• 5
  • 6
2016-01-04, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
Tycker inte man ska bli sambo med någon som har barn ifall man inte bestämmer sig för att ta ansvar för dem. Målet i ett förhållande är väl alltid att det ska hålla tills man dör och då gäller det att skapa bästa förutsättningen för detta. Att då snåla och vara pucko mot sina bonus ungar är inte ok.

Om nu inte den riktiga pappan redan betalar sin andel och tar stort ansvar, det är då gemensam ekonomi är viktig.
Jag fick inget av deras riktiga pappa utan när dom var hos honom vissa veckor så åt dom mat där, det han handlade såklart! Så ibland när jag hade barnen varannan vecka så bestämde min sambo då att han skulle betala 1/3 del. Tyckte det var krångligt och onödigt eftersom sambon va 10 år yngre, åt som en häst tränade osv och tog dessutom matlåda varje dag, vilket varken jag eller mina barn gjorde. Är dock mkt glad att vara ur detta förhållande idag! En gång hade sambon bakat negerbollar och det var bara en kvar i kylen som min dotter åt upp Sambon blev skogstokig och skällde ut henne efter noter och poängterade att det var hans pengar o blaa blaa blaa så min dotter fick sig att känna sig om värsta tjuven. Hon var ca 12 år då. Usch vad pengar kan leda till onödiga konflikter. Vi skulle bygga en p-plats på vår mark som jag skulle använda för uppställning av mitt släp, den fick jag bekosta alldeles själv. När vi byggde ett garage som han skulle ha sina fiskeprylar i och sin bil, delade vi lika på det!! Var han en snål jävel eller är jag ute o cyklar? På vår första dejt på ett hotell rum delade vi lika på det också och även på maten! Var inte det lite omanligt ?
Citera
2016-01-04, 02:02
Medlem
Tjoflos avatar
Känns mer som att han var girig och självisk, inte snål. För många är pengar en husgud och då kommer allt annat i andrahand. Ska man träffa någon då gäller det att du och jag blir vi när det gäller ekonomi
Citera
2016-01-04, 02:14
Medlem
Commissarys avatar
Kollar aldrig på kontoutdraget för huvud taget.. Tror sist jag kollade var 2-3 månader sedan.
Citera
2016-01-04, 02:36
Medlem
Assbuster-cockburns avatar
Är man i en delad ekonomi så är det väll klart att man skall få lov att kolla till den och se att kompanjonen sköter sina affärer. Jag hade ju inte blivit förnärmad om min sambo undrade vart vart alla pengar tagit vägen om vi köpt något till huset osv. Om min partner skulle bli förnärmad av detta så är det ju bara att börja med delad ekonomi.
Citera
2016-01-04, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
När det gäller presenter och gåvor brukar vi inte ha så mycket problem eftersom vi har som motto att alla ska ha något av ungefär samma värde och då helst under 500 tillsammans mellan oss.

Går vi till ICA och handlar saker till middagar som vi planerar då betalar vi hälften var, men köper hon godis för 100:- då får hon betala med sina egna pengar. Hittills har det fungerat, det kan vara lite stelt att gå igenom kvitton när man handlat, men för oss går det bra.

Käkar vi ute då betalar vi var för sig, men för att inte dra ut på tiden när vi betalar notan så pröjsar jag eller hon, sen för man bara över det man åt för under kvällen.

Vi har alltså ingen gemensam kassa att ta pengar från utan vi har bara koll. Så efter en vecka kanske jag handlat ett par gånger och så visar det sig att hon ska betala 500 för maten, då för hon bara över det till mig.

Varje månad fylls våra konton på med precis lika mycket och vill hon äta godare middag eller äta hamburgare på stan, då betalar hon med sina egna pengar. Vi står för våra egna kostnader.

Vi sköter direkta kostnader lite som ett företag, har hon bensinkostnader, busskort eller väljer att köpa en cykel för att ta sig till jobbet då drar hon bara av det på sin lön innan hon delar den med mig, det samma gör jag med min lön. Köper hon en ny telefon då betalar hon den efter att vi delat upp pengarna.

Det ser stelt ut när jag skriver ner det såhär, men för oss går det automatiskt. Har aldrig bråkat om pengar en enda gång hittills. Sen är vi inte nitiska och räknar allt in i det minsta för att se till så ingen krona finns oredovisad.

Nej då jag tyckte det lät vettigt och intressant att ta del av.

Betydligt bättre att gå hela vägen som ni gjort och vara konsekvent än att göra någon halvmesyr om man till viss del ska ha delad ekonomi.

Personligen gillar jag att kosta på mig enstaka men lite dyrare saker och där i mellan leva sparsamt medans dom flesta tjejer jag haft gör få stora inköp men nästan dagligen kostar på sig något "extra". Vilket skulle bli helt friktionsfritt med ert system.
Citera
2016-01-04, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag fick inget av deras riktiga pappa utan när dom var hos honom vissa veckor så åt dom mat där, det han handlade såklart! Så ibland när jag hade barnen varannan vecka så bestämde min sambo då att han skulle betala 1/3 del. Tyckte det var krångligt och onödigt eftersom sambon va 10 år yngre, åt som en häst tränade osv och tog dessutom matlåda varje dag, vilket varken jag eller mina barn gjorde. Är dock mkt glad att vara ur detta förhållande idag! En gång hade sambon bakat negerbollar och det var bara en kvar i kylen som min dotter åt upp Sambon blev skogstokig och skällde ut henne efter noter och poängterade att det var hans pengar o blaa blaa blaa så min dotter fick sig att känna sig om värsta tjuven. Hon var ca 12 år då. Usch vad pengar kan leda till onödiga konflikter. Vi skulle bygga en p-plats på vår mark som jag skulle använda för uppställning av mitt släp, den fick jag bekosta alldeles själv. När vi byggde ett garage som han skulle ha sina fiskeprylar i och sin bil, delade vi lika på det!! Var han en snål jävel eller är jag ute o cyklar? På vår första dejt på ett hotell rum delade vi lika på det också och även på maten! Var inte det lite omanligt ?

Om det inte var så att han stog för massa andra saker som tex bilar, båtar, fritidshus etc som ni alla använde var han solklart snål i er vardag.

Hade det varit för 10år sedan hade jag hållt med dig om att man med självklarhet bjuder sin dam på middag.

Men nu vette fasen, så som den kollektiva synen på man/kvinna piskats upp i dag blir jag nästan lite anti när en tjej tycker att det är omanligt att inte bjuda.

Du verkar ju vara en vettig och trevlig tjej men tyvärr får du nog här lida lite för det klimat dina hysteriska medsystrar och hen skapat.

Sen är ju det där med att "bjuda" sin partner när man går ut en kvarleva från den tid när det var lagstadgat att kvinnan som gift inte ens fritt förvaltade sina egna intjänade pengar.

På den tiden var det ju i princip bara män som hanterade pengar i sådana sammanhang och så ser det ju inte direkt ut i dag.

Jag vill nog nästan vända på det och säga att det totalt sett får mer possitiva effekter för alla inblandade om kvinnan är snabb med att visa att hon står för sina kostnader än att mannen slentrianmässigt tar fram plånboken.
Senast redigerad av rotebro-conny 2016-01-04 kl. 03:10.
Citera
2016-01-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Men nu vette fasen, så som den kollektiva synen på man/kvinna piskats upp i dag blir jag nästan lite anti när en tjej tycker att det är omanligt att inte bjuda.

Det är ju faktiskt precis tvärt om!

Det är manligt att inte bjuda!

Mannen visar då förnuft, som är en manlig egenskap. Mannen visar även socialt mod genom att gå emot de uråldringa kvinnliga värderingarna, som idag är sjuka och perversa, där män ses främst som "vandrande plånböcker" trots att kvinnorna har egna välfyllda plånböcker (och när en manlig plånbok är tom så är det bara för kvinnan att gå vidare till nästa, som ska tömmas även den,).

Det visar även på självrespekt om en man inte slentrianmässigt bjuder en kvinna, eftersom det visar att han respekterar sin egen ekonomi, sin egendom. Han visar även respekt för kvinnan genom att han förutsätter att hon själv har de få ynkliga kronor som en måltid kostar, och att hon är en självständig kvinna som naturligtvis vill betala själv och inte vill bli behandlad som en liten unge...

Män som ödslar sina pengar på kvinnor gör ju även det många gånger i manipulativa syften, för att kvinnan då ska sära på benen. Kvinnor som väljer manipulativa män (redan från start, när männen försöker visa sig från sin bästa sida!) ska ju inte bli förvånade om de blir manipulerade även på andra sätt sedan.
Senast redigerad av BaronVonHager 2016-01-04 kl. 12:47.
Citera
2016-01-04, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan

Jag tycker snarare det är rejält okvinnligt att gnälla på sina fd män, som kvinnan själv valt att vara tillsammans med och levt ihop med. Snarare borde kvinnan rikta kritiken mot sig själv, och sin oförmåga att välja bra män, och att vara en bra partner. Och kvinnans oförmåga att hålla ihop med sina barns far (vilket skadar barnen - så någon vidare mor är hon inte heller).

En riktig kvinna är tvärt om lojal mot sina män, både i förhållandet såväl som efter, och gnäller inte och skriver inte skit om dem på forum i efterhand bakom deras ryggar.

Det är ont om riktiga kvinnor numera tyvärr.
Citera
2016-01-05, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Det är ju faktiskt precis tvärt om!

Det är manligt att inte bjuda!

Mannen visar då förnuft, som är en manlig egenskap. Mannen visar även socialt mod genom att gå emot de uråldringa kvinnliga värderingarna, som idag är sjuka och perversa, där män ses främst som "vandrande plånböcker" trots att kvinnorna har egna välfyllda plånböcker (och när en manlig plånbok är tom så är det bara för kvinnan att gå vidare till nästa, som ska tömmas även den,).

Det visar även på självrespekt om en man inte slentrianmässigt bjuder en kvinna, eftersom det visar att han respekterar sin egen ekonomi, sin egendom. Han visar även respekt för kvinnan genom att han förutsätter att hon själv har de få ynkliga kronor som en måltid kostar, och att hon är en självständig kvinna som naturligtvis vill betala själv och inte vill bli behandlad som en liten unge...

Män som ödslar sina pengar på kvinnor gör ju även det många gånger i manipulativa syften, för att kvinnan då ska sära på benen. Kvinnor som väljer manipulativa män (redan från start, när männen försöker visa sig från sin bästa sida!) ska ju inte bli förvånade om de blir manipulerade även på andra sätt sedan.

Absolut! Jag både delar och praktiserar din syn på saken rakt av.

Bland den snyggaste sammanfattningen jag läst här inne ever. Du borde ha en egen krönika i någon stor tidning.
Citera
2016-01-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Är det där din... Ska vi säga, respektive som du beskriver som ett "patrask"? Å du vidriga människa... Var man nog att göra slut ditt avskum till människa. Om du märker att ni har ett så dåligt förhållande så gör slut på lidandet för er båda, eller vad faan har du för anledning att fortsätta befinna dig i hennes närhet?
Du mär inte bra och är för arg för att se att hon inte heller mår bra. Lös det där som en vuxen nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Hönan eller ägget? Kontrollbehov - otrogen. Kan det finnas någon orsakssamband där kanske? Eller betyder kanske ditt 1 exempel att det är en bra lösning i de flesta förhållanden? Är din värld verkligen så enkel?

Häftigt att du hakade på ordet "patrask" btw din kalla beta-personlighet... Antagligen komplex och dåliga manliga förebilder. Trevlig söndag.

Edit. Ledsen mod för många inlägg, men appen tillåter inte fler citeringar i min mobil.

Hur var det med läsförståelsen? Båda dina citeringar och svar tyder på att du inte förstår det du läser.
Senast redigerad av qMQa 2016-01-05 kl. 17:49.
Citera
2016-01-05, 23:20
Medlem
seusss avatar
Jag kan kolla någon gång då och då var pengarna tar vägen när det är något jag inte riktigt får ihop. Då kollar jag bådas individuella kontoutdrag och de gemensamma. Egentligen är då inte mitt syfte att kontrollera utan snarare förstå varför månadens utgifter är större än planerat/jag uppfattat. Att följa och kontrollera inköpen ens respektive gör i en delad ekonomi låter inte sunt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in