• 1
  • 2
2015-12-31, 17:24
Medlem
4N0NYMs avatar
Min macbook pro 15" från 2010/11 hängde sig igår så jag höll inne startknappen för att stänga ner. Idag när jag starta datorn och skrev in lösenordet stod den och laddade i över 30min (fastnade på hälften laddat) så jag höll inne startknappen ytterligare en gång. När jag nu startar den kommer jag till lösenordet och när de är skrivet laddar den till ca hälften för att sedan stänga av sig.
Jag är tyvärr kass på datorer och vet inte ens vilken version av OS jag kör men det var ett bra tag sedan jag uppdaterade det iaf..

Någon som haft liknande problem/vet hur man åtgärdar?
Citera
2015-12-31, 17:29
Avstängd
Funkar den normalt med enbart nätsladd?
Citera
2015-12-31, 17:32
Medlem
tzjs avatar
Starta datorn med shifttangenten nedtryckt. Återkom med resultat.
Citera
2015-12-31, 17:47
Medlem
Weckheczs avatar
Formatera om och skaffa gentoo.
Citera
2015-12-31, 17:53
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Funkar den normalt med enbart nätsladd?

Hur menar du? Tror ej det är batteriet

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Starta datorn med shifttangenten nedtryckt. Återkom med resultat.

Testade precis 2ggr, händer inget.

Citat:
Ursprungligen postat av Weckhecz
Formatera om och skaffa gentoo.

Vill helst undvika att formatera om den
Citera
2015-12-31, 19:09
Medlem
4N0NYMs avatar
Verkar som formatera är enda alternativet?

Jag är dock rädd för att det är hårddisken som börjar ge sig (vild chansning) och då spelar de ju ingen roll om jag formaterar om datorn.
Citera
2015-12-31, 20:58
Medlem
låter som när frugans macbook pro började hänga sig, var hårddisken som gett sig, som tur var säkerhetskopierade hon mkt över på en extern hårdisk nån månad innan
Citera
2016-01-01, 11:07
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
låter som när frugans macbook pro började hänga sig, var hårddisken som gett sig, som tur var säkerhetskopierade hon mkt över på en extern hårdisk nån månad innan

Funderar på att lämna in den för byte till SSD. Har dock flera foton mm som försvinner nu

Edit. Ser att de finns guider på hur man byter hårddisk på nätet och funderar därför på att utföra bytet själv. Hur går jag tillväga när bytet är klart? OS ligger ju på gamla hårddisken så hur installerar jag det nya? Skiva?
Senast redigerad av 4N0NYM 2016-01-01 kl. 11:36.
Citera
2016-01-01, 12:31
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4N0NYM
Funderar på att lämna in den för byte till SSD. Har dock flera foton mm som försvinner nu

Edit. Ser att de finns guider på hur man byter hårddisk på nätet och funderar därför på att utföra bytet själv. Hur går jag tillväga när bytet är klart? OS ligger ju på gamla hårddisken så hur installerar jag det nya? Skiva?

Internet-återställning: https://support.apple.com/sv-se/HT201314
Citera
2016-01-01, 13:38
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4N0NYM

Öppna och ta ut den gamla disken fysiskt. Formatera inte. Det finns folk som jobbar med dataåterskapning som är sjukt grymma på sånt.
Citera
2016-01-01, 13:52
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Internet-återställning: https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Tack, ska kika på detta

Citat:
Ursprungligen postat av SSG90
Öppna och ta ut den gamla disken fysiskt. Formatera inte. Det finns folk som jobbar med dataåterskapning som är sjukt grymma på sånt.

Ok. Tänkte köpa en "hårddiskkabinett" för att testa om jag kommer åt filerna den vägen. Fungerar inte det så lämnar jag in skiten till ett proffs
Citera
2016-01-01, 13:57
Medlem
4N0NYMs avatar
Är detta en prisvärd SSD? Och ännu viktigare, passar den i min macbook?

https://www.dustinhome.se/product/50...lus?ssel=false

Sen behövs det verktyg. Någon som vet om man behöver verktyg utöver dessa:

https://www.dustinhome.se/product/50...lar?ssel=false
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in