Överklagan:
Citat:
Det som med någon styrka talar mot Nerijus Bilevicius är DNA-bevisningen och blodförekomsten.
Denna bevisning måste dock värderas med största noggrannhet. Då Nerujus Bilevicius dagligen under
ca två års tid, inte ca ett halvår som tingsrätten angett i domen, har arbetat i aktuella utrymmen finns
hans DNA avsatt där i stor omfattning. Eftersom han därtill har hudsjukdomen psoriasis avsätter han
mer DNA än andra.
Hon inleder med blodförekomst men förklarar detta med psoriasis? Oavsett om det ramlat flagor med DNA som snöflingor från NB så ser jag ändå inte vad detta har med blod DNA att göra.
Psoriasis -snabbare cellbildning i överhuden-cellerna lossnar (fjällar) från yttersta hornlagret. Hornlagret-döda hudceller-utan DNA. Det mesta som flyger runt honom borde vara stendött och DNA-löst.
Citat:
Det räcker inte med enbart DNA-bevisning för en fällande dom. DNA kan inte jämföras med fingeravtryck.
Nej det räcker med enbart indicier via fri bevisföring - det behövs varken DNA eller fingeravtryck om det är välbyggt/starkt indiciemål. Så vad är denna mening värd?
Citat:
Det är känt att sekundär överföring av DNA förekommer.
Absolut, men man bör skilja på äpplen och päron - hudflagor har inte samma parité som blod DNA och överförs inte sekundärt på samma sätt.
Citat:
Det föreligger vidare kontamineringsrisker, såväl vid insamlandet av material som vid hanteringen hos NFC. Vid insamlande av en större mängd material, vilket här varit aktuellt, ökar kontamineringsriskerna. Vidare kan den mänskliga faktorn göra att olika fel begås.
Den mänskliga faktorn som den felande länken gäller i vartenda verksamhetsområde. Det är dock rigorösa säkerhetsrutiner kring detta och det vore skandal att misstro NFC vid varenda rättsfall som argument. Det är sen inte rimligt att tro detta med tanke på den extra säkerhetsfaktor som NFC berättade om i TR som skedde i detta rättsfall:
NFC: " När vi hanterar ett sånt här ärende med flera material så delar vi in materialet i olika materialgrupper där vi särskiljer om du har målsägare och misstänkt, du har material från en brottsplats och en fyndplats och så och dom undersöks i separata rum och vid separata tillfällen just för att minimera risken för att överföra, man kan även låta materialen gå på separata analyser för att vi inte ska kunna kontaminera och så har vi gjort i det här fallet.
Brandtler: "Så här behöver man inte riskera att det varit nåt sånt?
NFC: Nej.
Fortsättningsvis berättade hon att stort material inte påverkade hanteringen överhuvudtaget säkerhetsmässigt - det enda som påverkades var
de andra fallen de hade hos sig.
Citat:
NFC har inte egna kriminaltekniker som varit ute på plats och samlat in material. Därmed kan givetvis inte företrädare för NFC, såsom sakkunniga vittnet Helena Eriksson, gå i god för att allt gått rätt till vid den lokala polisens hantering av materialet mm. Att materialet varit väl paketerat vid insändandet kan inte läka en eventuell sammanblandning som skett innan paketeringen.
HE kan givetvis inte gå i god för andras hantering vilket IR gör affär av - och HE har inte påstått detta heller under TR.
IR: "Är det viktigt med insamlandet?
NFC: "Ja absolut. Vi håller ju utbildning för kriminalteknikerna hur spårsäkring ska gå till, det ska skötas på rätt sätt.
Uppmärkning och dokumentation är det kriminalteknikerna som ansvarar för - vilket skedde korrekt i detta fall enligt HE:
IR: Finns det större risker för sammanblandning när det är mycket material?
NFC: "Allting är väldigt noga dokumenterat och uppmärkt, det ställer vi som krav för att vi ska undersöka material, att dom är uppmärkta så det har det varit i det här fallet.
IR: "Jag förstår vad du säger men jag vill ändå ha svar på min fråga - finns det risker när det är mycket material?
NFC: "Inte eftersom dom är uppmärkta så tycker jag inte det finns nån risk för sammanblandning.
IR: "Okej.
Citat:
Det måste även övervägas att spår kan planteras. Det finns i målet uppgifter om att familjen har haft ovälkommet besök i sitt hem ca tre veckor innan händelsen. Det har också framkommit att det
funnits en hotbild mot Nerijus Bilevicius. Någon eller några som av någon anledning velat lägga skulden för det inträffade på Nerijus Bilevicius och haft möjlighet att komma åt hans DNA och blod skulle kunnat plantera bevisningen. Han har haft sina kläder hängande i ladan under en längre tid och vid tiden för händelsen. I ett fall med så många märkliga omständigheter som detta måste även frågan om plantering finnas med i bedömningen.
.. och då blandar vi äpplen och päron igen då så det snart är en fruktsallad - tröjor med hudflagor vs blod DNA.
Har nån (en skuldbeläggande, hotfull person) smugit sig på NB och tagit ett blodprov? Hade varit intressant om IR utvecklat sitt påstående: "haft möjlighet att komma åt hans DNA och blod".
Citat:
Nerijus Bilevicius har p g a sin hudsjukdom lätt att blöda. Han arbetar dessutom alltid utan handskar. Det har förekommit att han skadat sig i arbetet.
Det enda som vore intressant att tala om i sammanhanget med psoriasis - är att huden är lättblödande. Så IR skjuter sig snarare själv i foten här.
Citat:
Blod kan vid kontakt med fukt avsätta spår.
Japp, det tror jag nog alla begriper.. Det förändrar dock blodbilden, den ser inte likadan ut vid utspädning.
NFC: "Det som är, att om det är gammalt blod löses upp det kanske inte är förväntat att erhålla, att det ska se ut på det sättet.
Citat:
Vad avser DNA har man inte sökt efter spår från andra personer än Nerijus Bilevicius, Aivarus Bilevicius och Irina Bileviciene. Detta p g a att man redan bestämt sig för dessa personer som de skyldiga
Nu var det snarare så att via IRs förvirrade frågor kring detta fick både lagman och ÅK gå in och ställa motfrågor. Det tycks IR ha glömt.
ÅK: "jag har en fråga där. Jag vet inte ens om jag förstod det där sista - "inte ta med" säger du men som du har rapporterat har du inte fått några träffar på nån okänd?
NFC: "Nej, vi har inga okända profiler att jämföra med nån annan.
Lagman: "Jag måste fråga dig där också, ej okända personer att jämföra med, det har inte funnits några okända profiler?
NFC: "Precis. Vi har inte fått fram några DNA resultat som vi inte har kunnat knyta till person.
Lagman: Som ni inte har kunnat knyta till person?
NFC: "Nej. Så det har vi inte fått fram nånting i våra resultat så då har vi inte behövt jämföra det mot - det finns inga såna resultat - man kan inte jämföra nåt med nån annan.Citat från överklagan, kursivt från ljudfil TR trådstart