Citat:
Ursprungligen postat av
Carbuncle
Det är väldigt enkelt: Det finns inga stabila priser i Sveriges bostadsbubbla eftersom priserna (och lånen) är så höga att de endast kan hållas uppe genom en kraftig prisökning. Om man inte kan räkna med en prisuppgång (möjlighet att både kunna bo flott och tjäna pengar) så är dagens priser (och lån) absurt höga. Ingen kommer att vilja leva med pressen av att ha dessa absurda lån bara för att den förra bolånetorsken betalade lika mycket. En stabil bostadsmarknad, med stabila priser, finns alltså inte. Antingen går det rakt uppåt eller rakt nedåt. Ja, bostadsmarknaden i Sverige är binär.
Du förutsätter att människor lånar mer än de anser att bostäderna är värda för att de planerar att sälja med vinst. Har du något stöd för detta?
Citat:
Detta är vad jag är säker på. Om du är säker på att folk kommer att vilja betala 20.000 spänn i månaden för resten av livet i bostadskostnader så är det säkert bra för ditt välbefinnande.
20 000 i månaden är ingen ovanlig hyra, inte i Sverige och definitivt inte i andra länder. Vad jag svarade på var påståendet att det skulle vara absurt att tro att hushåll kan betala av ett lån på fem miljoner. Det är inte absurt, det är fullt genomförbart för väldigt många.
Citat:
Du verkar dessutom säker på att bankerna kommer att tillåta att inflationen äter upp lånen utan att de höjer räntan för att kompensera den. Vilken nationalekonomisk skola har du hämtat dessa märkvärdiga idéer ifrån?
Mina exempel använder det uttalande inflationsmålet på 2% samt en realränta mellan 1 och 3 %, vilket (enstaka kortare perioder exkluderade) representerar det spann som realräntan legat på de senaste 40 åren ganska bra, och de senaste 20 åren har den inte gått över 4 %, så jag känner mig ganska bekväm i att stå fast vid den.
Vill du att vi använder oss av andra värden kan vi förstås göra det. Vad anser du vara en mer rimlig realränta, och varför?
Citat:
Jag är dock säker på att ingen kommer att vilja betala dessa höga priser om man inte kan räkna med en vinst i slutändan. Även om man har "råd" med det. Inte heller tror jag att bankerna kommer att låna ut pengar till bolånetorskarna så att de har "råd" om marknaden utvecklas utan värdeökningar. Men du får tro vad du vill. En hint som kanske vederlägger ditt önsketänkande kunde vara siffrorna som cirkulerar i tråden om att 25 % av bolånetorskarna går i konkurs om bolånens kostnader stiger med 3.000 spänn i månaden...
Ingenstans står det att en fjärdedel av svenskarna med bolån skulle gå i konkurs om räntekostnaderna steg med 3 000 kronor i månaden. Det är en oärlig representation av vad som står i länkarna som angivits som källa till siffrorna. Det står att en fjärdedel av bostadsägarna skulle flytta om deras boendekostnader steg med 3 000 kronor per månad, men det inkluderar exempelvis pensionärer som betalat av sina bolån för länge sedan och lever på pensionen som täcker driftkostnaderna.
Har man en miljon i lån motsvarar 3 000 kronor mer i månaden 3,6 % högre ränta än i dag, det vill säga 5 % totalt. Det finns ingen som får ta lån på en miljon om de inte klarar 5 % ränta. Ju större lån man har, desto mindre sannolikhet är det att man skulle "gå i konkurs" om räntan steg så att deras räntekostnader ökade med 3 000 kronor.
Tar vi det nyss nämnda lånet på 5 000 000 kronor så motsvarar det en räntehöjning ā 0,72 %. Tror du att det finns någon bank som lånar ut pengar till någon som går i konkurs om räntan stiger till strax över två procent?
Det innebär att den största risken om räntekostnaderna steg med 3 000 kronor i månaden finns bland dem med lägre lån. Men det skulle kräva att räntan steg otroligt mycket (till nio procent om man har en halv miljon i bolån).
Tesen att de höga priserna gör att 25 % av låntagarna skulle gå i konkurs om räntekostnaderna steg med 3 000 kronor i månaden är alltså inte bara direkt felaktig, den är dessutom orimlig eftersom att de aldrig hade blivit beviljade lånen med en så pass tight privatekonomi.