2016-01-03, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det har aldrig förekommit något rep i sammanhanget. Det har hela tiden
handlat om snören, närmare bestämt balsnören och det är ändå en viss skillnad.
Inte för att det förändrar någonting i det stora hela i och för sig; Lisa kvarstår som kvävd
till döds, men om man nu ska vara mycket noga med alla detaljer så kan man ju vara
det också beträffande materialet som användes för att släcka hennes unga liv.
Detta är REP: http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/8872843706398.jpg
Och detta är Balsnören: http://3.bp.blogspot.com/-S5N6iudulnU/TcR2MelzV_I/AAAAAAAAE28/GH9N66vcE4k/s1600/IMG_3092.JPG
Jag har egentligen inte brytt mig om denna diskussion öht pga rent ointresse men fråga väcktes till mig igår.
Att hon kan ha blivit medvetslös av hanteringen eller dog dess innan finns med dvs strypning.
Det är 2.5 varv snöre runt halsen på henne varav två ändar sticker rakt upp under/mellan tejpen. Silvertejpen är anlagd efteråt. Hår framför ansiktet (ihop med andra fynd) indikerar tejpning efter hängning.
Det är med andra ord inte likt en löpsnara vid självmord (och absolut inte via all denna tejp..) och det är inte ens aktuellt (mord). Det är heller inte likt en strypning så sett att GM dödar omgående med ett rep/snara/lampsladd/snöre/livrem/scarf (what ever som nu används) mig veterligt. Jag menar ett varv av ett material som dras åt så offret avlider vid ett överfall (kan även ses märken hals som indikerar omtag)
Så varför i hela friden dra flera varv? Jag undrar därmed om detta smala balsnöre lätt kan gå av (?) och varven beror på detta vid upphängning (helgarderat för tyngden/belastning). Jag har även härvan med flera knutar på diskbänken i åtanke (S208) dvs om detta kan indikera en förstärkning av snöre/snören som leder upp mot röret?
Senast redigerad av develi 2016-01-03 kl. 16:13.
2016-01-03, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite bildmaterial från slasken, men i videoformat genom Expressen:
https://www.youtube.com/watch?v=tfqQC6hmGRw
Polisens 360°-foton på hörnrummet, mjölkrummet och byssjan.
Tack. Vår enda chans till syn. Det blev mer verkligt via den filmningen, obehagligt i mjölkrummet..
Sen var det intressant i boden och med tanke på det krim.teknikern sa när hon kunde ana nån känd doft. Det är hur nära som helst till skåpet rakt fram, men hon går in i rummet med soffan som förstahandsval.
2016-01-03, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är väl det som är objektivitet, att man tar man tar med utesluter artiklar som gynnar båda parternas intressen.
Självförtroende kallas det.

Objektivitet? Men du har väl försvarat mördaren från första stund?
Jag minns ett inlägg du gjorde tidigt i tråden där du skrev att din magkänsla sa dig att han var oskyldig. Hur kommer det sig då att han sitter dömd till livstid med en hel drös bevis som talar för att han är skyldig? Förväntar du dig att gubben i lådan skall dyka upp med uppgifter i hovrätten som gör att han släpps fri?

eller så kallas det

Högmod går före fall
2016-01-03, 16:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
`
Transportera Lisa genom ladan och samtidigt sätta en snara om halsen, det kan göras samtidigt.

Dra av kläder kan kombineras med en sexuell handling.

Det där med bajset, NB kan faktiskt ha bajsat i ladan innan överfallet på Lisa. Han uppehöll sig kanske i ladan en längre stund, han ville absolut inte missa när tjejerna gick ut från caféet, han ville inte heller bli sedd, därför bajsade han snabb och kvickt i ladan för att därefter ställa sig vid fönstret igen, kan det ha gått till så?

Jag vill mest visa att det är fullt möjligt att göra det NB gjorde genom att såga din lista lite, om inte annat så har NB själv visat att man kan göra det han har gjort på runt 20-30 minuter.
Det skulle jag inte heller hålla för helt osannolikt faktiskt att han gjort.

Det borde ha varit mycket anspänning inom honom inför detta som komma skulle.
En väldig förväntan. Och en viss ofrånkomlig oro över hur det skulle avlöpa med
alltsammans. Han visste precis hur det ska ageras från hans sida när väl offret var
infångat. Somligt var säkert noga förberett. Snören, tejprulle, byggplast, lampkupa,
allt framtaget och nära till hands när väl "projektet" var igångsatt.
Inte uteslutet att en snara redan var anbringad runt röret/slangen och det bara återstod
att trä den över offrets huvud och sedan dra åt och börja på med allt det andra vidriga
som skedde.
Det som allt hängde på var att hans offer blev ensam kvar efter arbetsdagens slut.
Det var inte givet att det det skulle bli så och då återstod bara för honom att vänta in
ett annat tillfälle en annan dag. Men han ville så gärna att det skulle lyckas denna
söndagskväll. Han hade ju sett flickan komma åkandes på sin moped på morgonen
vid bostaden och från det ögonblicket var han inställd på att försöka på kvällen med just
henne. Det var alltså endast frågan om hon kom att bli lämnad ensam kvar där bakom
cafébyggnaden. Intill sin moped. (Att han skulle lyckas få med sig Lisa in i ladan var
han övertygad om skulle gå. Den här gången var han beredd att hota med kniv om
det skulle behövas. Ta flickan direkt på plats där hon befann sig. Om det nu inte funkade
med att locka henne över vägen genom att oändligt vädjande be om en stunds hjälp med
nånting medan han anlade sin mest oskyldiga min.)
Detta jagade fram anspänningen och rätt vad det var fick han slita sig några ögonblick
från sitt älskade fönster i det kaklade runkrummet, väl besprutat på golv och väggar,
ty det körde runt i magen på människan och det bara måste tömmas i rappet.

Så kan det mycket väl ha gått till, tänker jag mig.

Men skitsamma om han sket då eller efter sitt vedervärdiga illdåd. Bajsades gjordes
det i alla fall och skiten påträffades snart också.

Edit: Och visst har det hunnits med allt som skedde inom den här tiden på 20-30 minuter.
Inga som helst problem. Det kan gå rätt fort att mörda. Och han brände väl av en sats
på direkten närmast. Han hann nog ta en rökpaus borta vid byssjan också innan
hemfärden tog vid. Han såg nog redan fram emot den pizza som mordet skulle firas med
senare på kvällen. Han skulle ju göra en Eklundare. http://www.expressen.se/nyheter/han-kopte-pizza-och-cigaretter-medan-engla-lag-kvar-i-bilen/
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-03 kl. 17:02.
2016-01-03, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har egentligen inte brytt mig om denna diskussion öht pga rent ointresse men fråga väcktes till mig igår.
Att hon kan ha blivit medvetslös av hanteringen eller dog dess innan finns med dvs strypning.
Det är 2.5 varv snöre runt halsen på henne varav två ändar sticker rakt upp under/mellan tejpen. Silvertejpen är anlagd efteråt. Hår framför ansiktet (ihop med andra fynd) indikerar tejpning efter hängning.
Det är med andra ord inte likt en löpsnara vid självmord (och absolut inte via all denna tejp..) och det är inte ens aktuellt (mord). Det är heller inte likt en strypning så sett att GM dödar omgående med ett rep/snara/lampsladd/snöre/livrem/scarf (what ever som nu används) mig veterligt. Jag menar ett varv av ett material som dras åt så offret avlider vid ett överfall (kan även ses märken hals som indikerar omtag)
Så varför i hela friden dra flera varv? Jag undrar därmed om detta smala balsnöre lätt kan gå av (?) och varven beror på detta vid upphängning (helgarderat för tyngden/belastning). Jag har även härvan med flera knutar på diskbänken i åtanke (S208) dvs om detta kan indikera en förstärkning av snöre/snören som leder upp mot röret?

Hållfastheten på snörena är nog inget problem, de är starka utav bara tusan. Möjligen så är det lättare att få ett jämnt tryck runt halsen när man drar åt (bättre effektivitet). Antagligen har han i hastigheten dragit snöret flera varv runt halsen för att det skulle vara svårare för offret att kunna komma loss. Drar man sen i ändarna så stramas ju alla varven åt samtidigt. Bara en teori...
2016-01-03, 17:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det skulle jag inte heller hålla för helt osannolikt faktiskt att han gjort.

Det borde ha varit mycket anspänning inom honom inför detta som komma skulle.
En väldig förväntan. Och en viss ofrånkomlig oro över hur det skulle avlöpa med
alltsammans. Han visste precis hur det ska ageras från hans sida när väl offret var
infångat. Somligt var säkert noga förberett. Snören, tejprulle, byggplast, lampkupa,
allt framtaget och nära till hands när väl "projektet" var igångsatt.
Inte uteslutet att en snara redan var anbringad runt röret/slangen och det bara återstod
att trä den över offrets huvud och sedan dra åt och börja på med allt det andra vidriga
som skedde.
Det som allt hängde på var att hans offer blev ensam kvar efter arbetsdagens slut.
Det var inte givet att det det skulle bli så och då återstod bara för honom att vänta in
ett annat tillfälle en annan dag. Men han ville så gärna att det skulle lyckas denna
söndagskväll. Han hade ju sett flickan komma åkandes på sin moped på morgonen
vid bostaden och från det ögonblicket var han inställd på att försöka på kvällen med just
henne. Det var alltså endast frågan om hon kom att bli lämnad ensam kvar där bakom
cafébyggnaden. Intill sin moped. (Att han skulle lyckas få med sig Lisa in i ladan var
han övertygad om skulle gå. Den här gången var han beredd att hota med kniv om
det skulle behövas. Ta flickan direkt på plats där hon befann sig. Om det nu inte funkade
med att locka henne över vägen genom att oändligt vädjande be om en stunds hjälp med
nånting medan han anlade sin mest oskyldiga min.)
Detta jagade fram anspänningen och rätt vad det var fick han slita sig några ögonblick
från sitt älskade fönster i det kaklade runkrummet, väl besprutat på golv och väggar,
ty det körde runt i magen på människan och det bara måste tömmas i rappet.

Så kan det mycket väl ha gått till, tänker jag mig.

Men skitsamma om han sket då eller efter sitt vedervärdiga illdåd. Bajsades gjordes
det i alla fall och skiten påträffades snart också.

Edit: Och visst har det hunnits med allt som skedde inom den här tiden på 20-30 minuter.
Inga som helst problem. Det kan gå rätt fort att mörda. Och han brände väl av en sats
på direkten närmast. Han hann nog ta en rökpaus borta vid byssjan också innan
hemfärden tog vid. Han såg nog redan fram emot den pizza som mordet skulle firas med
senare på kvällen. Han skulle ju göra en Eklundare. http://www.expressen.se/nyheter/han-kopte-pizza-och-cigaretter-medan-engla-lag-kvar-i-bilen/
Ja, det tror jag med. Kan ha sett Lisa passera på morgonen (sov på fm det kan man iaf glömma, två vittnen ser hans bil), han kan ha fixat fönsterblecket redan då. Han har all tid i världen att förbereda sitt "hit kit", arrangera i lada samt bil. Gluttar i fönstret. Sen susar han runt, hem en sväng, ut igen och tillbaks till ladan för att invänta och slå till om det blir läge. Mer beslutsam med tanke på att han misslyckades dagen innan. Och syvende och sist: Självklart har han hunnit med - jag gav honom en kvart till hans sjuka njutning igår - en utlösning, hon dör. Vad ska han syssla med mer där anser folk?
Fort iväg för att inte upptäckas, mission completed.
Senast redigerad av develi 2016-01-03 kl. 17:22.
2016-01-03, 17:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Hållfastheten på snörena är nog inget problem, de är starka utav bara tusan. Möjligen så är det lättare att få ett jämnt tryck runt halsen när man drar åt (bättre effektivitet). Antagligen har han i hastigheten dragit snöret flera varv runt halsen för att det skulle vara svårare för offret att kunna komma loss. Drar man sen i ändarna så stramas ju alla varven åt samtidigt. Bara en teori...
Ok, tack. Ja, det lär vara svårare att få loss om det är flera varv virat runt halsen. Men jag undrar om det ens är så värst med logik i det hela innan, att han bara virar runt skiten, drar till och arrangerar - likt silvertejpen sen. Han går väl igång på alla detaljerna skulle jag tro då det är rena prototypen vid sexualsadism (snören, silvertejp, strypt, hängd, naken - lidande och dödskamp)
Senast redigerad av develi 2016-01-03 kl. 17:36.
2016-01-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citrusdoft
Jag betraktar inte en 50 kg-tyngd som någon vidare påfrestning på ett sådant snöre och antalet varv runt halsen har inte med hållfastheten att göra. Om GM oroade sig för bristning skulle mer än en belastad part mellan röret och kroppen vara åtgärden. Det är näst intill omöjligt att säga hur arrangemanget exakt såg ut, men utgående från mönstret på röret kan man se att det är ett enkelt snöre runt detta. den ena änden gick förstås till kroppen, den andra skulle teoretiskt kunna ha gått tillbaka till kroppen, men jag tror att den bara var fäst runt den bärande parten (kunde lätt fixas med en hand). Sådana här bedömningar av hur saker och ting håller och beter sig sitter i ryggmärgen på en sådan kille. Han visste att det höll.

Återstår då frågan om lindningen kring halsen. Omöjligt att veta utan att ha sett resterna, men jag tror som citrusdoft.

Frågan om snara anser jag obesvarad, om man med snara i vidare bemärkelse menar arrangemang som har effekten att öka strypeffekten vid belastning. Om man t ex utgår från en stor, vanlig ögla och viker den dubbel, så får man en kraftig snareffekt utan att ha en egentlig löpsnara. Denna effekt utnyttjas i diverse mordvapen använda av elitsoldater. Samtidigt gör denna form det praktiskt taget omöjligt för offret att ens lätta på trycket (man får bara tag i en part åt gången, ledande till åtdragning av de(n) andra).
2016-01-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HYDRA2016
Har ännu en gång lyssnat på inspelning nr: 9 Lars och inspelning nr: 14 Malin.

Vittnen: Enligt ljudfil nr: 9 med Lars samt ljudfil nr: 14 med Malin.

C:a 18.55 Nerijus Åker sedan bort från ladan.Till Martorp i hög fart.
I hög fart slängs då Lisa,s saker efter vägen.
Han valde den vägen för att inte åka förbi sin bostad.

19.00 Vittne Lars och Malin är vid Martorpfallet/Munkängarna på picknick när dom går tillbaka till sin bil tar Lars ett foto på Familj klockan c:a 19.00.
Och när dom åker iväg möter dom en silvergrå Litauenmärkt bil (Nerijus VW Sharan)
Som kommer ut ifrån en grusväg köra i hög hastighet på vägen från Blomberg till Martorp. Och det dammar grus.

Han gömmer troligen Lisa i byssjan c:a 19.05 till 19.15.
Därefter kör NB mot sin bostad, då ser Vittne Thomas och Annika NB

C:a 19.30 Vittne Thomas och Annika ser Nerijus köra på vägen från Martorp mot Blomberg.
Dom bor inte långt ifrån NB,s bostad och känner mycket väl till deras bil.

Ni som har andra åsikter bör först läsa FUP och lyssna igenom alla ljudfiler.

Dom sa att det stod ett L. Inte LT. Dessutom beskriver de bilen som ljusare.
2016-01-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
I FUP aktbilaga 89 finns uppskattningsvis 75 sidor som avhandlar obduktionen och fynd vid denna samt undersökningen av fyndplatsen inklusive kroppen på platsen.

På sid 44, i Protokoll över platsundersökning – kroppen av den 2015-10-01 står det bl a:
Rättsläkare Lena Ström kom till platsen på morgonen den 13 juni 2015 kl. 04.40…
L*H*:s kropp transporterades från platsen …den 13 juni kl. 06.35
.

På sid 26 står det i rapporten över den utvidgade rättsmedicinska obduktionen av den 2015-08-20 bl a:
Undersökningsfynden uppvisades för överläkare Lena Ström Leerech

På sid 41 har överläkare Lena Ström Leerech den 2015-08-20 vidimerat rapporten Rättsintyg/yttrande Fullständigt obduktionsprotokoll.

Men varför vittnar inte hon om vad hon såg på platsen? Försvaret borde begära att hon ska höras.

Var står hon mer i fupen någonstans mer än detta formella protokoll? Nämns hon tex rörande "baxandet" i boden?
2016-01-03, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok, tack. Ja, det lär vara svårare att få loss om det är flera varv virat runt halsen. Men jag undrar om det ens är så värst med logik i det hela innan, att han bara virar runt skiten, drar till och arrangerar - likt silvertejpen sen. Han går väl igång på alla detaljerna skulle jag tro då det är rena prototypen vid sexualsadism (snören, silvertejp, strypt, hängd, naken - lidande och dödskamp)

Ja, det är inte lätt att förstå sig på denna galning och mördare. Men det är väl som du skriver att alla momenten har en betydelsefull plats i hans sjuka sexuella fantasier. Han är väl så exalterad när han äntligen lyckats på tag i ett offer att allt går som i ett lyckorus. När lyckoruset har lagt sig så är det bara att göra sig av med kroppen precis som om den vore skräp. Totalt vedervärdig person som kan bete sig på ett sådant sätt. Och denna person finns det de som fortfarande sitter och försvarar. Helt sanslöst är bara förnamnet. Vi ska vara ytterst tacksamma för att offrets pappa gjorde allt snabbt och rätt så att hela processen med att hitta henne kom igång blixtsnabbt. Ve och fasa om han hade haft tid och möjlighet att börja städa undan alla saker.
2016-01-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Lisa observerades vid cafeet mellan kl 18:30 och 18:40 vid sin moped*.

Så förklara gärna hur det skulle vara möjligt att NB skulle hunnit alt detta på 20-30 minuter;

Överfalla Lisa
Transportera inn Lisa i ladan och mjölkrummet
Binda snara om halsen på Lisa
Tejpa Lisa's huvud
Hänga upp Lisa i röret
Dra ner/upp Lisa's kläder
Utföra sin sexuella handling
Ta ner Lisa från hängningen
Bajsa i ladan pga adrenalinpåslag
Packa in Lisa's kropp i plast eller liknande för att undgå DNA etc i bilen
Bära ut Lisa's kropp ur mjölkrummet/ladan
Lägga ifrån sig Lisa's kropp och öppna bagageluckan på bilen
Lägga in Lisa's kropp i bagageluckan
Köra från Ladan till där vid skogen det påstås att vittnena Lars och Malin ser en ljus Litauenmärkt bil

Helt enkelt OMÖJLIGT !

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

*
FUP 318
Förhör med Jansson, Magnus; 2015-06-08
Jansso*, MAGNU* mobiltfn 0704031***. Magnu* berättar att han på söndagskvällen vid 18.30—19 tiden åkte från Kullen mot Källby. Vid Blomberg, strax efter Cafét eller rättare sagt "gamla spritfabriken" hinner han upp en bil som han tycker kör i väldigt låg fart. Bilen tror han är en Skoda eller Dacia, modell "mini SUV" och svart till färgen. Han säger att bilen till 99% var svenskreggad, om den vore utländsreggad så skulle han reagerat. Han såg inget av vem eller vilka som fanns i bilen han körde om. Klockan 19.40 ringer Magnus igen och vill förtydliga mer av hans iakttagelser. Han har hört att flickan jobbade på Cafét, han såg troligtvis denna flicka, hon stod då vid sin moped vid gaveln av Cafét som vetter mot Kullen. Magnus upplevde att flickan höll på att åka från platsen, "höll på att kliva på mopeden". Magnus hade även tänkt tanken "nu har de stängt Cafét". Klockan var 18.30--18.40. Vad gäller bilen han körde om har tanken uppkommit, "höll den på att vända på vägen"

Icke att förglömma "Anders" också som inte ens är omtalad mer som en pseudonym på ett ställe i fup (LS vittnesmål). Han har försvunnit helt - han som såg Lisa åka iväg.
1839 skedde för övrigt en location update vilket indikerar (på dessa nya mobiler) att den rört sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in