2015-12-29, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbumona
Att 15 procent inte skulle klara en hyreshöjning på 1000kr låter för otroligt. Det kan knappast stämma. Då måste man leva på socialbidrag och då måste man väl tillslut sälja sin bostadsrätt?

Jupp.

Många jag känner pröjsar typ 750-1000kr/månad bara för lite tv-kanaler , spotify och annat jox.För att inte tala om vad bil, båt, sommarstuga och thailandsresa kostar.
Ett par vanliga jeans kostar ju typ tusen spänn.

Det är bs att så många inte skulle klara 1000kr.
2015-12-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Sturarna-Old
Alla ni som kan makroekonomi och begriper penningpolitik. Varför är ni sådana sadister? Ni låter alltid verkligheten drabba folket först, sen sitter ni och säger "Det visste vi väl" Kan ni inte förvarna någon gång?
Jag skulle uppskatta om ni på förhand berättade ifall Sverige behöver 53 eller 49% export, varför det är bra med 2% inflation eller om reporäntan ska vara -0,5 eller +0,5. för mig som glad amatör framstår det som att ni inte har en susning.

Inflationsmålet på 2% är rent hittepå av ekonomer som drivs av ideologier och tyckande.
Vilken inflationsnivå som är "bäst" beror helt på läget för tillfället, vilket tyvärr betyder att man oftast bara kan vara efterklok och tänka att vi borde hållit nere eller uppe inflationen.
När nationalekonomer uttalar sig så är det deras åsikter vi får och ingenting annat.
2015-12-29, 22:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Can-i-bus
Bostadsbubblan förmodar jag att ni definierar som bostadsrättor/villor/radhus etc och inte "höga hyror" eller dylikt för hyresrättsinnehavare.

Att låga räntor och utbud stimulerar höga priser är ganska självklart men jag förstår inte vad massinvandringen har för påverkan? Något förenklat ser jag invandrarna som:

Grupp 1: Invandrare med mycket kapital och bra utbildning
Grupp 2: Invandrare med lite kapital och bra utbildning
Grupp 3: Invandrare med mycket kapital och låg utbildning
Grupp 4: Invandrare med lite kapital och låg utbildning

Grupp 1 & 3 förutsätter ju att de kan casha sin bostad. Om de inte kan dessa är de beroende av lån och även om de har bra utbildning etc tar det ju rätt lång tid att komma in i systemet (få ett jobb, flera års inkomstdeklarationer för att bli kreditvärdig etc). Om de däremot inte är beroende av lån utan faktiskt kommer hit med flera miljoner på fickan kan de ju köpa en bostad och dra upp priserna, men frågan är om det är realistiskt. Om man har säg 15 miljoner undansparat, flyr man då verkligen till Sverige? Borde det inte finnas länder som är mycket attraktivare förutsatt att man har den mängden kapital?

Grupp 4 kan ju inte ha någon chans att köpa någonting i Sverige och grupp 2 borde således ta ännu längre tid innan de har möjlighet att ta ett lån.

Det enda argumentet jag kan se är att invandrarna "tar" alla hyresrätter vilket gör att folk blir tvingade att köpa bostäder även om priserna går emot sunt förnuft men jag har svårt att se hur det skulle fungera i och med bostadsköer etc?

Ja vi ser tydligt att alla som har möjligheter flyr från förorter med mycket invandrare. Det är inget nytt fenomen och även de invandrare som kan flyr från de områdena, inte minst när deras barn växer upp och ska börja i skolan.
2015-12-29, 22:47
Medlem
Reda

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Jupp.

Många jag känner pröjsar typ 750-1000kr/månad bara för lite tv-kanaler , spotify och annat jox.För att inte tala om vad bil, båt, sommarstuga och thailandsresa kostar.
Ett par vanliga jeans kostar ju typ tusen spänn.

Det är bs att så många inte skulle klara 1000kr.

Bil, båt och sommarstuga. Är allt det på krediter då eller kanske belånat på bostaden, vilket verkar vara en trend idag. Allt finansieras med den uppblåsta rikedom som råder!
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-29 kl. 22:57. Anledning: Ordning
2015-12-29, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja vi ser tydligt att alla som har möjligheter flyr från förorter med mycket invandrare. Det är inget nytt fenomen och även de invandrare som kan flyr från de områdena, inte minst när deras barn växer upp och ska börja i skolan.

Du får nog läsa mitt resonemang igen, förstår att "etablerade" invandrare flyr förorterna men mitt resonemang handlade om nyanlända. Om jag var såpass kapitalstark att jag kunde köpa en villa kontakt i Djursholm och jag "flydde" från ett krigsland hade jag förmodligen valt att etablera mig i ett annat land än Sverige.
2015-12-29, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Bil, båt och sommarstuga. Är allt det på krediter då eller kanske belånat på bostaden, vilket verkar vara en trent idag. Allt finansieras med den uppblåsta rikedom som råder!

Jag tror inte det är så uppblåst som många påstår. Det är framförallt i storstäderna som priserna trissats upp men där är även inkomsterna betydligt högre.

Ekonomin blir alltmer global och antalet personer som räknas som medelklass i världen ökar vilket gör att den högkonsumerande andelen ökar.

Trots braskande rubriker om flyktingar, terror och global uppvärmning så menar ju många mer sansade bedömare att vi trots allt har det ganska stabilt i europa. Den låga inflationen gör ju att vi inte har den överhettning i ekonomin totalt sett som vi sett vid tidigare krascher.
2015-12-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Inflationsmålet på 2% är rent hittepå av ekonomer som drivs av ideologier och tyckande.
Vilken inflationsnivå som är "bäst" beror helt på läget för tillfället, vilket tyvärr betyder att man oftast bara kan vara efterklok och tänka att vi borde hållit nere eller uppe inflationen.
När nationalekonomer uttalar sig så är det deras åsikter vi får och ingenting annat.

Så vad är det du säger? De har ingen aning inflationsmålet??? men Reporäntan då? Vad är rätt där då? Exportbalansen? Låt oss reda ut det först, sen kan du/ni förklara det förträffliga med ökad BNP. Borde jag satsa på företag som går bra nu? T.ex flyktingmottagareföretag? Verkar vara en långsiktigt bra investering? Ska jag köpa på lång sikt?
2015-12-29, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Sturarna-Old
Så vad är det du säger? De har ingen aning inflationsmålet??? men Reporäntan då? Vad är rätt där då? Exportbalansen? Låt oss reda ut det först, sen kan du/ni förklara det förträffliga med ökad BNP. Borde jag satsa på företag som går bra nu? T.ex flyktingmottagareföretag? Verkar vara en långsiktigt bra investering? Ska jag köpa på lång sikt?

Jag skulle nog se den typen av företag som en ganska kortsiktig investering med hög risk.
2015-12-29, 23:14
Medlem
Reda

Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Det har vissa töntar väntat på i 10 år nu.

Normal bolåneränta är 5-6% före avdrag. Det ska man klara. Annars ska man inte ha bolån öht enligt min uppfattning.

Tyvärr är läget inte sådant att folk klarar av en sådan ränta utan lever med tanken att den ska vara så här låg för evigt. Du lever tyvärr i en annan verklighet ihop med Kurt-Sune och svenne-i-bananen som är experter inom det du påpekar nämligen hur det bör vara, vilket jag delvis håller med om..
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-29 kl. 23:16. Anledning: Ordning
2015-12-29, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Jag räknar med att dem flesta som äger sina bostäder och ser på hur marknaden stigit sjukligt mycket fortfarande kommer ligga lågt i tron att deras uppblåsta rikedom ska fortsätta i all evighet!

Njut så länge det varar!

Jag räknar med att banken äger de flesta bostäderna. Den som är satt i skuld är inte fri!
2015-12-29, 23:18
Medlem
Det där med guld eller vad det heter? har du hört talas om det? Det sägs att guld fungerat jättebra som investering i flera hundra år, men jag ska alltså inte investera i det? jag ska lyssna till Ingves och makroekonomer?
2015-12-29, 23:20
Medlem
Det verkar som att BNP ökar? Ska jag investera i statliga projekt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in