2015-12-29, 09:28
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Mellan EdP och EdT. Det kan ju visserligen bero på vilken parfym det handlar om men EdP är ju onekligen mer koncentrerat och därmed borde ge upphov till mer doft?

Tror du tänker lite fel om du utgår från att en edp automatiskt doftar mer än en edt. Allt handlar om hur doften är blandad, ingredienser osv. Jag vet inte exakt vart gränsen går mellan en edt-koncentration jämfört med en edp men det kan nog skilja oerhört lite i flera fall.

Det känns lite som det gått inflation i just nya dofter med edp i herrsortimentet på kicks senaste året eller två. Det är bara att kolla alla befintliga populära dofter och så hittar man alltid nästan någon variant med Intense, Extreme, Parfum eller Profumo i namnet.

På damsidan har det ju länge funnits olika varianter av "samma" doft. Guerlain är ju ett bra exempel, dessutom så luktar de olika varianterna olika så det är ju ganska individuellt vad man föredrar.
Citera
2015-12-29, 10:45
Medlem
Jag har alltid velat köpa en parfum. När det gäller hur länge den håller, hur skiljer sig en parfum från de andra koncentrationerna?
Citera
2015-12-29, 12:17
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortspelet
Jag har alltid velat köpa en parfum. När det gäller hur länge den håller, hur skiljer sig en parfum från de andra koncentrationerna?

Det beror helt på vilken parfym du är intresserad av. Jag har två parfymer (en Guerlain och en Hermes) och de skiljer sig inte speciellt i hållbarhet mot mina EDT/EDP. Vissa EDT (Hermes AN t ex) sitter faktiskt längre!

Som LaCucaracha nämde, det finns olika blandingar så de luktar oftast olika. Så anledningen till att köpa en parfym beror på huruvida man tycker den är bättre än någon annan koncentration.
Citera
2015-12-29, 13:23
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Tror du tänker lite fel om du utgår från att en edp automatiskt doftar mer än en edt. Allt handlar om hur doften är blandad, ingredienser osv. Jag vet inte exakt vart gränsen går mellan en edt-koncentration jämfört med en edp men det kan nog skilja oerhört lite i flera fall.

Det känns lite som det gått inflation i just nya dofter med edp i herrsortimentet på kicks senaste året eller två. Det är bara att kolla alla befintliga populära dofter och så hittar man alltid nästan någon variant med Intense, Extreme, Parfum eller Profumo i namnet.

På damsidan har det ju länge funnits olika varianter av "samma" doft. Guerlain är ju ett bra exempel, dessutom så luktar de olika varianterna olika så det är ju ganska individuellt vad man föredrar.

Jag är ingen expert inom området. Om vi har två dofter med samma ingredienser, en är EdT och en är EdP, så bör väl EdP:n vara kraftigare i sin karaktär än EdT:n? Som sagt, bara vad jag intiutivt tänker.

Fick en Boss Bottled i julklapp, helt klart min favorit. Den sitter bättre än Chanel Allure i t.ex. kläderna. Båda är EdT jag är lite besviken på Alluren, tycker inte den sitter så bra.

Citat:
Eau-de-Parfum (EdP): 8-15 %
Eau-de-Toilette (EdT): 4-8 %

Källa: NE
Citera
2015-12-29, 15:30
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Jag är ingen expert inom området. Om vi har två dofter med samma ingredienser, en är EdT och en är EdP, så bör väl EdP:n vara kraftigare i sin karaktär än EdT:n? Som sagt, bara vad jag intiutivt tänker.

Fick en Boss Bottled i julklapp, helt klart min favorit. Den sitter bättre än Chanel Allure i t.ex. kläderna. Båda är EdT jag är lite besviken på Alluren, tycker inte den sitter så bra.

Oftast är det dock inte enbart koncentrationen som skiljer EdT och EdP åt även om det är samma doft.
Citera
2015-12-29, 17:17
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Oftast är det dock inte enbart koncentrationen som skiljer EdT och EdP åt även om det är samma doft.

EdP är nog i de flesta fall tänkt att vara en kvällsdoft. Det är sällan EdP är citrusdoftande eller liknande. Det är vad jag tolkar det som om man kollar vilka EdP som finns på Nordicfeel t.ex.
Citera
2015-12-29, 17:44
Medlem
Citat:
EdP är nog i de flesta fall tänkt att vara en kvällsdoft. Det är sällan EdP är citrusdoftande eller liknande. Det är vad jag tolkar det som om man kollar vilka EdP som finns på Nordicfeel t.ex.

Stirra dig inte blind på vad du finner på NordicFeel. EdP har ingenting att göra med när en doft passar sig bättre att bära. Finns många "lätta" dofter som ändå har en EdP-koncentration. Har många EdT-dofter som är rena monster och överglänser EdP-dofter...
Citera
2015-12-29, 18:36
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:

Har gamla Allure från flera år tillbaka även den nya, den gamla sitter endast lite bättre och lite annan doft (båda luktar underbart)

Poängen är att varken den nya eller gamla sitter speciellt länge, får väl 3-4 timmar tror jag.

Får komplimanger lite då och då så den gör sitt jobb
Citera
2015-12-29, 22:04
Medlem
Citat:
Är det inte så att EdT dofter ofta projicerar bättre? Medan EdP håller sig närmare huden och håller längre. Ett exempel. Dior Homme EdT projicerar bättre än Dior Homme Intense EdP medan den sistnämnda håller längre på huden.
Citera
2015-12-29, 22:26
Medlem
Någon som känner till någon bra facebook grupp där man kan byta parfymer?
Citera
2015-12-29, 23:39
Medlem
Projektion (heter det så på svenska?) har inget att göra med om parfymen är en EDT/EDP/Parfum. Det som skiljer EDT/EDP/Parfum åt är koncentrationen eteriska oljor. Parfymer med en högre koncentration eteriska oljor räcker ofta längre, men det beror på vilka oljor som parfymen innehåller.
Citera
2015-12-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Är det inte så att EdT dofter ofta projicerar bättre? Medan EdP håller sig närmare huden och håller längre.

Min erfarenhet av EdP är att den håller sig behagligt nära kroppen (men det lär ju snarare bero på märkesvalet), men verkligen inte nån longevity att tala om... Den som står sig bäst på mig är Chanel Allure Homme Blanche. Sämst är de åtta, tio niche-dofter som finns i lådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
Någon som känner till någon bra facebook grupp där man kan byta parfymer?
sökfältet ---> "parfym" ---> "hitta fler resultat för parfym" ----> tadaaa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in