2015-12-30, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjeg01
Statsobligationsräntor i långa löptider (5 och 10 år) har stigit kraftigt under de 2 senaste månaderna, bl a pga. av flyktingvågen till Sverige. Stigande boräntor kommer ihop med höjda skatter inkl slopat eller minskat ränteavdrag vara en giftig cocktail för bomarknaden.

Börsen toppade i början av 2015. Enligt Robert Schiller, en av världens 100 främsta nationalekonomer, och ekonomipristagare till Nobels minne, kraschar bostadsbubblor i genomsnitt 2 år efter börsen toppat.

Hur vet du detta? Förklara det du just skrev "stigande boräntor ihop med höjda skatter inkl slopat eller minskat ränteavdrag vara en giftig cocktail för bomarknaden." HUH? VARFÖR?

Börsen toppade i början av 2015? relativt vad? Hur kraschar bostadsbubblan pga det och varför?
2015-12-30, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Har du hört talas om Google? Inflation på 2% räcker knappt i dagens ekonomi. Det finns studier på att de bör ligga runt 6-8% för att vara effektiv. Läs mer om Phillips kurvan

Varför inte 9%?
2015-12-30, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Inflation på 2% räcker knappt i dagens ekonomi.

Berätta, vad för nivå ska det vara?
2015-12-30, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
Var inte så säker på det. Jag är själv på jakt efter bostadsrätt men räntorna kommer ju stiga så sakta över en längre tid så de flesta kommer nog vänja sig allt eftersom med de högra räntorna. Dvs inga chock höjningar.
...

Men lånen är fortfarande konstanta. Stiger räntorna långsamt svälter man ihjäl familjen. Går de fort upp så avrättar man dem.

Men utfallet är fortfarande detsamma.

Stigande räntor kommer på dagens osäkra marknad att skapa en ännu större osäkerhet och köparna är ofta inte kompletta idioter att man köper under ett prisfall. Det är en anledning för bankerna att ytterligare höja räntan (enligt dagens modell) och bubblan rivs upp fortare och fortare.
2015-12-30, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Sturarna-Old
Hur vet du detta? Förklara det du just skrev "stigande boräntor ihop med höjda skatter inkl slopat eller minskat ränteavdrag vara en giftig cocktail för bomarknaden." HUH? VARFÖR?

Börsen toppade i början av 2015? relativt vad? Hur kraschar bostadsbubblan pga det och varför?
Tillåt mig att förklara:
Stigande obligationsräntor -- Stigande boräntor
Stigande boräntor --> Mindre resurser i mikroekonomin
Höjda skatter --> Mindre resurser i mikroekonomin
Slopat ränteavdrag --> Mindre resurser i mikroekonomin
Minskat ränteavdrag --> Mindre resurser i mikroekonomin
Mindre resurser i mikroekonomin --> Mindre konsumtionsutrymme
Mindre konsumtionsutrymme --> Mindre efterfrågan på bostadsmarknaden
Mindre efterfrågan på bostadsmarknaden --> Lägre priser på boende.

Lån = hävstångseffekt på allt ovanstående. Vad som förloras i hastighet vinns i kraft.
2015-12-30, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-ex-poo
Tillåt mig att förklara:

Lån = hävstångseffekt på allt ovanstående. Vad som förloras i hastighet vinns i kraft.

Mjae...det där låter som hokus pokus, jag bryr mig inte om dina formler.

Ekonomi=människor
2015-12-30, 01:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Men lånen är fortfarande konstanta. Stiger räntorna långsamt svälter man ihjäl familjen. Går de fort upp så avrättar man dem.

Men utfallet är fortfarande detsamma.

Stigande räntor kommer på dagens osäkra marknad att skapa en ännu större osäkerhet och köparna är ofta inte kompletta idioter att man köper under ett prisfall. Det är en anledning för bankerna att ytterligare höja räntan (enligt dagens modell) och bubblan rivs upp fortare och fortare.

Allt tyder på att vi kommer ha mycket låga räntor under överskådlig tid. Högre räntor leder dessutom i regel till högre inflation och det leder i sin tur till att lånets realvärde sjunker.
2015-12-30, 01:33
Medlem
Pirre77s avatar
Citat:
De som oroar sig mest för höjda bolåneräntor är unga vuxna i åldrarna 18 till 30. Bland dem svarar 19 procent att de är oroliga för en ökning. De minst oroliga finns i åldersgruppen 51-65 år, bland dem är motsvarande siffra endast 14 procent.

Hatar verkligen journalister som uttrycker sig såhär. 19% kontra 14% mellan de mest och minst "oroliga" och reporterhelvetet slänger in ett "endast" inför den senare gruppens siffra. Det skiljer för fan bara FEM procentenheter ditt satans stolpskott! Hade den första gruppens svar bestått av 60% oroliga hade det varit okej med ett "endast" för 14% men inte när det bara skiljer 5%! Jävla sensationsjournalistik som gör att man avfärdar hela artikeln per automatik...

Klart räntan kommer höjas, bara en tidsfråga. Förhoppningsvis är alla som tagit lån på sin bostad + deras bankman medvetna om detta och har höjd i sin buffert/sitt lån.
2015-12-30, 01:33
Medlem
Citat:
Tillåt mig att förklara:

Såhär förklarar man vårt spenderande? LOL LOL....du glömmer bort det mest väsentliga i ekvationen,dvs människor, vi agerar inte enligt dina formler. Praxeologi....
2015-12-30, 01:36
Medlem
Citat:
Tillåt mig att förklara:

Förklara nu istället det fenomenala med att allt blir 2% dyrare, förklara också varför ni inte räknar med bostäder och aktier i denna beräkning.
2015-12-30, 01:46
Medlem
Citat:
Tillåt mig att förklara:

Jag kan inte sluta fnissa, det här är alltså lösningen på alla nationers ekonomiska problem? Kom ni på det här igår? Om inte, varför har du suttit på den här magiska formeln??????
2015-12-30, 01:55
Medlem
Citat:
Mjae...det där låter som hokus pokus, jag bryr mig inte om dina formler.

Ekonomi=människor

Citat:
Såhär förklarar man vårt spenderande? LOL LOL....du glömmer bort det mest väsentliga i ekvationen,dvs människor, vi agerar inte enligt dina formler. Praxeologi....

Citat:
Förklara nu istället det fenomenala med att allt blir 2% dyrare, förklara också varför ni inte räknar med bostäder och aktier i denna beräkning.

Citat:
Jag kan inte sluta fnissa, det här är alltså lösningen på alla nationers ekonomiska problem? Kom ni på det här igår? Om inte, varför har du suttit på den här magiska formeln??????
Dina inlägg talar för att du inte förstod vad jag svarade på. Läs vad jag svarade igen, långsam.t

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in