Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Hur gör ni om ni ex går ut och äter och den sparsamme nöjer sig med en pasta för 119:- och kranvatten och den andre beställer in kött, vin, kaffe och efterrätt och gång på gång hamnar på 4-500:-
Hur gör ni med kostnaden för presenter till gemensamma bekanta, som från början är den slösaktiges?
Ska hygienartiklar mm som följer med på matkvittot ingå i det gemensamma även om det är dyrare för den ene?
Vad gör man när den slösaktige alltid får med lite extra "fredagsmys", onödigt dyra råvaror till maten osv som den sparsamme aldrig köpt och kanske inte ens äter?
Vem står för soppan när den ene kör upp 500:- då och då på helt egna resor?
Hur delar ni matkostnaden om den ene alltid äter 60% av maten och den andre 40%
Hur gör man om en person i hushållet tar en hamburgare på stan och äter lunch ute 5-10 gånger/månad, då äter ju inte den personen alltid av den gemensamma maten?
Vem står för aluminiumfälgarna till bilen om man delar bilkostnaden men den andre inte bryr sig i ryggen om det sitter plåtfälgar på?
För små detaljer?
Det jämnar ut sig?
Men då kan man väl lika gärna säga att även andra inköp jämnar ut sig?
Min poäng är att om man letar och vill finns det alltid saker att bråka om när det gäller ekonomi.
Men jag är seriöst intresserad, hur gör ni med ovanstående frågeställningar?
När det gäller presenter och gåvor brukar vi inte ha så mycket problem eftersom vi har som motto att alla ska ha något av ungefär samma värde och då helst under 500 tillsammans mellan oss.
Går vi till ICA och handlar saker till middagar som vi planerar då betalar vi hälften var, men köper hon godis för 100:- då får hon betala med sina egna pengar. Hittills har det fungerat, det kan vara lite stelt att gå igenom kvitton när man handlat, men för oss går det bra.
Käkar vi ute då betalar vi var för sig, men för att inte dra ut på tiden när vi betalar notan så pröjsar jag eller hon, sen för man bara över det man åt för under kvällen.
Vi har alltså ingen gemensam kassa att ta pengar från utan vi har bara koll. Så efter en vecka kanske jag handlat ett par gånger och så visar det sig att hon ska betala 500 för maten, då för hon bara över det till mig.
Varje månad fylls våra konton på med precis lika mycket och vill hon äta godare middag eller äta hamburgare på stan, då betalar hon med sina egna pengar. Vi står för våra egna kostnader.
Vi sköter direkta kostnader lite som ett företag, har hon bensinkostnader, busskort eller väljer att köpa en cykel för att ta sig till jobbet då drar hon bara av det på sin lön innan hon delar den med mig, det samma gör jag med min lön. Köper hon en ny telefon då betalar hon den efter att vi delat upp pengarna.
Det ser stelt ut när jag skriver ner det såhär, men för oss går det automatiskt. Har aldrig bråkat om pengar en enda gång hittills. Sen är vi inte nitiska och räknar allt in i det minsta för att se till så ingen krona finns oredovisad.