2015-12-27, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Post-morteM77777
Få ihop!? Eller iaf försöka förstå. utan Gud i bilden så blir allt obegripbar.
Detta är oftast religiösa människors huvudargument. Att allt är obegripligt, utan en gud. Liksom att ni alltid undrar över meningen med livet. Svaret är att ingenting blir mer begripligt med en gud. Tvärtom! Jag tror allt i universum förr eller senare kommer att bevisas, men existensen av en gud kan inte bevisas. Varifrån kom denna gud? Och varför måste det finnas en mening??

Ni är helt enkelt så kallade "sökare". Mentalt svaga människor, som finner ro i en påhittad "sanning". Min förhoppning är att vetenskapen någon gång skall finna medicinsk bot för denna åkomma. Utbildning fungerar inte till fullo. Det finns naturligtvis färre religiösa människor bland utbildade personer, men faktum är att de trots allt finns.
Senast redigerad av KlartSur 2015-12-27 kl. 15:02. Anledning: Korrigerade citat, till rätt person
Citera
2015-12-27, 21:15
Medlem
rymdsols avatar
Finns religion i våra gener?

När något händer oss som gör oss riktigt glada knäpper vi av instinkt ihop händerna och tittar upp mot himmelen. Undrar om det kan finnas en koppling där med årtusenden av böner.
Citera
2015-12-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdsol

När något händer oss som gör oss riktigt glada knäpper vi av instinkt ihop händerna och tittar upp mot himmelen. Undrar om det kan finnas en koppling där med årtusenden av böner.
Nu hittar du väl på? Hur många människor gör detta?
Citera
2015-12-27, 22:23
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:

Vadå "Vi" ? Snacka för dig själv, jag har aldrig gjort det.
Citera
2015-12-27, 23:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:

Människor flätar ihop händerna av alla möjliga anledningar som har med allt utom bön.

Dock skulle jag vilja säga att riktiga ursprunget till den bekanta stilistiska bönerörelsen kan vara genuin förtvivlan/despair. Man liksom tar tag i sig själv, man har inget mer än sitt liv... och förkrymper sig liksom.

Hur man kunde komma på att medvetet försätta sig i sådant kval att medvetet söka upp förtvivlan, är bara underligt, men kan ha att göra med brist på bättre vetande.

Dvs det samlade planerade bönearbetet. En kvarleva, Däremot finns anledning att både knyta fläta och knäppa ihop händerna, bl.a kyla.. vid hot. Primal defense, of any kind, even psycological threats, som kan vara ångest, olycka, smärta, saknad , deprivation.
Men också stark lycka.

Som svar på vad kroppsspråket kan spegla.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-12-27 kl. 23:19.
Citera
2015-12-28, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Speak for yourself. Det är inte alla som är lika logik-analfabetiska som dig.

Korrekt, sannolikt mer intellektuellt handikappad (~din bristande logik-förståelse).

Falsk dikotomi.

Du är inte bara (akademisk) logik-analfabet, du är också (akademisk) vetenskaps-analfabet.

Om du är så verklighets-relaterat borde det inte vara svårt för dig att presentera "bevis" ... istället för semantisk trams.

Skillnaden mellan lärjungarnas martyrskap står slående jämfört med martyrskap som endast handlar om tro. Om du hade varit påläst inom ämnet så hade du begripit detta. Men nu verkar du inte ens ha grundskole----utbildning inom kristen teologi. Lärjungarnas martyrskap har alltid setts som en av de största bevisen runt Jesu uppståndelse. Men nu går det ej att argumentera med en efterbliven gudsförnekare som du. Oavsett vad som skrivs eller argumenterar så kommer du fortfarande förneka, tragiskt. Även om Gud uppenbarade sig framför dig så hade du nog hellre försökt trycka in ditt eget huvud i sanden än att släppa på ditt högmod och ge sanningen en chans. Mycket man får offra när Gud kommer in i bilden, kan ses som lite skrämmande till en början. Angående mina spekulationer så är de betydligt mer logiska än dina korta sinnessvaga svar.

Svara gärna på min fråga: Om universum har skapat människan. Vem har då skapat universum?

Falsk, falsk, Analfabet höger och vänster är de enda svaren som kommer från dig. Lätt att vara internethuligan och slänga ur sig grodor istället för att diskutera seriöst din mupp. Kom med logiska argument istället. Väldigt enkelt att spela "tuff" bakom en skärm.
Citera
2015-12-28, 02:02
Medlem
Vem har den högsta intelligensen i universum?
Människan?
Citera
2015-12-28, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Tack

Tja.. Post-morteM77777 är säkerligen en människotyp som en gång fallit för kristendomens mytologiska fröklang, där esoteriska mysteriespel polerats upp till att ses som att ha haft i dåtid! förstås... *empiriskt värde.. men glömmer dåtida KRITERIER och urvalsmetodik.

Man kan inte sitta med en mannual från 1200-talet och rätta dagens matematiska uppställningar med heller. Så ej heller inom vetenskapsilosofi, men möjligt att religionsfilosfi och religionspsykologi fortfarande så gott som måste göra så, med tanke på vad arketypskapandet i sin etableringsfas, hade för slags RETORIK, att retorik öht tillhör den gammelklassisistiska fåran, retoriken är dess natur närmast och ockultism smygandes i andra handen. Som började ifrågasättas under medeltiden.

Tron på Gud har sin grund i att försöka nå vårat ursprung och sanning. Alla människor är skapade för att leva i evighet med sin Skapare. Det är snarare människor som vägrar inse detta tack vare sitt högmod som lever i en illusion.

Tro inte att du vet ett skit om mig enbart för att du har läst några inlägg från mig ifrån detta forum där den stora majoriteten består av snorungar och nördar och en och annan idiot som bogomil. Om du vill träffa mig privat går även det att ordna redan nu. Men jag har svårt att tro att någon av er skulle ha mage att träffa upp mig irl … men vem vet.?

Jag hade en väldigt vag tro eller ingen tro alls på Gud till en början. Hela mitt liv var endast hat och misär. Men sedan fick jag ett möte … som förändrade mitt liv. Och även synen på vår sanning och existens. Jesus är ingen religion utan en RELATION. Religion is man searching for God; christianity is God searching for man.
Citera
2015-12-28, 03:33
Medlem
Citat:
Tron på Gud har sin grund i att försöka nå vårat ursprung och sanning.
Exakt! Men när vetenskapen utvecklades så förstod vi att religion var en vidskeplig och dålig beskrivning av både ursprung och sanning.
Citat:
Tro inte att du vet ett skit om mig enbart för att du har läst några inlägg från mig ifrån detta forum där den stora majoriteten består av snorungar och nördar och en och annan idiot som bogomil. Om du vill träffa mig privat går även det att ordna redan nu. Men jag har svårt att tro att någon av er skulle ha mage att träffa upp mig irl … men vem vet.?

Var detta ett hot....?
Du vill träffa dessa personer privat för att....?
Det låter som att du vill ta till nävarna för att hjärnan tog slut.

Ingen är rädd för att möta din argumentation öga mot öga, du skulle vara lika hjälplös som om man skulle pissa en nyfödd kattunge i nyllet.

Citat:
Jag hade en väldigt vag tro eller ingen tro alls på Gud till en början. Hela mitt liv var endast hat och misär. Men sedan fick jag ett möte … som förändrade mitt liv. Och även synen på vår sanning och existens. Jesus är ingen religion utan en RELATION. Religion is man searching for God; christianity is God searching for man.

Det du upplevde är jämställt med vad folk upplever på en fotbollsmatch, konsert eller i en biosalong. Du är bara så självgod att du tror att din upplevelse är speciell. Du är inte kallsinnig nog att analysera din upplevelse och ditt beteende.

Att hålla fast vid religion är lika instängslat som att hålla fast vid att jorden är platt.
Citera
2015-12-28, 03:52
Medlem
Citat:
utbildning inom kristen teologi.

Är det som att vara utbildad inom Alfons Åberg?

Citat:
Lärjungarnas martyrskap har alltid setts som en av de största bevisen runt Jesu uppståndelse.

Förtydliga. Av vem?

Citat:
Men nu går det ej att argumentera med en efterbliven gudsförnekare som du.

Du har inga problem med att förolämpa folk pga att de inte tillhör din religion?

Citat:
Även om Gud uppenbarade sig framför dig så hade du nog hellre försökt trycka in ditt eget huvud i sanden än att släppa på ditt högmod och ge sanningen en chans.

Även om gud knullade dig i röven med en kondom av sandpapper så hade du sagt att det var skönt och bett om att få svälja satsen.
Trots att din religion endast gör skada på människor så försvarar du den med ett blödande rövhål.

Citat:
Mycket man får offra när Gud kommer in i bilden, kan ses som lite skrämmande till en början. Angående mina spekulationer så är de betydligt mer logiska än dina korta sinnessvaga svar.

Det finns ingen logik i att förlita sig på historier skrivna av väldigt okunniga människor(de kunde ju knappt läsa), istället för att leva i verkligheten och utgå ifrån den fakta som vi är överens om som sanning.

Citat:
Svara gärna på min fråga: Om universum har skapat människan. Vem har då skapat universum?

Det är din hjärna som begränsar frågan. Inget behöver vara skapat, det är bara du som säger det. Bara för att du inte kan acceptera en verklighet som inte uppfyller dina krav på en skapare så kan du inte trycka ner den skiten i halsen på andra.

Citat:
Falsk, falsk, Analfabet höger och vänster är de enda svaren som kommer från dig. Lätt att vara internethuligan och slänga ur sig grodor istället för att diskutera seriöst din mupp. Kom med logiska argument istället. Väldigt enkelt att spela "tuff" bakom en skärm.

Du är inte medveten om att du bara är en i raden av arga teister som för hundrade gången upprepar dessa ord. Det finns ett mönster som du följer. Du hoppar in i tråden och tycker att du är väl rustad för diskussion men bryts snabbt ner i din bristande logik och klarsynthet. När du inser att du inte hade några argument så börjar du med "namecalling" och icke-argument som det fetade.

Det är du som saknar logiska argument och spelar tuff bakom en skärm.
Citera
2015-12-28, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Exakt! Men när vetenskapen utvecklades så förstod vi att religion var en vidskeplig och dålig beskrivning av både ursprung och sanning.

Var detta ett hot....?
Du vill träffa dessa personer privat för att....?
Det låter som att du vill ta till nävarna för att hjärnan tog slut.

Ingen är rädd för att möta din argumentation öga mot öga, du skulle vara lika hjälplös som om man skulle pissa en nyfödd kattunge i nyllet.

Det du upplevde är jämställt med vad folk upplever på en fotbollsmatch, konsert eller i en biosalong. Du är bara så självgod att du tror att din upplevelse är speciell. Du är inte kallsinnig nog att analysera din upplevelse och ditt beteende.

Att hålla fast vid religion är lika instängslat som att hålla fast vid att jorden är platt.

Jag lyssnar gärna på meningsmotståndare och liknande och på andras argument. Tycker att det är otroligt berikande och lärorikt. Vad man har för livsåskådning är högst personligt vad man väljer att tro på den korta tid vi har på denna planet. Det som är din sanning och ger dig frid och mening, tro på det. Din sanning ska ingen behöva berätta för dig, utan det får komma från dig själv. Människor får tro på vad de vill. Bara för att jag har en stark övertygelse och tro som funkar för mig så tvingar jag absolut inte den på någon. Religionsfrihet är något jag starkt stödjer. Vi människor vill gärna tro att vi har kontrollen över våra liv. Men så är det inte, vi kontrollerar inte ett skit. Vi har ingen kontroll när vi föds eller när vi dör. Så det som funkar för dig, kör på det.

Men när folk ska droppa onödiga personangrepp som är helt o relevant till diskussionen vilket för det första är extremt småaktigt och lumpet. Och för det andra så kommer vi inte åt varandra utan sitter bakom skärmar. Hade väldigt gärna vilja träffa personen som kallar mig nincompoop, analfabet eller liknande öga mot öga. Kan lova dig att läget hade varit ett annat. Jag bor på Södermalm i sthlm. Om någon vill ha mitt privata nr så är det bara att skicka ett privat mess till mig, så kan vi ordna en träff och se vem som är nincompoop.

Eller så ser jag gärna i framtiden att vi håller en seriös diskussion där alla får välja själva sin livsåskådning utan att slänga grodor på varandra, tillför ändå ingenting till argumenten.

Den invändningen har jag hört många gånger förut, att ett möte med Jesus är lika med en känsla som du kan kännas vid en konsert eller liknande. Håller tyvärr inte med dig. Ett riktigt möte med Gud förändrar ALLT, och det kommer inifrån och inte från dig själv, du måste ha varit med om det för att förstå. Var lika skeptisk som du förut innan jag fann min tro. Jesus kan hela allt, även fysiskt helande har jag sett som t.ex. en rullstolsbunden man som ett möte med Jesus plötsligt börjar gå igen. Även cancer och tumörer har botats tack vare Jesus namn och kraft. Och tro mig jag har analyserat så att det räcker och blir över. Givetvis kan du förväxla en vanlig euforisk känsla med ett falskt Guds ingripande. Men ett sant möte med Gud går inte att förväxla. Du måste givetvis analysera och meditera över saken. Men man måste inse att det finns så mycket mer än vad vetenskapen någonsin kommer kunna bevisa. Jag finner tillräckligt med bevis för Jesu uppståndelse och universums skapelse rent historiskt och vetenskapligt. Men jag grundar absolut inte min tro över detta. Utan min tro på Jesus grundar sig på att jag personligen känner Honom. Vilket förmodligen vetenskapen aldrig kommer kunna bevisa. Men fine, stör inte mig det minsta.

Du pratar om att vem knulla vem? Jösses, det tragiska är att du förmodligen är en pissluffare som fortfarande suger på din mammas tutte.

Om du vill läsa om bevisen över Jesu uppståndelse så föreslår jag Gary habermas och michael liconas bok The Case for the Resurrection of Jesus.

http://www.amazon.com/Case-Resurrection-Jesus-Gary-Habermas/dp/0825427886
Citera
2015-12-28, 16:03
Medlem
Citat:
Jag lyssnar gärna på meningsmotståndare och liknande och på andras argument. Tycker att det är otroligt berikande och lärorikt. Vad man har för livsåskådning är högst personligt vad man väljer att tro på den korta tid vi har på denna planet. Det som är din sanning och ger dig frid och mening, tro på det. Din sanning ska ingen behöva berätta för dig, utan det får komma från dig själv. Människor får tro på vad de vill. Bara för att jag har en stark övertygelse och tro som funkar för mig så tvingar jag absolut inte den på någon. Religionsfrihet är något jag starkt stödjer. Vi människor vill gärna tro att vi har kontrollen över våra liv. Men så är det inte, vi kontrollerar inte ett skit. Vi har ingen kontroll när vi föds eller när vi dör. Så det som funkar för dig, kör på det.

Men när folk ska droppa onödiga personangrepp som är helt o relevant till diskussionen vilket för det första är extremt småaktigt och lumpet. Och för det andra så kommer vi inte åt varandra utan sitter bakom skärmar. Hade väldigt gärna vilja träffa personen som kallar mig nincompoop, analfabet eller liknande öga mot öga. Kan lova dig att läget hade varit ett annat. Jag bor på Södermalm i sthlm. Om någon vill ha mitt privata nr så är det bara att skicka ett privat mess till mig, så kan vi ordna en träff och se vem som är nincompoop.

Eller så ser jag gärna i framtiden att vi håller en seriös diskussion där alla får välja själva sin livsåskådning utan att slänga grodor på varandra, tillför ändå ingenting till argumenten.

Den invändningen har jag hört många gånger förut, att ett möte med Jesus är lika med en känsla som du kan kännas vid en konsert eller liknande. Håller tyvärr inte med dig. Ett riktigt möte med Gud förändrar ALLT, och det kommer inifrån och inte från dig själv, du måste ha varit med om det för att förstå. Var lika skeptisk som du förut innan jag fann min tro. Jesus kan hela allt, även fysiskt helande har jag sett som t.ex. en rullstolsbunden man som ett möte med Jesus plötsligt börjar gå igen. Även cancer och tumörer har botats tack vare Jesus namn och kraft. Och tro mig jag har analyserat så att det räcker och blir över. Givetvis kan du förväxla en vanlig euforisk känsla med ett falskt Guds ingripande. Men ett sant möte med Gud går inte att förväxla. Du måste givetvis analysera och meditera över saken. Men man måste inse att det finns så mycket mer än vad vetenskapen någonsin kommer kunna bevisa. Jag finner tillräckligt med bevis för Jesu uppståndelse och universums skapelse rent historiskt och vetenskapligt. Men jag grundar absolut inte min tro över detta. Utan min tro på Jesus grundar sig på att jag personligen känner Honom. Vilket förmodligen vetenskapen aldrig kommer kunna bevisa. Men fine, stör inte mig det minsta.

Du pratar om att vem knulla vem? Jösses, det tragiska är att du förmodligen är en pissluffare som fortfarande suger på din mammas tutte.

Om du vill läsa om bevisen över Jesu uppståndelse så föreslår jag Gary habermas och michael liconas bok The Case for the Resurrection of Jesus.

http://www.amazon.com/Case-Resurrection-Jesus-Gary-Habermas/dp/0825427886
Kan du dela med dig av dina vetenskapliga bevis för Jesu uppståndelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in