Jag följer konstant bostad stockholm och ser hur bostaddsmarknaden utvecklar sig.
Dagens höjdpunkt: Signalisten i Solna hyr ut ett gäng ruckel som dom tillbyggt år 1999 och nu ska renovera.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=119280
45 m2 1a för hela 5900 kr i hyra i ett miljonprogrambunker nära hagalund.
Vad ingår i renoveringen då?
Badrum
nytt badrumsskåp
Duschslang och stång typ.
Köket:
Nya vitvaror, kyl/frys spiskåpa ch spis
Ny bänkskiva.
Ny köksblandare.
Nya vita skåpsluckor med samma gamla stomme.
Vardagsrum
Ny fönsterbänk
Sovrum:
Ny fönsterbänk[/i]
Källa:
https://bostad.stockholm.se/uploads/335473information.pdf
WOW
Haha Signalisten som är allmänyttan är i blåsväder igen och ska skinna hyresgästerna i sina fastigheter. Senast var det 200 hyresgäster och HGFsom prosterade för deras svindyra stamrenovering och onödig lyx dom ska göra i ritorp.
Dom gör nu samma snik renovering som jag brukar göra i lägenheter fast jag lägger alltid nytt 1-stav golv också och lite andra saker så det ser snyggt och modernt ut. Detta brukar kostar mig 15-20 000 kr.
Denna renovering dom ska göra kostar max 15000 kr i material och dom kommer sätta in dom billigaste vitvarorna. Standard underhåll efter 16 år som dom ska bekosta utan några projekt med hyreshöjningar på detta vis. Dom har säkert höjt hyran med 1000-2000 kr ser det ut som.
Hade man gjort den här snikrenoveringen själv som hyresgäst kunde man köpt alla vitvaror begagnat i rostfritt och kunnat fixat allt för under 10 000 kr inkl resten av renoveringen. Sen när man flyttar kan man sälja allt bara på blocket igen och inte förlorat många tusenlappar, precis som i bostadsrätt.
NU tar signalisten ca 18000 kr i vinst varje år med hyreshöjningar i 20-30 års tid säkert. 2 års hyreshöjningar täcker renoveringskostnaden inkl rot hantverkare. Resten är av åren är ren vinst.
Vad tycker du om det här, Klopek?
Och hur bra standard är det på en tillbyggd lägenheter på källarplan som detta? Hur är lyhördheten? ingen balkong får man ens i denna bunker.
2orna på 56 m2 kostar 7900 kr i hyra! Det är lika hög hyra som nyproduktion år 2013-2014 med betydligt finare lägenheter i huddinge med 2.60 cm takhöjd, stora fönster, modernt hus och ingen lyhördhet alls. Dom byggde även 2or på 56 m2 i annedal med samma fina nyproduktion för 8600 i hyra år 2014. Alltså 700 kr rabatt för att bo i det här rucklet. Fyfan asså.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=119279
Såhär går det när man får in nyliberaler och moderater i ledningen i Signalisten. Man blir ockrad och lurad. Dom svagaste som bor i hyresrätt ska betala 1500-2000 kr extra för ingenting till och med i allmänyttan.
Hur fan går hyresgästföreningen med på det här? Har dom helt somnat in? I veckan besöker jag dom och slår näven i bordet och ska ha svar vad det är som pågår för i telefon kan ingen någonting om detta på kundtjänst.
Kurt-sune är väl överlycklig av detta och tycker det är rimligt och han är öven överlycklig av att det riskerar bli slum i Sverige nu som tidningsledare skriver om.
Sen undrar jag varför får man inga svar av kurt-sune om hans nonsens inlägg om att kösystemet hör ihop med hyresnivån vilket det inte gör. Det går ta bort det och införa först till kvarn annonsering med samma hyresnivå! Jag är för den ideen att göra det på hälften av alla lediga lägenheter.
Varför gillar inte kurt-sune ideen att hyresgästen själv kan renovera dessa snikrenoveringar som jag brukar göra och få upp standard så hyresvärden inte gör enorma oskäliga vinster som i fallet med signalisten?
Varför gick det att stamrenovera utan hyreshöjningar överhuvudtaget vid millenieskiftet och enda fram tills 2010 nästan? Senast idag ligger det ute en lägenhet med subventionerad låg hyra och det står att den är stambytt år 2012! Tydligen går det att stambyta utan att behöva höja hyran.
https://bostad.stockholm.se/Lista/details/?aid=119284
Om bostaden
Bostaden är delvis handikappanpassad.
Fastigheten är stambytt 2012.
akta om bostaden
Adress:
Svartågatan 24
Antal rum:
3
Ritning
Yta:
60 m²
Hyra:
5459 kr/mån
Senaste åren gäller inte detta längre och allmänyttan ockrar på flertalet ställen i samma stil som Akelius ungefär som är den värsta jävla nyliberalen och svinet som finns.