2015-12-28, 19:38
Bannlyst
Är det någon som vet vad som hände med guldpriset 2007-2008? När den kraschen skedde? Hur såg det ut då?
Citera
2015-12-28, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim-reaper
Är det någon som vet vad som hände med guldpriset 2007-2008? När den kraschen skedde? Hur såg det ut då?

Så svårt kan det ändå inte vara att googla på "Gold price chart" och sedan klicka på översta länken.

https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do
Citera
2015-12-29, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Så svårt kan det ändå inte vara att googla på "Gold price chart" och sedan klicka på översta länken.

https://www.bullionvault.com/gold-price-chart.do

Det var svårt igår...lathet när den är som värst.

Ska köpa guld och silver nu, bestämt mig för att köpa i fysisk form. Frågan blir hur mycket ska jag köpa. Funderar på 2.5g guld för att testa hur smidigt det går med leveransen då jag inte befinner mig i Stockholm. Går det smidigt så blir det nog en storbeställning på silvermynt och någon guldtacka. Silvermynt lär ju vara lika bra att ha som investering också.

Skulle det sluta med att man lever i ett post apokalyptiskt Sverige så lär man kunna köpa ett och annat med silver också istället för att släpa runt på massa guldtackor. Lite så jag tänker.

Egentligen så vill man ju ha ett stort valv med guldtackor som i James Bond filmerna. Fast hur det skulle fungera, utan bättre vapenlagar i landet, är en annan femma! Fast och andra sidan, vem skulle bry sig om vapenlagar om det går totalt åt skogen, det blir ju rena djungeln.
Citera
2015-12-29, 12:00
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Skulle det sluta med att man lever i ett post apokalyptiskt Sverige så lär man kunna köpa ett och annat med silver också istället för att släpa runt på massa guldtackor. Lite så jag tänker.
Varför skulle silver och guld vara värt någonting i ett postapokalyptiskt samhälle?
Citera
2015-12-29, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Varför skulle silver och guld vara värt någonting i ett postapokalyptiskt samhälle?

Köpa saker! Köpa någon halvtrasig bil eller annat skrot som någon luffare har på sig som man kan ha nytta av. Typ sånt. Mat, kläder, vapen, vatten!
Citera
2015-12-29, 16:16
Medlem
Citat:
Köpa saker! Köpa någon halvtrasig bil eller annat skrot som någon luffare har på sig som man kan ha nytta av. Typ sånt. Mat, kläder, vapen, vatten!
Varför skulle någon vilja byta en bil mot en klump guld/silver? För att mänskligheten har hittat på att klumpen har ett värde? Tror man på ett riktigt pessimistiskt scenario så handlar man vapen, fysisk olja, konserver o.s.v.

Ingen kommer vilja byta bort riktiga varor mot vad som i grunden är glorifierad sten.
Citera
2015-12-29, 20:33
Bannlyst
Citat:
Varför skulle någon vilja byta en bil mot en klump guld/silver? För att mänskligheten har hittat på att klumpen har ett värde? Tror man på ett riktigt pessimistiskt scenario så handlar man vapen, fysisk olja, konserver o.s.v.

Ingen kommer vilja byta bort riktiga varor mot vad som i grunden är glorifierad sten.

Jo det är sant iofs. Skott lär vara en bra investering att ha då, ammunition av olika slag. Det skulle man kunna köpa saker med.
Citera
2015-12-30, 19:12
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:

Även ett sådant samhälle kommer att fungera som alla andra samhällen i mänsklighetens historia. Vissa samlar på sig ett överskott som de på ett bekvämt sätt vill ackumulera. Dessutom krävs någon gemensam värdesättande för att inte fastna i en alltför klumpig byteshandel. I båda fallen har ädla metaller visat sig kunna fylla de uppgifterna.
Citera
2015-12-31, 08:26
Bannlyst
Beställde silver och guld. Amerikanska silvermynt och en guldtacka. Känns som att det är rätt tid att göra det nu, har en riktigt dålig känsla i magen nämligen.
Citera
2016-01-02, 01:13
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Beställde silver och guld. Amerikanska silvermynt och en guldtacka. Känns som att det är rätt tid att göra det nu, har en riktigt dålig känsla i magen nämligen.
Låter vettigt! Man måste ju heller inte gå all-in, och sedan är det alltid bra att diversifiera sig och inte ha alla ägg i samma korg. Jag menar, bara för att man breddar sig med guld måste man inte gå in 100%. Så det blir nog bra. Har hört rekommendationen några gånger att ha cirka 5-20% av sitt sparande i ädelmetaller.

Själv är jag nyfiken på hur länge guldet kan fortsätta trenda neråt. Folk verkar ha kvar sitt förtroende till dollarn och andra pappersvalutor på bekostnad av ädelmetallerna. Ska bli intressant när nästa finanskris utlöses och se om vi får en rekyl uppåt.
Senast redigerad av Run3 2016-01-02 kl. 01:17.
Citera
2016-01-02, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Låter vettigt! Man måste ju heller inte gå all-in, och sedan är det alltid bra att diversifiera sig och inte ha alla ägg i samma korg. Jag menar, bara för att man breddar sig med guld måste man inte gå in 100%. Så det blir nog bra. Har hört rekommendationen några gånger att ha cirka 5-20% av sitt sparande i ädelmetaller.

Själv är jag nyfiken på hur länge guldet kan fortsätta trenda neråt. Folk verkar ha kvar sitt förtroende till dollarn och andra pappersvalutor på bekostnad av ädelmetallerna. Ska bli intressant när nästa finanskris utlöses och se om vi får en rekyl uppåt.

Det ryktas att en amerikansk recession är på G. Sedan vet man ju inte om sådana rykten är värda att ta på allvar. Men jag tycker det känns rimligt.
Citera
2016-01-02, 11:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Det ryktas att en amerikansk recession är på G. Sedan vet man ju inte om sådana rykten är värda att ta på allvar. Men jag tycker det känns rimligt.
Ja, precis, det verkar som att allt mer tyder på att det är nära nu. Därför tycker jag att det är intressant att ädelmetallerna fortsätter dala neråt, trots att det borde vara nu som folk förbereder sig. Men jag antar att det helt enkelt är så att folkmassan tror på FED när de säger att USA är på väg in i en ny högkonjunktur (efter deras längsta återhämtning i historien).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in