2015-12-31, 00:18
Medlem
ColaKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Stefans svar är lite som man kan vänta sig en politikers svar. Frågan om damfotboll handlar som ni mycket väl vet om intresse, går intresset upp kommer lönerna att stiga PUNKT. Tramset att P15 vinner över damlandslag är bara tröttsamt, det handlar inte om det. Flick och damfotboll är här och kommer att stanna, det får ni manliga män leva med och bevakningen kommer att öka successivt, likaså lönerna.
Bara en sån sak som att FIFA 16 är släppt med damlag är ett bevis på att grytan kokar!!

Jag tror inte någon säger emot dig angående om lönerna bör stiga ifall intresset för damfotbollen ökar. Tar man sig en titt på exempelvis publiksnittet i damallsvenskan så ser man klart och tydligt att snittet tyvärr stått ganska stilla sedan 2003 (ligger runt 900).

Man måste börja bygga från grunderna om man vill öka intresset för damfotbollen. Om betydligt fler tjejer börjar spela fotboll i unga åldrar och föreningar vågar satsa på tjejer i ungdomsåren så tror jag man kan höja kvaliteten (i spelet) på sikt.
Citera
2015-12-31, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja och det är väl jättebra då.
Haha, åtminstone bättre än hur det var förra året. Nästa år blir all time high för damfotbollen.
Citera
2015-12-31, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Att gå in i detalj på vilka ekonomiska faktorer som är avgörande för en fotbollsspelares slutinkomst och vilka åtgärder som går att genomföra på statlig väg, samt vad konsekvenserna av detta skulle bli, kanske inte är idealiskt när man skriver till ett barn. Jag märker att du duckar för frågan.

Att helt enkelt konstatera "herrfotbollen drar in mer pengar" är ju ett väldigt tomt och meningslöst konstaterade, eftersom mängden pengar inte beror på spelarnas absoluta prestationer, utan handlar helt och hållet om vilket intresse som finns hos allmänheten.

Först och främst så tycker jag det var ett bra svar på frågan till 9-åringen.

När det gäller lön i herr- kontra damfotboll så kan man väl säga att om det är sporten som driver intresset så kan man ju onekligen gå och kolla se P15 lagen spela motvarandra och få mer fotboll för pengarna än damlandslagskamperna. Det där är ju ett problem som är svårt att komma runt... Rimligen borde i så fall låta herrar och damer spela i samma ligor, så får väl kvinnorna som kvalificerar sig för champoins league herrlag få lika bra betalt som deras manliga motsvarigheter. Tror det dock kommer vara få som gör det, närmare 0 faktiskt.
Citera
2015-12-31, 00:38
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Stefans svar är lite som man kan vänta sig en politikers svar. Frågan om damfotboll handlar som ni mycket väl vet om intresse, går intresset upp kommer lönerna att stiga PUNKT. Tramset att P15 vinner över damlandslag är bara tröttsamt, det handlar inte om det. Flick och damfotboll är här och kommer att stanna, det får ni manliga män leva med och bevakningen kommer att öka successivt, likaså lönerna.
Bara en sån sak som att FIFA 16 är släppt med damlag är ett bevis på att grytan kokar!!
Högre kvalité = Högre intresse. Är det svårt att få ihop det?

Varför tror du fler kollar på Champions League än herrallsvenskan? Ska svenska lagen böla över orättvisa?
Citera
2015-12-31, 00:43
Medlem
Löven borde nog inse att frågan löses av sig självt i framtiden. Det kommer inte att finnas kvinnliga fotbollsproffs. Det kommer inte att finnas kvinnliga fotbollspelare om sisådär 15 år. Detta under förutsättning att bara Löven får regera. Med den accelererande invandring av sunnimuslimer vi nu ser och då dessa är betydligt konservativare islamister än tidigare invandrare, kommer fotboll att förbjudas för kvinnor. Och innan så sker kommer kvinnlig fotboll att anses så provocerande mot de nyanlända att Emilia med sina kompisar föreslås ägna sig åt andra aktiviteter på fritis som tex niquabknyppling.
Citera
2015-12-31, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Högre kvalité = Högre intresse. Är det svårt att få ihop det?

Varför tror du fler kollar på Champions League än herrallsvenskan? Ska svenska lagen böla över orättvisa?
Nej, svenska lagen ska inte böla, de är överbetalda redan som det är. Intresset för damfotboll är jag övertygad om kommer att öka successivt. Intresse handlar inte bara om kvalitet, fart och styrka. Fotboll är ett större spel än så. Intresset bygger man genom skapa rivalitet, förväntningar och publicitet. Att jämföra dam herrfotboll rakt av är efterblivet, i vilken annan idrott gör man det.
Citera
2015-12-31, 00:54
Medlem
Att en damfotbollspelare skall tjäna lika mycket som en herrfotbollspelare är lika realistiskt som att Åsebro IF ger löner i nivå med FC Barcelona...
Citera
2015-12-31, 00:55
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Damlandslaget i fotboll blev ju ägda av ett gäng p15 i från Stockholm för någon månad sedan.

http://nyheteridag.se/damlandslaget-i-fotboll-forlorade-med-3-0-mot-p15-lag-fran-stockholm/

Kan det vara därför damfotboll inte blir någon grej?
Dom måste ju göra skäl för lönen och öva också!

Hahaha... Då kan vi med logik hävda att P15 skall lyfta feta proffslöner
Då får vi ändå en snabb kolaps av den drivna idrottsrörelsen här. Som redan förlorat sin heder och värdighet i politiceringens namn.
Citera
2015-12-31, 00:59
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Nej, svenska lagen ska inte böla, de är överbetalda redan som det är. Intresset för damfotboll är jag övertygad om kommer att öka successivt. Intresse handlar inte bara om kvalitet, fart och styrka. Fotboll är ett större spel än så. Intresset bygger man genom skapa rivalitet, förväntningar och publicitet. Att jämföra dam herrfotboll rakt av är efterblivet, i vilken annan idrott gör man det.
Det är ju damfotbollens egna ansvar att skapa detta. Det handlar inte om orättvisa. Det är inte orättvisa om de själva är passiva.

Det är en helt annan sak att vara herrspelare mentalt sett. Tex. kan du bli rejält sågad i pressen, medan det är helt annan ton mot damspelare. Det krävs ju sina nerver att spela ett stockholmsderby inför 45 000 åskådare.

Förresten, blir man fotbollsproffs för att bli rik?
Citera
2015-12-31, 00:59
Medlem
ulvvfs avatar
Jag har alltid sagt att idrotten är ett bra exempel på vad feministerna menar med jämställdhet. För det är ganska så uppenbart att inom idrotten så tjänar kvinnor överlag mer än en lika bra man, ändå klagar de på ojämställdhet. Jag har aldrig fått ett vettig svar på det ifrån en feminist.
Citera
2015-12-31, 01:06
Medlem
Scrip7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vad föreslår du att man ska göra när man får den här typen av frågor från en idealistisk nioåring? Och vad föreslår kvinnohataren i trådstarten?
Får man det i ett brev till sig så är det bara att ignorera det och inte svara överhuvudtaget. Får man det frågat till sig personligen så kan man antingen säga att man inte är insatt i ämnet eller att säga sanningen, att damfotboll är inte lika populärt och generar inte lika mycket pengar som herrfotbollen och därmed är pengarna mindre för damspelarna.
Citera
2015-12-31, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/article22018357.ab

Citat:
Emilias och Stefans brev

Emilia Öhbergs brev:

Hej Stefan! Jag undrar varför inte tjejer och pojkar får lika mycket lön i fotboll och innebandy. Pojkarna får ju mer än tjejerna. De borde få lika mycket, för jag vill bli fotbollsproffs när jag blir stor. Jag undrar om det går att ändra på det.

Hälsningar Emilia Öhberg. Jag är nio år.

Stefan Löfvens svar:

Hej Emilia.
Tack för ditt brev. Det är roligt att läsa att du vill bli fotbollsproffs, det ville jag också när jag var liten.
Du undrar varför killar får mer i lön än tjejer inom fotboll och innebandy och om det går att ändra på det. Jag håller med dig om att det är väldigt orättvist att tjejer och killar tjänar olika mycket trots att de arbetar med samma sak. Sveriges regering är en feministisk regering vilket innebär att vi har fokus på jämställdhet i allt vi gör. Jämställdhet innebär att tjejer och killar ska ha samma möjligheter. Lika lön för lika arbete är en viktig del av vårt jämställdhetsarbete.
Tack igen för ditt brev och lycka till med idrottandet!
Vänliga hälsningar Stefan Löfven

Så Stefan Löfven tycker alltså att damfotbollen som drar in mindre pengar än herrfotbollen gör skall ha samma löner?

Med andra ord så ska en säljare som säljer mycket mindre än en säljare som säljer sjukt mkt ha samma lön för de utför ju exakt samma arbete, hur tänker denna karl egentligen?

Han borde ha svarat att det är rättvist att tjejer får mindre betalt för att spela fotboll än killar får. För att det är en naturlag. Sagt som det var helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in