2015-12-31, 01:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja han tål att nämnas i sammanhanget om man inbillar sig att nekandet visar på oskuld när det finns DNA-bevisning.

Han skäms och åter skäms att han brev tagen på bar gärning.
Om han har förstånd till det, men jag tvivlar på att han inser vad han gjort.
Han förtänger all och låtsas inte veta något.
En dåre vill nog många kalla honom.
2015-12-31, 01:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Lyssnar precis på förhöret med Helena Eriksson. Just IB:s dna på trosan kördes inte genom LCN-metoden eftersom det fanns så mycket dna från Lisa där.
Helt korrekt. Mindre mängd, huvuddelen Lisas, det kördes däremot flera ggr. men inte specialanalys. Tack.
2015-12-31, 01:44
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Mitt fetande.

Just det GJ har ingen förklaring på detta och det har hans dotter Victoria inte heller.

Lyssna på GJs "förklaring" i hans vittnesmål på rättegången, han "kommer inte ihåg" varje gång han tillfrågas angående om hurvida han lämnade godset kort tid efter han kom dit för att åka till hans Gum gård. Samma gäller Victoria Js vittnesmål.

Ta och lyssa på båda vittnesmål!

http://www.xn--rttegng-5wan.se/lisa-holm-blomberg/

Gustav Jönsson, Vittne, Inspelning 6, 20643333.mp3 (18,8 MB)

Victoria Jönsson, Vittne, Inspelning 7, 20643452.mp3 (6,8 MB)

Ja vad ska man säga om att åklagaren använder sig av vittnen med total minneslucka! Jag fattar att det inte är helt enkelt att vittna i domstol. MEN, Han säger att det kan vara arrendatorns bil. Och han säger att vore det litauernas bil hade han inte reagerat, eftersom han känner igen deras bil. Men med lite lockande o pockande får åklagaren fram att det är en ljus bil han sett vid ladan strax före 7 och att det skulle kunna vara deras bil.. Men hur ska det bli trovärdigt när han inte har en aning om vad han gjort senare på kvällen. Han har ingen aning om han sett klart Formel 1 loppet eller inte, han vet inte om dom åkte till Gum o bytte om. Han vet inte om han sett nån utanför litauernas hus och han vet inte om han isåfall hälsat på någon. I de två eller tre första förhören säger han att dom åkte hem vid 22. Nu i tingsrätten säger han kl 20.

Och ännu värre är det med fröken Victoria. I dom två eller tre första förhören har hon inte sett någon moped, ej heller någon bil vid ladan. Sen säger hon att hon minns att GJ sagt något om en moped . Nu i tingsrätten kan hon "erindra"sig att hon sett mopeden själv och ljus bil. Det är i vilket fall som helst vad tingsrätten utläser av hennes vittnesmål. Inte heller Victoria har en susning om vad dom gjort under kvällen, alltså inte ens ett hum om när/hur/vart dom åkte efter att dom lämnat huvudbyggnaden. Hon vet heller inte om det är lördag eller söndag hon pratar om.

Sen har vi den andra sonen Henrik som berömmer sig om att vara så uppmärksam. Han har inte sett någon bil vid ladan, men han har heller inte sett någon moped vid cafét. Så får han då några frågor om mopeden? Nej det får han inte, det verkar viktigarena med att han ingenting sett alls.

Jag skulle inte sagt något om det hade varit vilken dag som helst. Men en 17-årig tjej är försvunnen. En tjej som skulle åka över Herr Godsägarens marker och dom vittnar i en domstol. Dessutom har Lena Svedung från cafét ringt till herrgården, talat med AJ och frågat om dom sett Lisa under kvällen och berättat att hon är försvunnen.

Att man då inte kan dra sig till minnes vad man gjort på den aktuella kvällen är högst märkligt. Det blir ännu mera märkligt när inte NÅGON av de andra 6 personerna kan tala om vad GJ o VJ gjort under kvällen och om dom lämnat huvudbyggnaden eller ens mellan tummen och pekfingret kan tala om när dessa två lämnat för hemfärd.

Om inte på kvällen, så nog faan nästa dag (måndag) hade man väl frågat sig själv vad man gjort och frågat dom andra om tidsuppgifter ifall man nu inte kom ihåg nåt. Med tanke på att kunna vara till hjälp i utredningen om Lisas försvinnande. Men vad vet jag, dom kanske har som vana att inte säga hej då till sina föräldrar,
farföräldrar och gäster. Ja märkligt är det i alla fall.

Så vad tyckte då tingsrätten om dessa uppfriskande förhör? Ja man tyckte tydligen det var helt OK att inte minnas någonting alls. Det primära tycks ju ha varit att den ljusa bilen vid ladan passade in i åklagarens framställan, med tidsuppgifter och allt annat. För hade inte bilen varit vid ladan, så kanske inte heller NB varit vid ladan. Tidsaspekten hade i vart fall blivit svårare att leda i bevis.

Ser man sen att tingsrätten dissar Arnes frus vittnesmål, som hon i förundersökningen bedömer sig vara 99% säker på, vet man inte om man ska skratta eller gråta.

Tar man nu dessa vittnesmål och plussar på med den alldeles skandalösa fotokonfrontationen .
https://minfil.org/Tdw8kdb4b6/FOTOKONFRONTATIONEN.jpg

Så kan jag inte förstå dom som höjer denna utredning till skyarna.
2015-12-31, 01:46
Medlem
Han NB är både klantig och inte smart då han lämnat så mycket blod och DNA efter sej att utredarna säger att det är omöjligt att alla blodbesudlingar har uppkommit om det inte varit kontakt mellan NB och Lisa.Och han fortsätter spela dum och nekar till allt. Det är en av dom mest korkade mördare jag varit med om i historien. Dom flesta antingen erkänner eller lämnar någon slags version,men denna dumma man nekar till allt och det blir bara löjligt med alla DNA träffar.
2015-12-31, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Undrar i så fall varför de missade att överföra dna från AB när de ändå höll på. Det hade ju blivit den "enklaste lösningen"; gästarbetande litauer som ingen skulle sakna, enligt vissa konspirationsanhängare här i tråden.

Ja, eftersom "polisen bara inriktade sig mot litauerna" så hade den varianten varit enklare att förstå om spåren pekat mot ALLA tre litauer.
Nu gjorde inte spåren det utan de pekade enbart mot NB.

Spår av okänd DNA var "noll, noll och noll."
2015-12-31, 01:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, man blir nästan skräckslagen när man tänker på vilket avancerat uppdrag de klarat av, dessa "planterare". Och allt detta invecklade arbete för att sätta dit en Litauisk snickare som inte gör något väsen av sig? Är det här en av alternativvarianterna som Rönnbäck tror på, på fullt allvar,? Eller rättare sagt - vill få andra att tro. Går inte bra!
Ja, det ska till väldigt mycket förklaringar i en lång kedja som är trovärdig likaväl vs vittnen som sett NBs bil och inget alibi har han.
NFC? Polisen? Forensiker? Sjukvårds- och labpersonal vid häktet? Här krävs en väldigt omständig sammanhängande kedja.
The invisible man? Den som utan att avsätta spår eller iakttas av vittnen har ett sånt horn i sidan på NB att en 17-åring mördas och dess innan anskaffat NBs blod inklusive IBs sekret?
... utöver blodbilden då vid upplösta tröjor, sårskorpor eller vad det nu kan röra sig om som ska motsvara trovärdig mängd på alla kläderna som duttats på.

Ja - rock on. Den som känner sig manad kan väl berätta detaljerna trovärdigt.
2015-12-31, 01:51
Medlem
Däremot håller jag inte med åklagaren om att han NB var ute efter att döda.Jag tror han var ute efter att sexuellt våldföra sej på lisa och få njutning,men att hon gjorde så mycket motstånd och dessutom så kände hon igen honom,och därför blev han tvungen att strypa och mörda henne..
2015-12-31, 01:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
......
Så kan jag inte förstå dom som höjer denna utredning till skyarna.

Jag förstår dem - fullständigt. Utredningen visar på ett exemplariskt, välgjort, systematiskt och noggrant polisarbete. Tycker man annat är det snarare för att man har sina sympatier hos gärningsmannen.
2015-12-31, 01:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ja vad ska man säga om att åklagaren använder sig av vittnen med total minneslucka!
Hahaha, det var roligt. Total minneslucka. Du pratar sen om Gustavs dotter igen som du själv kallade Veronica sist. Undrar hur långt du skulle ta dig i ett vittnesförhör.
2015-12-31, 02:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag förstår dem - fullständigt. Utredningen visar på ett exemplariskt, välgjort, systematiskt och noggrant polisarbete. Tycker man annat är det snarare för att man har sina sympatier hos gärningsmannen.
Psst. DNA-experten, fd ÅK Johanna Björkman vill prata med dig. Hon pratade om FU innan TR-domen.

Citat:
Man ska aldrig spekulera, men min personliga uppfattning är att åklagaren i fallet gjort ett gediget jobb att presentera en förundersökning som innehöll få luckor eller rimliga tvivel. Försvaret ska å andra sidan lyfta upp just sådana aspekter som skulle kunna tyda på alternativa gärningsmän eller alternativa hypoteser. Jag uppfattade att försvaret väckte tvivel, men frågan är om de var rimliga. Det får domstolen avgöra nu.
https://brottsplatssverige.se/chatta-med-johanna-bjorkman/

Gillar denna mening:
Citat:
Jag uppfattade att försvaret väckte tvivel, men frågan är om de var rimliga
Senast redigerad av develi 2015-12-31 kl. 02:43.
2015-12-31, 02:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det ska till väldigt mycket förklaringar i en lång kedja som är trovärdig likaväl vs vittnen som sett NBs bil och inget alibi har han.
NFC? Polisen? Forensiker? Sjukvårds- och labpersonal vid häktet? Här krävs en väldigt omständig sammanhängande kedja.
The invisible man? Den som utan att avsätta spår eller iakttas av vittnen har ett sånt horn i sidan på NB att en 17-åring mördas och dess innan anskaffat NBs blod inklusive IBs sekret?
... utöver blodbilden då vid upplösta tröjor, sårskorpor eller vad det nu kan röra sig om som ska motsvara trovärdig mängd på alla kläderna som duttats på.

Ja - rock on. Den som känner sig manad kan väl berätta detaljerna trovärdigt.

Vem ska mäkta med att skriva den tegelstens-thrillern? Att få samstämmighet i olika händelseförlopp, detaljer, vittnesuppgifter och med samtlig personal i utredningen inblandade. För att få allt att stämma så krävs ganska mycket..energi och fantasi?
Upplägget låter avancerat som i Da Vinci koden, boken kanske kan heta "La Rönnbäcks koden".
2015-12-31, 02:11
Bannlyst
Citat:

Att vissa kan blunda för fakta och bevis och även vittnen och en god utredning tycker jag verkar som dom inte orkat läsa FUP och alla handlingar samt lyssnat på vittnesmål tyder bara på en sak.
Dom orkar inte läsa igenom allt.
Logist tänkande måste man också ta med i bilden, som vissa saknar.
En dåre handlar inte på samma sätt som en något sånär normal person.
Därför finns endel frågetecken då det är en sjuk person sombegått mordet, och har inte har normalt IQ till att handla logiskt efter ett vannsinigt mord på en ung flicka.
Men det finns ju många dårar i samhället, och dom kanske skyddar folk som är som dom själva.
En Polis sade en gång till mig under älgjakt, om folk viste vilka dårar som går lösa ute i samhället så skulle dom inte våga sig ut, obeväpnad.
Rövarhistorier och sagor hör inte hemma här om ett tragiskt mord på en liten flicka.
Dessutom bör respekt visas mot de anhöriga.
Senast redigerad av HYDRA2016 2015-12-31 kl. 02:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in