2016-01-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Staten? Staten är bankrutt.

Det enda som är fullt i Sverige är Magdalena Andersson.
2016-01-02, 16:53
Medlem
Tammers avatar
Är det något som genom åren visat sig vara en utomordentlig investering så är det väl bostäder, åtminstone i storstadsregionerna. Helt enkelt för att det är där folk vill/behöver bo, eftersom det är där som jobben finns. Andra investeringar kan man välja eller välja bort, bo är man tvungen att göra. Det borgar för en rätt stabil prisbild, åtminstone på sikt.
2016-01-02, 16:59
Medlem
Käbbel!

Ni får det att låta som att det finns en amoreringskultur i landet.. Käbbel
2016-01-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Är det något som genom åren visat sig vara en utomordentlig investering så är det väl bostäder, åtminstone i storstadsregionerna. Helt enkelt för att det är där folk vill/behöver bo, eftersom det är där som jobben finns. Andra investeringar kan man välja eller välja bort, bo är man tvungen att göra. Det borgar för en rätt stabil prisbild, åtminstone på sikt.

Problemet är när priserna på objekt drivs upp av spekulation. Det är farligt att köpa ett objekt dyrt i tron att priset alltid kommer att öka. Historiskt sett vet vi att priset på bostäder går i cykler och det som nästan alltid triggat en nedgång är tillgången till billiga krediter eller världsomvälvande saker som inträffat. Med EU och läget i diverse krigshärdar världen över så är Sveriges ekonomi inte en liten ö längre utan del i ett större pyramidspel som bankerna världen över startat. En kris i Sverige behöver inte nödvändigtvis startas på hemmaplan.
2016-01-02, 17:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Problemet är när priserna på objekt drivs upp av spekulation. Det är farligt att köpa ett objekt dyrt i tron att priset alltid kommer att öka. Historiskt sett vet vi att priset på bostäder går i cykler och det som nästan alltid triggat en nedgång är tillgången till billiga krediter eller världsomvälvande saker som inträffat. Med EU och läget i diverse krigshärdar världen över så är Sveriges ekonomi inte en liten ö längre utan del i ett större pyramidspel som bankerna världen över startat. En kris i Sverige behöver inte nödvändigtvis startas på hemmaplan.
Köper man en bostad för att bo i under åtminstone fyra-fem års tid kan man nog känna sig trygg. Vill man sälja om ett halvår och göra ett klipp är man lite fel ute.
2016-01-02, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Köper man en bostad för att bo i under åtminstone fyra-fem års tid kan man nog känna sig trygg. Vill man sälja om ett halvår och göra ett klipp är man lite fel ute.

Det beror helt på under vilket tidsfönster detta görs. Köper man i toppen och priserna planar ut så vill man inte gärna sälja med förlust. Dessutom så kanske man skiljs eller blir sjukskriven m.m. Det finns massor av faktorer som kan påverka ett köp som från början såg bra ut på papperet. Man kan tvingas att bo kvar i många år för att slippa realisera en förlust + att man även måste betala skatt från föregående försäljning (uppskjuten skatt). Det sistnämnda kan verkligen bli en dödsstöt för många.
Senast redigerad av Cuneiforme 2016-01-02 kl. 17:37.
2016-01-02, 17:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Käbbel!

Ni får det att låta som att det finns en amoreringskultur i landet.. Käbbel

Ja under 2015 har det kommit flera artiklar om att svenskarnas sparkapital i rent banksparande är på toppnoteringar.
2016-01-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja under 2015 har det kommit flera artiklar om att svenskarnas sparkapital i rent banksparande är på toppnoteringar.

Att något är på toppnotering behöver ju inte relativt betyda att det är bra.
2016-01-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Amortering Svenne-I-Banan. Kan det finnas ett samband med att folk inte väljer att amortera och istället väljer ett vanligt sparande..

Att det skulle vara något i form av buffert för en räntehöjning är något jag hört Kurt-Sune resonera kring och vore i sådana fall bra, men dessvärre tror jag mer på att många inte har några planer på att bo kvar en längre tid och istället försöka sälja av med en vinst inom ett par år och därför skiter dom i amorteringen, vem vet jag är en som tror på domedagen enligt dem flesta som tror något sådant om människan!
2016-01-02, 18:30
Medlem
Jag vill bo i en svamp, Annars får jag kramp.
2016-01-02, 18:55
Medlem
herrgurkas avatar
Ekonomiekot Lördag - I väntan på kraschen (20 min)
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/655995?programid=3626

Rekommenderas!
2016-01-02, 19:35
Medlem
mrvapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Den svenska hushållen har aldrig varit så här skuldsatt.
Riksbanken höjer räntan inom kort.

14 procent kommer vara tvungna att sälja då dom inte klarar av en ökad boendekostnad motsvarande 1000kr och
25 procent 3000kr.

Jag ringde mäklaren igår för att så fort som möjligt sälja av mina kåkar!

Rekommenderar er starkt att göra samma sak!

Ni kommer inte att ångra er!!

http://blogg.svenskfast.se/boende/stigande-bolanerantor/

JAG SKA KÖPA MÅNGA FASTIGHETER. Göra dom till asylboenden. Räknar med dra in 10miljoner minst första året. Med fler och fler fastigheter med åren så ska jag sätta 100mille om året och köra bilar med äkta färsk koläder doft, jag kommer spreja fastigheterna med syntetisk kebabdoft för att locka fler invandrare till mina boenden. Jag ska bli så jävla rik. Sverige är fantastiskt land .

Det här borde vara kriminellt, men det bästa är att man blir hyllad. Och man ses som en bra medmänniska när man gör detta. Hjälper stackars flyktingar

en sak är säker, rik som ett as blir man i detta land om man bara vill

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in