2015-12-28, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är möjligt att du kan glömma de tre olika vittnena som pekar ut NB.

Men det kommer HR inte att göra, de kommer att komma fram till samma bedömning som TR. Citat ur domen:

Jag är övertygad om att HR kommer inte att ta hänsyn till veliga vittnen.

De kommer hel att fokusera på trovärdighet med DNA och hur det kan överföras.

Det är konstaterat sedan många år tillbaka att DNA kan överföras.
Man kan inte med säkerhet säga när och hur DNA kommit på plats.

Det är konstaterat sedan många år tillbaka att Blod kan lösas upp i samband med fukt.
Man kan inte med säkerhet säga om det är gammalt eller nytt blod.

Vad H R kommer fram till efter att experterna sagt sitt ska bli spännande att följa.

Glöm inte att N B är dömd till lagens strängaste straff på en del osäkerheter o veliga vittnen.

Som jag ser det så är denna dom mest en stor skandal för Svensk rättsväsen.

Alla har rätt att förvänta sig mer av utredning för man tar ställning till dom viktiga mål som leder till lagens hårdaste straff.

Advokater o Åklagare avlönas med hjälp av skattemedel som hårt arbetande människor hjälps åt att dra in.

Det här målet är inget annat än vilket mål som helst och ska behandlas därefter.
Det hela verkar vara fantiserat ihop av Åklagare.

Under förhör med vittnen inledningsvis så ha man sagt en sak.
Senare en annan.

Man har bland annat hört vittne som druckit vin o övningskört med sin Dotter och som mins Moped på parkering, därefter i stort sett inget mer.
Detta tillhör inget seriöst tänkande.
Den typen av vittnen borde ju inte ens Diarieföras.

Så jag anser med bestämdhet att mycket kan o kommer att hända fallet L H.

Jag säger inte att N B är oskyldig.
För det har jag inte kompetens att avgöra.
Jag är väl helt inte lika intelligent som många andra här.
Men jag vill självklart att ärendet ska få en riktig prövning, därefter fastställa i dom.
2015-12-28, 12:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns det nåt regelverk som styr kring frågan om upphandlade expertutlåtanden i rättegångar? Det kan ju vara rena skräpet som ramlar in - finns det nån mininivå gällande utbildning och erfarenhet? Vi har ju redan sett personer få frågor som inte tillhör deras sakområde men som givetvis är bra på annat i sin yrkesverksamhet?

Om man låser frågan på just sakkunnig i rättegång kan det först uppfattas aningen godtyckligt vem som kan anses fackmannamässigt godkänd att under ed avlägga vittnesmål i domstol/rättegång.

Det omfattas av ett regelverk:
https://lagen.nu/1942:740#K40P1 (kap.40)

Citat:
1 § Finnes för prövning av fråga, vars bedömande kräver särskild fackkunskap, nödigt att anlita sakkunnig, äge rätten över frågan inhämta yttrande av myndighet eller tjänsteman eller annan, som är satt att tillhandagå med yttrande i ämnet, eller ock uppdraga åt en eller flera för redbarhet och för skicklighet i ämnet kända personer att avgiva yttrande.
Citat:
2 § Ej må den vara sakkunnig, som till saken eller till någondera parten står i sådant förhållande, att hans tillförlitlighet därigenom kan anses förringad.

I en annan paragraf berörs delen när sakkunnig så att säga, är ute på tunn is:
Citat:
10 § Då sakkunnig höres muntligen, företages förhöret av rätten. Med rättens tillstånd må dock sakkunnig höras av parterna. Rätten och parterna äge ställa frågor till den sakkunnige.
Rätten skall avvisa frågor, som uppenbart ej höra till saken eller som äro förvirrande eller eljest otillbörliga.
Har den sakkunnige avgivit skriftligt utlåtande, må, om rätten finner det lämpligt, utlåtandet helt eller delvis uppläsas.

Om då tex en biokemist på ett otillåtligt sätt börjar uttrycka sig i/bygga åsikter kring rena kriminaltekniska/forensiska termer, framkallas paragraf 10 direkt och det avfärdas som svammel på ren svenska.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-28 kl. 12:53.
2015-12-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Nerijus kanske var ute efter gungningseffekten, för att göra processen mer utdragen och spektakulär.
Risken finns.

Fast om hon inte redan var medvetslös vid upphängning, så borde det bara handlat om några sekunder innan medvetslöshet oavsett? Eller? Knappast så hon gungat runt och sprattlat i minuter panikslagen?
2015-12-28, 12:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
http://www.expressen.se/gt/krama-era-barn-ofta-och-mycket-man-vet-aldrig-nar-det-ar-for-sent/
Nu har expressen överträffat sig själva och skrivit riktigt bra - en enorm sammanställning över eftersök, mordet och rättegången.
Tack Katw för inlägg och tack Anders Abrahamsson för en läsvärd artikel.
Såg väl endast ett sakfaktafel och det var att brodern i Lituaenförhör sa (typ slutligen) att hans bror bett honom om alibi. Det har han ju dock sagt flera ggr innan.
Citat:
Totalt säkrades tio DNA-träffar från 35-åringen på Lisa Holms kläder, bland annat på insidan av hennes byxor.
Citat:
– Jag skulle väldigt gärna vilja att försvaret berättar hur den misstänktes fingrar hamnade innanför min dotters byxor, säger pappan sammanbitet.
Skaraborgs tingsrätts lagman:
Citat:
Vi har tittat på teknisk bevisning som till fullo stöder att det är han som är gärningsmannen. Det finns inget spår efter någon annan person.
Sven-Erik Alhems reflektioner aktuella nu med tanke på tråddiskussionerna inför HovR:
Citat:
Sven-Erik Alhem tror att Nerijus Bilevicius möjligheter att frikännas från mordet är minimala när fallet tas upp i hovrätten.
– Min bedömning är att det finns väldigt små utsikter för honom, men jag vill betona att han har en absolut rättighet att få en prövning i hovrätten.

Sven-Erik Alhem, menar att Nerijus Bilevicius stora problem är att han inte kan komma med en ny förklaring till hur DNA-spåren från honom har hamnat på Lisa Holms kläder.
– Förklaringsmodellen som skulle kunna eliminera tyngden i DNA-bevisningen är borta som jag ser det. Om han skulle komma med en ny version om att han faktiskt har träffat Lisa Holm så faller ju den som fullständigt icke trovärdig nu, säger Sven-Erik Alhem.
Fallet har berört många människor - såväl privatpersoner som människor i sin profession. tänker på Fredmans ord, polisens berättelse då hon hittades samt presstalesperson Jenny Widén etc. Deras ord, deras tomma, vemodiga blickar sa en hel del då Lisa hittades, som om luften gått ur dem. Alhem reflekterar kring stor uppmärksamhet och att fallet berör:
Citat:
Att det fruktansvärda mordet har fått sådan stor uppmärksamhet och berört så många människor tror Alhem beror på att det är lätt att sätta sig in i Lisa Holms anhörigas stora sorg. Han berättar att han själv har påverkats av tragedin.

– Även förhärdade typer som en gammal åklagare som jag själv kan fälla en tår av rörelse av sådana här fall. I det här fallet handlar det om ett barn som har utsatts i en helt vardaglig miljö. Det är bra att det förhåller sig så, att vi alla blir lite brottsoffer till mans. Hade det inte förhållit sig så skulle vi ju vara riktigt kallhamrade typer, säger Sven-Erik Alhem.
Wennerholm:
Citat:
– Det är ett speciellt fall, det är mycket som kommer att leva kvar hos mig. Det är ingen enskild del, utan helheten, berättade åklagaren.
Senast redigerad av develi 2015-12-28 kl. 13:10.
2015-12-28, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag är övertygad om att HR kommer inte att ta hänsyn till veliga vittnen.

De kommer hel att fokusera på trovärdighet med DNA och hur det kan överföras.

Det är konstaterat sedan många år tillbaka att DNA kan överföras.
Man kan inte med säkerhet säga när och hur DNA kommit på plats.

Det är konstaterat sedan många år tillbaka att Blod kan lösas upp i samband med fukt.
Man kan inte med säkerhet säga om det är gammalt eller nytt blod.

Vad H R kommer fram till efter att experterna sagt sitt ska bli spännande att följa.

Glöm inte att N B är dömd till lagens strängaste straff på en del osäkerheter o veliga vittnen.

Som jag ser det så är denna dom mest en stor skandal för Svensk rättsväsen.

Alla har rätt att förvänta sig mer av utredning för man tar ställning till dom viktiga mål som leder till lagens hårdaste straff.

Advokater o Åklagare avlönas med hjälp av skattemedel som hårt arbetande människor hjälps åt att dra in.

Det här målet är inget annat än vilket mål som helst och ska behandlas därefter.
Det hela verkar vara fantiserat ihop av Åklagare.

Under förhör med vittnen inledningsvis så ha man sagt en sak.
Senare en annan.

Man har bland annat hört vittne som druckit vin o övningskört med sin Dotter och som mins Moped på parkering, därefter i stort sett inget mer.
Detta tillhör inget seriöst tänkande.
Den typen av vittnen borde ju inte ens Diarieföras.

Så jag anser med bestämdhet att mycket kan o kommer att hända fallet L H.

Jag säger inte att N B är oskyldig.
För det har jag inte kompetens att avgöra.
Jag är väl helt inte lika intelligent som många andra här.
Men jag vill självklart att ärendet ska få en riktig prövning, därefter fastställa i dom.

Följer man en krimtråd som denna så lär mig saker om b.la DNA, sånt jag inte kunnat förut. En bra diskussion ger en information där alla frågeställningar besvaras, oftast vänligt och med faktabaserad kunskap. När man läst det gedigna hantverket FUP, tagit del av forskning i ämnet sexualsadism och mord samt genom att ta del av vad seriösa och pålästa skribenter skriver här - så lär man sig ganska mycket om hur processen i rätten i brottmål fungerar. Är dock beklämmande att se hur vissa fortfarande vägrar att ta till sig av redan konstaterad fakta.

Har du läst FUP? Har du inte alls hängt med i tråden? Har du läst domslutet?
Är som att allt det viktigaste ska glömmas och istället så "tror" och "tycker" man så väldigt mycket bara för att man - av någon okänd anledning - VILL att Nerijus ska vara oskyldig.

Ibland blir det då inte som man vill, speciellt inte när vi har en skyldig mördare med tung bevisning.

Nerijus DNA i form av blodbesudlingar kan inte vara annat än färskt blod som avsatts direkt från person, detta intygas av NFC.
Blod som "lösts upp med fukt" eller planterats får en helt annan blodbild så det går ej att missta.
2015-12-28, 13:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om man låser frågan på just sakkunnig i rättegång kan det först uppfattas aningen godtyckligt vem som kan anses fackmannamässigt godkänd att under ed avlägga vittnesmål i domstol/rättegång.
Det omfattas av ett regelverk:
https://lagen.nu/1942:740#K40P1 (kap.40)
I en annan paragraf berörs delen när sakkunnig så att säga, är ute på tunn is:
Om då tex en biokemist på ett otillåtligt sätt börjar uttrycka sig i/bygga åsikter kring rena kriminaltekniska/forensiska termer, framkallas paragraf 10 direkt och det avfärdas som svammel på ren svenska.
Tack! Det var ju spot on vad jag efterlyste! Bra grävjobb.

Edit: Det krävs ju kunskap för att avfärda "svammel" och då kom osökt följdtanken kring Hovrättens sammansättning på olika områden - erfarenhet, sakfaktaområden, utbildningen och vad som ingår.
Det är ju enormt många olika inriktningar i rättsfall - tänker osökt på bitcoin i trippelmordet (parallelldomen) vars resonemang i TR störde mig enormt, men tack HovR sen
Senast redigerad av develi 2015-12-28 kl. 13:15.
2015-12-28, 13:43
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
http://www.expressen.se/gt/krama-era-barn-ofta-och-mycket-man-vet-aldrig-nar-det-ar-for-sent/

En av dom bättre artiklarna på mycket länge från Expressen. Efter att ha läst några mindre bra artiklar från denna Anders Abrahamsson, så har han verkligen överträffat sig själv den här gången. Borde nästan länkas i trådstarten, kändes som en bra sammanställning av vad som hänt fram till denna tidpunkt. Dom alternativa personerna i tråden som vägrar öppna FUP, borde åtminstone ta sig tid att läsa igenom den här artikeln.
2015-12-28, 13:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Följer man en krimtråd som denna så lär mig saker om b.la DNA, sånt jag inte kunnat förut. En bra diskussion ger en information där alla frågeställningar besvaras, oftast vänligt och med faktabaserad kunskap. När man läst det gedigna hantverket FUP, tagit del av forskning i ämnet sexualsadism och mord samt genom att ta del av vad seriösa och pålästa skribenter skriver här - så lär man sig ganska mycket om hur processen i rätten i brottmål fungerar. Är dock beklämmande att se hur vissa fortfarande vägrar att ta till sig av redan konstaterad fakta.
Ibland dyker det in en värdelös oneliner: Öhh.. ba... hur orkar ni diskutera..hon har ju hittats..domen är ju klar..
Du sätter fingret på utbytet mellan skribenterna som har olika bakgrund och erfarenhet. Det blir med andra ord ett brett kunskapsspektra ihop med att detta brottsfall har många infallsvinklar. Utöver detta berör fallet (nyss citerat Alhem och Wennerholm om detta) och syvende och sist är det mer som kvarstår (HovR). Det ultimata vore ju ett erkännande - inte för att det behövs för domen utan för att det skulle klargöra delar och kanske den stora frågan: Varför.

Fortsättningsvis vore en betydligt mer utredd bakgrund av intresse (barndom, uppväxt, skola, tidigare relationer, arbeten, vad han sysslat med mer i Sverige och utlandsvistelse).

Kan fortfarande inte begripa att inte media hakar på detta när halva Sverige är nyfikna på vad i helvete detta är för märklig person.
Senast redigerad av develi 2015-12-28 kl. 14:02.
2015-12-28, 13:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
En av dom bättre artiklarna på mycket länge från Expressen. Efter att ha läst några mindre bra artiklar från denna Anders Abrahamsson, så har han verkligen överträffat sig själv den här gången. Borde nästan länkas i trådstarten, kändes som en bra sammanställning av vad som hänt fram till denna tidpunkt. Dom alternativa personerna i tråden som vägrar öppna FUP, borde åtminstone ta sig tid att läsa igenom den här artikeln.
Tänkte det samma! Nu går det inte pga upphovsrätten att lägga den i sin helhet men den är väl värd att hamna i fronten. En berättelse från dag 1 och där vi är nu. Rekommenderas verkligen som läsning - speciellt för latmaskarna som du säger, som inte ens bemödat sig läsa FUP eller ta del av rättegången, och har väldigt mycket märkliga åsikter därmed.
2015-12-28, 14:26
Medlem
PlanBoksBoks avatar
[quote=blackmolly123|55836239]Följer man en krimtråd som denna så lär mig saker om b.la DNA, sånt jag inte kunnat förut. En bra diskussion ger en information där alla frågeställningar besvaras, oftast vänligt och med faktabaserad kunskap. När man läst det gedigna hantverket FUP, tagit del av forskning i ämnet sexualsadism och mord samt genom att ta del av vad seriösa och pålästa skribenter skriver här - så lär man sig ganska mycket om hur processen i rätten i brottmål fungerar. Är dock beklämmande att se hur vissa fortfarande vägrar att ta till sig av redan konstaterad fakta.

Har du läst FUP? Har du inte alls hängt med i tråden? Har du läst domslutet?
Är som att allt det viktigaste ska glömmas och istället så "tror" och "tycker" man så väldigt mycket bara för att man - av någon okänd anledning - VILL att Nerijus ska vara oskyldig.

Ibland blir det då inte som man vill, speciellt inte när vi har en skyldig mördare med tung bevisning.

Nerijus DNA i form av blodbesudlingar kan inte vara annat än färskt blod som avsatts direkt från person, detta intygas av NFC.
Blod som "lösts upp med fukt" eller planterats får en helt annan blodbild så det går ej att missta.[/QUOTE]

Ja vad ska man säga om det fetade. Ur Domslutet :
Citat:
Helena Eriksson från NFC har uppgett: Det var väldigt mycket material som undersöktes i ärendet. Materialet var väl paketerat och uppmärkt varför någon sammanblandning inte kunnat ske. På det material som undersökts har inte påträffats några okända dnaprofiler. De blandbilder som anträffats har innehållit dna från Lisa Holm och den tilltalade. I det här fallet har man även testat dna mot den tilltalades broder och helt kunnat utesluta honom. I vissa fall har man kört analysen flera gånger för att få ett säkert resultat. För dna-resultat är blod ett bra biologiskt spår. En blodlik besudling på ett material måste härröra från en kontakt med färskt vått blod. Torrt blod kan överföra vissa kluster men ger inga blodlika besudlingar. Gammalt blod kan dock lösas upp och överföras. Av de kroppsnära prov de undersökt, t.ex. snaran, finns inga dna-spår från den tilltalade. Det finns dock en problematik kring material som suttit länge på någons kropp. Den kroppens dna blir så starkt att annat kan försvinna. Dna går inte att åldersbestämma. En dna-profil kan ha legat i många år.

Man ska vara medveten om att NBs blodfläck på röret, är taget från ett våtutrymme. Har för mig att jaktledaren var där med slangen och gjorde rent någon gång i februari. Inte omöjligt att han kanske sprutade på väggar och på röret.
2015-12-28, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Lisa kunde inte ha placerat sitt DNA på hela snöret som hade med hängningen att göra om hon inte nådde upp.
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Är det det enda du kan komma på varför Lisas dna fanns på snöret? Innebär det att du tror att NB:s hustru måste ha rört vid Lisas trosor eftersom hennes dna fanns där? Har du aldrig tänkt på att NB kan föra deras dna vidare till olika föremål?
Ja? Ställde frågor om detta med att Lisa inte nådde upp (första citat från Xenia), men svar lyser med sin frånvaro.
Vad det gäller snören med DNA från båda på diskbänken, på golvet för brottsplatsen samt hennes hårstrån - så är det väl inte värst svårt att räkna ut hur det hamnat där.
Citat:
Citat:
På golvet och brunnsgallret nedanför slangen låg två blå korta snören. På ena snöret fanns en blandning av DNA från Lisa och Nerijus. På det andra snöret fanns DNA från Lisa. Snörena var av samma typ som det som satt runt Lisas hals. Att Lisas DNA finns på båda snörbitarna talar för att de härrör från snöre som Lisa varit i kontakt med och att snörbitarnas korta längder kan bero på att snöret avlägsnats från slangen genom att skäras/klippas av med eggvasst föremål.
Citat:
Ytterligare blå snören, av samma typ som på golvet nedanför vattenledningsslangen fanns i slaktrummet, på östra diskbänken, och på dessa fanns Lisas hår samt Lisas och Nerijus DNA i en blandning. Detta talar för att båda varit i kontakt med samma del av snöret.
Citat:
Diskbänken mot östra väggen. På snöret, S208, som låg på bänken fanns en blandning av Nerijus Bilevicius och Lisa Holms DNA samt hårstrå från Lisa Holm. Mellan tvätthoarna säkrades ett långt ljust hårstrå*, S163. Likaså säkrades ett hårstrå* under bänken, S165. Min anm: * 36 resp 14 cm långa.
Citat:
På genomföringshålets nedre kant hängde ett hårstrå från Lisa Holm
2015-12-28, 14:50
Avslutad
Någon som vet vad det gäller angående löpsedeln hos expressen idag? Är det gammal burkmat när det gäller gåtorna? Youtube-videon bl.a kanske? Om någon köpt tidningen idag?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in