2015-12-27, 21:27
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom två alternativen du nämner är dom enda som är aktuella, men vi får vänta lite och se om det uppdateras igen. Det kan av olika anledningar behöva knåpas i schemat innan spikning.
Nu är försvarets åberopade sakkunnig-vittne uppskattningsvis ganska lutande åt det neutrala hållet i en rättsprocess, och åklagaren samt målsägandebiträdet äger också rätt till frågeställning oavsett var vittnet kommer ifrån, så jag skulle faktiskt inte bli förvånad om både åklagare och målsägandebiträdet släppt igenom detta utan höjda ögonbryn.

Försvaret kan generellt anses vara utlämnade när det gäller sakkunnigfrågor - åt privata aktörer med allt vad egna intressen och/eller svajande kunskap kan innebära.
Men man ska ha med sig att skarp expertis inte alltid återfinns enbart inom myndigheter, och personligen tror jag IR kan ha kontaktat rätt person här, men med förbehållet att ärendet tagits in ordentligt. Nu finns allt som skett i TR på pränt, och mycket kan bli repetition i Göta HR i form av frågeställningar, samt FUPen i sin detaljrikedom som verktyget.

X antal optimistiska rader av mig nu, men då jag själv har omöjligt att komma åt graverande frågetecken i just DNA/Blod-bevisningen här, så uppmuntrar jag alla inkommande vinklar, svar, yttringar och kunskaper i frågan.

Som sagt så kan kanske tvivel sås angående blodfläcken på röret. Mjölkningapparaturen som monterats ner av litauerna i februari gick ju precis intill röret med blodfläcken. Han kan ha skadat sig då, frågan som kan ställas till vittnet är hur säker man kan vara på att blodbesudlingen är ny. Även DNA på snören kan i så fall ifrågasättas.

Se bild på sid 693 i FUP.

Men det måste vara intill omöjligt att så tvivel angående DNA på Lisas kläder.
2015-12-27, 21:33
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
DNA-vittnet har tagit på sig en stor uppgift.

Ta ett av de mest graverande bevisen, blodfläcken på PEM-röret. Rätten säger i domsskälen:

1) blodbesudlingen på röret var fri från damm och smuts, vilket tyder på att den avsatts i närtid.
2) Helena Eriksson har också förklarat att en blodlik besudling måste härröra från en kontakt med färskt vått blod.
3) Att blod som avsatts senast i februari 2015 vid arbete med röret skulle ha kunnat
---lösas upp och bilda en blodbesudling i juni 2015 framstår som så osannolikt att det
---kan uteslutas.

Bemötande:

1) Vittnet kan ju inte hävda att bedömningen av damm är hennes expertis. Hon har dessutom inte närmare kännedom om detta än vi andra FUP-läsare.
2) Detta kommer vittnet rimligen att hålla med om.
3) Detta led i bevisningen måste hon ifrågasätta. Men hon har ingen i salen att gräla om detta med annat än Åklagaren:
---Å: Har du erfarenhet av fall med sådan plantering ?
---V: Näe…
---Å: Är du insatt i något sådant fall utanför Sverige (NFC känner inte till något alls), när och hur kom du att studera detta fall ?

[var och en får skriva plotten färdig]
Nej, vittnet kommer inte komma närmare än försvarets förra "expertvittne" som ju backade upp åklagaren ("det är vad det är" - om NBs DNA innanför LHs byxor). Bara att ställa upp för försvaret signalerar med röda flaggor "ge mig pengar så gör jag vad som helst". Eller så har hon inte läst FUP.
2015-12-27, 21:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Som sagt så kan kanske tvivel sås angående blodfläcken på röret. Mjölkningapparaturen som monterats ner av litauerna i februari gick ju precis intill röret med blodfläcken. Han kan ha skadat sig då, frågan som kan ställas till vittnet är hur säker man kan vara på att blodbesudlingen är ny. Även DNA på snören kan i så fall ifrågasättas.

Se bild på sid 693 i FUP.

Måhända, men på bilden på sid.694 så "saknas" fortsättningen på det röret, vilket rimligtvis kan betyda att mjölkningsutrustningen och provtagningsutrustningen var separerade sedan tidigare (ihop med AJ´s uppgift att vakuum-rör kapats tidigare = logik), vilket lämnar den där slangen ut i tomma intet = ingen direkt anledning att härja med näven där uppe vid det simpla arbetet att enbart plocka ned all utrustning.
På bild på sid.658 så syns ett borrhål för slangklämman som hållit den slangen - på fr.Vä 4e vita kakel-rutan från hålet där PEM-röret genomlöper. Vad jag tror, är det precis så nära Nerijus eller Aivaras varit vid nedplockning av den där anläggningen.

Dessutom saknas ett 5mån uppbyggt damm-lager hur man än vrider och vänder på saken.
2015-12-27, 21:47
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Som sagt så kan kanske tvivel sås angående blodfläcken på röret. Mjölkningapparaturen som monterats ner av litauerna i februari gick ju precis intill röret med blodfläcken. Han kan ha skadat sig då, frågan som kan ställas till vittnet är hur säker man kan vara på att blodbesudlingen är ny.
Men det rör inte ens vittnets kompetensområde... Hela röret var täckt av damm utom där snaran suttit och där blodfläcken fanns. Det är endast forensiska experter som kan uttala sig om/ifrågasätta detta.

Citat:
Den nya "experten" har dock samma expertis som advokaten: Att mjölka så mycket pengar som det går.
2015-12-27, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
DNA-vittnet har tagit på sig en stor uppgift.
Jag stör mig på IR men här gör hon rätt att ta in en sakkunnig.
Jag stör mig för att hon insinuerar, förvanskar och är rent oetisk. Utöver detta är hon pinsam i sin retorik och jag undrar ibland hur det står till med kunskapsnivån. Hon är i mitt tycke en urkass advokat oavsett om hon har en svår klient.
De där psoriasisdiskussionerna var bara pinsamma likt kontamineringsrisken. Det syns dock i överklagan att hon håller samma linje om "hudsjukdomen" och lättblödande samt använder inte handskar (Bra du sa det IR! Det visar ju absolut att det kan vara NB som avsatt blodet!) och sen kommer då detta med plantering givetvis och det är väl där hon vill vinkla in med sin expert.
Jag stör mig nåt oerhört på hennes mening om att "Det räcker inte med enbart DNA-bevisning för en fällande dom. DNA kan inte jämföras med fingeravtryck".
Kära Inger. Har du hört talas om indiciemål samt att det är fri bevisföring i Sverige?

Angående vittnet - hon får betalt, det ger reklam för företaget i årets mest mediabevakade brottsfall - och är hon rädd om företag och rykte så antar jag att hon håller sig till sakkunskap och inte svammel.
2015-12-27, 22:03
Medlem
develis avatar
Finns det nåt regelverk som styr kring frågan om upphandlade expertutlåtanden i rättegångar? Det kan ju vara rena skräpet som ramlar in - finns det nån mininivå gällande utbildning och erfarenhet? Vi har ju redan sett personer få frågor som inte tillhör deras sakområde men som givetvis är bra på annat i sin yrkesverksamhet?
2015-12-27, 22:03
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag stör mig för att hon insinuerar, förvanskar och är rent oetisk. Utöver detta är hon pinsam i sin retorik och jag undrar ibland hur det står till med kunskapsnivån. Hon är i mitt tycke en urkass advokat oavsett om hon har en svår klient.
De där psoriasisdiskussionerna var bara pinsamma likt kontamineringsrisken. Det syns dock i överklagan att hon håller samma linje om "hudsjukdomen" och lättblödande samt använder inte handskar (Bra du sa det IR! Det visar ju absolut att det kan vara NB som avsatt blodet!) och sen kommer då detta med plantering givetvis och det är väl där hon vill vinkla in med sin expert.
Jag stör mig nåt oerhört på hennes mening om att "Det räcker inte med enbart DNA-bevisning för en fällande dom. DNA kan inte jämföras med fingeravtryck".
Kära Inger. Har du hört talas om indiciemål samt att det är fri bevisföring i Sverige?

Angående vittnet - hon får betalt, det ger reklam för företaget i årets mest mediabevakade brottsfall - och är hon rädd om företag och rykte så antar jag att hon håller sig till sakkunskap och inte svammel.
Reklam? Om jag hade en anledning att anlita en DNA-expert för att få fram en sanning så skulle jag aldrig anlita företaget. Men hon kommer nog hålla sig till sakkunskap och det kommer att ge noll.
2015-12-27, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Reklam? Om jag hade en anledning att anlita en DNA-expert för att få fram en sanning så skulle jag aldrig anlita företaget. Men hon kommer nog hålla sig till sakkunskap och det kommer att ge noll.
Redan här i tråden har vi kollat upp företagsverksamheten så ja, det leder till reklam. Det var så jag menade. Men jag håller med dig - jag hade hellre letat efter en välrenommerad professor eller en som doktorerar i ämnet (tänker på nån i klass med Johanna Björkman) än ett privat företag.
2015-12-27, 22:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Finns det nåt regelverk som styr kring frågan om upphandlade expertutlåtanden i rättegångar? Det kan ju vara rena skräpet som ramlar in - finns det nån mininivå gällande utbildning och erfarenhet? Vi har ju redan sett personer få frågor som inte tillhör deras sakområde men som givetvis är bra på annat i sin yrkesverksamhet?
Visst, vi har alla Tore Brandtlers fråga till Martina Olsson Frisk i färskt minne, efter att hon hade svarat att hon hade för lite insikt i det kriminaltekniska: "Du borde kanske haft det också när du gör ditt utlåtande?".
2015-12-27, 22:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Måhända, men på bilden på sid.694 så "saknas" fortsättningen på det röret, vilket rimligtvis kan betyda att mjölkningsutrustningen och provtagningsutrustningen var separerade sedan tidigare (ihop med AJ´s uppgift att vakuum-rör kapats tidigare = logik), vilket lämnar den där slangen ut i tomma intet = ingen direkt anledning att härja med näven där uppe vid det simpla arbetet att enbart plocka ned all utrustning.
På bild på sid.658 så syns ett borrhål för slangklämman som hållit den slangen - på fr.Vä 4e vita kakel-rutan från hålet där PEM-röret genomlöper. Vad jag tror, är det precis så nära Nerijus eller Aivaras varit vid nedplockning av den där anläggningen.

Dessutom saknas ett 5mån uppbyggt damm-lager hur man än vrider och vänder på saken.

Javisst! Det är inte mina åsikter detta, försöker bara vara "djävulens advokat".

På bilden på sid 694 saknas visserligen fortsättningen på röret men det är ju för att bilden "tar slut" där. Svårt att se om röret är kapat. AJ pratade om röret som stack ut i ladan har jag för mig.

Men vittnet har som du säger inte med det att göra, hon är väl utvald som expert på DNA. Ska väl utfrågas om diverse DNA-besudlingar, blod, samt om ev planteringar och förväxlingar är möjliga.
2015-12-27, 22:20
Medlem
Citat:
Redan här i tråden har vi kollat upp företagsverksamheten så ja, det leder till reklam. Det var så jag menade. Men jag håller med dig - jag hade hellre letat efter en välrenommerad professor eller en som doktorerar i ämnet (tänker på nån i klass med Johanna Björkman) än ett privat företag.
Ja, Johanna ! Hon har nog fått frågan och haft förstånd att tacka Nej. Jag gillar Johanna (på saklig grund). Vem vet hur många som tackat Nej, det är ju dagen före julafton, när advokaten kommer flåsande. Men vi får akta oss för att tillämpa guilt by association och döma det nya vittnet ohörd enbart p g a att hon ställt upp på advokatens uppdrag - hon kanske lyckas väcka liv i den halvsovande publiken...
2015-12-27, 22:20
Medlem
Citat:

Jag tror det gäller för alla nu inkallade vittnen. Det "kostar" att göra ett platt intryck i HoR och finns mycket att vinna om man gör ett bra avtryck. Under kan ingen av dom åstadkomma.

Jag tillber inte uttrycket "även en blind höna kan hitta ett korn".

Men om någon matar hönan (IR) med rätt korn ökar chanserna betydligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in