2015-12-28, 16:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Post-morteM77777|55834174]
Citat:
Tron på Gud har sin grund i att försöka nå vårat ursprung och sanning.
Så långt fine..

Jag antastar inte ditt val och din tro. Däremot är din förmåga att se hela vidden i existensen inte allenarådande varför du inte kan tvinga in alla uteffter din egen begränsade tro då den grundförutsättning som det religiösa livet påbjuder, sedan länge är starkt begränsat.

Du får visa lite respekt för att religionen och därmed trosliv... är och förblir en TROS-UPPFATTNIN. Civiliserade teister.. är full tmedvetna om detta, och klarar in real life, av att leva med ateism.. helt odramatiskt.

Dock ses ovanligt trångsynt attityd här på flashback och du eldar själv upp dig genom att långt, långt i förhand bestämma dig för att "vara utsatt frö krnkthet" , därför kan det vara utfall av att du inte tillräckligt mognat, att utveckla en ödmjukhet och insikt.. i vad diskussion per definition!! handlar om och TÅLA att fröhlla dig lite mjukare , istället för att sitta tvärsäkert och agera som om du besitter en sanning.. och hela världens alla begåvningar.. har fel.

Inse, att din sanningsuppfattning.. kan vara ignorant, skulle.... din egen livstes.. gälla universellt, skulle du ju få se varenda levande på jorden, omedelbart inta t.ex det kristna religiösa levernet, men så är det inte, av mycket goda orsaker.

Det finns betydligt djupare sanningar under ytan, än vad gammal religiös dogma och ritualism och ceremoniell gudsbetydelse, någonsin grävt fram. Detta måste du inse, för att fortsatt framstå som en civiliserad diskussionspartner! Eller får du framstå som en trångsynt jävel, rakt upp och ner... en obildad stackars sate, som ser enbart sin egen subjektiva upplevelse, som icke beskriver de stora livspremisserna.. som kräver otroligt mkt mer än lovrpisande bön och mercy-mercy-be-ordande, det är mer än ord.. som ska till. Respekt.. för att man inte är varken ond, illvillig eller dum, av att ägna sig åt t.ex vetenskap.. eller just inte-lever-med-gud.

Det är din alternative räddare, inte allas. Försök att iaktta lite civilierad respekt, vi lever på 2000-talet, med rätt att ställa kritiska frågor, att balla ur för lite frågor tyder på att någon är omogen, otålig, missunsam, frustrerad, klarar inte av vidsynta soörsmål, samt tror att den äger gudsdefinition.

Så är det ju INTE.

Båda jag och alla andra, troende el ej, är hyfsat insatta i vad gudsbegreppet ur olika religioner, lär handla om.

och du ska inte antasta den harmlösa ateistiska livssynen, den gör inga so helst anspråk, enbart står märkligt förundrad.. över vissa individers krigslust som går i taket, vid ibland minsta ifrågasättande, så om jag inte ber.. inte lovordar din samvaro-med-döda-själar.. om så helgon..

... så ska du respektera det. Basta. För jag ondgör mig inte över din gudsfixering,... jag umgås med folk som inte har på kartan att inte leva ut sin religiositet, men de har en förmåga.. att inte pracka det på mig, utan när vi är tillsammans som vid jul t.ex... då vet de att man inte behöver skrika mig i örat om hur underbar jesus är. de vet, jag vet.. att det är DERAS EGEN UPPLEVELSE, och som tack.. låter jag bli att antasta deras t.ex midnattsmässa där påven är the holy one on earth... vi håller god ton och VET.. varandras olikhet,,, och dem med sina högmässe-livsstil.. slipper glåpord.

Å andra sidan, kan de ta eventuellt uppkomna religiösa hållpunkter med en klackspárk, där det finns mer än esusglorifieranden i rummet eller vid bordet. Det är laidback, moget, vettigt.. sansat.

Men du.. beter dig lite som livetsordpastor.. du får akta dig så du inte får knutbypastorns frenesi att glöda loss här och genimsyra och missförstå varenda lilla sakfråga, igår var du farligt nära.

Du ska TÅLA sakfrågornas, relevans - det är ett ord och skrivforum.. så sluta bespotta, andras klarsyn. och sluta upp med offerkoftefjantet.

Citat:

Alla människor är skapade för att leva i evighet med sin Skapare. Det är snarare människor som vägrar inse detta tack vare sitt högmod som lever i en illusion.
Tet kan tåla att tas med modifikation, det låter tvärsäkert.. och inte alldeles vänligt öppet för annat tänkande och andra känslor...
Citat:

Tro inte att du vet ett skit om mig enbart för att du har läst några inlägg från mig ifrån detta forum där den stora majoriteten består av snorungar och nördar och en och annan idiot som bogomil. Om du vill träffa mig privat går även det att ordna redan nu. Men jag har svårt att tro att någon av er skulle ha mage att träffa upp mig irl … men vem vet.?
Nejnej.. inte ens antytt något åt det hållet. Du är och förblir en person med rätt till din tro.. men så diskuteras inte dig, din tro.. utan religionens sakfrågor och hållpunkter.. t.ex existensen av gud, i denna tråd.. där du duckade snabbt

Men sakfrågan i denna tråd, är inte vad gud är.. utan var han är.

du har lagt fram din syn.. "han finns i dina TANKAR och KÄNSLOR. bara det att, varenda levande... också har tankar o känslor - så frågan hänger i luften. Ännu.

.

Citat:
Jag hade en väldigt vag tro eller ingen tro alls på Gud till en början. Hela mitt liv var endast hat och misär. Men sedan fick jag ett möte … som förändrade mitt liv. Och även synen på vår sanning och existens. Jesus är ingen religion utan en RELATION. Religion is man searching for God; christianity is God searching for man
That´s all right buddy --- inga problem för mig, fortsätt tro, men din sanning är inte universums sanning,.. men för dig stort och fint.

För den skull, ställ dig själv åt sidan,... så slipper du ses som narcissistisk bekräftelsekåt.. detta är ingen församlingslokal, det är diskussionsforum... och jag går inte in här tårindränkt med känslorna som på nålar.. nerver utanför kroppen... vi diskuterar / så kan du ändå! fortsatt tro,medan.. diskussion el ifrågasättanden,,, fortsätter.

det är så det funkar, man måste försöka förstå varför.. gudstron inte kan driva fram och skövla allt i sin väg, fär den där sanningen... den är alltsp ingalunda fastställd, så länge det finns så många som inte alls känner det du känner. Som du sa inledningsvis i ditt inlägg här.

Respekt. Tänk på det. Eller så får du försöka få till munkavle och kväva yttrandefriheten, och då är din livsinställning.. diktatur och vilja till gudsstat. Vill du det?
Citera
2015-12-28, 17:16
Medlem
[quote=Honey.B.Blue|55837814]
Citat:
Ursprungligen postat av Post-morteM77777
Så långt fine..

Jag antastar inte ditt val och din tro. Däremot är din förmåga att se hela vidden i existensen inte allenarådande varför du inte kan tvinga in alla uteffter din egen begränsade tro då den grundförutsättning som det religiösa livet påbjuder, sedan länge är starkt begränsat.

Du får visa lite respekt för att religionen och därmed trosliv... är och förblir en TROS-UPPFATTNIN. Civiliserade teister.. är full tmedvetna om detta, och klarar in real life, av att leva med ateism.. helt odramatiskt.

Dock ses ovanligt trångsynt attityd här på flashback och du eldar själv upp dig genom att långt, långt i förhand bestämma dig för att "vara utsatt frö krnkthet" , därför kan det vara utfall av att du inte tillräckligt mognat, att utveckla en ödmjukhet och insikt.. i vad diskussion per definition!! handlar om och TÅLA att fröhlla dig lite mjukare , istället för att sitta tvärsäkert och agera som om du besitter en sanning.. och hela världens alla begåvningar.. har fel.

Inse, att din sanningsuppfattning.. kan vara ignorant, skulle.... din egen livstes.. gälla universellt, skulle du ju få se varenda levande på jorden, omedelbart inta t.ex det kristna religiösa levernet, men så är det inte, av mycket goda orsaker.

Det finns betydligt djupare sanningar under ytan, än vad gammal religiös dogma och ritualism och ceremoniell gudsbetydelse, någonsin grävt fram. Detta måste du inse, för att fortsatt framstå som en civiliserad diskussionspartner! Eller får du framstå som en trångsynt jävel, rakt upp och ner... en obildad stackars sate, som ser enbart sin egen subjektiva upplevelse, som icke beskriver de stora livspremisserna.. som kräver otroligt mkt mer än lovrpisande bön och mercy-mercy-be-ordande, det är mer än ord.. som ska till. Respekt.. för att man inte är varken ond, illvillig eller dum, av att ägna sig åt t.ex vetenskap.. eller just inte-lever-med-gud.

Det är din alternative räddare, inte allas. Försök att iaktta lite civilierad respekt, vi lever på 2000-talet, med rätt att ställa kritiska frågor, att balla ur för lite frågor tyder på att någon är omogen, otålig, missunsam, frustrerad, klarar inte av vidsynta soörsmål, samt tror att den äger gudsdefinition.

Så är det ju INTE.

Båda jag och alla andra, troende el ej, är hyfsat insatta i vad gudsbegreppet ur olika religioner, lär handla om.

och du ska inte antasta den harmlösa ateistiska livssynen, den gör inga so helst anspråk, enbart står märkligt förundrad.. över vissa individers krigslust som går i taket, vid ibland minsta ifrågasättande, så om jag inte ber.. inte lovordar din samvaro-med-döda-själar.. om så helgon..

... så ska du respektera det. Basta. För jag ondgör mig inte över din gudsfixering,... jag umgås med folk som inte har på kartan att inte leva ut sin religiositet, men de har en förmåga.. att inte pracka det på mig, utan när vi är tillsammans som vid jul t.ex... då vet de att man inte behöver skrika mig i örat om hur underbar jesus är. de vet, jag vet.. att det är DERAS EGEN UPPLEVELSE, och som tack.. låter jag bli att antasta deras t.ex midnattsmässa där påven är the holy one on earth... vi håller god ton och VET.. varandras olikhet,,, och dem med sina högmässe-livsstil.. slipper glåpord.

Å andra sidan, kan de ta eventuellt uppkomna religiösa hållpunkter med en klackspárk, där det finns mer än esusglorifieranden i rummet eller vid bordet. Det är laidback, moget, vettigt.. sansat.

Men du.. beter dig lite som livetsordpastor.. du får akta dig så du inte får knutbypastorns frenesi att glöda loss här och genimsyra och missförstå varenda lilla sakfråga, igår var du farligt nära.

Du ska TÅLA sakfrågornas, relevans - det är ett ord och skrivforum.. så sluta bespotta, andras klarsyn. och sluta upp med offerkoftefjantet.

Tet kan tåla att tas med modifikation, det låter tvärsäkert.. och inte alldeles vänligt öppet för annat tänkande och andra känslor...
Nejnej.. inte ens antytt något åt det hållet. Du är och förblir en person med rätt till din tro.. men så diskuteras inte dig, din tro.. utan religionens sakfrågor och hållpunkter.. t.ex existensen av gud, i denna tråd.. där du duckade snabbt

Men sakfrågan i denna tråd, är inte vad gud är.. utan var han är.

du har lagt fram din syn.. "han finns i dina TANKAR och KÄNSLOR. bara det att, varenda levande... också har tankar o känslor - så frågan hänger i luften. Ännu.

.

That´s all right buddy --- inga problem för mig, fortsätt tro, men din sanning är inte universums sanning,.. men för dig stort och fint.

För den skull, ställ dig själv åt sidan,... så slipper du ses som narcissistisk bekräftelsekåt.. detta är ingen församlingslokal, det är diskussionsforum... och jag går inte in här tårindränkt med känslorna som på nålar.. nerver utanför kroppen... vi diskuterar / så kan du ändå! fortsatt tro,medan.. diskussion el ifrågasättanden,,, fortsätter.

det är så det funkar, man måste försöka förstå varför.. gudstron inte kan driva fram och skövla allt i sin väg, fär den där sanningen... den är alltsp ingalunda fastställd, så länge det finns så många som inte alls känner det du känner. Som du sa inledningsvis i ditt inlägg här.

Respekt. Tänk på det. Eller så får du försöka få till munkavle och kväva yttrandefriheten, och då är din livsinställning.. diktatur och vilja till gudsstat. Vill du det?

Väldigt fint och klarsynt inlägg av dig. Håller med till fullo att respekt ska visas oavsett livsåskådning. Att jag blir smått frenetisk när det kommer till diskussioner om Jesus, kan må hända vara sant. Tyder endast på att min relation till Jesus står mig så otroligt nära. Fann Jesus innanför murarna. Och jag hade nog förmodligen varit död eller kvar där om det inte var pga Jesus. Han är min ultimata sanning. Han har räddat mig och så många, så jag blir så frustrerad när människor inte väljer att släppa in Honom, och själv får uppleva. För Han tvingar sig aldrig på en, utan det måste komma frivilligt. För det går inte att jämföras med något annat. Men jag kan erkänna att jag kan vara en aning trångsynt och tjurskallig när det kommer till ämnet, har hört liknande förut, men allt är pga kärleken till Jesus.

Det var efter detta som min stora forskning började. Det viktigaste man ska inrikta sig på när det kommer till bevisningen runt Jesus är uppståndelsen. För går den att bevisas så är kristendomen sann. Och är uppståndelsen en bluff ... så kan vi skrota hela kristendomen. Och jag blev chockad vilken bevisning som fanns runt uppståndelsen, och undrade givetvis hur inte alla var kristna efter denna forskning. Det är faktiskt en fruktansvärd bevisning som även chockade mig, vilket jag kan redovisa här lite senare...
Citera
2015-12-28, 17:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skillnaden mellan lärjungarnas martyrskap står slående jämfört med martyrskap som endast handlar om tro. Om du hade varit påläst inom ämnet så hade du begripit detta. Men nu verkar du inte ens ha grundskole----utbildning inom kristen teologi. Lärjungarnas martyrskap har alltid setts som en av de största bevisen runt Jesu uppståndelse. Men nu går det ej att argumentera med en efterbliven gudsförnekare som du. Oavsett vad som skrivs eller argumenterar så kommer du fortfarande förneka, tragiskt. Även om Gud uppenbarade sig framför dig så hade du nog hellre försökt trycka in ditt eget huvud i sanden än att släppa på ditt högmod och ge sanningen en chans. Mycket man får offra när Gud kommer in i bilden, kan ses som lite skrämmande till en början.

Jag ser; argument från självutnämnd auktoritet plus pop-psykologi.

Citat:
Angående mina spekulationer så är de betydligt mer logiska än dina korta sinnessvaga svar.

Inte om akademisk logik är referensen.

Citat:
Svara gärna på min fråga: Om universum har skapat människan. Vem har då skapat universum?

ID-postulatet serverat som en falsk dikotomi. (1)

Citat:
Analfabet höger och vänster är de enda svaren som kommer från dig.

Visst, när jag svarar akademisk-logiska analfabeter t.ex.

Citat:
Kom med logiska argument istället.

Eftersom du tydligen är okunnig om vad den akademiska logik jag användarär, undrar jag på vilken typ av logik det är DU refererar til.

En alternativ-logik som uppenbarligen accepterar falska dikotomier. Se (1)
Citera
2015-12-28, 17:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Alla människor är skapade för att leva i evighet med sin Skapare.

Ad hoc premiss, belägg tack.

Citat:
Det är snarare människor som vägrar inse detta tack vare sitt högmod som lever i en illusion.

Men nu är det DU, som levar i en illusion byggd på argumentationsfel.

Citat:
Tro inte att du vet ett skit om mig enbart för att du har läst några inlägg från mig ifrån detta forum där den stora majoriteten består av snorungar och nördar och en och annan idiot som bogomil.

Tsk, tsk.

Citat:
Om du vill träffa mig privat går även det att ordna redan nu. Men jag har svårt att tro att någon av er skulle ha mage att träffa upp mig irl … men vem vet.?

Dom argumentationsfel du användar här räcker mer än väl.

Citat:
Jag hade en väldigt vag tro eller ingen tro alls på Gud till en början. Hela mitt liv var endast hat och misär. Men sedan fick jag ett möte … som förändrade mitt liv. Och även synen på vår sanning och existens. Jesus är ingen religion utan en RELATION. Religion is man searching for God; christianity is God searching for man.

Din personliga anekdotiska information av väckelses-karaktär är irrelevant. Kom med bevis istället.
Citera
2015-12-28, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad man har för livsåskådning är högst personligt vad man väljer att tro på den korta tid vi har på denna planet.

Precis, så försök inte ge en sån subjektivitet pseudo-objektivitets-status.

Citat:
Det som är din sanning och ger dig frid och mening, tro på det. Din sanning ska ingen behöva berätta för dig, utan det får komma från dig själv. Människor får tro på vad de vill. Bara för att jag har en stark övertygelse och tro som funkar för mig så tvingar jag absolut inte den på någon.

"You could have fooled me" ... vad angår din roll som pådyvlande teist.

Citat:
Men när folk ska droppa onödiga personangrepp som är helt o relevant till diskussionen vilket för det första är extremt småaktigt och lumpet. Och för det andra så kommer vi inte åt varandra utan sitter bakom skärmar. Hade väldigt gärna vilja träffa personen som kallar mig nincompoop, analfabet eller liknande öga mot öga. Kan lova dig att läget hade varit ett annat.

Ett annat läge ... på vilket sätt?

Citat:
Den invändningen har jag hört många gånger förut, att ett möte med Jesus är lika med en känsla som du kan kännas vid en konsert eller liknande.

Bevisbördan för att en unik religions-upplevelse är mer än subjektivitet är din.
Citera
2015-12-28, 18:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fann Jesus innanför murarna. Och jag hade nog förmodligen varit död eller kvar där om det inte var pga Jesus.

Citat:
Han är min ultimata sanning.

Men nu är tråden inte ett väckelsesmöte, men en efterlysning av 'guds'-bevis ... där DIN ultimata sannings-version är irrelevant.
Citera
2015-12-28, 19:30
Medlem
Citat:
Jag lyssnar gärna på meningsmotståndare och liknande och på andras argument. Tycker att det är otroligt berikande och lärorikt. Vad man har för livsåskådning är högst personligt vad man väljer att tro på den korta tid vi har på denna planet. Det som är din sanning och ger dig frid och mening, tro på det. Din sanning ska ingen behöva berätta för dig, utan det får komma från dig själv. Människor får tro på vad de vill. Bara för att jag har en stark övertygelse och tro som funkar för mig så tvingar jag absolut inte den på någon. Religionsfrihet är något jag starkt stödjer. Vi människor vill gärna tro att vi har kontrollen över våra liv. Men så är det inte, vi kontrollerar inte ett skit. Vi har ingen kontroll när vi föds eller när vi dör. Så det som funkar för dig, kör på det.
Så du accepterar allas tro, men är övertygad om att din egen tro är den sanna? Vad menar du då kommer att hända alla religiösa med fel tro, när de dör? Och vad kommer att hända med de som inte har någon tro (och som aldrig ens har sett ett behov av någon)? Döden är ju det viktigaste för alla religiösa, till skillnad från ateister sommarstället njuter av livet.
Citera
2015-12-28, 19:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Post-morteM77777|55838301][quote=Honey.B.Blue|55837814]
Citat:
Väldigt fint och klarsynt inlägg av dig. Håller med till fullo att respekt ska visas oavsett livsåskådning.
Det säger jag tack till, att du accepterat ömsesidig respekt och respekten för ateistisk livssyn, vilken som du vid detta laget nog vet, ine föehåller sig till uppenbarelseberättelser, som varken sanna eller ultimat sanning.

Varning för another wall of text..

Så jag sätter det inom spoilers.

Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-12-28 kl. 20:41.
Citera
2015-12-29, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Japp; men kom til saken ... som är "bevis".

Har inte hävdat att det skulle gå att finna några "bevis" över huvud taget för guds existens. Förundras däremot över alla som fortfarande tar problematiken på allvar.
Citera
2015-12-29, 10:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Har inte hävdat att det skulle gå att finna några "bevis" över huvud taget för guds existens. Förundras däremot över alla som fortfarande tar problematiken på allvar.

Ta gärna upp det på relevant tråd, så mötar jag dig där. Det finns redan för mycket parafernalia på denna.
Citera
2015-12-29, 16:09
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borderline123
Mmm, förslagsvis teologer som anvisar vilken hermeneutisk vinkel, som "är den rätta" , och gör allt för att implementera det in i samhällen.

Koranister, är en annan kulturfalang som mer än gärna predikterar åt andra, sina tankenötter komna ur sin ; men notera stark emfas på min!/vår! egna, gudsbok , som bara vi förstår *innebörden av.
Det är ju inte alls possessivt.. väl?

Oavsett om innehållet skulle stamma från år 1782 f.v.t

Det kan vara på liv & död. För dessa.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-12-29 kl. 16:16.
Citera
2015-12-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Mmm, förslagsvis teologer som anvisar vilken hermeneutisk vinkel, som "är den rätta" , och gör allt för att implementera det in i samhällen.

Koranister, är en annan kulturfalang som mer än gärna predikterar åt andra, sina tankenötter komna ur sin ; men notera stark emfas på min!/vår! egna, gudsbok , som bara vi förstår *innebörden av.
Det är ju inte alls possessivt.. väl?

Oavsett om innehållet skulle stamma från år 1782 f.v.t

Det kan vara på liv & död. För dessa.

Det kan ju vara på liv och död på bägge sidor i frågan. Ställningstagandet som sådant är inte lika relevant som tänkandet bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in