inget kvitto, och handlar man på torget eller i en liten brödbutik så tänker man inte på att spara kvittot.
Jag tyckte hon hade rätt, jag tycker själv att det är jobbigt att gå omkring med en plånbok som är tjock av kvitton, och lät det bero.

Så en dag två-tre år senare kom ett kontobesked från banken i brevlådan. Jag kollade inte så noga, men det stod mitt efternamn i kuvertfönstret, så jag öppnade det.
Det var ett bankkonto med mängder av regelbundna, mindre insättningar, med summor mellan 800 och 2.200 per månad, totala summan var cirka 70.000.

Helt förbluffad kollade jag kontobeskedet igen, och upptäckte då att det stod min frus förnamn längst upp. Det märkliga var att kontot var öppnat ungefär vid den tiden jag tyckt att matpengarna tog slut lite för fort.
När min fru kom hem, så visade jag henne brevet, och frågade vad det var. Hon sa då att det var ett konto där hon satt in ”sina” pengar som blivit över från hennes lön.
Jag trodde inte på det, för jag visste att hon hade ett annat konto som hon sparade på, och krävde att vi nu skulle börja spara alla kvitton.
Det blev ett jävla liv… Jag litade inte på henne… Jag trodde hon lurade mig… Jag var oförskämd…
Jag envisades med att vi skulle spara kvitton, och då erkände hon så småningom, omväxlande med gråtattacker och förbannelser, att hon hade smygit undan av matpengarna.
Och hon hade gjort det, för att hon trodde att jag skulle överge henne! Då skulle hon ju behöva ha en summa för att klara sig! Och förresten så hade jag gått upp i lön senaste åren, men inte hon, så det var ju bara rättvist! Och dessutom så behöver kvinnor mera pengar än män, tänk bara på alla tamponger och all kosmetika de måste köpa! :-D

Det kom fram en sida som jag inte sett förr, och jag tyckte den var skrämmande.
Vi gav upp relationen något halvår senare, inte bara på grund av detta, utan också andra orsaker.
Citera
2016-01-04, 00:03
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur gör ni om ni ex går ut och äter och den sparsamme nöjer sig med en pasta för 119:- och kranvatten och den andre beställer in kött, vin, kaffe och efterrätt och gång på gång hamnar på 4-500:-

Hur gör ni med kostnaden för presenter till gemensamma bekanta, som från början är den slösaktiges?

Ska hygienartiklar mm som följer med på matkvittot ingå i det gemensamma även om det är dyrare för den ene?

Vad gör man när den slösaktige alltid får med lite extra "fredagsmys", onödigt dyra råvaror till maten osv som den sparsamme aldrig köpt och kanske inte ens äter?

Vem står för soppan när den ene kör upp 500:- då och då på helt egna resor?

Hur delar ni matkostnaden om den ene alltid äter 60% av maten och den andre 40%

Hur gör man om en person i hushållet tar en hamburgare på stan och äter lunch ute 5-10 gånger/månad, då äter ju inte den personen alltid av den gemensamma maten?

Vem står för aluminiumfälgarna till bilen om man delar bilkostnaden men den andre inte bryr sig i ryggen om det sitter plåtfälgar på?

För små detaljer?
Det jämnar ut sig?
Men då kan man väl lika gärna säga att även andra inköp jämnar ut sig?

Min poäng är att om man letar och vill finns det alltid saker att bråka om när det gäller ekonomi.

Men jag är seriöst intresserad, hur gör ni med ovanstående frågeställningar?

När det gäller presenter och gåvor brukar vi inte ha så mycket problem eftersom vi har som motto att alla ska ha något av ungefär samma värde och då helst under 500 tillsammans mellan oss.

Går vi till ICA och handlar saker till middagar som vi planerar då betalar vi hälften var, men köper hon godis för 100:- då får hon betala med sina egna pengar. Hittills har det fungerat, det kan vara lite stelt att gå igenom kvitton när man handlat, men för oss går det bra.

Käkar vi ute då betalar vi var för sig, men för att inte dra ut på tiden när vi betalar notan så pröjsar jag eller hon, sen för man bara över det man åt för under kvällen.

Vi har alltså ingen gemensam kassa att ta pengar från utan vi har bara koll. Så efter en vecka kanske jag handlat ett par gånger och så visar det sig att hon ska betala 500 för maten, då för hon bara över det till mig.

Varje månad fylls våra konton på med precis lika mycket och vill hon äta godare middag eller äta hamburgare på stan, då betalar hon med sina egna pengar. Vi står för våra egna kostnader.

Vi sköter direkta kostnader lite som ett företag, har hon bensinkostnader, busskort eller väljer att köpa en cykel för att ta sig till jobbet då drar hon bara av det på sin lön innan hon delar den med mig, det samma gör jag med min lön. Köper hon en ny telefon då betalar hon den efter att vi delat upp pengarna.

Det ser stelt ut när jag skriver ner det såhär, men för oss går det automatiskt. Har aldrig bråkat om pengar en enda gång hittills. Sen är vi inte nitiska och räknar allt in i det minsta för att se till så ingen krona finns oredovisad.
Senast redigerad av Tjoflo 2016-01-04 kl. 00:48.
Citera
2016-01-04, 01:09
Medlem
Ursäkta för lite trådkapning, men jag var sambo med en kille för ett tag sen och han hade inga egna barn. Jag hade 2st. Eftersom jag handlade all mat och hushållsprylar bestämde han att han skulle endast betala 1/4 av summan. Vad tycker ni om det? Var det snålt eller rättvist? Han kunde dessutom rota i påsen efter kvitton för att se om det var några dyra krämer eller så som jag köpte, vilket det inte var, men såg ändå till att slänga kvittona för jag tyckte det var obehagligt! Han frågade ofta efter kvitton men jag sa oj då, de glömde jag att lägga i. Kan dock erkänna att lite trosor o strumpor och sånt åkte ner i korgen ibland som snabbt smugglades undan direkt. Kändes lite som min hämnd! Han kunde dessutom sno lördagsgodis från min dotter och säga att han hade minsann betalt det! Fast det hade han ju inte eftersom han betalade bara 1/4 del. Jag upplevde att han var snål, vad tycker ni ?
Citera
2016-01-04, 01:23
Medlem
Tjoflos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ursäkta för lite trådkapning, men jag var sambo med en kille för ett tag sen och han hade inga egna barn. Jag hade 2st. Eftersom jag handlade all mat och hushållsprylar bestämde han att han skulle endast betala 1/4 av summan. Vad tycker ni om det? Var det snålt eller rättvist? Han kunde dessutom rota i påsen efter kvitton för att se om det var några dyra krämer eller så som jag köpte, vilket det inte var, men såg ändå till att slänga kvittona för jag tyckte det var obehagligt! Han frågade ofta efter kvitton men jag sa oj då, de glömde jag att lägga i. Kan dock erkänna att lite trosor o strumpor och sånt åkte ner i korgen ibland som snabbt smugglades undan direkt. Kändes lite som min hämnd! Han kunde dessutom sno lördagsgodis från min dotter och säga att han hade minsann betalt det! Fast det hade han ju inte eftersom han betalade bara 1/4 del. Jag upplevde att han var snål, vad tycker ni ?

Tycker inte man ska bli sambo med någon som har barn ifall man inte bestämmer sig för att ta ansvar för dem. Målet i ett förhållande är väl alltid att det ska hålla tills man dör och då gäller det att skapa bästa förutsättningen för detta. Att då snåla och vara pucko mot sina bonus ungar är inte ok.

Om nu inte den riktiga pappan redan betalar sin andel och tar stort ansvar, det är då gemensam ekonomi är viktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in